http://otior.w.interia.pl
Marketing przemysłowy
Marketing przemysłowy to marketing dóbr i usług oferowanych przedsiębiorstwom, pośrednikom, jednostkom rządowym i instytucji niezorientowanych na zysk, które zużywają te dobra same lub je przekazują innym odbiorcom przemysłowym. Jest to zupełnie inna sytuacja niż w przypadku marketingu dóbr i usług konsumpcyjnych, które są skierowane bezpośrednio do konsumentów indywidualnych i gospodarstw domowych lub hurtowników i detalistów zajmujących się dystrybucją tych dóbr.
Marketing przemysłowy to działalność gospodarcza, która ułatwia proces wymiany pomiędzy producentem a działami instytucjonalnymi.
Marketing przemysłowy to marketing dóbr i usług, w których rynek potencjalny obejmuje raczej przedsiębiorstwa i organizacje niż ogół konsumentów.
Specyfika marketingu przemysłowego wynika jedynie z różnic związanych z funkcjonowaniem produktów przemysłowych oraz odmiennych zachowań nabywców.
Rynek przemysłowy to rynki lokalne lub międzynarodowe produktów i usług nabywanych przez przedsiębiorstwa, organy rządowe, a także instytucje wykorzystywane do wytwarzania nowych wyrobów (np. materiały składowe lub podzespoły), zużywalnych ( np. materiały zużywane w produkcji, materiały biurowe, usługi konsultingowe), użytkowanych (np. instalacje lub sprzęt), albo też odsprzedawanych.
Rynek należy traktować bardzo szeroko, obejmuje sferę produkcji i usług pojętych jako rolnictwo, przemysł wydobywczy, transport, komunikację.
Cechy rynku dóbr przemysłowych:
- popyt na rynku dóbr przemysłowych jest pochodny w stosunku do popytu na rynku dóbr konsumpcyjnych,
- wartość obrotów na rynku przemysłowym jest większy,
- istnieje o wiele większe zróżnicowanie wielkości zakupów,
- mniejsza jest elastyczność cenowa popytu,
- liczba nabywców jest mniejsza,
- przedsiębiorstwa działające na rynku dóbr przemysłowych są bardziej skoncentrowane przestrzennie,
- istnieją szersze wzajemne powiązania między przedsiębiorstwami,
- kontakty gospodarcze i negocjacje są bardziej profesjonalne,
- negocjacje są bardziej kompleksowe,
- w większym zakresie wykorzystywany jest leasing,
- w sytuacjach skomplikowanych pojawia się swoisty dylemat: wyprodukować dany produkt samemu czy też szukać innego wytwórcy lub oferenta,
- bliższe relacje dostawca – nabywca,
- występuje całkowity brak anonimowości kontaktów między sprzedawcą a nabywcą,
- na proces zakupów ma wpływ wiele osób, skład zespołu ludzi uzależniony od rodzaju zakupu,
- występuje brak u nabywców dóbr przemysłowych klasycznego dualizmu swobodnej decyzji,
- przedsiębiorstwo przemysłowe jest najczęściej ogniwem w mniej lub bardziej długim łańcuchu logistycznym i mamy do czynienia z rynkiem wcześniejszym lub późniejszym.
Produkt - najczęściej dla potrzeb marketingu dzieli się wg kryterium ich ostatecznego odbiorcy:
- produkty konsumpcyjne,
- produkty przemysłowe.
Produkty przemysłowe różnią się między sobą z pkt. widzenia:
- funkcji jaką spełniają,
- sposobu wykorzystania,
- okresu użytkowania.
Podział produktów przemysłowych:
1. Dobra inwestycyjne – dobra standardowe lub niestandardowe.
2. Produkty wyposażenia dodatkowego.
3. Surowce mineralne, roślinne i zwierzęce.
4. Materiały.
5. Półprodukty: własne i obce.
6. Produkty zaopatrzeniowe:
- utrzymania ciągłości procesów,
- produkty dodatkowe – wspierające proces produkcji,
- części zamienne.
7. Usługi profesjonalne.
Dobra wchodzące:
- surowce,
- materiały i części
Dobra podstawowe:
1. urządzenia:
-budynki, prawa do ziemi
2. sprzęt pomocniczy :
-lekki sprzęt fabryczny np. wózki widłowe,
- sprzęt biurowy np. biurka
1. Artykuły zaopatrzeniowe:
- art. .zaopatrzeniowe, eksploatacyjne,
- materiały konserwacyjno- naprawcze (smar, papier, śruby, farby)
2. Usługi przemysłowe:
- usługi konserwacyjno – naprawcze,
- usługi w ramach doradztwa handlowego
III podział:
Ø Sprzęt inwestycyjny, w tym:
- kompletne obiekty, niestandardowe
- maszyny produkowane na zamówienie,
- maszyny standardowe- produkty na większą skalę
Ø części i akcesoria,
Ø surowce i paliwa,
Ø materiały wyposażeniowe,
Ø patenty, licencje, know-how.
Kompletne obiekty – fabryka, linie technologiczne, zespół magazynów. Końcowy produkt jest montowany w miejscu docelowym.
Maszyny produkowane na zamówienie- rozmontowane i montowane u klienta.
Patenty, licencje, know – how mają one wszelkie cechy produktów i charakteryzują się ogromnie zróżnicowaną techniką obrotu. Sytuacja jak w przypadku kompletnych obiektów ma indywidualną specyfikę.
Wcześniejszy Rynek Późniejszy
Z P
A R
O O
P D Z
A U B
T K Y
R C T
Z J
E A
N
I
E
Dostawy Odbiorcy
Towarów towarów o wyższym
o niskim stopniu
stopniu przetworzenia
przetworzenia
Przedsiębiorstwa Produkcyjne
Rodzaj produktu
Cechy
Dobra inwestycyjne
Surowce
Materiały i półfabrykaty
Produkty zaopatrzeniowe
Usługi profesjonalne
Produkt wyposaż. dodatkowe
Cena jednostkowa
Bardzo wysoka
Niska
Stosunkowo niska
Średnia
Średnia lub wysoka
Koteciek