Temat: Jak powinniśmy prawidłowo rozwiązywać konflikty?
Cele edukacyjne: poznanie podstawy wiedzy o konfliktach, uświadamianie uczniom, że istnienie konfliktów jest czymś naturalnym.
Treść: klasyfikacja pojęć związanych z konfliktami.
Cele operacyjne: uczeń:
- definiuje wyraz – konflikt,
- rozwiązuje konflikty we własnym otoczeniu,
- stara się nie być powodem powstawania konfliktów.
Dział programu realizacyjnego: z zakresu opiekuńczo – wychowawczego.
Formy: indywidualna, grupowa.
Metody: pogadanka, dyskusja.
Środki dydaktyczne: duże arkusze papieru, mazaki, kartki formatu A4 dla każdego ucznia.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu: konflikty – ich istota, sposoby reagowania na nie oraz ich rozwiązywanie.
2. Podanie definicji: konflikt – sprzeczność interesów, poglądów, niezgodność, zatory.
Na dużym arkuszu papieru napisane słowo KONFLIKT. Uczniowie podają słowa, które kojarzą im się z tym słowem, te które odzwierciedlają ich przeżycia w sytuacjach konfliktowych – zapisują na arkuszu.
STRACH
KŁÓTNIA
NIEPOROZUMIENIE POROZUMIENIE
KONFLIKT UDERZENIE
UCIECZKA
ZAZDROŚĆ PŁACZ AGRESJA ZŁOŚĆ
3. Pozytywne i negatywne strony konfliktów.
Pozytywne strony konfliktów Negatywne strony konfliktów
- dowiedzenie się co myślą inni o mnie, - agresja,
- rozwiązanie sytuacji, - nienawiść do kogoś,
- pogodzenie się, - poniżenie kogoś.
4. Polecenie: na kartce A4 rysują symbolicznie swoją postać i otaczają ją kołem, a na pozostałej części również symbolicznie rozmieszczają osoby ze swojego życia.
ja
pani
woźna
Tata
wychowawca
koleżanka
Mama
kolega brat
Pytanie: Czy zdarzają się wam konflikty z osobami, które narysowaliście?
Przy pomocy 3 – rodzajów linii połączyli siebie z tymi osobami.
taką linią połączyć siebie z osobami, którymi prawie nie mają konfliktów,
taką linią połączyć się z osobami, z którymi od czasu do czasu są w sytuacjach konfliktowych,
taką linią niech połączą siebie z osobami, z którymi są w częstych sytuacjach konfliktowych.
Ochotnie omawiają swoje arkusze.
5. Trzy rezultaty konfliktów.
Przegrany – wygrany jest wtedy, gdy jedna ze stron jest zadowolona, a druga jest niezadowolona, ze sposobu rozwiązania konfliktu.
Przegrany – przegrany jest wtedy, gdy obydwie strony są niezadowolone, ze sposobu rozwiązywania konfliktu.
Wygrany – wygrany jest wtedy, gdy obydwie strony są zadowolone z rozwiązania konfliktu.
6. Zakończenie.
Sformułowanie i zapisanie na tablicy wspólnych wniosków np.:
- wszyscy przeżywamy konflikty,
- konflikty powstają, ponieważ różnimy się między sobą, lubimy różne rzeczy, mamy różne poglądy i wiedzę,
- konflikty są naturalną i normalną częścią naszego życia,
- konflikty mają pozytywną stronę: pozwalają nam dostrzec różnice między nami a innymi, i jeżeli będziemy tylko chcieli, możemy szukać ich.
Opracowanie: Ewa Tymińska
anetierka