1-3_m5__wstep.pdf
(
118 KB
)
Pobierz
modul_5.qxd
MODUŁ V
Dorota Kozioł
w domu i szkole
Higiena pracy
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
MODUŁ V
TEMAT:
Higiena pracy w domu i szkole
PRZEZNACZONY DLA:
uczniów klas I − III szkoły podstawowej
CZAS REALIZACJI:
na każdym poziomie percepcyjnym około 15 − 20 godzin
Temat dnia realizowany jest średnio w ciągu 3,6 h
CELE EDUKACYJNE:
– kształtowanie i promowanie zdrowego stylu życia,
– kształtowanie umiejętności rozpoznawania i zapobiegania
zagrożeniom w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
– propagowanie bezpiecznych zachowań, na co dzień.
ZAKRES TEMATYCZNY:
– prawa i obowiązki ucznia,
– organizacja życia w szkole i w klasie,
– bezpieczne posługiwanie się urządzeniami technicznymi,
– ergonomia pracy,
– higiena pracy umysłowej,·
– wpływ hałasu na zdrowie człowieka,
– znaczenie zwierząt w życiu człowieka,
– postępowanie w kontaktach ze zwierzętami.
LITERATURA:
1. Byrd A., Pies w twoim domu, Wyd. MADA 1999.
2. Caprari M., Przesadnik kynologiczny, czyli jak wytrzymać z każdym psem, Wyd. IKON 2001.
3. Falappi R., Czworonożni przyjaciele, Wyd. BELLONA 2002.
4. Gulgowski M. red., Informatyka 2000, Wyd. CZARNY KRUK 1999.
5. Kowalczyk E., Siciarz R., Byrecki W., Z komputerem na ty, Wyd. JUKA 1999.
6. Kowerski A., Hałas i wibracje, pomiar i zapobieganie, Ośrodek Szkoleniowy PIP we Wrocławiu.
7. Kramer Eva−Maria, Psy − rasy, charakter i utrzymanie, Wyd. MULICO 1997.
8. Rojewska J. red.,Grupa bawi się i pracuje..., Wyd. UNUS 2000.
SPIS FOLIOGRAMÓW:
1. Poziomy natężenia dźwięku
2. Co oznacza zachowanie psa?
3. Pozycja żółwia
190
MODUŁ V
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
UCZÊ SIÊ
I ODPOCZYWAM
1.
Obowi¹zki ucznia
– organizacja ¿ycia w szkole
i w klasie,
– prawa i obowi¹zki ucznia,
Uczeñ:
– potrafi dbaæ o porz¹dek
w miejscu pracy
i zabawy,
– „sejmik
uczniowski”,
– drama:
Bezpieczne
zabawy w czasie
przerwy,
– praktyczna
dzia³alnoœæ
ucznia,
– prawa i obowi¹zki
dy¿urnego,
– potrafi u³o¿yæ plan dnia,
– normy i zasady
obowi¹zuj¹ce w klasie,
– umie racjonalnie
wykorzystaæ czas wolny,
– bezpieczeñstwo w szkole,
– zachowanie siê
na lekcjach i przerwach,
– wie, jakie s¹ obowi¹zki
ucznia i dy¿urnego,
– potrafi
podporz¹dkowywaæ siê
regu³om ustalonym
w zespole,
– burza mózgów,
– zabawy
integracyjne,
– zabawy
orientacyjno-
-porz¹dkowe,
– potrafi postêpowaæ
zgodnie z ogólnie
przyjêtymi normami,
– pogadanka
– potrafi przestrzegaæ zasad
bezpieczeñstwa
na terenie szko³y.
2.
Komputer
w szkole
i w domu
– obs³uga urz¹dzeñ
technicznych,
– korzystanie z ró¿nych
Ÿróde³ informacji,
– potrafi okreœliæ
przydatnoϾ
ró¿norodnych urz¹dzeñ
technicznych,
– umie korzystaæ z ró¿nych
Ÿróde³ informacji,
– zwiedzanie
pracowni
komputerowej,
– pogadanka
ilustrowana,
– okreœlanie przydatnoœci
komputera, drukarki,
skanera
– praktyczne
æwiczenia
w pracowni
komputerowej
– zna zasadê bezpiecznego
w³¹czania i wy³¹czania
komputera,
– korzystanie z Internetu,
– potrafi kontrolowaæ czas
pracy przy komputerze,
– potrafi zachowaæ
w³aœciw¹ postawê cia³a
podczas pracy przy
komputerze,
– opanowa³ podstawy
pos³ugiwania siê
komputerem
i wykorzystuje go
w uczeniu siê,
– wie, jakie mog¹ byæ
skutki niekontrolowanego
korzystania z Internetu
191
HIGIENA PRACY W DOMU I W SZKOLE
Oœrodek
Temat
Treœci
Cele
Metody
tematyczny
dnia
operacyjne
i formy pracy
3.
Telewidz
czy telemaniak?
– podstawowe czynnoœci
zwi¹zane z prawid³ow¹
obs³ug¹ urz¹dzeñ
powszechnego u¿ytku
– literatura, programy
radiowe i telewizyjne.
Uczeñ:
– rozpoznaje urz¹dzenia
techniczne, okreœla ich
przydatnoϾ,
– potrafi dokonywaæ
w³aœciwego wyboru
audycji telewizyjnych,
– umie bezpiecznie
obs³ugiwaæ odbiornik
TV i video,
– umie kontrolowaæ czas
korzystania z TV i video,
– potrafi ze rozumieniem
odczytaæ instrukcjê
obs³ugi urz¹dzenia
– pogadanki,
– drama: Mój
ulubiony
bohater
telewizyjny,
– rozmowa
kierowana,
– psychozabawa
Czy jesteœ
telemaniakiem
HA£AS SZKODZI
ZDROWIU
1.
Dbaj o zdrowie
– walcz
z ha³asem!
– wp³yw ha³asu na zdrowie,
– skutki ha³asu,
– kultura wspó³¿ycia,
– kontakty miêdzyludzkie,
– alternatywne sposoby
spêdzania przerw,
– higiena pracy umys³owej,
– ochrona œrodowiska.
Uczeñ:
– umie odpowiednio cicho
s³uchaæ radia,
magnetofonu itp.,
– dba o swoje zdrowie
unikaj¹c Ÿróde³ ha³asu,
– rozumie szkodliwy wp³yw
ró¿nych
czynników (w tym ha³asu)
na zdrowie,
– umie kulturalnie
zachowywaæ siê
– w ró¿nych sytuacjach,
– wie, w jaki sposób
niwelowaæ nadmierny
ha³as.
– ilustracje,
zdjêcia,
– plakaty
wykonane przez
dzieci,
– dramy,
– pogadanka,
– pokaz,
– obserwacja,
– burza mózgów,
– praktyczna
dzia³alnoœæ
dzieci
MÓJ
CZWORONO¯NY
PRZYJACIEL
1.
Moje ulubione
zwierzê
– wywi¹zywanie siê z zadañ
zwi¹zanych z innymi
obowi¹zkami (tu: opieka
nad psem),
– warunki ¿ycia zwierz¹t
hodowanych w domu,
– niesienie pomocy chorym
zwierzêtom,
– stosunek do zwierz¹t,
– rola psa w ¿yciu cz³owieka,
– ostro¿noœæ w kontaktach
ze zwierzêtami,
– postêpowanie wobec
obcego psa
Uczeñ:
– ma pozytywny stosunek
do zwierz¹t,
– niesie pomoc chorym
zwierzêtom,
– umie zachowaæ
ostro¿noœæ wobec
zwierz¹t,
– potrafi przyjmowaæ
w³aœciw¹ postawê cia³a
w kontaktach
z nieznanym psem,
– rozumie koniecznoœæ
dbania o higienê osobist¹
po kontakcie
ze zwierzêciem,
– rozpoznaje sygna³y agresji
u psa
– pogadanki,
– praktyczne
æwiczenia
przyjmowania
w³aœciwej
postawy cia³a
w obecnoœci
obcego psa,
– pokaz,
– rozmowa
kierowana,
192
Plik z chomika:
djlysy
Inne pliki z tego folderu:
SZKOLENIE BHP - DYSKUSJA FORUM.doc
(226 KB)
SZKOLENIE OKRESOWE DLA NAUCZYCIELI I PRACOWNIKÓW ADMINISTRACYJNO - BIUROWYCH.doc
(2862 KB)
SZKOLENIE STANOWISKOWE.rtf
(97 KB)
SZKOLENIA BHP - USTAWA.docx
(41 KB)
SZKOLENIA BHP ZESTAW PORAD.doc
(637 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANALIZA STANU BHP
B H P - F I L M Y
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY(1)
BHP
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin