Wykład 4.doc

(97 KB) Pobierz
Temat: Analiza społeczeństwa

Socjologia wykład 4

Temat: Analiza społeczeństwa

 

 

Społeczeństwo – dopełniające się i krzyzujące różnego typu zbiorowości powiązane np. wspólną kulturą, religią, gospodarką, instytucjami, terytorium.

 

Spójność społeczeństwa zależy wielości czynników łączących (więziotwórczych)

 

Struktura – połączone ze sobą (powiązane) różnego rodzaju elementy zarówno o charakterze konkretnym jak i abstrakcyjnym (grupa składa się z ludzi, ale także z tego o czym myślą, ich wartości itp.)

·         Struktura konkretna – złożona z jednostek

·         Struktura abstrakcyjna – złożona z elementów niewidocznych aczkolwiek istotnych, struktura wartości, norm, itp.

·         Struktura pierwotna – złożenie z prostych elementów niewidocznych, takich które nie można rozłożyć już na bardziej elementarne np. rodzina

·         Struktura wtórna – można ją rozłożyć na mniejsze struktury

 

Początki analizy strukturalnej społeczeństwa  sięgają Arytsotelesa.

 

Typy struktur:

n        Społeczna struktura złożona z więzi różnego typu; niektóre rodziny łączą się w kolonie rodzin i odgrywają ważną rolę

n        Struktura klas ekonmicznych bogaci, biedni i średni; nie jest to podział statystyczny ale podział społeczny, jeżeli w strukturze jest dużo średnich to bardzo dobrze dla społeczeństwa; stanowią ci średni o stabilności społeczeństwa, niwelują napięcia między biednymi a bogatymi

n        Struktura stanów czyli struktura która opiera się na wykonywanych funkcjach; ludzie wytwarzający żywność, ludzie trudniący się rzemiosłem, żołnierze, kap[łani, wysocy urzędnicy państwowi, sędziowie itp.

 

Obecnie mówi się że ważna jest struktura klasowa, nawiązanie do struktury ekonomicznej Arystotelesa.

 

Klasa społeczna grupa ludzi wyróżniająca się na podstawie statusy ekonomicznego

 

Klasa średnia poziom jej rozwinięcia można mierzyć poprzez  dochody lub poziom i wykształcenia

 

W Polsce mówi się o braku rozwiniętej klasy średniej, czyli albo nie ma wystarczającego wykształcenia (aspiracji) lub nie zarabia wystarczająco dużo

 

Klasa średnia w Polsce ma dwie funkcje rozwojową (modernizacja) oraz stabilizującą.

 

Funkcji rozwojowej nie może spełniać klasa niższa, ponieważ brakuje jej pieniędzy (zajmują się wiązaniem końca z końcem a nie rozwojem kraju). Klasa bogata nie ma gdzie się wyżej już piąć. Nie zależy im na rozwoju ponieważ nie osiągnęliby żadnych korzyści.

 

 

 

 

Współczesne koncepcje klas (struktura klasowa)

û        Klasyczna opiera się na własności środków produkcji, czynnik wyróżniający to posiadanie (lub nie) środków produkcji, powstała dawno, inaczej marksistowska

û        Elit politycznych sformułowana przez Schumpetera i Pareto; opiera się na założeniu, że o podziale ekonomicznym decyduje przynależność do rządzących lub rządzonych

û        Klasy są to kategorie społeczne zawodowe

û        Klasy to grupy ludzi różniące się między sobą stylem życia, prestiżem społecznym (wyższa, wyższa-średnia, średnia, niższa społeczeństwo brytyjskie)

 

Struktura warstwowa

Warstwy grupy ludzi zajmujące w społeczności różne pozycje

Kryteria

-          kryterium ekonomiczne

-          wykształcenie

-          rodzaj wykonywanej pracy (samodzielna, niesamodzielna)

-          miejsce zamieszkania

 

Modelowe przykłady struktury klasowej

 













                                                                                                                                            bogaci

 







                                                                                                                                            średni   

 



                                                                                                                                            biedni



piramidalna                                  rąboidalna                                 klepsydralna

 

 

naród wspólnota historyczna ukształtowana w ramach określonego terytorium na gruncie określonych tradycji i języka. Połączona także więziami ekonomicznymi, mająca własne instytucje, charakteryzująca się swoistą kulturą oraz poczuciem tożsamości o odrębności w stosunku do innych grup narodowych i etnicznych.

 

Każda zbiorowość żeby funkcjonować musi mieć swoją instytucję (organizację). Dla narodu taką organizacją jest państwo.

 

KONCEPCJE POWSTANIA PAŃSTWA:

Ø       klasyczna opiera się na założeniu, że powstanie państwa wiąże się ze zróżnicowaniem ekonomicznym społeczeństwa. Jak społeczeństwa zaczęły się dzielić (na bogatych i biednych) zaczęły powstawać organizacje żeby bronić interesów bogatszych

Ø       podbojowa państwa powstały w wyniku podboju jednego narodu przez inny. Ci którzy dokonali podboju tworzyli struktury w celu zapanowania nad podbitymi

Ø       obronna społeczność w celach utworzenia oporu przed wrogiem organizowała się

 

 

 

 

 

 

TYPY FORMY i FUNKCJE PAŃSTWA

 

TYPY- wyróżnia się na podstawie stosunków klasowych (jakim stosunkom społecznym państwo sprzyja)

-          niewolniczy

-          kapitalistyczny

-          socjalistyczny

 

FORMY wyróżnia się w oparciu o instrumenty jakimi władza posługuje się w sprawowaniu władzy

-          demokracja parlamentarna

-          dyktatura

-          monarchia

 

PUNKCJE PAŃSWA

ü      wewnętrzna polega na zapewnieniu porządku społecznego

ü      zewnętrzna polega na tworzeniu pewnego układu stosunków i relacji między danym społeczeństwem a otoczeniem

ü      gospodarcza

ü      kulturalno-wychowawcza

ü      socjalna

 

 

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin