Dyscyplina liczy ponad 100 lat Powszechnie publikacje ukazały się w 1903r, m.in. autorstwa Taylora i Drzewieckiego. W praktyce zarządzanie liczy tyle lat co ludzkość.
Zarządzanie – zestaw działań (planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie) skierowanych na zasoby rzeczowe, finansowe, zasoby informacyjne i wykonywane z zamiarem osiągnięcia celów organizacyjnych w sposób sprawny i skuteczny.
Kierowanie – jest to planowanie, organizowanie, kontrolowanie, przewodzenie działalności członków organizacji oraz wykorzystanie wszystkich jej zasobów dla osiągnięcia celów organizacji.
Oraz:
Zasoby
Funkcje
Ludzkie
Rzeczowe
Finansowe
Informacy-
jne
Planowanie
+
Organizowanie
Motywowanie
-
kontrolowanie
Definicja Grifina:
Planowanie – w znaczeniu funkcji – określenie celów organizacji i decydowanie o najlepszym sposobie ich osiągnięcia.
Organizowanie – określenie najlepszego sposobu grupowania typów działań i zasobów.
Motywowanie – zachęcanie do skutecznej realizacji celów.
Kontrolowanie – obserwowanie i wprowadzenie korekt do bieżących działań dla ułatwienia realizacji celów
Zarządzanie – to skierowanie działań na wszystkie zasoby
Zarządzanie – to panowanie nad różnorodnością i przekształcenie potencjalnego konfliktu we współpracę. Przy czym różnorodność – to zasoby i działania.
Wg Kurnala:
Kierowanie – powodowanie, aby ktoś lub coś zachowywało się zgodnie z celem organizacji.
Zarządzanie – szczególny rodzaj kierowania opartego na władzy organizacyjnej wynikającej z prawa własności do rzeczowych środków działania.
Władza organizacyjna – możliwość takiego oddziaływania na ludzi i inne zasoby organizacji, aby ci ludzie zachowywali się, a zasoby funkcjonowały zgodnie z wolą wykonującego władzę.
· własność rzeczy
· autorytet
· charyzma
· przymus, w szczególności ekonomiczny
· własność ludzi
· tradycja
· umowa (kontrakt) – źródło władzy bezpośredniej przełożonego
· uczucie (na I-szym miejscu strach)
Struktura źródeł bardzo różna, mogą występować równolegle.
Wasz harmonogram zajęć to nic innego jak plan, który zatwierdza Rada Wydziału. Plan studiów musi zawierać te rzeczy, które są tzw. standardami, opracowanymi wcześniej, nazywało się to minimum programowe dla danego przedmiotu. Tam jest podane ile godz. min. może być z danego przedmiotu, jakie przedmioty, grupy przedmiotów mają być realizowane. Jeśli Państwo poznacie plan swoich studiów z planem tego kierunku na innych uczelniach, to stwierdzicie, ze pewne przedmioty powtarzają się, tak samo powtarzają się przedmioty, które są w tym standardzie natomiast pozostałe wcale nie muszą być takie same. One są wypadkową potencjału kadrowego, możliwości organizacyjnych danego wydziału na którym studiujecie. Czyli to jest dodatkowe, MEN daje taką możliwość. Ale między planem studiów a warunkami jego realizacji jeszcze muszą być sporządzone pewne dokumenty, pewne działania. Dziekanat dokonuje podziału grup studenckich na poszczególne jednostki: grupy wykładowe, ćwiczeniowe, lektoraty itd. Ta informacja dociera do katedr, które realizują konkretne przedmioty. W katedrach następują tzw. „obciążenia” pracowników dydaktycznych i w tym momencie jest wiadomym, kto z katedry jaki przedmiot prowadzi.
Plan – opis słowny i liczbowy, składający się z elementów:
Planowanie – proces tworzenia planu - ustalenie celów, ich rodzajów pożądanego poziomu, czasu i miejsca ich osiągnięcia, a także dobór metod ich realizacji.
Planowanie poprzedza prognozowanie.
Prognozowanie – naukowe przewidywanie przyszłych zdarzeń, procesów lub stanu rzeczy oparte na racjonalnych przesłankach i specjalnych metodach.
Synonimem nie naukowego przewidywania przyszłości jest wróżenie.
W Polsce na skalę rządową zajmuje się Rządowe Centrum Studiów Strategicznych. Prognozowanie zawsze może być obarczone błędem.
Programowanie – uporządkowany, planowo rozłożony w czasie zbiór zadań i działań niezbędnych do zrealizowania konkretnego celu w określonym terminie.
a) perspektywiczność – tu nie może być standardowego podejścia, bo jeśli mówimy o energetyce to okres 10-20 lat, jeśli plany produkcyjne np. w przemyśle spożywczym, odzieżowym, obuwniczym, to perspektywiczność jest bardzo krótka, wybiegamy w przyszłość do następnego sezonu.
Dwa podejścia:
a) nadzór nad realizacją planu
b) ocena realizacji celu tego planu
Planowanie należy zaczynać od ustalenia celów. Przeanalizować sytuację.
- wycinkowych
- programowych
- kompleksowych
Plan studiów na kierunku TiR na Wydziale Zarządzania jest planem wycinkowym. Natomiast planem kompleksowym na uczelni jest plan rzeczowo-finansowy działalności politechniki w roku.
Charakter planu - pozwala na wyróżnienie:
Najczęściej mówi się o planach operacyjnych i strategicznych, o taktycznych rzadziej, ale formalnie one są.
1. Krótkookresowe
2. Średniookresowe
3. Długookresowe
Tu w zasadzie jest ścisła korelacja z poprzednią systematyka planów, poza planem strategicznym i długookresowym. Plan operacyjny to jest krótkookresowy plan, granicą jest 1 rok. Do roku wszystkie plany opracowane na ten okres traktujemy najczęściej jako plany operacyjne bądź krótkookresowe.
Taktyczne - i tu nie ma takiego już jednoznacznego określenia, to są plany do 3 lub 5 lat i plany długookresowe powyżej 5 lat. Natomiast plany strategiczne mogą być opracowywane na bardzo długie okresy, to może być od roku do wielu lat.
Natomiast w przypadku planów operacyjnych i krótkookresowych na pewno planu 3-letniego nie nazwiemy planem operacyjnym i krótkookresowym. Tu jest wyraźna granica do roku czasu.
Inna systematyka:
To są jakby dwie strony tego samego medalu: awers i rewers. Często w jednym dokumencie te 2 wymiary planowania są jedne. Mamy aspekt rzeczowy i finansowy. Natomiast jeśli szerzej patrzymy na plany, to niestety te dwa plany trzeba rozdzielić.
Amerykanie rozróżniają plan jednorazowy i plany ciągłe, albo inaczej trwale obowiązujące. (W książce Stonera). To jest podział planów operacyjnych. To jest nowa systematyka, której wcześniej nie było.
1. realność planu – zasady są skorelowane z cechami. Tak powinno być, to nie jest żadna tautologia
2. wariantowych rozwiązań
3. koncentracji
4. racjonalnego gospodarowania – czyli stosujemy kryterium ekonomicznej oceny np. metod, efekty do nakładów czyli podstawowe kryterium ekonomiczne. Co osiągniemy przy tych nakładach. Oczywiście wybieramy ten wariant gdzie ta relacja jest najkorzystniejsza.
5. elastyczności
6. podstawowego ogniwa
Cel – jest to określony przedmiotowo i podmiotowo przyszły, pożądany stan rzeczy możliwy i przewidziany do osiągnięcia w określonym przedziale czasu i terminie.
Przedmiotowość i podmiotowość celu: jeśli cel formułujemy np. w ten sposób, że studia na kierunku TiR należy ukończyć w ciągu trzech lat. To spełniony jest warunek podmiotowości i przedmiotowości? Nie, bo przy takim określeniu celu nie wiadomo kto ma ukończyć studia w ciągu 3 lat. Tu wskazujemy tylko przedmiot, co ma być osiągnięte, ale kto – nie. – „w określonym czasie i terminie” – to nie jest gra słów, jeśli powiem, że cel należy zrealizować w bieżącym roku kalendarzowym, co określiłem, przedział czasu czy terminy? Pytanie jest źle sformułowane, bo i to i to. Przedział czasu – w roku, terminy w bieżącym roku, a rok zaczyna się 01.01, a kończy się 31.12. W innym przypadku gdy mówię cel ma być osiągnięty w ciągu roku niestety podaję tylko przedział czasu nie podaję konkretnego terminu. Bo tu należy postawić pytanie kiedy zaczynamy realizację tego celu? Jeśli w ciągu roku, to kiedy startujemy? W takim wypadku realizację można rozpocząć w dowolnym dniu.
...
Koteciek