Konkurs Mitologiczny.doc

(146 KB) Pobierz
SCENARIUSZ MIĘDZYSZKOLNEGO KONKURSU

SCENARIUSZ  MIĘDZYSZKOLNEGO  KONKURSU
MITOLOGICZNEGO  ,,KTO  NAJLEPIEJ  POZNAŁ  MITY ?’’

 

I.                   CELE  KONKURSU:

 

1.      Nawiązanie przyjaźni i koleżeństwa z uczniami innej szkoły.

2.      Współdziałanie w zespole i rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.

3.      Rozwijanie zainteresowań uczniów dotyczących historii Grecji, a w szczególności mitologii greckiej.

4.      Wykazanie się znajomością treści poznanych mitów.

5.      Kształtowanie wyobraźni historycznej, plastycznej, umiejętności kojarzenia i łączenia faktów.

6.      Wymiana doświadczeń między nauczycielami,bloku przedmiotów humanistycznych.

7.      Popularyzacja osiągnięć plastycznych uczniów.

8.      Kształcenie umiejętności wyjaśniania znaczenia związków frazeologicznych.

9.      Bogacenie słownictwa;

10. Kształcenie umiejętności oceny postaci na podstawie jej postępowania, czynów, zachowania;

11. Kształcenie umiejętności formułowania zwięzłych odpowiedzi.

12. Rozbudzanie wrażliwości estetycznej uczniów w oparciu o tematykę konkursu.

 

 

II.               PRZEBIEG KONKURSU:

 

1.      Powitanie uczestników konkursu.

2.      Przedstawienie jurorów.

3.      Przedstawienie drużyny.

4.      Przekazanie informacji o przebiegu konkursu.

5.      Obejrzenie inscenizacji pt. „Na Olimpie” w wykonaniu uczniów klasy V B. (Scenariusz ww. inscenizacji - załącznik nr 1).

6.      Rozwiązywanie zadań zamkniętych.

7.      Losowanie zestawów zadań.( Przedstawiciele drużyn udzielają odpowiedzi. Za każdą poprawną odpowiedź drużyna otrzymuje jeden punkt).
(Zestawy zadań zamkniętych - załącznik nr 2).

8.      Rozwiązywanie zadań otwartych.( Przedstawiciele drużyn losują zestawy pytań. Za poprawną odpowiedź drużyna otrzymuje jeden punkt).

(Zestawy zadań otwartych - załącznik nr 3).

9.      Łowienie ponumerowanych łódek, którym przypisano odpowiednie atrybuty wybranych bogów. Scharakteryzowanie w kilku zdaniach wybranej postaci.
(Za każdą poprawną odpowiedź drużyna otrzymuje dwa punkty).

10. Na podstawie tekstu źródłowego podaj tytuł mitu (Zestaw zadań otwartych cytaty mitu- załącznik nr 4).

11. Wyszukiwanie w słownikach znaczenia podanych pojęć oraz podaj nazwę słownika (Zestaw zadań otwartych załącznik – nr 5).

12. Wyszukiwanie w słowniku znaczenia podanych związków frazeologicznych (Zestaw zadań otwartych załącznik nr 6).

13. Rozwiązywanie wielkiej krzyżówki mitologicznej.

(Hasła do ww. krzyżówki - załącznik nr 7).(Wielka krzyżówka mitologiczna - załącznik nr 8).

14. Ułożenie hasła wielkiej krzyżówki mitologicznej.( Drużyna, która pierwsza ułoży hasło, otrzymuje jeden punkt).

15. Ogłoszenie wyników konkursu.

16. Wręczenie nagród uczestnikom. Podziękowanie uczniom, jurorom, rodzicom.

17. Zwiedzenie wystawy prac plastycznych uczniów klas V i VI pt. ,, Bogowie
i bohaterowie mitologii greckiej”.

18. Zapoznanie się z drzewem genealogicznym najstarszych bogów greckich.
 


Do opracowania scenariusza wykorzystano następującą literaturę:

 

1.     Graves R.,, Prometeusz” w: ,,Mity greckie”. PIW, Warszawa 1974.
Przekład: H Krzeczewski. Wstęp: A. Krawczuk.

2.     Markowska W.,, Demeter i Kora”. W: Podręcznik do kształcenia literackiego i językowego dla klasy piątej szkoły podstawowej ,,Słowa zwykłe i niezwykłe”,
M. Nagajowa. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.

3.     Parandowski J.,, Dedal i Ikar”.

4.     Rodziewicz J.,, Wybór mitów greckich”. Wydawnictwo,, Siedmioróg”,
Wrocław 1997.

5.     Ślusarczyk M.,, W świecie baśni, legend, podań i mitów”. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o, Kielce 1991.

 

 

W przygotowaniu uczniów do konkursu była ścisła współpraca z biblioteką szkolną. Pani z biblioteki zasiadała w jury konkursu.


ZAŁĄCZNIK  NR 1

 

SCENARIUSZ  INSCENIZACJI  PT.  „NA  OLIMPIE”

 

N. I

Starożytna Grecja przez całe wieki wywierała wpływ na ludzkość i dziś fascynuje nie tylko historyków. Również i my uczniowie klasy V, którzy w tym roku zetknęliśmy się z Helladą i jej mieszkańcami, polubiliśmy ten kraj. Chętnie podzielimy się zdobytymi wiadomościami.

 

N. II

Poznajmy bogów greckich. Wyobrażano ich sobie jako zazwyczaj piękne
i nieśmiertelne istoty, chociaż nie pozbawione wad. Według Hellenów mieli mieszkać na Olimpie.

Wchodzi uczeń, trzyma tablicę z napisem „Olimp”.

 

N. I

A oto i niektórzy mieszkańcy słynnej góry.

Wchodzą mieszkańcy Olimpu, przedstawiają się.

Podkład muzyczny – muzyka grecka.

 

Zeus

Jestem władcą bogów, opiekunem ładu na ziemi! Moją bronią jest piorun. Lękajcie się go tylko wtedy, gdy wpadnę w gniew.

Siada na tronie.

Kostium z firanki, korona, berło, złoty piorun, sandały.

 

Hera

Jam pracowitą małżonką pana Olimpu, królową nieba i opiekunką rodzin ziemskich. Symbolem moim jest jabłko granatu i berło z kukułką. Uważam, że jestem najpiękniejsza na świecie i nie znoszę żadnych porównań.

Siada na tronie obok Zeusa.

Niebieski płaszcz, sandały, w rękach owoc granatu, berło z kukułką.

 

N. II

Pewnego dnia Zeusa bardzo bolała głowa. Wezwał, więc Hefajstosa.

 

Hefajstos

Jestem najpracowitszy z bogów. Rzadko bywam na przyjęciach i wszyscy przywykli widzieć we mnie samotnika. Najlepiej czuję się w kuźni na wyspie Lemnos lub we wnętrzu Etny. Kuję pioruny dla Zeusa, naprawiam rydwan słońca. Komu potrzebna tarcza, komu miecz, komu piękny pancerz ze złota, ten idzie do mnie i wie, że mu kulawy kowal nie odmówi? W jakiej sprawie dziś mnie królu wzywasz?

Fartuch, koszula w kratę, młot, wysmolony, kuleje.

Zeus

Głowa mnie boli straszliwie. Rozbij mą czaszkę i określ przyczynę cierpienia.

Hefajstos uderza toporem w głowę Zeusa. Wyskakuje Atena zza tronu Zeusa.

 

Atena

Jestem panią Aten. To ja udzielam dobrych rad, czuwam nad mówcami występującymi na zgromadzeniach, zawsze przestrzegam praw gościnności. Moje atrybuty to: tarcza, hełm i dzida. Jestem patronką wojny, lecz nie krwawej i mściwej, wolę rozstrzygać spory drogą pokojową.

Suknia z prześcieradła, skórzane pasy skrzyżowane na piersi, pomarańczowy hełm, dzida, tarcza.

 

N. II

A oto pewnego dnia z morskich fal wynurzyła się inna piękna bogini.

Zza niebieskiego prześcieradła, które trzymają dwie dziewczynki, wynurza się Afrodyta.

 

Afrodyta

Uznają mnie za najpiękniejszą spośród bogiń i taka jestem. Do mnie modlą się zakochani i składają w ofierze kozy.

Białe prześcieradło, opaska na czole, na głowie sznur pereł, bransolety, sandały.

 

Posejdon i Hades

Jesteśmy braćmi Zeusa. Każdy z nas włada innym królestwem.

 

Posejdon

Rzadko bywam na Olimpie, wolę morskie głębiny. Cieszą mnie puchary wina wylewane przez żeglarzy na moją cześć.

Broda, jasna peruka, trójząb, ryba w sieci.

 

Hades

Lubię mrok podziemi. Wśród ludzi budzę lęk – właściwie nie wiem, dlaczego? No cóż, kiedyś każdy ze mną się spotka. Pilnuję dusz zmarłych, by w Tartarze czuły się dobrze.

Wysmolony, czarna korona i czarna peleryna.

 

N. I

Bogowie chętnie opuszczali Olimp. Przybywali na ziemię, aby brać udział w troskach i radościach ludzi. Zdarzało się, że ulegali urokom zwykłych śmiertelników i z tych związków rodzili się bohaterowie. Byli oni piękni, silni, odważni.

Dwie dziewczynki trzymają niebieskie prześcieradło, za którym stoi Tetyda trzymająca w ręce lalkę.

 

 

Tetyda

Jestem Tetyda, bogini morska. Ojcem mojego dziecka jest zwykły człowiek. Za radą bogów kąpię Achillesa w wodach Styksu, by jego ciało stało się odporne na ciosy. Muszę trzymać go za piętę, ale może nikt nie dowie się, że ten punkt będzie zawsze słaby.

Błękitna sukienka, biały kwiat we włosach, duża lalka.

 

Dedal

Jestem znany w całej Grecji. Potrafię wyrzeźbić nawet postać w ruchu i z otwartymi oczami. Wynalazłem siekierę, piłę, poziomicę. Od lat mieszkam na Krecie. Cenią mnie tu, gdyż zbudowałem labirynt. Ale chcę już wrócić do rodzinnych Aten. Tylko król nie chce mnie wypuścić, bo znam wiele tajemnic państwowych.

Biała tunika, sandały, skrzydła.

 

Ikar

Tato, ty jesteś taki mądry i rozsądny! Wymyśl sposób na szczęśliwy powrót do domu.

Biała tunika, sandały, skrzydła.

 

Dedal

Mam, synu na to sposób. Z piór ptasich sklejonych woskiem sporządziłem olbrzymie skrzydła dla siebie i dla ciebie. Przytwierdzimy je do naszych ramion. Zanim ruszymy w drogę, pamiętaj, synu, żebyś zawsze latał środkiem, między morzem,
a niebem. Nie wolno ci szybować zbyt wysoko, gdyż gorąco promieni słonecznych roztopi wosk. Ani nie zlatuj zbyt nisko, aby pióra nie nasiąkły wilgocią.

Dedal przypina skrzydła wykonane z bibuły sobie i Ikarowi.

 

Ikar

Będę pamiętał ojcze.

 

Dedal

W drogę Ikarze ...

Chwyta Ikara za rękę i szybko wybiegają z sali.

 

N. II

Pofrunęli. Trudno oszukać bogów, o czym przekonał się Prometeusz składając Zeusowi ofiarę w postaci kości i tłuszczu. Jakby mało tego, podstępnie ukradł bogom ogień. Atena wpuściła Prometeusza na Olimp kuchennymi schodami, a on zapalił pochodnię od rydwanu słońca. Odłamek żarzącej się głowni wrzucił do łodygi kopru i niezauważony wymknął się z siedziby bogów. Ogień podarował ludziom. Sroga spotkała go kara.

Pojawia się Prometeusz, bierze pochodnię wykonaną z papieru, zapala ją
od rydwanu słońca, potem bierze łodygę kopru i przekazuje ją jednemu z jurorów. Następnie ustawia się pod ścianą, przypina sobie wątrobę z papieru.

 

Prometeusz

Zostałem brutalnie potraktowany przez Zeusa. Za pomocą czarów przywiązał mnie do słupa w górach Kaukaz. Co rano przylatuje do mnie sęp i wyjada mi wątrobę,
ale co noc, kiedy marznę, wątroba odrasta. Więcej tych cierpień nie zniosę!

 

N. I

O swych bogach Grecy układali mity. Oto jeden z nich.

Część podłogi przykryta zielonymi prześcieradłami, na których znajdują się sztuczne kwiaty, jeden biały. Na łące bawią się nimfy. Podkład muzyczny – ptasie trele.

 

Kora

Jaki piękny kwiat. Lecz czy to nie ten kwiatek, o którym opowiadała mi matka?

 

Nimfa I

Tak, to ten kwiat.

 

Kora

Trudno mi uwierzyć, że ten piękny biały kwiat, to zaczarowany myśliwy. Wiem,
że nie mogę go zerwać, lecz bardzo pragnę to zrobić.

 

Nimfa II

Nie!!! Koro! Nie zrywaj tego narcyza! Czy zapomniałaś o przestrogach matki?

 

Kora

No tak, przecież matka kazała mi się trzymać od niego z daleka.

Odchodzi, ale po chwili wraca.

Ale jednak zerwę go.

Ratunku! Na pomoc!

Szybko otwierają się drzwi, wbiega Hades i chwyta Korę za rękę. Wybiega z nią.

Podkład muzyczny- bicie dzwonów, grzmoty piorunów.

Kyane

Zostaw ją! Nie uratowałam Kory, zaś konie zraniły moje ramię.

Siada i opatruje ranę, płacze.

Biała suknia z prześcieradła, na głowie biały szal, sandały.

 

Demeter

Koro! Koro! Gdzie jesteś?

Posłucham rady Hekate i pójdę do boga słońca Heliosa. On na pewno mi pomoże.

Biała suknia z prześcieradła, na głowie biały szal, sandały.

Helios

O nieszczęsna pani! Wiem, po co przyszłaś, lecz cierpieniom twym ulżyć nie mogę. Nadaremne twe szukanie. To Hades porwał Korę za zgodą Zeusa. Córka twa, pani, włada w podziemiach zdradzieckiego Olimpu.

Pomarańczowe włosy i broda, żółta bluzka, złota korona.

 

Demeter

O nie, nie!!!. Nie stanie moja noga w progach zdradzieckiego Olimpu! Ziemio, przeklinam Cię! Nie złoć się nigdy łanami zbóż, bądź pusta i sucha! Tak jak puste
i suche jest serce samotnej matki!

 

Zeus

Hermesie! Idź do Demeter i w moim imieniu proś ją, by wróciła na Olimp i nie dręczyła ludzi spiekotą i głodem.

 

Hermes

Zrobię tak, jak każesz, panie.

Po pewnym czasie.

Panie, Demeter płacze po stracie córki. Łzy wyżłobiły głębokie rysy jej boskim obliczu, ale nie przyjdzie do ciebie.

Biała tunika, skrzydełka u sandałów.

 

Zeus

Hermesie! Idź jeszcze raz.

 

Hermes

Panie mój, na darmo się trudzę. Demeter jest nieugięta.

 

Zeus

Hermesie! Idź po raz ostatni.

Po pewnym czasie.

Witaj, droga Demeter, na Olimpie! Ponieważ nie mogę zmienić swoich wyroków, chcę ci to wynagrodzić, choć w części. Córka twa jedną trzecią roku spędzi u boku swego małżonka, – Hadesa, a dwie części roku będzie z tobą.

 

Kora

Mamo! Jakże się cieszę, że znów Cię widzę! Byłam pewna, że mnie odnajdziesz. Wiem, że mnie kochasz i cierpiałaś z mego powodu, lecz obiecuję, że wynagrodzę to i będę ci wierna do końca życia.

Rzuca się w ramiona matki, całuję ją.

 

Wszyscy bohaterowie mitologiczni wychodzą na środek sali.

 

N I

To tylko niektórzy mieszkańcy siedziby bogów. Aby poznać ich wszystkich, należy przeczytać „Mitologię” Jana Parandowskiego.

 

 

 

ZAŁĄCZNIK  NR 2

 

Zestawy zadań zamkniętych:

 

1. Mit o Dedalu i Ikarze jest opowieścią o:

a)     bogactwie i sławie,

b)    wolności i swobodzie,

c)     walce i miłości,

d)    miłości i tęsknocie.

 

2. Ikar zginął, ponieważ:

a)     spotkał silniejszego przeciwnika,

b)    nie posłuchał rad ojca,

c)     miał wypadek,

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin