socjologia zestaw 6.doc

(46 KB) Pobierz

1.      Organizacja przedsiębiorstwa

Przy organizowaniu nowych przedsiębiorstw trzeba wiedzieć czym jest przedsiębiorczość, jakie czynniki zapewniają nam sukcesy, jakie grożą porażki, jakie są sposoby w procesie uruchamiania nowej firmy

Przedsiębiorczość – proces organizowania działań gospodarczych, prowadzenie tej działalności i procesu podejmowania decyzji. Z przedsiębiorczością wiąże się zawsze ryzyko czyli niepewność co do sukcesów.

Ryzyko niepewność lub niemożność poznania skutków podejmowanych działań.

Działania ryzykowne kiedy rezultaty nie są, jednocześnie pozytywne, są niepewne, jesteśmy w stanie ponieść odpowiedzia1ność.

Przedsiębiorczość realizuje się na trzy sposoby:

a)              szybki i dynamiczny wzrost

b)              powolny i systematyczny rozwój firmy

c)              stopniowy schylek

 

Małe przedsiębiorstwo ma jednego widocznego właściciela, mało pracowników, a produkcja nie jest masowa.

 

Znaczenie małych firm w gospodarce narodowej:

 

a)              małe firmy wykazują lepsze wyniki finansowe

b)              są źródłem wyższych zysków

c)              szybciej reagują na zmianę rynku

d)              ponoszą. niższe koszty niż duże firmy

e)              Są atrakcyjne dla ambitnych jednostek

t)              tworzą nowe miejsca pracy

g)              są innowacyjne, dynamiczne i twórcze

h)              łatwość organizowania małych firm

i)              dość interesująca współpraca z dużymi firmami

 

Dziedziną działalności małych firm jest usługa, handel, hurt, gorzej produkcja. Produkcja pociąga duże nakłady finansowe. Braki w parku maszyn. Jedynie w dziedzinie kompleksowej małe firmy dobrze funkcjonują.

 

Elementy tworzące sukces małych firm:

 

-              ciężka praca

-              skłonność do poświęceń

-              pęd do rozwoju

-              wiara we własne możliwości

-              talent organizatorski

-              ciągła praca

-              popyt na określony produkt

-              konkurencja

-              kompetencje kierowników

-              trzeba umieć kierować wzrostem firm

-              wykorzystywać seanse

 

Przyczyny niepowodzeń małych firm:

 

-              brak kompetencji i doświadczenia kierownika

-              angażowanie niewłaściwych pracowników

-              brak doświadczenia i kontaktu z bankami

-              niewłaściwe negocjowania umów

-              niewłaściwe kontakty z dostawcami i klientami

-              różnorodne zaniedbania w działaniach firmy

-              brak marketingu brak kontroli działalności pracowników i kapitału

-              nadmierne zapasy

-              zadłużenia klientów

-              nieuczciwość pracowników

-              niska jakość wyrobu, usług

-              kontrola sprzedaży

-              niska stopa zysku

-              niedostateczne wyposażenie firmy w kapitał

 

2.      Organizowanie i plan biznesowy

Organizowanie – to funkcja zarządzania czyli wszelkie działania w procesie zarządzania, działania które należy rozumieć jako działania z namysłem. Ważny przy zagadnieniu organizowania jest cel.

 

Działanie z namysłem (wg Kotarbińskiego) -  zmieniać rzeczywistości w sposób mniej lub bardziej świadomy, zmierzać do określonego celu w danych warunkach przy pomocy właściwych środków po to aby dojść od warunków istniejących do warunków odpowiadających określonemu celowi.

 

Działanie racjonalne   musi uwzględniać trzy zasadnicze warunki:

1)      cel jasno określony i realny

2)      warunki działania tzw. rzeczywistość w której działamy

3)      środki działania muszą być przystosowane do warunków i dające szanse na osiągnięcie celów.

Cel działania – świadome choć czasem nie w pełni świadome stany rzeczy, które w przyszłości chcemy osiągnąć poprzez nasze działanie

 

 

Plan biznesowy – to najważniejszy dokument opracowany przez przedsiębiorcę, to zakres działań jakie należy spełnić bezwzględnie by osiągnąć sukces. Informuje kredytodawcę o możliwościach rozwoju, jest wizytówką przedsiębiorstwa.

 

Plan biznesowy odpowiada na 4 zasadnicze pytania:

1)      czego właściwie chcemy

2)      jakie są moje atuty

3)      jakie są najlepsze metody osiągnięcia celów przedsiębiorstwa

4)      czego oczekujemy w przyszłości

 

Etapy przygotowania planu biznesowego:

1 tydzień – zdecydować o podjęciu działalności

2 tydzień – analiza własnych możliwości i zamiarów

3 tydzień - wybór produktu lub usługi

4 tydzień - badanie ogółu

5 tydzień – prognozowanie zysków, kosztów

6 tydzień – wybór lokalizacji

7 tydzień (mogą być 2 tygodnie) – opracowanie planu produkcji

8 tydzień – opracowanie planu marketingowego

9 tydzień – opracowanie planu organizacyjnego

10 tydzień – opracowanie planu działań własnych

11 tydzień – opracowanie planu ubezpieczenia

12 tydzień - opracowanie planu księgowości

13 tydzień (kilka tygodni) – opracowanie planu finansowego

16 tydzień - napisanie folderu prezentującego firmę

3.      Promocja firmy i produkcji

4.      Zarządzanie marketingowe

Zarządzanie marketingowe można rozpatrywać zatem jako uporządkowany przegląd zagadnień osiągania specyficznych reakcji rynkowych innych podmiotów, przez kreowanie i oferowanie wartości

Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwie polega więc na planowaniu marketingowym, organizowaniu, realizacji funkcji marketingu w przedsiębiorstwie, motywowaniu wykonawców do postępowania zgodnie z intencjami planującego oraz kontrolowaniu wykonania planu.

Zarządzanie marketingowe jest zarówno wiedzą, jak i sztuką. Wiedzą obejmującą praktyczne umiejętności stosowania koncepcji marketingu, jego narzędzi, instrumentów, posługiwania się metodami i technikami badania rynku oraz ujawniania potrzeb nabywców i jak najlepszego ich zaspokajania. Jest równocześnie sztuką inspirowania i zespalania działań pracowników dla realizacji celów marketingu oraz sztuką komunikowania się z nabywcami i innymi uczestnikami rynku zapewniającego ich trwałe pozyskiwanie dla produktów i usług przedsiębiorstwa.
Sprawność i efektywność marketingowej organizacji i zarządzania przedsiębiorstwem wyraża się w ich otwartości na środowisko zewnętrzne, na zmiany, jakie zachodzą w odczuwaniu potrzeb przez nabywców i w oddziaływaniu konkurentów, których syntetycznym miernikiem jest wielkość sprzedaży, udział w rynku i trwałe przywiązanie stałych klientów

 

5.      Menadżer i jego umiejętności i role

Menadżer – to osoba dynamiczna i ożywcza środków produkcji bez którego środki te pozostają środkami i nie staną się nigdy produkcją. Praca menadżera polega na określeniu misji, celów i strategii działania przedsiębiorstwa oraz inspirowaniu i koordynowaniu działań pracowników zapewniających ich osiąganie. Do najważniejszych cech menadżera należą:

a)      przedsiębiorczość, innowacyjność, bystrość i otwartość umysłu

b)      umiejętność dostrzegania okazji, szybkiego przystosowania się do zmian

c)      zdolność do podejmowania decyzji

d)      skłonność do uzasadnionego ryzyka i wytrwałości

e)      aktywność i odwaga publicznego wyrażania oraz bronienia własnej opinii i poglądów

f)        zrozumienie i docenienie wartości pracy

g)      umiejętność hierarchizacji wartości zadań

h)      odpowiedzialność za wyniki własne i zespołu

i)        umiejętność samodyscypliny i skupiania się na zadaniu

j)        umiejętność delegowania i dzielenia się zadaniami oraz odpowiedzialnością

k)      docenianie znaczenia oceny i krytyki.

Menadżer powinien:

a)        posiadać umiejętności dobierania bądź wskazywania właściwych środków i zasobów do realizacji określonych celów

b)        wiedzieć jak wykonać określoną pracę oraz wiedzieć jakie są możliwości uzyskania lepszych rezultatów.

c)        posiadać wiedze o prawach i prawidłowościach gospodarki rynkowej, o cenach rynku nabywcy, o praktycznych zastosowaniach koncepcji marketingu

d)        utrzymywać równowagę między wielkością produkcji i sprzedaży, zyskiem oraz inwestycjami rozwojowymi jako warunkiem i podstawą powodzenia przedsiębiorstwa.

 

Umiejętności menadżera w procesie zarządzania:

Są cztery typy umiejętności kierowniczych   ( techniczne, interpersonalne czyli społeczne i koncepcyjne, analityczne i diagnostyczne)

Do umiejętności technicznych zaliczamy :

a)      posiadanie wiedzy z zakresu  pracy oraz technologii przedsiębiorstwa wykonywanej przez ich podwładnych

Do umiejętności interpersonalnych zaliczamy:

a)        nawiązywanie kontaktów z ludźmi, którymi ma zarządzać, rozumienie podwładnych, motywowanie do pracy na rzecz firmy w wymiarze jednostkowym i grupowym.

b)       umiejętności  w zakresie współżycia z innymi menadżerami z równego i wyższego szczebla, dobre kontakty z dostawcami, partnerami, konkurentami, inwestorami.

Do umiejętności pracy koncepcyjnej zaliczamy:

a)        zdolność do myślenia abstrakcyjnego – inaczej menadżer nie byłby w stanie rozumieć funkcjonowania przedsiębiorstwa jako całości pozwala mu to na budowanie strategii firmy na kilka a nawet kilkanaście lat.

Do umiejętności analitycznych i diagnostycznych zaliczamy:

a)      analityczne – to poznawanie problemu, rozpoznawanie przyczyn, koncentracja na głównej przyczynie i zastosowanie skutecznego rozwiązania

diagnostyczne – to taki sposób postrzegania rzeczywistości, który pozwala  kierownikowi na zaprojektowanie właściwej reakcji i określonej sytuacji.

 

Role menadżera

1.      Społeczna – menadżer zawsze zaspokaja pewne potrzeby formy i zawsze jest rozliczany głównie za błędy. Ciąży na nim odpowiedzialność za losy i kondycję firmy. Im niższy szczebel tym odpowiedzialność większa

    1. Rola interpersonalna – mamy tu na względzie
      1. Reprezentowania na zewnątrz formy
      2. Uczestnictwo w uroczystościach
      3. Reprezentowanie interesów firmy wobec władz lokalnych i centralnych
    2. Rola informacyjna
      1. Rola obserwatora sprawozdania danej branży, obserwacja konkurencji
      2. Rola propagatora ma obowiązek propagować nowe inicjatywy formy, możliwość osiągania celów, założeń firmy, zadania te mieszczą się w zakresie komunikacji wewnętrznej przedsiębiorstwa
      3. Rola rzecznika prasowego polega na interpretowaniu celów, planów, założeń formy, wprowadzenia nowego asortymentu, formalnym przekazywaniu informacji ludziom spoza jednostki organizacyjnej, w tej roli menadżer jest dysponentem i posiadaczem informacji
    3. Rola decydenta
      1. Rola przedsiębiorcy pełni ją menadżer na najwyższym szczeblu, ma on na względzie dobro firmy, musi podejmować decyzje o wszelkich zmianach w przedsiębiorstwie aby mogły one zapewnić przedsiębiorstwa, musi przeciwdziałać zakłóceniom w swojej firmie
      2. Rola dysponenta zasobami firmy chodzi tu o: podział i dysponowanie dobrami, przegląd budżetu oraz jego rewizja, dóbr współpracowników i kooperantów
      3. Rola negocjatora polega na jego prowadzeniu negocjacji z innymi firmami, czasami ze zawiązkami zawodowymi, dostawcami, konsultantami. Decydent w swojej roli może prowadzić mediację między firmami obcymi jak i organizacjami stanowiącymi pewną część.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin