PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ I OPIEKUŃCZEJ W GRUPIE DZIECI 6 – LETNICH NA MIESIĄC LUTY 2010 r.
Opracowała: Anna Kaźmierczak
Tematy kompleksowe:
1. Wyprawa w kosmos (01.02. – 05.02. 2010 r.)
2. Zimowe zabawy i sporty (8.02. – 19.02.2010 r.)
3. Fryderyk Chopin – wielki polski kompozytor (22.02. – 26.02. 2010 r.)
Treści programowe:
– kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej: do rodziny, grupy rówieśniczej
– rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi
– budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym
– wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne
– troska o zdrowie dzieci, ich rozwój fizyczny oraz sprawność fizyczną
– zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości i aktywności
– kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej do wspólnoty narodowej
Literatura:
1) G. Demel Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola, WSiP, Warszawa 1983 r.
2) T. Dziuzyńska, H. Ratyńska, E. Stójowa A jak będzie słońce… A jak będzie deszcz… Wiersze, opowiadania, teatrzyki, przysłowia i zagadki dla przedszkoli, WSiP, Warszawa 1996r.
3) B. Godzimirska Razem w przedszkolu. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć cz. III, WSiP, Warszawa 2009r.
4) M. Jach Rok w przedszkolu. Scenariusze w oparciu o system ks. Jana Bosko, wyd. „Żak”, Warszawa 1997r.
5) B. Okraska – Ćwiek, M. Walczak Wesoła szkoła sześciolatka. Przewodnik metodyczny cz. III, WSiP, Warszawa 2003 r.
6) E. M. Skorek Podręczny słownik logopedyczny, wyd. IMPULS, Kraków 2000
7) M. Walczak – Saro, D. Kręcisz Wesołe Przedszkole i przyjaciele. Program wychowania i edukacji przedszkolnej, WSiP, Warszawa 2009r.
8) K. Wlaźnik Wychowanie fizyczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1972 r.
9) Zbiory własne: zestawy zabaw ruchowych, nagrania magnetofonowe, płyty CD
Metody pracy:
słowna – rozmowa, piosenka
oglądowa – pokaz, obserwacja
czynna – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających
Formy pracy:
z cała grupą
praca indywidualna
EDUKACJA ZDROWOTNA
ZABAWY RUCHOWE NOWE:
1) Zabawa bieżna „Na torze saneczkarskim” połączona z reakcją na sygnały dźwiękowe.
2) Zabawa ruchowa „Narciarski slalom” z elementem koordynacji rąk i nóg.
3) Zabawa ruchowa „Śniegowe gwiazdki” z elementem wirowania.
4) Zabawa ruchowa „Lecimy w kosmos” z elementem opowieści ruchowej
ZABAWY RUCHOWE DO POWTÓRZENIA:
1) „Wiatr i śnieżynki” zabawa ruchowa z elementem orientacyjno – porządkowym.
2) „Niedźwiedź czarodziej” zabawa z elementem czworakowania.
3) „Pajac na choince” zabawa z elementem koordynacji pracy rąk i nóg.
4) „Lepimy bałwana” zabawa z elementem skłonu.
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 16 (ZESZYT WŁASNY)
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH NR 17 (ZESZYT WŁASNY)
Spacery:
„Zabawy na śniegu” – spacer, zabawy na śniegu z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
„Dokarmiamy ptaki” – spacer w pobliżu przedszkola połączony z dokarmianiem ptaków zimą.
„Obserwacja krajobrazu zimowego” – spacer połączony z obserwacją zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy.
Wyjście na teren przedszkolny w miarę sprzyjającej aury:
- przestrzeganie zasad nie oddalania się od grupy
Poznanie stosunków jakościowo ilościowych
(w ranku i po zajęciach)
- posługiwanie się określeniem „para”
- porównywanie liczebności zbiorów: „dużo”, „mało”, „tyle samo”
Ćwiczenia logopedyczne:
- masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie)
- ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej
- nadymanie policzków – „ gruby miś”
- wciąganie policzków – „ chudy zajączek”
- naprzemiennie „gruby miś” – „ chudy zajączek”.
- nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
- wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami
- wysuwanie warg do przodu, ściąganie ich i przesuwanie w kąciki ust
- dmuchanie przez złączone wargi lekko wysunięte do przodu
- gwizdanie, parskanie, cmokanie
- wysuwanie języka jak najdalej z ust i chowanie go jak najdalej
- mlaskanie czubkiem języka, mlaskanie środkiem języka, przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach (ssania cukierka).
- odtajanie zamarzniętej szyby – długie chuchanie
- wypuszczanie powietrza z piłki lub dętki – długie sss
Data
Cele ogólne
Cele szczegółowe
Uwagi
I. Wyprawa w kosmos
01.02. poniedziałek
1. Słuchanie wiersza B. Formy pt.: „Planety”; rozwiązywanie zagadek dotyczących astronomii.
2. „Zielone Ufoludki” (zbiór własny) – zabawy rytmiczne przy piosence.
– aktywizowanie mowy i myślenia dzieci
- zapoznanie z pracą astronoma
- bogacenie słownika biernego i czynnego dziecka
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania piosenki
- zapoznanie z tempem i dynamiką piosenki
Dziecko:
– słucha uważnie wiersza
– potrafi wymienić planety występujące w wierszu
– rozwiązuje zagadki słowno – obrazkowe
– potrafi wyjaśnić własnymi słowami pojęcia: kosmonauta, astronom, księżyc, słońce, ziemia
– potrafi powiedzieć, na czym polega praca astronoma
- potrafi ruchem naśladować ufoludki,
- określić ich cechy
- poruszać się w rytm słyszanej muzyki
02.02. wtorek
1. „Który ufoludek zniknął?” – zabawa matematyczna. Przeli-czanie zbioru elementów do 9, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
2. „Ruch to zdrowie”. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16 (zeszyt własny).
– klasyfikacja zbiorów według rosnącej liczby elementów w zakresie 9
– kształtowanie operacji umysłowych w toku działania
– rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowej
- potrafi przeliczać liczebnikami porządkowymi w zakresie 9
- potrafi klasyfikować zbiory wg rosnącej liczby elementów
- wykonuje sprawnie polecenia nauczyciela
– potrafi reagować na umowne sygnały
– potrafi doskonalić umiejętność posługiwania się nowym przyborem
03.02. środa
1....
stokrotka83