Marketing – testy
1. „Reklama dźwignią handlu” to hasło będące odzwierciedleniem:a) orientacji marketingu konsumenckiegob) orientacji produkcyjnejc) orientacji marketingowejd) orientacji dystrybucyjnej2. Rabat udzielany pośrednikowi w zamian za przejęcie przez niego pewnych dodatkowych funkcji, np. reklamy, transportu to rabat:a) handlowyb) gotówkowyc) promocja cenowad) funkcyjny3. Demarketing stosuje się w przypadku występowania:a) popytu nadmiernegob) popytu malejącegoc) popytu utajnionegod) popytu sezonowego4. Firma posiada szeroki asortyment produktów jeżeli:a) występuje dużo linii produktowychb) w obrębie jednej linii produktowej mieści się dużo produktówc) występuje jedna linia produktowad) w obrębie jednej linii produktowej znajduje się mało produktów5. Marka to:a) wyłącznie symbolb) nazwa, znak graficzny lub symbolc) wyłącznie znak graficznyd) wyłącznie nazwa6 . Intensywna promocja i niska cena to cechy strategii:a) szybkiej penetracji rynkub) szybkiego zbierania śmietankic) wolnej penetracji rynkud) wolnego zbierania śmietanki7. Zgodnie z teorią marketingu pragnienia (zachcianki) pojawiają się dopiero po zaspokojeniu potrzeb.a) tak, ponieważ dotyczą dóbr luksusowychb) nie, gdyż potrzeba i pragnienie oznacza to samoc) tak, gdyż oznaczają satysfakcję wyższego rzędud) nie, ponieważ wynikają z naszych potrzeb8. Dobór kwotowy próby polega na:a) doborze w oparciu o wcześniej przeprowadzony sondaż założycielskib) wyborze osób do badania wg własnego osąduc) wyborze osób najbardziej dostępnych z populacjid) wyborze jednostki w taki sposób, aby struktura próby z punktu widzenia określonych cech była zbliżona do struktury badanej zbiorowości9. Reklama jako forma promocji to:a) płatna forma nieosobowego oddziaływania na pracowników firmyb) nieodpłatna forma nieosobowego oddziaływania na postawy nabywców i pośrednikówc) płatna forma osobowego oddziaływania na motywy, postawy oraz sposób postępowania nabywcówd) płatna forma nieosobowego oddziaływania na motywy, postawy oraz sposób postępowania nabywców10. Pośrednim kanałem dystrybucji jest relacja:a) producent - klient - użytkownikb) producent - nabywcac) producent - hurtownik - użytkownikd) klient - producent - użytkownik11. Skończona zbiorowość, o której badacz chce uzyskać informacje to:a) populacja badanab) jednostka próbyc) operat losowaniad) panel12. Dystrybucja to zbiór działań związanych z:a) użytecznością krańcową funkcji dystrybucjib) użytecznością krańcową dostawc) użytecznością formyd) użytecznością miejsca i czasu13. Podejmowane przez producentów działania promocyjne, które są skierowane do pośredników po to, aby nakłonić ich do zamówienia danego produktu i promowania go wśród nabywców to:a) strategia dywersyfikacjib) strategia ssaniac) strategia tłoczeniad) strategia różnicowania14. Koncepcja, w której podstawowym celem przedsiębiorstwa jest efektywne i skuteczne pobudzenie i zaspokojenie potrzeb i pragnień konsumentów przy zachowaniu zgodności interesów indywidualnych oraz całości społeczeństwa to:a) konsumeryzmb) marketing partnerskic) marketing społecznyd) marketing wewnętrzny15. Każdy produkt ma inną krzywą cyklu życia. Różnice dotyczą:a) długości trwania cyklu i długości poszczególnych fazb) ilości faz i nachylenia krzywejc) kształtu krzywej i ilości fazd) długości trwania cyklu i długości poszczególnych faz16. Słowo panel związane jest z:a) reklamą prasowąb) badaniami marketingowymic) częścią nowego produktud) docelową grupą konsumentów17. Koszty wytworzenia produktu wyznaczają:a) cenę maksymalnąb) cenę konkurencjic) nie mają wpływu na cenęd) cenę minimalną18. Empatia to:a) umiejętność wczucia się w sytuację klientab) strategia pozycjonowania markic) metoda skalowania kwestionariuszad) cecha poprawnie wyodrębnionego segmentu19. Proces dostosowywania usługi nowej lub istniejącej do obecnych oraz przyszłych potrzeb i wymagań nabywców to:a) strategia usługib) badania marketingowec) strategia plasowania usługid) strategia marki20. Tzw. „rynek konsumenta” to sytuacja, w której:a) podaż przewyższa popytb) podaż zrównuje się z popytemc) sposób postępowania klienta w stosunku do producentad) popyt przewyższa podaż21. Zbiór działań związanych z udostępnieniem produktu w miejscu i czasie odpowiadającym potrzebom nabywców to:a) polityka dystrybucjib) promocjac) polityka produktud) polityka cenowa22. Cykl życia kostki Rubika różni się od cyklu życia Coca-Coli:a) długością trwania poszczególnych fazb) kolejnością występowania poszczególnych fazc) nie różni się, oba cykle są takie samed) ilością faz cyklu23. Ankieta opakowaniowa oraz wywiad telefoniczny to przykładowe techniki zbierania danych ze źródeł pierwotnych zaliczane do grupy metod:a) audytoryjnychb) sondażowychc) heurystycznychd) projekcyjnych24. Linia produktowa to:a) grupa produktów o podobnym cyklu życiab) grupa produktów, które są sprzedawane tym samym grupom nabywcówc) grupa produktów nie powiązanych ze sobą i o różnych funkcjachd) grupa produktów przekazywana różnymi kanałami dystrybucji25. Ciągły, elektroniczny pomiar widowni telewizyjnej to:a) badania telemetryczneb) badania medialnec) telemediad) pomiar telewizyjny26. Polar, Black and Decker, Bosch, Honda to przykłady :a) indywidualnego znaku towarowegob) marki pośrednikac) znaku towarowego dla rodziny wyrobówd) prywatnej marki27. Popyt na dany produkt wyznacza:a) cenę maksymalnąb) nie ma wpływu na cenęc) cenę konkurencjid) cenę minimalną28. Test skojarzeń słownych oraz test uzupełnień zdań to przykładowe techniki zbierania danych ze źródeł pierwotnych zaliczane do grupy metod:a) audytoryjnychb) projekcyjnychc) heurystycznychd) sondażowych29. Promocja sprzedaży (uzupełniająca albo dodatkowa) to:a) wszystkie sposoby i środki sprzedaży towarów mające na celu zwiększenie sprzedaży części zapasowychb) wszystkie materialne środki, które mają na celu szybkie i krótkotrwałe zwiększenie sprzedaży poprzez dodanie do produktu wyjątkowej korzyścic) wszystkie materialne i niematerialne sposoby sprzedaży towarówd) wszystkie materialne środki, które mają na celu zwiększenie sprzedaży w długim okresie czasu30. Proces dostosowywania nowego lub istniejącego produktu do obecnych oraz przyszłych potrzeb i wymagań nabywców to:a) strategia produktub) strategia markic) strategia dystrybucjid) polityka cenowa31. Pojęcie zasady marketingu nie obejmuje:a) orientacji na klientab) analizy otoczeniac) zyskownościd) integracji działań marketingowych32. Kanały dystrybucji, lokalizacja, transport, zasięg terytorialny to elementy:a) polityki dystrybucjib) promocjic) polityki produktud) polityki cenowej33. Cykl życia produktu to:a) proces dostosowania się produktów do potrzeb klientówb) proces testowania nowego produktuc) dążenie do uzyskania dominującej pozycji na rynkud) okres, w którym produkt znajduje nabywców na rynku34. Celem badań marketingowych jest:a) zwiększenie ryzyka błędnych decyzjib) pomoc w podejmowaniu modnych decyzjic) dostarczanie niezbędnych informacji w procesie podejmowania decyzjid) uzyskanie informacji niezbędnych do uzasadnienia podjętych już decyzji35. Krewni, znajomi, przyjaciele, którzy przekazują informacje o firmie lub produkcie to:a) bezosobowe źródło informacji marketingowejb) neutralne źródło informacji marketingowejc) osobowe źródło informacji marketingowejd) komercyjne źródło informacji marketingowej36. Public relations to:a) badania dotyczące wzajemnych stosunków między klientami firmyb) zespół działań zwanych zamiennie publicityc) zespół działań zapewniających firmie systematyczne komunikowanie się z otoczeniemd) zespół działań zapewniających firmie systematyczne kontrolowanie mikrootoczenia37. Model AIDA wiąże się z:a) procedurą wyznaczania cenyb) procesem komunikacji marketingowejc) systemem dystrybucji w kanałach pośrednichd) koncepcją rynku docelowego38. Grupa ściśle ze sobą powiązanych produktów, które spełniają podobne funkcje to:a) głębokość asortymentub) pełen asortyment produktów oferowanych przez firmęc) linia produktówd) szerokość asortymentu39. Produkty nie postrzegane to:a) absolutne nowości lub dobra i usługi konsumpcyjne, których klienci nie znająb) produkty kupowane pod wpływem impulsuc) produkty luksusowed) produkty wybieralne40. Produkty ustabilizowane na rynku, nie wymagające dużych nakładów finansowych to cechy charakterystyczne:a) „znaków zapytania”b) „gwiazd”c) „dojnych krów”d) „psów”41. Wysokie tempo wzrostu sprzedaży produktu, duża liczba użytkowników, duża znajomość produktu wśród klientów te cechy charakterystyczne:a) dla III fazy cyklu życia produktub) dla IV fazy cyklu życia produktuc) dla I fazy cyklu życia produktud) dla II fazy cyklu życia produktu42. Badania obejmujące wszystkie jednostki zbiorowości (np. spis statystyczny) to:a) badania ogólnikoweb) badania generalne (całkowite)c) badania wyrywkowed) badania sondażowe43. Remarketing stosuje się w przypadku występowania:a) popytu utajonegob) popytu malejącegoc) popytu sezonowegod) popytu malejącego44. Cechy i elementy produktu, które decydują o sile postrzegania produktu przez potencjalnych klientów, dostawców i konkurentów tworzą:a) produkt rzeczywistyb) produkt potencjalnyc) rdzeń produktud) produkt poszerzony45. Produkt poszerzony i przeobrażony pod kątem przyszłych potrzeb i oczekiwań klientów, przedstawiający sobą nie tylko cechy istniejące ale również możliwe kierunki ich ewolucji to:a) produkt oczekiwanyb) produkt wzbogaconyc) produkt potencjalnyd) produkt podstawowy46. Zadaniem marketingu w przedsiębiorstwie jest:a) analiza opłacalności działalności przedsiębiorstwab) wyłącznie zwiększenie sprzedaży w celu osiągnięcia zyskuc) poznanie preferencji konsumentów oraz zaspokojenie ich potrzeb, a także osiągnięcie zysku przez firmęd) promocja produktów firmy47. Systematyczne gromadzenie, rejestrowanie, analizowanie, opracowywanie danych oraz wniosków dotyczące specyficznej sytuacji, w której znalazła się firma to:a) pozycjonowanie produktub) system informacji marketingowejc) badania marketingowed) badania technologii wytwarzania48. Najczęściej wykorzystywanym instrumentem w badaniu sondażowym gospodarstw domowych jest:a) dziennikb) testc) kwestionariuszd) audiometr49. Marketing to:a) rodzaj orientacji na rynku przedsiębiorstwab) dążenie do osiągnięcia zysku poprzez podniesienie ceny dóbrc) działania promocyjne przedsiębiorstwad) strategiczna analiza przedsiębiorstwa50. Bezpłatnie ukazujące się informacje o firmie są wynikiem działań określanych jako:a) public relationsb) publicityc) reklamad) sponsoring51. Produkt stanowiący zbiór cech oraz warunków, których normalnie kupujący oczekuje i które zostały jakby z góry uzgodnione to:a) produkt potencjalnyb) produkt podstawowyc) produkt poszerzonyd) produkt wzbogacony52. Celem strategii cenowej „zbierania śmietanki z rynku” jest:a) osiągnięcie szybkich zyskówb) zostanie liderem pod względem jakości na rynkuc) zdobycie wysokiego udziału w rynkud) zapewnienie maksymalnego przychodu53. Cenniki, rabaty, warunki kredytowe to elementy:a) promocjib) polityki cenowejc) polityki dystrybucjid) polityki produktu54. Która z funkcji opakowania odpowiada za usprawnienia i racjonalizację procesu sprzedaży:a) funkcja fizycznej organizacji pracyb) funkcja ochronnac) funkcja reklamowad) funkcja informacyjna55. Stała reprezentacja populacji generalnej wybrana do wielokrotnych badań, powtarzanych w regularnych odstępach czasu, zwykle o tym samym programie badań to:a) omnibusb) panelc) próba badawczad) test koniunktury56. Proces informowania i przekonywania nabywców poprzez bezpośredni kontakt w celu sprzedaży wyrobów to:a) promocja sprzedażyb) public relationsc) sprzedaż osobistad) propaganda marketingowa57. W myśl koncepcji marketingowej produktem nie jest:a) usługab) intelektc) toward) idea58. "Wszystkie marki są znakami towarowymi". Stwierdzenie to jest:a) prawdziweb) fałszywec) prawdziwe wyłącznie dla marek prywatnychd) fałszywe dla marek rodzinnych59. Który z warunków nie musi być spełniony, aby doszło do zawarcia transakcji wymiany:a) wymiana wymaga udziału dwu lub więcej osób (jednostek)b) każda ze stron musi mieć wolę wyzbycia się wartości w celu otrzymania w zamian innejc) każda ze stron musi mieć coś wartościowego do zaoferowaniad) jedną ze stron musi być podmiot gospodarczy60. Dobór warstwowy próby to:a) dobór wygodnyb) dobór kwotowyc) dobór losowyd) dobór uznaniowy61. Do podstawowych cech usług możemy zaliczyć:a) niematerialność, nieistotność, niemożność, niejednorodnośćb) materialność, jednorodność, trwałość, istotnośćc) niematerialność, niemierzalność, niekorzystność, nietrwałośćd) niematerialność, nierozdzielność, niejednorodność, nietrwałość62. Kiedy przedsiębiorstwo ustala swoje ceny na poziomie o wiele niższym od konkurencji, by w ten sposób zwiększyć swój udział w rynku, mówimy o:a) strategii zróżnicowaniab) strategii ogniskowania (koncentracji)c) strategii dywersyfikacjid) strategii całkowitego przywództwa cenowego, czyli wiodącej pozycji kosztowej63. Proces informowania i przekonywania klienta o zaletach i korzyściach oferty firmy przez bezpośredni kontakt z pracownikiem firmy to:a) publicityb) sprzedaż osobistac) public relationsd) propaganda marketingowa64. Podstawowe elementy marketingu mix to:a) produkt, reklama, sprzedaż, polityka cenowab) promocja, produkt, polityka cenowa, sprzedażc) polityka cenowa, promocja, produkt, polityka dystrybucjid) produkt, proces, personel, promocja sprzedaży65. Artykuły codziennego użytku wymagają:a) długich kanałów dystrybucjib) krótkiego okresu dojrzewaniac) krótkich kanałów dystrybucjid) długiego okresu trwałości66. Produkt mix jest to:a) zestaw produktów danej linii produktowej oferowany przez firmęb) zestaw wszystkich produktów oferowanych przez firmęc) zbiór decyzji podejmowanych przy tworzeniu produktud) mieszanka elementów składowych strategii produktu67. Koncentracja na klienta i koordynacja działań marketingowych to:a) etapy procesu badań marketingowychb) wybrane etapy budowy kampanii reklamowejc) dwie z zasad marketingowychd) rynkowe zasady współpracy pomiędzy firmami68. Głównym celem marketingu jest zapewnienie:a) wysokiej jakości produktówb) satysfakcji konsumentówc) minimalizacja strat przedsiębiorstwad) odpowiedniej ceny produktów69. Nowym produktem dla konsumenta jest:a) produkt zaspokajający dotychczasowe potrzeby w lepszy sposób lub zaspokajający nową potrzebęb) produkt zaspokajający podstawowe potrzeby klientac) produkt zaspokajający dotychczasowe potrzebyd) produkt zaspokajający dotychczasowe potrzeby w podobny sposób70. Nieprawdziwe jest zdanie:a) główne fazy cyklu życia usługi są takie same jak przy materialnych produktachb) usługi nie przechodzą przez te same fazy cyklu życia jak produkty materialnec) każdy produkt (usługa) wprowadzany na rynek przechodzi przez określone fazy (etapy) cyklu życiad) faza dojrzałości i nasycenia oznacza starzenie się produktu na rynku71. Dobór próby, polegający na tym, że początkowa grupa respondentów jest wybrana przypadkowo, a kolejni respondenci są wybierani na podstawie polecających informacji, dostarczonych przez początkujących respondentów to:a) dobór metodą kuli śniegowejb) dobór losowy zespolonyc) dobór nielosowy wielostopniowyd) dobór "na chybił trafił"72. Z użytecznością formy związany jest następujący element marketingu:a) propaganda marketingowab) produktc) logistyka marketingowad) polityka cenowa73. Orientacja rynkowa przedsiębiorstwa, której założeniem jest preferowanie przez klientów produktów szeroko dostępnych i mających niską cenę to:a) koncepcja marketingub) koncepcja marketingu społecznegoc) koncepcja sprzedażyd) koncepcja produkcji74. Które z poniższych zdań jest fałszywe:a) wybór kanału dystrybucji zależy od produktu oraz jego funkcji podstawowych i dodatkowychb) sposobie sprzedaży usługi decyduje w pewnym stopniu cenac) w kanale bezpośrednim występuje tylko producent i konsumentd) w dystrybucji usług nie występują kanały pośrednie75. Zatrudnienie, szkolenie i motywowanie pracowników, którzy chcą dobrze służyć klientowi to zadanie:a) marketingu partnerskiegob) marketingu zewnętrznegoc) marketingu wewnętrznegod) marketingu społecznego76. Klasyczny marketing mix (4P) tworzą następujące cztery elementy:a) polityka marki, propaganda marketingowa, dystrybucja, badania marketingoweb) produkt, cena, promocja, dystrybucjac) reklama, promocja, polityka cenowa, dystrybucjad) opakowanie, produkt, kanały dystrybucji, polityka cenowa77. System kanałów dystrybucji nie obejmuje:a) producentab) nabywcyc) segmentacji rynkud) pośredników78. W sytuacji, w której każdy produkt firmy ma swoją markę, nie związaną z nazwą firmy, mówimy o polityce kształtowania:a) marki dla rodziny produktówb) marki dla grupy produktówc) marki wyróżnionejd) marki indywidualnej79. O kanale szerokim możemy mówić gdy:a) liczba uczestników na danym poziomie (szczeblu) jest małab) liczba uczestników na danym poziomie (szczeblu) jest dużac) liczba szczebli jest dużad) liczba szczebli jest mała80. Wyemitowany jednokrotnie film reklamowy oglądało 5 spośród 100 osób. Osiągnięty wskaźnik GRP wynosi 5. Obliczona liczba impresji to:a) 5*5=25b) 5/5=1c) 5*1=5d) 100/5=2081. AIDA to:a) jedna z metod analizy portfoliob) model konsumpcji dóbr prestiżowychc) model postępowania konsumentad) model komunikacji82. Co oznacza skrót AIDA?a) świadomość, zainteresowanie, próba, ocenab) poznanie, oddziaływanie, zachowanie, zakupc) zwrócenie uwagi, zainteresowanie, pragnienie, działanied) poznanie, przekonanie, preferencje, zakup83. Ankieta opakowania oraz wywiad telefoniczny to przykładowe techniki zbierania danych ze źródeł pierwotnych zaliczane do grupy metod:a) heurystycznychb) projekcyjnychc) audytoryjnychd) sondażowych84. Proces dostosowania nowego lub istniejącego produktu do obecnych oraz przyszłych potrzeb i wymagań nabywców to :a) strategia dystrybucjib) strategia produktuc) strategia markid) polityka cenowa85. Ciągły elektroniczny pomiar widowni telewizyjnej to :a) badania medialneb) telemediac) pomiar telewizyjnyd) badania telemetrycznePodkreślone czarnym kolorem to „strzały znikąd” .Podkreślone niebieskim to pewne odpowiedzi .
Koteciek