Teoria wychowania wykład 3, 27 wrzesień 2008
temat : TEORIE WYCHOWANIA
Teoria wychowania nr 1
· Według tej teorii głównym celem wychowania jest zapewnienie jednostce możliwości rozwoju i przeciwdziałanie wpływom, które ten rozwój hamują czy utrudniają
· Fundamentalnym pojęciem tej teorii jest rozwój jednostki
· Rozwój zakłada możliwość zmian
Teoria wychowania nr 2
· Według tej teorii celem wychowania jest wpajanie kultury i możliwie jak najwszechstronniejsze rozwijanie zdolności jednostki
· Podstawowe pojęcia tej teorii to kultura i zdolności jednostki
Teoria wychowania nr 3
· Według niej podstawowym zadaniem wychowania jest urabianie pożytecznych obywateli z punktu widzenia społeczeństwa
· Wiodącym pojęciem tak rozumianego wychowania jest socjalizacja
Wychowanie jako proces
D = C, W, ZD, ID, T, M, TECH, Ś, F (ORG)
C – CELE
W – WARTOŚCI
ID – IDEAŁY WYCHOWANIA
T – TREŚCI
M – METODY
TECH – TECHNIKI WYCHOWAWCZE
Ś – ŚRODKI
F (ORG) – FORMY ORGANIZACYJNE
Teoria wychowania wykład 4, 28 wrzesień 2008
temat : ANTROPOLOGICZNE PODSTAWY WYCHOWANIA
Eksklamacja – zdanie wykrzyknikowe, wtrącone w tok wypowiedzi, wyrażające emocjonalne zaangażowanie mówiącego
Eksplikacja - wyjaśnienie, uzasadnienie; konstrukcja nowego pojęcia, które ma się odnosić do tego samego zakresu, co pewne dawniejsze pojęcie, będące jednak bardziej precyzyjne.
Antropologia – to filozoficzna teoria bytu ludzkiego
Podział antropologii w krajach anglosaskich:
· fizyczna (biologiczna)
· kulturowa
· społeczna
Ideologia a filozofia
1. Ideologii towarzyszy niezłomne przekonanie o jej „bezwzględnej prawdziwości”
2. Filozofia opierając się na mądrości pozostawia zawsze miejsce na krytycyzm wobec żywionych poglądów, nie wykluczając tego, że inni także mogą mieć rację
3. Ideolog uważa, że ma rację – że zna „całą prawdę”
4. Filozof uważa, że ma racje (czyli uzasadnienia dla swoich poglądów, które tylko częściowo są prawdziwe, a częściowo fałszywe)
SZ uważa, że filozofia powinna inspirować nauki o wychowaniu (a nie ideologia)
Filozofia opiera się na mądrości, a mądrość wynika z doświadczenia.
Nie można mówić „mam rację” a trzeba mieć racje czyli uzasadnienie
Oglądanie filmu „Obóz Jezusa” – fragmenty
Film pokazuje religijną idealizację i indoktrynację
Indoktrynacja – wmawianie, że jakieś poglądy są „najsłuszniejsze”; wpajanie jakichś poglądów jako jedynych słusznych i prawdziwych
W przypadku wychowania (a nie indoktrynacji) jego celem jest to, jak nauczyć dzieci krytycyzmu, podejmowania decyzji, żeby same dochodziły do własnych uzasadnionych przekonań.
narien