zagadnienia wyklad 5.doc
(
42 KB
)
Pobierz
PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA
PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA
Wykład 5
– zagadnienia do opracowania
Aktywność człowieka a konteksty rozwoju
1.Kontekst
rozwoju
Środowisko a kontekst rozwoju
Zmiana podejścia do środowiska:
-
Człowiek ulokowany w środowisku (1870-1930)
-
Rola podejmowanych
interakcji (1930-1960)
-
Dynamiczny związek człowiek – otoczenia (1960-…)
Kontekst rozwoju = (w + z)
o
wewnętrzny
o
zewnętrzny
•
Fizyczny,
•
Społeczny
•
Kulturowy
•
Historyczny
2.
Psychologia ekologiczna (Baker, Wright)
•
Analiza mikrośrodowisk – ośrodków aktywności
•
Miejsce, wzorzec zachowań, czas
•
Zdolność do samoregulacji
•
Marginesowe znaczenie właściwości indywidualnych
•
Ignorowanie interakcji o/s
3.
Ekologiczna koncepcja Bronfenbrennera
4.
Psychologia środowiskowa
•
Ekologiczny model człowieka Altmana
•
Jedność człowieka i środowiska fizycznego
•
David Magnuson – człowiek w środowisku
•
Osoba – układ mediacyjny, biologiczno – fizjologiczny, reakcji i czynności
•
Środowisko – aktualne, mikrośrodowisko, makrośrodowisko
5.
Kontekst społeczny
•
Poziomy przestrzeni społecznej (Hinde)
- poziom osób i interakcji
- poziom grup
- poziom relacji między grupami
•
Poziomy organizacji społecznej
–
Intrapersonalny
–
Interpersonalny
–
Grupowy
–
Instytucjonlny
–
Społeczności lokalnej
–
Społeczeństwa globalnego
6.
Oddziaływanie kontekstu na rozwój
- po
dtrzymywanie
- zmiana tempa
- zmiana toru
•
Tworzenie przestrzeni do działania
•
Organizacja czasu
•
Dostęp do materiałów i środków
•
Ingerencja w aktywność
7.
Typy kultur według M. Mead
•
Kultura postfiguratywna
•
Kultura konfiguratywna
•
Kultura prefiguratywna
8.
Aktywność na przestrzeni życia
•
Zabawa / nauka / praca
•
Strukturacja – restrukturacja doświadczenia (M.Tyszkowa)
•
Działalność przedmiotowa/ społeczna
•
Doświadczenie - doświadczanie/ ślad pamięciowy/ praktyka/ przeżycia znaczące/ ogół zjawisk
•
Doświadczenie – oczekiwania, zakres działań, modyfikacja wzoru doświadczeń, selekcja dalszych doświadczeń
•
Doświadczenie świadome i nieświadome
•
Doświadczenie praktyczne
•
Doświadczenie gatunkowe, indywidualne, społeczne
•
Doświadczenie – zapis vs wniosek
9.
Kierunki rozwoju aktywności
•
Chaos – uporządkowanie
•
Czynności proste – złożone
•
Struktura niepełna - pełna
•
Funkcjonalna nieskuteczność – struktura efektywna
•
Struktura nieekonomiczna – ekonomiczna
•
Struktura nieciągła - płynna
10.
Funkcje autokreacji (Pietrasiński)
•
Zwiększenie skuteczności urabiania poprzez zaangażowanie
•
Kompensacja braków urabiania
•
Realizacja nowych wartości
•
Przeciwstawianie się określonym oddziaływaniom
•
Rewidowanie wyników urabiania
11.
Formy aktywności - ZABAWA
•
Upust energii (Schiller, Spencer)
•
Relaksacja (Lazarus)
•
Wyładowanie atawistycznych skłonności (Hall)
•
Ćwiczenie przygotowawcze (Groos, Froebl)
•
Oczyszczenie (Carr, Freud)
•
Funkcja zastępcza (Claparede)
•
Przyjemność (K. Bühler)
•
Integracja potrzeb (Erikson)
•
Wytwarzanie symboli (Piaget)
•
Fikcja (Wygotsky)
•
Regulacja pobudzenia (Berlyne, Ellis, Hutt)
•
Współpraca (Hurlock)
•
Przedwstęp (Baley, Szuman)
•
Przystosowanie się (Bruner)
12.
Rozwój zabawy według Bornsteina
•
Funkcjonalno - manipulacyjne:
•
Ogólna aktywność funkcjonalna
•
Niespecyficzne działania kombinowane
•
Manipulacje specyficzne
•
Stadium przejściowe
•
Symboliczne:
•
Udawanie skierowane na siebie
•
Udawanie skierowane na innych
•
Sekwencje czynności udawanych
•
Zabawa w udawanie z przedmiotami zastępczymi
13.
Twórczość dziecięca
•
Znamiona twórczości w ogóle
•
Nowatorstwo (Hurlock)
•
Osobista interpretacja rzeczywistości (Gloton)
•
Wytwór zabaw konstrukcyjnych (Bühler)
•
Znaczenie rysunku w rozwoju
14.
Nauka
•
Nauczanie naturalne
•
Nauczanie strukturalne
•
Gotowość szkolna
•
Adolescencja – znaczenie celu
•
Nauka a zainteresowania
•
Nauczanie permanentne
15.
Praca
•
Czynności domowe vs zarobkowe
•
Zaspokojenie potrzeb
•
Poczucie tożsamości
•
Spełnienie koncepcji własnej osoby (Super)
•
Wybór zawodu – fantazjowanie, rozważanie, realizm (Ginzberg)
•
Rozpoznanie kompetencji i typu I (Gardner)
•
Dopasowanie vs stres
17.
Aktywny człowiek – kontekst rozwoju
Subsystemy tworzące ekosystem
Wzajemny związek
Stałe przekształcenia
Wiele poziomów funkcjonowania subsystemów
...
Plik z chomika:
d_julianka
Inne pliki z tego folderu:
de_Barbaro_-_Schizofrenia_w_rodzinie.pdf
(2714 KB)
T. Maruszewski - Psychologia poznania.pdf
(102921 KB)
Drat-Ruszczak K - Podręcznik pomagania-cz. I - Podstawy pomocy psychologicznej.pdf
(17827 KB)
zagadnienia wyklad 9.doc
(43 KB)
zagadnienia wyklad 8.doc
(46 KB)
Inne foldery tego chomika:
anatomia i biologia medyczna, fizjologia
biochemia + biofizyka
Bioenergrtyka
biomechanika
Ból krzyża
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin