4._John_Dewey.doc

(23 KB) Pobierz

John Dewey

John Dewey – urodził się w 1859 w Vermont, zmarł w 1952 w Nowym Jorku. Filozof, pedagog, czołowy przedstawiciel amerykańskiego progresywizmu. Twórca koncepcji szkoły pracy (1896–1902) w Chicago. Wykładał między innymi na uniwersytetach w Nowym Jorku, Chicago.

 

System pedagogiczny

 

Dewey oparł swój system pedagogiczny na instrumentalizmie, kierunku pragmatyzmu zapoczątkowanym przez Charlesa Peirce’a, a rozpowszechnionym przez Williama Jamesa. Polegał on na rozumieniu doświadczenia jako istoty prawdy – prawdziwe jest to co sprawdza się w działaniu jako prawdziwe. Doświadczenie jest źródłem zdobywania i weryfikowania wiedzy, stąd w jego szkole pracy rozwijane było hasło: uczenie się przez działanie. Szkoła ta powstała na wzór samowystarczalnego gospodarstwa domowego, gdzie dzieci wykonywały różne zajęcia rzemieślnicze i gospodarcze. Akcent położony był na aktywność praktyczną i manualną. Głównym celem szkoły było pobudzanie wrodzonych zdolności dzieci, zainteresowań, wzbogacanie doświadczeń, samodzielna praca, natomiast wiedzę zdobywało się niejako przy okazji.

 

W szkole nie było lekcji i przedmiotów, ośrodkiem był problem, który napotykało dziecko w codziennym życiu i jego rozwiązanie mające doprowadzić do nabywania wiadomości, dlatego zadaniem szkoły było stwarzanie sytuacji będących źródłem owych problemów.

 

Dewey wyodrębnił etapy myślenia prowadzące do rozwiązania problemu:

 

   1. odczucie trudności

   2. określenie trudności – sformułowanie problemu

   3. szukanie rozwiązań – formułowanie hipotez

   4. wyprowadzenie drogą rozumowania wniosków z rozwiązań – logiczna weryfikacja hipotez

   5. dalsze obserwacje prowadzące do przyjęcia lub odrzucenia hipotezy – empiryczna weryfikacja hipotezy.

 

 

Prace Deweya

 

    * Moje pedagogiczne credo – 1897

    * Szkoła a społeczeństwo – 1899

    * Szkoła i dziecko - 1902

    * Jak myślimy – 1910

    * Demokracja i wychowanie – 1916

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin