INSTRUKCJA BHP
1. Uwagi ogólne
Pracownicy zatrudnieni w placówkach branży spożywczej powinni:
· systematycznie poddawać się badaniom lekarskim wymaganym ze względów sanitarno-epidemiologicznych (posiadać aktualną "książeczkę zdrowia"),
· posiadać kwalifikacje w zakresie podstawowych zagadnień higieny - "podstawowe zagadnienia higieny" (uznaje się, że osoby, które ukończyły szkołę średnią lub wyższą przygotowującą do pracy w zawodach związanych z obrotem żywnością albo posiadają dyplom mistrza w zawodach spożywczych lub zdały egzamin z zakresu podstawowych zagadnień higieny - posiadają ww. kwalifikacje),
· powiadamiać niezwłocznie swojego bezpośredniego przełożonego o:
· każdym uszkodzeniu lub wadliwym funkcjonowaniu aparatury, urządzeń lub sprzętu, jak również o występowaniu bądź podejrzeniu niewłaściwej jakości zdrowotnej surowców lub wytwarzanych produktów,
· zaistniałym wypadku lub zauważonym niebezpieczeństwie zagrażającym życiu lub zdrowiu,
· zachowywać stale czystość, porządek i ład na stanowisku pracy, a po zakończeniu pracy danego dnia dokładnie umyć, uporządkować używany sprzęt, pomieszczenia, narzędzia i naczynia oraz usunąć wszelkie odpadki,
· dbać o należyty stan maszyn i urządzeń,
· wykonywać pracę zgodnie z wymaganiami sanitarno-higienicznymi,
· poddawać się okresowym badaniom lekarskim i szkoleniom BHP,
· znać i przestrzegać przepisy BHP,
· używać przydzielonej odzieży roboczej oraz środków ochrony indywidualnej zgodnie z ich przeznaczeniem.
· spożywania na terenie zakładu napojów alkoholowych oraz przebywania na terenie zakładu w stanie nietrzeźwości,
· samowolnego naprawiania urządzeń i maszyn,
· wchodzenia na duże wysokości używając do tego celu krzeseł, kartonów, skrzynek itp.,
· używania uszkodzonych drabin,
· układania towarów ponad przepisową wysokość regałów magazynowych i oznaczoną ich ładowność,
· wchodzenia do toalety w ubraniu ochronnym, a także wychodzenia na zewnątrz sklepu,
· składowania towarów na przejściach, dojściach, korytarzach itp.,
· przenoszenia przedmiotów przez jednego pracownika o masie przekraczającej ustaloną normę, tj.:
· kobiety do 12 kg przy pracy stałej oraz do 20 kg przy pracy dorywczej,
· mężczyźni do 30 kg przy pracy stałej oraz do 50 kg przy pracy dorywczej,
· pracowania pod wpływem działania alkoholu lub środków odurzających,
· palenia tytoniu i posługiwania się otwartym ogniem w miejscach zakazanych.
Należy pamiętać, iż: niebezpieczne włazy i zejścia, schody niezabezpieczone poręczą, uszkodzone podesty i podłogi, rażące wzrok światło, wielkie nagromadzenie towaru i przedmiotów na stosunkowo niewielkiej przestrzeni może w każdej chwili być przyczyną wypadku.
3. Higiena pracy
· przed rozpoczęciem pracy należy założyć białą lub w jasnych kolorach, czystą, nieuszkodzoną odzież roboczą, zastępującą lub całkowicie zakrywającą odzież osobistą (własną) pracownika, oraz odpowiednie nakrycie głowy i obuwie robocze, a także stosować odpowiednie środki ochrony indywidualnej,
· używać opatrunków wodoszczelnych w razie skaleczenia lub otarcia skóry,
· przestrzegać higieny osobistej,
· nie używać do odzieży w czasie pracy szpilek, agrafek, łatwo tłukących się i ostrych przedmiotów oraz takich ozdób, jak: pierścionki, kolczyki, broszki i korale,
· przed wejściem do ubigacji, wyjściem poza teren zakładu i miejsce sprzedaży zdjąć odzież i obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej,
· myć ręce mydłem i szczoteczką pod bieżącą wodą po opuszczeniu ubikacji oraz po każdym powrocie do zakładu i po każdej czynności powodującej zabrudzenie rąk,
· pracownik chory lub podejrzany o chorobę zakaźną, chory na biegunkę, uporczywe zapalenie jelit, uporczywe infekcje górnych dróg oddechowych lub ropne schorzenia skóry powinien powiadomić niezwłocznie przełożonego i winien zostać niezwłocznie odsunięty od pracy wymagającej kontaktu z artykułami spożywczymi.
· posiadać niezbędne rękawiczki jednorazowego użycia, maseczki ochronne oraz przechowywać je w miejscach do tego przeznaczonych, odpowiednio zabezpieczone przed zanieczyszczeniem,
· urządzenia higieniczno-sanitarne, jak umywalnie, szatnie, ubikacje powinny być utrzymane stale w bezwzględnej czystości i porządku,
· w celu utrzymania czystości osobistej pracownicy otrzymują środki do mycia i ręczniki, które winny znajdować się w umywalni,
· przy rozważaniu sypkich środków spożywczych różnego rodzaju należy używać oddzielnego sprzętu (nie dotyczy to wag):
· nie opakowane artykuły spożywcze powinny być sprzedawane przy użyciu sprzętu uniemożliwiającego dotykanie tych artykułów rękami przez sprzedawcę,
· przy porcjowaniu środków spożywczych należy używać sprzętu zapewniającego właściwą higienę,
· sprzęt (wagi, naczynia itp.) używany do czynności związanych ze sprzedażą środków spożywczych powinien być czysty, nie zniszczony oraz znajdować się w odpowiednim miejscu zapewniającym właściwy stan sanitarny,
· zużyte opakowania należy natychmiast usuwać do pomieszczenia przeznaczonego do tego celu,
· artykuły spożywcze należy chronić przed słońcem oraz innymi czynnikami mogącymi mieć niekorzystny wpływ na jakość zdrowotną artykułów spożywczych; na wystawy należy wystawiać atrapy,
· sprzedaży środków spożywczych porcjowanych powinny dokonywać co najmniej dwie osoby, z których jedna powinna przyjmować wyłącznie pieniądze,
· artykuły spożywcze powinny być codziennie przeglądane w celu usunięcia z obrotu artykułów zepsutych, przeterminowanych, w zniszczonych opakowaniach; artykuły te, do czasu usunięcia ich z miejsca sprzedaży, powinny być składowane w oznaczonym miejscu w sposób jednoznacznie świadczący o wycofaniu ich z obrotu,
· w każdej placówce powinna znajdować się apteczka z pełnym wyposażeniem w leki pierwszej pomocy.
4. W pomieszczeniach zakładu nie należy:
· przetrzymywać zwierząt,
· wykonywać czynności innych niż przewidziane w danym pomieszczeniu,
· przechowywać rzeczy osobistych i spożywać posiłków, chyba że są to pomieszczenia przeznaczone do tego celu.
5. Podstawowe czynności do wykonania po zakończeniu pracy
· uporządkować, umyć pomieszczenie, stanowisko pracy, jak również używane urządzenia,
· wyłączyć wszystkie urządzenia (jeżeli jest to możliwe ze względów elksploatacyjno-technicznych),
· zabezpieczyć pomieszczenie, stanowisko pracy przed dostaniem się osób nieupoważnionych.
6. Uwagi końcowe
· jeżeli w czasie pracy pracownik stwierdził uszkodzenie jakiegoś urządzenia (krajarka, kuchenka itp.), winno ono być niezwłocznie wyłączone z zasilania energią elektryczną - wznowienie pracy bez usunięcia uszkodzenia jest niedopuszczalne,
· urządzenia niesprawne, uszkodzone lub pozostające w naprawie powinny być wycofane z użytkowania oraz wyraźnie oznakowane tablicami informacyjnymi i zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich uruchomienie,
· o dostrzeżonych wadach lub uszkodzeniach urządzeń pracownik powinien niezwłocznie zawiadomić przełożonego,
· wszystkie inne okoliczności, które nie są ujęte w niniejszej instrukcji a mogą zagrozić bezpieczeństwu pracownika bądź osobom postronnym, nie zwalniają pracownika od obowiązku meldowania ich przełożonym.
DZIAŁ BHP:
ZATWIERDZIŁ:
BobBudowniczyW