Świat roślin.odt

(418 KB) Pobierz

grupa a

 

Świat roślin

 

Poniższy test składa się z 18 zadań.              . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą                Imię i nazwisko

do uzyskania za prawidłowe odpowiedzi. Za rozwiązanie

całego sprawdzianu możesz uzyskać maksymalnie 32 punkty.              . . . . . . . . . . . . .

Klasa

 

1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.     (0–1)

Biorąc pod uwagę zdolność podziału komórek, możemy dokonać klasyfikacji tkanek roślinnych na

A. stałe i twórcze.

B. przewodzące i wzmacniające.

C. okrywające i miękiszowe.

D. stałe i wzmacniające.

2. Podkreśl prawidłowe zakończenie zdania.    (0–1)

Transport wody i substancji odżywczych w organizmach roślinnych jest możliwy dzięki tkance

A. miękiszowej.

B. wzmacniającej.

C. okrywającej.

D. przewodzącej.

 

3. Zaznacz nazwę tkanki, której dotyczy

poniższy opis.                                               (0–1)

 

Transportuje substancje odżywcze wytworzone

w procesie fotosyntezy.

A. Łyko.

B. Drewno.

C. Miazga.

D. Skórka.

 

4. Sadownicy zbierali plony ze swoich drzewek owocowych. Na podstawie wykresu podaj    (0–2)



a) których owoców zebrano najwięcej?

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

b) których owoców  zebrano trzy razy więcej

niż czereśni?

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

c) podaj nazwę typu owoców, który reprezentują

śliwki i czereśnie.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

5. Uzupełnij zdania i podaj nazwę tkanki,

do której należą opisane elementy.           (0–4)

 

A. Skórka utworzona z żywych komórek, pełni funkcję . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

B. Drewno zbudowane  z  naczyń –  martwych komórek – przewodzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

C. Zwarcica jest  zbudowana z żywych 

komórek, występuje w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..

 

 

D. Korek składa się z martwych komórek, które gdzieniegdzie są luźniej ułożone.

Są to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

6. Zaznacz i podpisz na ilustracji korzenia brakujące strefy.                                       (0–2)



84   Test a

 

 

 

 

 

 

7. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.  (0–1)

W miękiszu asymilacyjnym liścia rośliny okrytonasiennej wyróżniamy

A. miękisz gąbczasty i palisadowy.

B. miękisz zasadniczy i spichrzowy.

C. miękisz gąbczasty i spichrzowy.

D. miękisz zasadniczy i palisadowy.

 

8. Korzenie niektórych roślin ulegają modyfikacjom. Dopisz do podanych nazw roślin rodzaj korzenia, który u nich występuje.     (0–3)

 

a) marchew – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

b) bluszcz – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

c) burak – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

9. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.   (0–1)

Pęd to

A. część podziemna rośliny.

B. część rośliny zbudowana z liści, korzeni

i łodygi.

C. część nadziemna rośliny.

D. tylko łodyga i kwiat.

10. Podkreśl funkcje łodygi.                          (0–2)

 

A. Utrzymuje roślinę w glebie.

B. Utrzymuje w odpowiednim położeniu

inne części pędu.

C. Transportuje produkty fotosyntezy z liści

do pozostałych organów rośliny. 

D. Pobiera wodę i sole mineralne.

11. Zaznacz ilustrację liścia złożonego

o pierzastym ułożeniu listków.                   (0–1)

 

 

 

 

 

 

 

12. Przyporządkuj nazwę rośliny do rodzaju

łodygi, który u niej występuje.                 (0–1)

 

 

 

A. . . . . . . . . . .  B.  . . . . . . . . . .  C.– . . . . . . . . . .

A. ziemniak 

B. truskawka

C. winorośl

1. czepne

2. bulwy

3. rozłogi

4. ciernie

 

 

13. Napisz, jaki warunek musi być spełniony,

  aby mogło dojść do zapłodnienia u mchów.

                                                                      (0–1)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

14. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały             (0–2)

zdania prawdziwe.

 

Aparaty szparkowe  znajdują się na dolnej  /

górnej stronie liścia.

Jedną z funkcji liścia jest osmoza / transpiracja,

czyli parowanie wody z rośliny.

Pod skórką górną liścia  znajduje się miękisz

gąbczasty / palisadowy.

Wiązki przewodzące w liściu tworzą

unerwienie / kanały żywiczne.

 

15. Zaznacz i podpisz na ilustracji elementy

budowy mchu. Napisz, czy jest to gametofit,

czy sporofit.                                                (0–2)

16. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje na temat roślin nagonasiennych  wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje literę F.                                     (0–2)

 

W zalążku znajduje się gametofit żeński,

który wytwarza komórkę jajową….

 

Kwiat męski sosny zawiera jeden woreczek pyłkowy, w którym dojrzewają ziarna pyłku….

 

Kwiat żeński to mała łuska z dwoma

zalążkami ….

 

Nasiona roślin nagonasiennych mają dużą powierzchnię i dzięki temu są rozsiewane przez wiatr na duże odległości….

 

17. Uzupełnij zdania podanymi wyrazami.   (0–2)

 

liście, zygota, korzeń, zarodek

 

Połączenie się jąder dwóch gamet powoduje powstanie …………….

Tworzy się z niej po licznych podziałach  ………….…

Znajdują się w nim zawiązki pierwszych ……… i ………….

18. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.

                                                                      (0–1)

Kwiat roślin okrytonasiennych składa się z

 

A. okwiatu, słupka i pręcików.

B. działek kielicha, znamienia i zalążni.

C. okwiatu, płatków korony i działek kielicha.

D. owocni, bielma i łupiny.

 

grupa b

Świat roślin

 

Poniższy test składa się z 18 zadań.                . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą              Imię i nazwisko

do uzyskania za prawidłowe odpowiedzi. Za rozwiązanie

całego sprawdzianu możesz uzyskać maksymalnie 32 punkty.              . . . . . . . . . . . . .

Klasa

 

 

1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.      (0–1)

Biorąc pod uwagę zdolność podziału komórek, możemy dokonać klasyfikacji  tkanek roślinnych na

A. stałe i wzmacniające

B. stałe twórcze.

C. przewodzące i wzmacniające.

D. okrywające i miękiszowe.

2. Podkreśl prawidłowe zakończenie zdania.     (0–1)

Transport wody i substancji odżywczych w organizmach roślinnych jest możliwy dzięki tkance

A. miękiszowej.

B. wzmacniającej.

C. przewodzącej.

D. okrywającej.

 

 

3. Zaznacz nazwę tkanki, której dotyczy poniższy opis.                                                                (0–1)

 

Transportuje substancje odżywcze wytworzone

w procesie fotosyntezy.

A. Drewno.

B. Miazga.

C. Łyko

D. Skórka.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin