zagadnienia wyklad 5.doc

(42 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA

PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA

Wykład 5 – zagadnienia do opracowania

Aktywność człowieka a  konteksty rozwoju

 

1.Kontekst rozwoju

       Środowisko a kontekst rozwoju

       Zmiana podejścia do środowiska:

-                     Człowiek ulokowany w środowisku (1870-1930)

-                     Rola podejmowanych interakcji (1930-1960)

-                     Dynamiczny związek człowiek – otoczenia (1960-…)

 

       Kontekst rozwoju = (w + z)

o                   wewnętrzny

o                   zewnętrzny

                     Fizyczny,

                     Społeczny

                     Kulturowy

                     Historyczny

 

2. Psychologia ekologiczna (Baker, Wright)

                    Analiza mikrośrodowisk – ośrodków aktywności

                    Miejsce, wzorzec zachowań, czas

                    Zdolność do samoregulacji

                    Marginesowe znaczenie właściwości indywidualnych

                    Ignorowanie interakcji o/s

 

3.Ekologiczna koncepcja Bronfenbrennera

 

4. Psychologia środowiskowa

                    Ekologiczny model człowieka Altmana

                     Jedność człowieka i środowiska fizycznego

                    David Magnuson – człowiek w środowisku

                     Osoba – układ mediacyjny, biologiczno – fizjologiczny, reakcji i czynności

 

                     Środowisko – aktualne, mikrośrodowisko, makrośrodowisko

 

5.Kontekst społeczny

                     Poziomy przestrzeni społecznej (Hinde)

              - poziom osób i interakcji

              - poziom grup

              - poziom relacji między grupami

                     Poziomy organizacji społecznej

        Intrapersonalny

        Interpersonalny

        Grupowy

        Instytucjonlny

        Społeczności lokalnej

        Społeczeństwa globalnego

 

6. Oddziaływanie kontekstu na rozwój

- podtrzymywanie

- zmiana tempa

- zmiana toru

                    Tworzenie przestrzeni do działania

                    Organizacja czasu

                    Dostęp do materiałów i środków

                    Ingerencja w aktywność

 

7. Typy kultur według M. Mead

                    Kultura postfiguratywna

                    Kultura konfiguratywna

                    Kultura prefiguratywna

 

8.Aktywność na przestrzeni życia

                     Zabawa / nauka / praca

                     Strukturacja – restrukturacja doświadczenia (M.Tyszkowa)

                     Działalność przedmiotowa/ społeczna

                     Doświadczenie - doświadczanie/ ślad pamięciowy/ praktyka/ przeżycia znaczące/ ogół zjawisk

                     Doświadczenie – oczekiwania, zakres działań, modyfikacja wzoru doświadczeń, selekcja dalszych doświadczeń

                     Doświadczenie świadome i nieświadome

                     Doświadczenie praktyczne

                     Doświadczenie gatunkowe, indywidualne, społeczne

                     Doświadczenie – zapis vs wniosek

 

9.Kierunki rozwoju aktywności

                     Chaos – uporządkowanie

                     Czynności proste – złożone

                     Struktura niepełna  - pełna

                     Funkcjonalna nieskuteczność – struktura efektywna

                     Struktura nieekonomiczna – ekonomiczna

                     Struktura nieciągła - płynna

 

10. Funkcje autokreacji (Pietrasiński)

                     Zwiększenie skuteczności urabiania poprzez zaangażowanie

                     Kompensacja braków urabiania

                     Realizacja nowych wartości

                     Przeciwstawianie się określonym oddziaływaniom

                     Rewidowanie wyników urabiania

 

11.Formy aktywności - ZABAWA

                     Upust energii (Schiller, Spencer)

                     Relaksacja (Lazarus)

                     Wyładowanie atawistycznych skłonności (Hall)

                     Ćwiczenie przygotowawcze (Groos, Froebl)

                     Oczyszczenie (Carr, Freud)

                     Funkcja zastępcza (Claparede)

                     Przyjemność (K. Bühler)

                     Integracja potrzeb (Erikson)

                     Wytwarzanie symboli (Piaget)

                     Fikcja (Wygotsky)

                     Regulacja pobudzenia (Berlyne, Ellis, Hutt)

                     Współpraca (Hurlock)

                     Przedwstęp (Baley, Szuman)

                     Przystosowanie się (Bruner)

 

12.Rozwój zabawy według Bornsteina

                     Funkcjonalno - manipulacyjne:

                     Ogólna aktywność funkcjonalna

                     Niespecyficzne działania kombinowane

                     Manipulacje specyficzne

                     Stadium przejściowe

                     Symboliczne:

                     Udawanie skierowane na siebie

                     Udawanie skierowane na innych

                     Sekwencje czynności udawanych

                     Zabawa w udawanie z przedmiotami zastępczymi

 

13.Twórczość dziecięca

                     Znamiona twórczości w ogóle

                     Nowatorstwo (Hurlock)

                     Osobista interpretacja rzeczywistości (Gloton)

                     Wytwór zabaw konstrukcyjnych (Bühler)

                     Znaczenie rysunku w rozwoju

 

14. Nauka

                    Nauczanie naturalne

                    Nauczanie strukturalne

                    Gotowość szkolna

                    Adolescencja – znaczenie celu

                    Nauka a zainteresowania

                    Nauczanie permanentne

 

15.Praca

                     Czynności domowe vs zarobkowe

                     Zaspokojenie potrzeb

                     Poczucie tożsamości

                     Spełnienie koncepcji własnej osoby (Super)

                     Wybór zawodu – fantazjowanie, rozważanie, realizm (Ginzberg)

                     Rozpoznanie kompetencji i typu I (Gardner)

                     Dopasowanie vs stres

 

17. Aktywny człowiek – kontekst rozwoju

       Subsystemy tworzące ekosystem

       Wzajemny związek

       Stałe przekształcenia

       Wiele poziomów funkcjonowania subsystemów

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin