Adolescencja
Adolescencja – znaczy wzrastanie ku dorosłości, to okres przemian w życiu człowieka, który z dzieciństwa prowadzi ku dorosłości.
Miejsce i rola adolescencji w przebiegu ludzkiego życia.
Okres adolescencji jest, po stabilnym okresie dzieciństwa, czasem intensywnych przemian, którym podlega większość procesów rozwoju (biologicznych, psychologicznych i społecznych), są one ze sobą wzajemnie powiązane.
W adolescencji, ujmowanej z perspektywy fizjologicznej, nacisk położony jest na zmiany w budowie i czynnościach ciała powstałych pod wpływem mechanizmów neuroendokrynnych (procesy nerwowe i hormonalne).
Najwięcej badań poświęcono psychologicznym zmianom w adolescencji, dotyczą one procesów emocjonalnych, poznawczych i rozumienia norm moralnych. Centralne miejsce w psychologii adolescencji zajmuje poszukiwanie przez dorastających własnej tożsamości. R. Oerter ujmuje adolescencje w dwóch punktach widzenia:
Z marginalnej pozycji młodzieży według Lewina wynikają cztery rodzaje konsekwencji:
Poszukiwanie własnej tożsamości jest doświadczeniem wypełniającym przestrzeń między bezpieczeństwem dzieciństwa a autonomią człowieka dorosłego. Przestrzeń tą Erikson nazywa moratorium psychologicznym.
Wymienione procesy psychologiczne przebiegają w interakcji ze społecznym otoczeniem w jakim dorasta młodzież. Jej młodość realizuje się przede wszystkim na terenie rodziny, szkoły, w środowisku rówieśniczym. Wzajemne powiązania między zmianami fizjologicznymi, wpływami środowiska i dążeniem jednostki do kierowania własnym życiem wyznaczają różne psychologiczne wzory przebiegu adolescencji.
Z perspektywy socjologicznej adolescencja jest elementem kultury, a badaczy tego okresu życia interesują głównie procesy społecznego dojrzewania, tworzenie programów życiowych, twórcze przeżywanie relacji między obrazem świata a strukturą JA.
Bliskie ujmowanie dojrzewania społecznego, z punktu widzenia wchodzenia w role osób dorosłych, jest przejście do adolescencji antropologów kulturowych dokonujących porównań znaczenia tego okresu życia w różnych kulturach. Nadal we współcześnie istniejących społeczeństwach nazywanych prymitywnymi, przechodzenie z dzieciństwa w dorosłość następuje bezpośrednio po pojawieniu się pierwszych fizjologicznych objawów dojrzewania płciowego i jest zazwyczaj połączone z tradycją inicjacji, polegającą na przekazywaniu wkraczającym w dorosłość tajemnic życia. W społeczeństwach cywilizowanych takie ściśle określone rytuały nie występują, a niektórym zdarzeniom, takim jak np. matura czy bierzmowanie przypisuje się symboliczną dojrzałość. Pojęcia dojrzałości i dorosłości nie są tożsame. W psychologii odnosimy dorosłość do wieku życia, a dojrzałość do osobowości.
W adolescencji człowiek uzyskuje dwie zdolności istotne dla jego dalszego rozwoju:
Rozwój każdej z tych zdolności przypada na różny wiek i rozdziela okres adolescencji na dwie fazy, jest to około 16 r. ż.:
a) faza pierwsza wczesna adolescencja (dorastanie)
b) faza druga późna adolescencja (wiek młodzieńczy).
Rozwój obejmuje najpierw gotowość organizmu do reprodukcji gatunku (wczesna adolescencja), a dopiero później nabywanie kompetencji osobistych i społecznych (późna adolescencja).
Problemy oraz związane z nimi trudności są odmienne w każdej w każdej z faz adolescencji, a na ich przełomie (~ 16 r. ż.) występuje tzw. kryzys tożsamości. Jest on definiowany jako okres w rozwoju tożsamości podczas którego młody człowiek musi dokonywać wyborów między ważnymi dla niego alternatywami. Wg Eriksona sposób rozwiązywania problemów i kryzysu determinuje w znacznym stopniu dalszy psychiczny rozwój młodego człowieka.
Młodzieńczy kryzys tożsamości nie zawsze ma miejsce, a przechodzenie jednej fazy w drugą przebiega bardzo płynnie. Dla jednych okresem burzliwym i trudnym jest wczesna adolescencja, inni przechodzą ten etap życia bez wstrząsów. Dla niektórych problem niesie ze sobą dopiero późna adolescencja.
Wczesna adolescencja (wiek dorastania).
Fizjologiczne przemiany organizmu.
Środowisko społeczne, jak i psychika nadają fizjologicznym przemianom organizmu określone znaczenie, wpływając przez nie na sposób przeżywania okresu adolescencji. Jednak te właśnie widoczne zmiany w obrębie ciała osób dorastających są zazwyczaj dla nich i dla ich otoczenia pierwszymi sygnałami, że kończy się ich dzieciństwo.
Obserwowalne ich fizjologiczne zmiany organizmu zaczynają się od tzw. skoku pokwitaniowego, czyli szybkiego wzrostu ciała, który u chłopców występuje między 12 a 15 r. ż. i powoduje przyrost wysokości ciała około 20 cm i 20 kg wagi ciała. U dziewcząt skok ten rozpoczyna się około 2 lat wcześniej niż u chłopców, trwa krócej i jest mniej nasilony. Niektórzy chłopcy rosną do około 29 r. ż., a dziewczęta do 21 r. ż. Na ogół wzrost u jednych i u drugich ustala się kilka lat wcześniej.
Wkrótce po zakończeniu skoku pokwitaniowego organizm uzyskuje dojrzałość płciową:
- u dziewcząt zapowiada ją menstruacja;
- u chłopców obecność spermy w moczu może być pierwszym objawem dojrzałości
seksualnej, a jest nim niewątpliwie wystąpienie wytrysku nasienia, który często
pojawia się podczas snu tzw. zmazy nocne.
Fazy dojrzewania płciowego u chłopców (wg metodyki bilansu zdrowia dzieci 10 – letnich i młodzieży 14 letniej).
Faza
Wiek typowy
(w latach)
Typowe cechy rozwoju płciowego
Dziecięca
0-11
Nie stwierdza się zwiastunów pokwitania.
Przedpokwitaniowa
11-13
Powiększenie jąder (pierwszy zwiastun pokwitania)oraz towarzyszące temu zmiany fizjologiczne skóry moszny; początek rozwoju owłosienia łonowego; zmiany proporcji ciała związane z przyśpieszeniem wzrastania (skok pokwitaniowy), sylwetka „wyrostka”
Pokwitania właściwego
13-15
Dalszy intensywny rozwój narządów płciowych; dalsze zaawansowanie rozwoju owłosienia łonowego; początek owłosienia pachowego; mutacja głosu związana z powiększeniem krtani; utrzymuje się długokończynowość, zgrubienie rysów twarzy, często występuje trądzik młodzieńczy
Młodzieńcza
15-17
Zakończenie rozwoju narządów płciowych; owłosienie łonowe przybiera kształt rombu; owłosienie pachowe przybiera ostateczną postać; głos męski, „jabłko Adama” – w związku z zakończeniem rozwoju krtani; często pojawia się owłosienie na twarzy i innych częściach ciała; znacznie wolniejsze tempo przyrostu wysokości ciała
Faz dojrzewania płciowego u dziewcząt (wg metodyki bilansu zdrowia dzieci 10 – letnich i młodzieży 14 – letniej).
0-10
10-12
Rozwój piersi do postaci „pączka” (pierwszy zwiastun pokwitania); początek rozwoju owłosienia łonowego; zmiany proporcji ciała związane z przyśpieszeniem wzrastania (skok pokwitaniowy), sylwetka „podlotka”
12-14
Dalsze zaawansowanie rozwoju piersi; dalsze zaawansowanie rozwoju owłosienia łonowego; początek owłosienia pachowego; wystąpienie pierwszej miesiączki (w okresie 2 lat może być nieregularna); mniejsze przyrosty ciała, sylwetka długokończynowa, zaczyna się sylwetka kobieca; zgrubienie rysów twarzy, często występuje trądzik młodzieńczy
14-16
Dalszy rozwój piersi; owłosienie łonowe przybiera kształt trójkąta; owłosienie pachowe przybiera ostateczną postać; ustalają się regularne miesiączki; zwolnienie tempa przyrostu ciężaru ciała, zaznacza się kobieca topografia podściółki tłuszczowej; sylwetka traci wygląd „podlotka” i przybiera wygląd typowo kobiecy; następuje wysubtelnienie rysów twarzy
Dostrzegane przez dorastających zmiany w wyglądzie i czynnościach ciała wpływają na ich obraz własnej osoby oraz na związane z nim emocje. Zmieniający się obraz samego siebie dotyczy cech fizycznych (JA – cielesne), zderza się z wyidealizowanymi normami dotyczącymi wyglądu i sprawności (JA – idealne). Porównanie siebie z lansowanymi przez media wzorami, zazwyczaj wypada negatywnie, szczególnie gdy chodzi o sylwetkę. Dorastający, którzy postrzegają siebie jako fizycznie odmiennych od stereotypu kulturowego mają obniżoną samoocenę.
W wyniku badań, stwierdzono, że zmiany wyglądu ciała są oceniane jako ważniejsze przez dziewczęta niż przez chłopców. Dziewczęta są bardziej skłonne łączyć wygląd z właściwościami psychicznymi. Ich poczucie własnej wartości jest bardziej związane z relacjami interpersonalnymi, z własną atrakcyjnością i popularnością, niż ze sprawnością czy osiągnięciami. Z odwrotną sytuacją mamy do czynienia u chłopców.
Konsekwencje emocjonalne i społeczne zmian fizycznych w adolescencji zależą od tego czy dziewczyna, czy chłopiec należą do wcześnie czy późno dojrzewających. U jednych i u drugich rozpiętość wieku w jakim rozpoczyna się dojrzewanie wynosi około 5 lat. U wcześnie dojrzewających dziewcząt zaobserwowano wystąpienie większej liczby osobistych problemów np. zakłopotanie wzrostem sylwetki, czy menstruacją. Wcześniej podejmują aktywność seksualną, mają więcej konfliktów z rodzicami.
Wpływ wczesnego lub późnego dojrzewania na zachowanie są wyraźniejsze i bardziej jednoznaczne u chłopców niż u dziewcząt. Wcześnie dojrzewający chłopcy są bardziej pewni siebie, swobodni i aktywni, są oceniani jako bardziej atrakcyjni.
Zmiany w zakresie emocji, jakie występują w fazie dorastania, nie są związane jedynie ze zmieniającym się obrazem własnej osoby. Procesy neurohormonalne przekształcające organizm przyczyniają się do występowania zwiększonego pobudzenia emocjonalnego oraz do chwiejności emocji. U wielu dorastających nasila się lękliwość i osiąga swój szczyt około 13 – 14 r. ż. Szczególnie często są to lęki społeczne, jak np. lęk przed niepowodzeniem, czy przed ekspozycją społeczną. Charakterystyczna dla dorastających jest też ambiwalencja uczuć (np. miłość – nienawiść).
Zmiany w zakresie czynności poznawczych.
Zmiany w okresie dorastania dotyczą czynności poznawczych, są zazwyczaj rozpatrywane z dwóch punktów widzenia: w oparciu o koncepcję J. Piageta oraz z punktu widzenia procesów informacyjnych, czyli od procesów, od których zależy nabywanie informacji, ich magazynowanie i przetwarzanie, mają one udział w myśleniu i rozwiązywaniu problemów. Sposób w jaki dorastający rozwiązuje problemy, jak rozumieją samych siebie oraz innych, wynika – zdaniem Piageta – z przejścia ze stadium operacji konkretnych do stadium operacji formalnych.
Dorastający głębiej wnikają w problemy, dostrzegają różne opcje, stawiają dociekliwe pytania. Ich otwartość i poszukiwanie racjonalnych wyjaśnień łączą się z krytycyzmem i niejednokrotnie z odrzuceniem dotychczasowych autorytetów. Zaczynają się posługiwać ironią, parodią i metaforą. Wszystkie te właściwości cechujące stadium operacji formalnych powodują, że życie intelektualne młodzieży staje się intensywne i bogate.
Tezy koncepcji Piageta znajdują potwierdzenie w wynikach badań, które wskazują, że wraz z okresem dorastania rozwija się myślenie abstrakcyjne i logiczne, zdolność do refleksji i autorefleksji, do rozważań natury moralnej, do perspektywicznego ujmowania zdarzeń oraz pojawiają się też zainteresowania społeczne i polityczne. Rozwój myślenia formalnego trwa przez cały okres adolescencji.
W myśleniu na poziomie operacji formalnych można wg badaczy wyróżnić dwie fazy:
- wczesną fazę operacji formalnych, w której zwiększająca się zdolność hipotetycznego
myślenia owocuje swobodnym, nieskrępowanym myśleniem;
- późną fazą operacji formalnych, w której dorastający konfrontują swoje rozumowanie z
rzeczywistością, z czego wynika przywrócenie intelektualnej równowagi.
Procesy informacyjne przebiegają u dorastających szybciej niż u dzieci. W zakresie percepcji stwierdzono, że spostrzeżenia dorastających są w porównaniu ze spostrzeżeniami dzieci bardziej dokładne, wielostronne i ukierunkowane. Wiąże się z m.in. z najwyższą w ciągu życia wrażliwością zmysłów. U dorastających rozwija się uwaga dowolna i pamięć logiczna i dowolna.
W okresie dorastania pod wpływem nauki szkolnej zachodzą zmiany w strukturze języka oraz w jego funkcjach, dotyczą one:
- wzrostu zasobu słownictwa i jego treści;
- zrozumienie struktury gramatycznej języka;
- kultury języka w zakresie mowy ustnej i pisanej.
Czynny język dziecka wstępującego do szkoły zawiera około 3000 słów, a pod koniec szkoły podstawowej obejmuje on już około 10 000 słów. Młodzież potrafi używać słów w znaczeniu potocznym i naukowym, dosłownym i przenośnym, rozumie metafory i symboliczny sens wypowiedzi. Sprzyja to młodzieńczej twórczości i uczestnictwu w życiu kulturalnym, co wpływa na rozwój zdolności językowych młodzieży.
Dorastający potrafią coraz lepiej obserwować i analizować aktywność własnego umysłu (tzw. monitoring kognitywny). To znaczy ujmują krytycznie swoje umysłowe właściwości i potrafią je modyfikować. „monitoring kognitywny” sprzyja tworzeniu koncepcji samego siebie, a skupienie się na własnej osobie jest określane, jako młodzieńczy egocentryzm.
W skutek młodzieńczego egocentryzmu dorastający wytwarzają w myślach „wyimaginowaną publiczność”. Wielu spośród nich prezentuje przed taką wyobrażoną publicznością swoje ciało, przedstawia swoje argumenty, czuje się w centrum uwagi, posiadanie jej przyczynia się u młodzieży do porywów entuzjazmu, pragnienia czynów nadzwyczajnych. Zjawisko „wyimaginowanej publiczności” świadczy o rozwoju wyobraźni, która ujawnia się w marzeniach oraz w twórczości młodzieży. Młodzieńcze marzenia mają charakter życzeniowy, ale też często ucieczkowy i kompensacyjny.
Badania potwierdzają, że środowisk społeczne w jakim wzrasta człowiek wpływa na jego rozwój poznawczy. Interakcja społeczna w okresie dzieciństwa i dorastania, w tym przede wszystkim rozmowy, wywierają głęboki wpływ na struktury poznawcze oraz na sprawność myślenia.
Rozwój społeczny i interakcje z rówieśnikami i dorosłymi.
Rozwój społeczny w okresie dorastania, zmierzający do coraz wyższego poziomu społecznej dojrzałości, jest rozpatrywany z punktu widzenia:
Ø stadiów rozwoju kognitywnego;
Ø teorii psychoanalitycznych;
Ø teorii społecznego uczenia się;
...
wyrocznia100