ZAJĘCIA OTWARTE.doc

(35 KB) Pobierz
Konspekt

Konspekt

zajęć otwartych dla nauczycieli

w grupie 6 latków

 

              TEMAT: JESTEM ZDROWY- JESTEM BEZPIECZNY

 

Prowadzący- Anna Masajada

 

CELE OGÓLNE:
- wykorzystanie przez dzieci metody aktywizującej myślenie EDWARDA de BONO - w twórczym myśleniu
-kształcenie aktywnej postawy wobec sytuacji problemowej
-wdrażanie dzieci do różnych sposobów myślenia ,analizy ,rozwiązywania problemów i argumentacji
-wypracowanie wspólnych zasad postępowania
-rozwijanie twórczej wyobraźni poprzez wykonanie postaci z chrupek

CELE OPERACYJNE :

- potrafi myśleć twórczo
- współdziała w zespole podczas rozwiązywania problemu
- potrafi myśleć krytycznie w konkretnej sytuacji problemowej
- potrafi uświadomić sobie i nazwać własne uczucia w związku z danym problemem
- słucha uważnie i rozumie wypowiedzi kolegów
- przestrzega kolejność w wypowiadaniu się
- chętnie bierze udział w zabawach ruchowych

- potrafi tak samo przyjąć zwycięstwo jak i przegraną

METODY:

- 6 myślowych kapeluszy, działania praktycznego, zagadki, słowna, zabawa integracyjna, ruchowa

 


FORMY :
indywidualna
grupowa

zbiorowa

POMOCE DYDAKTYCZNE :
kapelusze w sześciu kolorach, 3 koperty z obrazkami pociętymi na części, czyste kartki, klej, papierowe lizaki policyjne, nosze, węże strażackie, komórki, kartoniki z cyframi i literami, ilustracje, chusta animacyjna, chrupki, tacki, mazaki

 

 

FORMY PRACY:

zbiorowa, grupowa, indywidualna

 

 

PRZEBIEG:

1.Zabawa integracyjna : Ramię przy ramieniu wprowadzenie w dobry nastrój.
Dzieci stają w kole blisko siebie, ilustrując ruchem treść wyliczanki
Stoimy ramię przy ramieniu
Możemy być wielcy w oka mgnieniu
Możemy być całkiem mali
Lecz nigdy nie będziemy sami!
Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki .
2.Powitanie przybyłych gości- p. dyrektor, innych nauczycieli piosenką Kolorowe światła.

3.Wprowadzenie do zajęć – wiersz-Bezpieczne wakacje

Gdy świadectwa odbierzemy,
na rowery wskakujemy.
Jeśli chcesz mieć całe kości,
jedź w bezpiecznej odległości!

Chcesz mieć rower całkiem nowy?
Kręć nogami, nie trać głowy.
Na wakacjach lub też nie
bądź ostrożny całe dnie.

Byś następną klasę, bratanku,
Mógł zacząć bez szwanku.
Bo przygoda to rzecz miła,
byle dobrze się skończyła.

Przeczytaj ten wiersz koniecznie,
a wakacje spędzisz miał bezpieczne.

4.Rozmowa  na temat wiersza , dzielenie się własnymi przeżyciami, doświadczeniami.

5.Praca w grupach-dzieci podzielone na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje w kopercie obrazek pocięty na części. Zadaniem każdej grupy jest jak najszybciej złożyć obrazek w całość i nazwać to, co na nim przedstawiono ( karetka pogotowia, samochód strażacki, samochód policyjny).

6.Zabawa ruchowa Uwaga, uwaga.

Dzieci reagują odpowiednim (wcześniej umówionym) ruchem na kartoniki, które pokazuje nauczyciel, dobierają  do tego odpowiednie, papierowe rekwizyty.

999- nosze

998- wąż strażacki

997- policyjny lizak

112- komórka

7.Prezentacja kilku scenek sytuacyjnych z życia dzieci dotyczących ich zdrowia i bezpieczeństwa przedstawionych na ilustracjach – omówienie ich treści.( biały kapelusz)

- kapelusz czerwony- wyrażamy swoje emocje, uczucia, przeczucia

- kapelusz żółty- wyszukiwanie korzyści,  zysków i zalet danej sytuacji

- kapelusz czarny- sprawdzanie, odnajdywanie słabych punktów, weryfikacja faktów

- kapelusz zielony- proponowanie nowych oryginalnych rozwiązań

- kapelusz niebieski- należy do nauczyciela.

Wypracowanie wspólnych zasad postępowania dla zdrowia i bezpieczeństwa.

8.Zabawy z chustą animacyjną.

Dzieci wykonują polecenia nauczyciela, np.

-pod chusta chowają się dzieci, które mają niebieskie oczy

-pod chusta chowają się dzieci, których imiona rozpoczynają się literą, którą pokazuję

-pod chusta chowają się dzieci, które w swoim nazwisku mają literę…..

-pod chusta chowają się dzieci, których imię ma tyle( tu nauczyciel pokazuje kartonik z cyfrą) głosek, itp.

9.Zabawa Zgadnij co to?

Dzieci rozpoznają przez dotyk, to co przygotował im nauczyciel (chrupki).

W nagrodę za odgadnięcie zagadki mogą je zjeść .Przypomnienie dzieciom, że obiadanie  się chipsami jest bardzo niezdrowe.

10. Wykonanie z chrupek postaci Stworka…… ( dzieci same wymyślają mu imię)                               , który będzie przypominał  dzieciom o bezpiecznym zachowaniu.

11.Podsumowanie zajęć.

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin