PODSTAWY STATYSTYKI
I
Statystyka – to nauka o ilościowych metodach badania prawidłowości zjawisk masowych.
Prawidłowości statystyczne – to takie, które można ujawnić w drodze obserwacji zjawisk masowych np. charakterystyki demograficzne 9średnia długość ludzkiego życia, średnia wzrostu, średnia wieku zawierania małżeństw).
Badania statystyczne – to ogół prac mających na celu poznanie struktury określonej zbiorowości statystycznej.
Przedmiot badań statystycznych – to zbiorowości statystyczne zwane też populacjami statystycznymi.
Zbiorowość statystyczna – to zbiór dowolnych elementów (osób, zjawisk i rzeczy) o podobnych lecz nie idealnych właściwościach, objętych badaniem statystycznym.
Cel badania/zbiorowość statystyczna/jednostka/zbieranie danych/grupujemy/przedstawiamy w formie tabelarycznej/wyliczamy
Cechy stałe: - co, gdzie, kiedy – tak opisujemy zbiorowość statystyczną np. ludzie bezrobotni zarejestrowani w Polsce, kradzieże w Opolu.
Jednostka statystyczna – element składowy populacji statystycznej podlegający bezpośredniej obserwacji lub pomiarowi (obiekt badania statystycznego).
Zbiorowość generalna – (populacja generalna) – wszystkie elementy będące przedmiotem badania, co do których chcemy formułować wnioski ogólne.
Zbiorowość próbna – to podzbiór populacji, generacji obejmujący część jej elementów, który został wybrany w określony sposób. Próba podlega badaniu statystycznemu, a wyniki uogólnia się (statystyka matematyczna) na zbiorowość generalną.
Aby wyniki uzyskane w procesie badania próby można było odnieść do zbiorowości generalnej próba może być reprezentatywna.
Jeśli próba wybrana jest w sposób losowy i jest dostatecznie liczna mówimy, że jest reprezentatywna. Oznacza to, że można z dużym prawdopodobieństwem złożyć, że struktura próby będzie zbliżona do struktury zbiorowości generalnej (metody doboru próby do badań).
Metody (rodzaje) – badań statystycznych:
· Badania pełne (całkowite, wyczerpujące) – metoda bezpośrednia
ü Spis statystyczny np. spis ludności
ü Rejestracja bieżąca np. rejestr urodzeń
· Badania częściowe (niepełne) - metoda bezpośrednia
ü Ankietowa (badanie ściśle okr. Instytucje
ü Monograficzne (badanie jednostki uznane za typowe, powszechnie występujące)
ü Reprezentacyjne (pobranie próby losowej)
· Szacunki interpolacyjne i ekstrapolacyjne – metoda pośrednia
· Badania ciągłe np. ewidencja urodzeń, zgonów
· Badania okresowe – np. coroczne spisy rolne
· Badania doraźne np. badania strat materialnych spowodowane pożarem
Szacunek statystyczny – ustalanie pewnych wielkości lub właściwości zbiorowości na podstawie zbiorowości znanej, pozostającej z nią w określonym związku. Czas przeznaczony na czytanie książek – liczba zakupionych książek.
Rodzaje cech statystycznych
Cecha statystyczna – właściwości jakimi charakteryzuje się jednostka statystyczna.
Cechy statystyczne dzielimy na:
· Stałe – właściwości wspólne dla całej zbiorowości statystycznej, nie podlegają badaniu, decydują o zaliczeniu jednostki do określonej zbiorowości
· Zmienne – właściwości różniące poszczególne jednostki zbiorowości statystyczne.
Do cech stałych zaliczamy –
· Cechy rzeczowe – co lub kogo badamy
· Cechy czasowe – kiedy badamy, w jakim okresie lub momencie czasu
· Cechy przestrzenne – gdzie badamy
Cechy zmienne – podlegające badaniu statystycznemu. Dzielimy je na:
· Niemierzalne – jakościowe, kwalitatywne – cechy określane słownie np. kolor oczu, płeć
· Mierzalne – ilościowe, kwantytatywne – właściwości (inaczej zmienne) wyrażane w jednostkach fizycznych np. kg, cm, szt. Latach, jedn. Pieniężnych.
Wśród cech ilościowych wyróżniamy cechy:
· Porządkowe – mierzą natężenie badanej właściwości przedstawionej w sposób opisowy – porządkują, badana zbiorowość statystyczna np. oceny studentów słowne i wyrażone liczbowo.
· Skokowe (dyskretne) – przyjmują skończony lub przeliczany zbiór wartości na danej skali liczbowej, zazwyczaj jest to zbiór liczb całkowitych dodatnich tj. liczba studentów w grupie, liczba osób w rodzinie
· Ciągłe – mogą przyjąć każdą wartość z określonego przedziału liczbowego, w zależności od dokładności dokonywanych pomiarów, ustala się liczbę miejsc po przecinku, które brane są pod uwagę np. wiek, wzrost, waga.
Cechy quasi ciągłe- to cechy skokowe traktowane jak ciągłe z powodu bardzo dużej skali wartości, jakie cechy te mogą przybierać np. płace z Polsce w 2006r.
Cechy mierzalne zwyczajowo oznaczone są dużymi literami X, Y, Z, a ich wartości małymi np. x, y, z.
PREZENTACJA MATERIAŁU STSTYSTYCZNEGO
Szereg statystyczny – zbiór wyników obserwacji jednostek statystycznych uporządkowanych wg określonej cechy.
Sposób grupowania cech zależy od:
· Rodzaju badania: (przekrojowe) szereg rozdzielczy
(czasowe) – szereg czasowy
· Rodzaju cechy statystycznej - rozdzielcze c cechą mierzalną i rozdzielcze z cechą niemierzalną np. geograficzne
· Sposobu pomiaru – szeregi proste,, szeregi skumulowane
· Liczby obserwacji – szeregi szczegółowe lub rozdzielcze.
RODZAJE SZEREGÓW STSTYSTYCZNYCH
SZEREGI STATYSTYCZNE
CZASOWE
ROZDZIELCZE
SZCZEGÓŁOWE
Z cechą niemierzalną (jakościową)
z cecha mierzalną (ilościową)
MOMENTÓW
OKRESÓW
GEOGRAFICZNE
INNE
PRZEDZIAŁOWE
PUNKTOWE
SKUMULOWANE
PROSTE
Liczba psów w gospodarstwie domowym
xi zmiennej
Liczba gospodarstw domowych
ni liczebność cząstkowa
X1 0
10
X2 1
30
X3 2
15
X4 3
20
X5 4
25
N = 100
Szereg szczegółowy – to uporządkowany ciąg wartości badanej cechy statystycznej
Przykład 1
Urząd miasta Mysłowice poinformował, że w dniu 31.12,2006r. istniało 41 zakładów pracy zaliczanych do działu gospodarki narodowej „obrót towarowy”. Poziomu zatrudnienia na pełnych etatach w tych zakładach był następujący:
2 2 2 3 3 3 4 4 5 6 7 7 8
9 10 11 12 13 13 14 14 15 16 16 19 21
23 23 31 34 38 39 44 49 77 111 114 314 389 479 583
Jest to szereg szczegółowy poziomu zatrudnienia na pełnych etatach.
Szeregi rozdzielcze – przedstawiają strukturę badanej zbiorowości ze względu na określona cechę statystyczną (cechę zmięnną0
Zasady budowy szeregów rozdzielczych cech mierzalnych:
· Dla cechy ciągłej buduje Si e szeregi rozdzielcze z przedziałami klasowymi.
· Dla cechy skokowej buduje się szeregi rozdzielcze
o Punktowe – gdy liczba wariantów badanej cechy jest niewielka
o Z przedziałami klasowymi – gdy liczba wariantów badanej cechy jest duża
Przykład 2
Szereg rozdzielczy przedziałowy dla cechy skokowej skonstruowany na podstawie szeregu wyliczającego z przykładu pierwszego.
Liczba zatrudnionych
Na pełnym etacie
1-9
10-19
20-39
40-99
100-199
200 - 399
400 - 599
Liczba zakładów o danym zatrudnieniu
14
11
luizaXd