Wykłady(1).doc

(140 KB) Pobierz

Historia Wychowania – wykłady.

 

 

 

 

 

Temat: „Przedmiot jej zainteresowań, narodziny i rozwój, miejsce wśród innych nauk i podejście badawcze, źródła wiedzy, znaczenie.

 

1.     Przedmiot zainteresowań

·          Problemy wychowania: świadome, celowe, oddz. Wychowania na dzieci i młodzież mającą na celu przygotować je do życia dorosłego przez rodziców, szkoły, instytucje. Jakie cele przyświecały pedagogom, ideały, jak je realizowano, jakie treści kształcenia, jakie metody dydaktyczno-wychowawcze, jaki nauczyciel, wychowawca.

·          Podział Historii wychowania:

Dzieje praktyki pedagogicznej [wykłady]

Rozwój teorii pedagogicznej [koncepcje]

 

 

2.     Narodziny i etapy

·          Wyodrębnienie z historii; historii filozofii; kultury; prawa. Przełom na terenie Niemiec w 18 i 19 wieku. Na ziemiach polskich II poł. 19 w (Korzenie sięgają 17 wieku {Uniw. Krakowski}

·          Oświecenie

Marcin Świątkowski; Rozwój Akademii i Szkół Wyższych

Hugo Kołłątaj – „Stan oświecenia w Polsce” [1750-64]

Kitowicz – „Opis dziejów obyczajów w Polsce”

·          I poł. XIX w.

Szkolnictwo powszechne, B. Trentowski „Chowanna”

Szkolnictwo polskie, Łukaszewicz „Historia szkół w koronie i wielkim ks. Litewskim) jako pierwsza periodyzacja: Powstan. Panstwa pol. -> Akademia w Krakowie -> Jezuici w Polsce -> Czasy szkolnictwa jezuickiego -> Czasy reform Konarskiego.

Jubileusze w tym okresie: 500 lecie założenia Akademii Krakowskiej [1864r.], 100 lecie Komisji Edukacji Narodowej [1873].

Do badań włączają się pracownicy UK, UL, nauczyciele szkół średnich, powstają prace monograficzne

·          II RP

Konieczność zunifikowania szkolnictwa odziedziczonego po zaborcach.

Obchody 150-lecia powstania Komisji Edukacji Narodowej [1923r.]

Prowadzenie badań: MWRiOP, Towarzystwa Naukowe, Komisja Historyczna, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.

·          Lata 30’

S. Kot „Historia wychowania”, i II tomy tekstów źródłowych

S. Łępicki red. „Encyklopedia wychowania”

Okres wydawania klasyków pedagogiki

Pedagodzy: Spasowski, rozpatrywanie pedagogiki w ujęciu historycznym.

·          Lata PRL

Lata mroczne. Kontynuacja badań. Poszukiwanie inspiracji z przeszłości. Koncentracja badań w starych i nowych uniwersytetach i pracowniach PAN.

Wydawanie kwartalnika; „Przegląd historyczno oświatowy”

S. Wołoszyn (1956-57) „Mała encyklopedia pedagogiczna”, opracowania monograficzne, podręczniki

·          Lata 60’

S. Wołoszyn, kolejne tomy tekstów źródłowych

·          Lata 80’

J. Miąso „Historia wychowania XX w.”

Prace monograficzne w PRL o tendencyjnym podejściu (brak prawdy, obiektywizmu, białe plamy, przemilczenia, pominięcie roli kościoła), nauka z sowieckich podręczników.

Dzieła klasyków pedagogiki: Lok, Konarski, Herbert, Spencer, Dawid.

·          III RP (1989 – dziś)

J. Helwig „Historia wychowania”, teksty źródłowe

S. Możdżeń „Historia wychowania”, teksty źródłowe

S. Mauers-Berg „Szkolnictwo i pedagogika specjalna”

Konarzewski „Sztuka nauczania”

Bartnicka, Szybiak „Zarys Historii wychowania”

2004r. Kwieciński, Śliwerski „Pedagogika”

S. Listak „Historia wychowania do wielkiej rewolucji francuskiej” [tom I]

 

 

3.     Miejsce wśród innych nauk

·          Część historii, nauka humanistyczna, posługuje się metodologią rozpatruje zjawiska na: określonym terytorium, czasie, kontekście uwarunkowań. Podejście wybiórcze, sprawy wiodące.

·          Związek z pedagogiką, wspomaga kształcenie pedagogiczne

·          Dyscyplina interdyscyplinarna, humanistyczna

·          Historia kultury, prawa, socjologia (socjologiczna interpretacja)

·          Podejścia badawcze: 1. Opisujący – „Jak było”, „szczegółowość drobiazgowość w opisie”, 2. Wyjaśniający – „Dlaczego tak było”, przyczyny i skutki”

·          Rodowód historyków wychowania: historyczna historia wychowania, pedagogiczna historia wychowania.

 

4.     Źródła wiedzy

·          Oryginalne dzieła klasyków pedagogiki

·          Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej (wybór najlepszych fragmentów dzieł klasyków.

·          Podręczniki

·          Monograficzne opracowania

·          Wydawnictwa periodyczne, „Rozprawy z dziejów oświaty”

·         Opracowania encyklopedyczne, „Encyklopedia pedagogiki” lata 80’

 

5.     Znaczenie studiów nad Historią Wychowania

·          Kształtowanie świadomości historycznej

·          Mickiewicz 1832r. „Historia jest spoiwem łączącym przeszł-terazn-przyszłość

·         C.K Norwid: „Przeszłość do dzisiaj jest cokolwiek darem”

 

6.     Co daje ta wiedza?

·          Myślenie kategoriami ciągłości zmian, śledzenie nad pokoleniami, znaczenie dorobku swoich poprzedników, zachowanie tradycji i ciągłości, kontynuacja, nauka o śledzeniu zmian, innowacje w dotychczasowym dorobku, ukształtowanie

 

 

 

 

Temat: „Kształtowanie się europejskich tradycji edukacyjnych w starożytnej Grecji i w okresie hellenistycznym w Rzymie oraz we wczesnym chrześcijaństwie”.

 

 

Bardzo ważne jest umiejscowienie w czasie i miejscu podczas omawiania danych wydarzeń i zjawisk. Korzenie tradycji europejskich:

 

-           Fenicjanie 2000 r . p.n.e – wynalezienie pisma opartego na alfabecie spółgłoskowym

-           Antyczna Grecja

-           966 r. – Chrzest Polski; Orbita kultury zachodnioeuropejskiej (poza zaborami, i I,II wojna światowa)

 

1.     Okres Homerycki / czasy archaiczne

-           w VII w. P.n.e Homer spisuje „Iliadę i Odyseję” ; w utworze tym zamieszczono wzmianki o wychowaniu

-           Nastały warunki sprzyjające wychowaniu, ceniono: matkę rodzicielkę, mężczyznę wojownika. Odwoływanie się do obrzędów religijnych; obrzędu inicjacji (egzamin dojrzałości)

 

Tendencje w wychowaniu

Rozwój fizyczny

Pięciobój, sport, gimnastyka. Od 776 r. Organizowanie Igrzysk Olimpijskich, Kult pięknego ciała.

Wychowanie muzyczne

Muzy – opiekunki cnót. Ściśle powiązane z życiem religijnym [muzyka, śpiew, taniec]

 

 

·          VII – VII w.

-           Powstanie Polis, miasta-państwa

-           Zróżnicowanie życia gospodarczego, politycznego, nowe idee wychowania

-           Elementy wspólne: język grecki, miejsca kultu, Wychowanie Muzyczne, Wychowanie Fizyczne

-           „Iliada i Odyseja” drogowskazem wychowania

o         Sparta, wychowanie spartańskie. Polis powstałe z terenów podbitych, zamieszkałe przez niewolników; 8500 km2)

§          Dobrobyt gromadzony drogą wojny

§          Model wychowania fizyczno-wojskowego, masowe wychowanie, młodzież męska i żeńska (ludzie wolni!)

§          Podział społeczeństwa na ludzi wolnych i niewolników

 

Wychowanie fizyczno wojskowe

Chłopcy

System stworzony przez Likurga w IX w. Chłopcy w koszarach, od 8 r. Życia obowiązywał Państwowy System Skoszarowania. Mieli wyrabiać w sobie tężyznę fizyczną, sprawność, waleczność, nieustępliwość, dobrze władać bronią, być posłusznymi, oddani państwu, patrioci. Wyrobienie odporności na ból; małe racje żywnościowe. Wyrobienie samodzielności i zaradności. Nauczano o dziejach państwa, losach sławnych bohaterów. Asceza w życiu, rezygnacja z życia rodzinnego i przyjemności, rozwoju umysłowego.

     Największy zaszczyt to umrzeć na polu bitwy. Zawiązywanie się miłości męskiej, współpraca na polu walki. Dążenie do doskonałości, zaimponowanie współtowarzyszom – wzajemna mobilizacja. Spartan uczono bycia lakonicznym; małomównym.

 

Efebia – szkoła wychowania wojskowego. Po Jej ukończeniu chłopcy trafiali na 10 lat służby wojskowej. Następnie musiał ożenić się z wylosowaną kobietą, by zadbać o przyrost naturalny.

Dziewczęta

Miały rosnąć na samice, dobrze władać bronią. Zdolne do rodzenia zdrowego potomstwa. Dzieci musiały być zdrowe, jeśli były ułomne wyrzucano je ze Sparty.

 

o         Ateny, wychowanie ateńskie (twórca Solon). Demokracja ateńska

§          Polityka pokojowa, kształtowanie się demokracji, dyskusje

§          Niewolnicy stanowili prywatną własność. Pracowali na utrzymanie rodziny. Ateńczyk miał, zatem dużo wolnego czasu na politykę i rodzinę.

§          Wychowanie w rodzinie (matka-dziewczęta, ojciec-chłopiec)

§          Prywatne Instytucje Wychowawcze wspierały wychowanie

 

Ideał wychowania

Wychowanie zrównoważone, harmonijne: zgrabna sylwetka + kształtowanie charakteru. Rozwój wiedzy i rozwój fizyczny, moralny, estetyczny

·          7 rok życia – trafia się do gramatysty (czytanie, nauka liter, pisanie, utwory literackie

·          Następnie do lutnisty (nauczyciel muzyki, gra na lutni)

·          Następnie do nauczyciela gimnastyki (dbano o rozwój fizyczny wychowanka a następnie wychowanek trafiał do klubów życia rekraacyjno-sportowego na stadionach.

·          17-20 lat – Efebia; szkoła wychowania fizyczno-wojskowego – nauka rzemiosła wojskowego.

·          20 lat – staje się pełnoprawnym obywatelem. Instytucje wychowawcze zajmują się młodym człowiekiem indywidualnie. Człowiek trafiał wtedy do urzędów, otrzymywał togę, wkraczał do grona społeczności ludzi dorosłych

 

System ateński staje się wzorcowym modelem dla innych państw np. w dobie odrodzenia.

 

 

§          Powstają w tym czasie specjalistyczne Instytucje Szkolne, jak np. Instytucja Pedagoga w Atenach. Pedagogami nazywano zaufanych niewolników, którzy prowadzali dzieci do szkół. (Dosłownie ‘pedagog’  „prowadzący za rękę”)

 

 

2.     Okres Klasyczny

-           pojawienie się Sofistów, nauczyciele mądrości i cnoty, przybyli w V w. Z Azji Mniejszej

-           zapoczątkowali oni zawód/profesje nauczyciela

-           całe życie oddawali się nauczaniu

-           kształcenie w formie kursów, indywidualne nauczanie za $$$

-           nacisk na rozwój intelektu, kształtowanie charakteru

-           przygotowanie do uprawiania polityki (gramatyka, literatura, dialektyka, płynne przemawianie, retoryka, arytmetyka, astronomia, prawo. Zasób wiedzy niezbędny dla przyszłego polityka)

-           stworzyli podstawy nauki o wychowaniu

-           Protagoras, Gordiasz, Sokrates = Sofiści

-           Sokrates założył w IV w. Szkołę Retoryczną, był nauczycielem. Dochodzenie do wiedzy poprzez własną pracę studenta. Nie podawał on gotowej wiedzy. Nauka to samodzielne odkrywanie prawdy.

-           Platon; twórca Akademii Platońskiej, rzecznik wychowania ateńskiego.

 

 

 

 

 

Temat: C.D ... „Kształtowanie się europejskich tradycji edukacyjnych w starożytnej Grecji i w okresie hellenistycznym w Rzymie oraz we wczesnym chrześcijaństwie”. Podtemat: „Wychowanie w rodzinie i szkole w antycznym Rzymie”.

 

 

Periodyzacja:

-          Wg. Kryterium politycznego:

o         VIII – VI w. Monarchia

o         V – I w. Republika

o         I – V w. Cesarstwo

-          Wg. Kryteriów merytorycznych:

o         VIII – IV w. – Wychowanie oparte na tradycji

o         IV – i W – Wychowanie i kształcenie w warunkach wpływów hellenistycznych

o         I – III w. N.e – Wychowanie i kształcenie w czasach romanizacji

o         I – V w n.e – Wychowanie i kształcenie w czasach kościoła chrześcijańskiego

 

 

1.     Wychowanie opierające się na ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin