Budżetowanie jako narzędzie rachunkowości zarządczej.pdf

(332 KB) Pobierz
Bud¿etowanie jako
narzêdzie rachunkowoœci
zarz¹dczej
Autor: Edyta Duda-Piechaczek
ISBN: 83-246-0473-1
Format: A5, stron: 208
Nie znaæ kosztów firmy to znaczy spisaæ j¹ na straty
Kalkulacja kosztów dla potrzeb bud¿etowania
Planowanie i kontrola wykonania bud¿etu
Studium przypadku: bud¿etowanie w firmie
Co daje dobre bud¿etowanie?
Prosta ksiêgowoœæ to za ma³o. Ka¿da kluczowa decyzja w firmie ma z³o¿one skutki
finansowe. Organizacja, która nie zna swoich kosztów, wymyka siê spod kontroli...
a¿ w koñcu zaskakuje j¹ dzieñ, kiedy koñcz¹ siê œrodki na koncie. Zarz¹dzaj¹cy, którzy
s¹ tego œwiadomi, chc¹ znaæ obecne i przysz³e koszty firmy. Oceniaj¹, czy planowana
inwestycja wygeneruje nadwy¿kê gotówki, zysk ksiêgowy i korzyœci podatkowe.
Potrzebuj¹ precyzyjnych bud¿etów i informacji zwrotnych o ich wykonaniu. Musz¹ byæ
pewni, ¿e dzia³alnoœæ jest rentowna i ¿e nagle nie skoñcz¹ siê fundusze. Krótko mówi¹c,
potrzebuj¹ rachunkowoœci zarz¹dczej i dobrego bud¿etowania.
Rachunkowoœæ zarz¹dcza jest Ÿród³em wiedzy o kosztach firmy, a bud¿etowanie to
przekuwanie tej wiedzy w dzia³anie. Z tej ksi¹¿ki dowiesz siê, jak stworzyæ i wykonaæ
dobry bud¿et. Poznasz metody kalkulacji kosztów. Znajdziesz tu opis ca³ego procesu
bud¿etowania oraz wiedzê przydatn¹ ka¿demu, kto zajmuje siê rachunkowoœci¹
zarz¹dcz¹:
przyjmowanie za³o¿eñ do bud¿etów,
klasyfikacja kosztów dla celów bud¿etowania,
porównywanie kosztów i przychodów,
obliczanie kosztów marginalnych,
analiza rozbie¿noœci kosztów,
ocena efektywnoœci i rentownoœci inwestycji,
ocena kondycji finansowej firmy, tworzenie elastycznych bud¿etów operacyjnych,
korygowanie bud¿etów.
944531575.051.png 944531575.062.png 944531575.073.png 944531575.084.png 944531575.001.png 944531575.002.png 944531575.003.png 944531575.004.png 944531575.005.png 944531575.006.png 944531575.007.png 944531575.008.png 944531575.009.png 944531575.010.png 944531575.011.png 944531575.012.png 944531575.013.png 944531575.014.png 944531575.015.png 944531575.016.png 944531575.017.png 944531575.018.png 944531575.019.png 944531575.020.png 944531575.021.png 944531575.022.png 944531575.023.png 944531575.024.png 944531575.025.png 944531575.026.png 944531575.027.png 944531575.028.png 944531575.029.png 944531575.030.png 944531575.031.png 944531575.032.png 944531575.033.png 944531575.034.png 944531575.035.png 944531575.036.png 944531575.037.png 944531575.038.png 944531575.039.png 944531575.040.png 944531575.041.png 944531575.042.png 944531575.043.png 944531575.044.png 944531575.045.png 944531575.046.png 944531575.047.png 944531575.048.png 944531575.049.png 944531575.050.png 944531575.052.png 944531575.053.png 944531575.054.png 944531575.055.png 944531575.056.png 944531575.057.png 944531575.058.png 944531575.059.png 944531575.060.png 944531575.061.png 944531575.063.png 944531575.064.png 944531575.065.png 944531575.066.png 944531575.067.png 944531575.068.png 944531575.069.png 944531575.070.png 944531575.071.png 944531575.072.png 944531575.074.png 944531575.075.png 944531575.076.png 944531575.077.png 944531575.078.png 944531575.079.png
Wstęp ......................................................................................................5
1. Planowanie działalności przedsiębiorstwa ......................................9
1.1. Istota planowania w przedsiębiorstwie ......................................................9
1.2. Etapy planowania ....................................................................................... 15
1.3. Hierarchia planów organizacyjnych ........................................................ 18
1.4. Planowanie finansowe ................................................................................29
1.5. Budżetowanie jako metoda zarządzania ................................................. 36
1.6. Klasyfikacja budżetów ................................................................................ 41
2. Metodyka budżetowania .................................................................. 45
2.1. Pojęcie procesu budżetowania ..................................................................45
2.2. Metody budżetowania ...............................................................................48
2.3. Funkcje i zadania budżetowania w przedsiębiorstwie ...........................54
2.4. Etapy budżetowania ...................................................................................58
2.5. Kontrola budżetu .......................................................................................70
3. Techniki budżetowania kapitałowego .......................................... 79
3.1. Rodzaje technik budżetowania kapitałowego ........................................79
3.2. Statyczne techniki budżetowania kapitałowego .................................... 81
3.3. Techniki budżetowania kapitałowego oparte na zdyskontowanych
przepływach pieniężnych ..........................................................................90
4. Rachunkowość zarządcza i jej rola
w procesie kierowania przedsiębiorstwem ................................... 95
4.1. Rachunkowość zarządcza w procesie gospodarczym ............................95
4.2. Koszty w systemie kryteriów wyboru decyzji .......................................104
4.3. Kryteria klasyfikacji kosztów ..................................................................108
4.4. Istota i zadania rachunku kosztów ........................................................ 116
944531575.080.png
4
Budżetowanie jako narzędzie rachunkowości zarządczej
5. Ewidencja kosztów ............................................................................123
5.1. Funkcje układu ewidencyjnego kosztów ............................................... 123
5.2. Rodzajowy układ kosztów .......................................................................124
5.3. Charakterystyka produkcji pomocniczej .............................................. 126
5.4. Podstawowe metody kalkulacji ...............................................................129
5.5. Kalkulacja podziałowo-procesowa ......................................................... 131
5.6. Koszty wydziałowe ................................................................................... 135
6. Budżetowanie jako narzędzie zarządzania ..................................139
6.1. Podstawowe definicje ............................................................................... 139
6.2. Centra odpowiedzialności jako narzędzia zarządzania ...................... 141
6.3. Procedura sporządzania budżetów ........................................................142
6.4. Ewidencja budżetów .................................................................................144
7. Przepływy pieniężne ........................................................................147
7.1. Strumienie przepływów pieniężnych .....................................................147
7.2. Kryterium kosztu kapitału w budżetowaniu kapitałowym ................ 151
7.3. Ryzyko w decyzjach budżetowania kapitałowego ............................... 154
8. Charakterystyka badanej firmy w sektorze budżetowania ......159
8.1. Rys rozwoju ............................................................................................... 159
8.2. Przedmiot działania — struktura usług ................................................ 160
8.3. Struktura organizacyjna .......................................................................... 163
8.4. Konkurencja .............................................................................................. 166
8.5. Odbiorcy .................................................................................................... 166
8.6. Dostawcy .................................................................................................... 167
8.7. Analiza SWOT .......................................................................................... 168
8.8. Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa ...................................... 171
9. Budżetowanie w ZPUH „ABC” ......................................................175
9.1. Wprowadzanie budżetowania w przedsiębiorstwie ............................. 175
9.2. Budżet ZPUH „ABC” na rok 2001 ........................................................178
9.3. Kontrola budżetu ..................................................................................... 191
9.4. Ocena procesu budżetowania w ZPUH „ABC” ..................................192
Skorowidz ...........................................................................................197
: Sprawy nie zawsze są takie, jakimi się wydają
MOTTO
Po przeczytaniu rozdziału będziesz potrafił:
opisać techniki budżetowania kapitałowego;
określić statyczne techniki budżetowania kapitałowego;
zastosować rachunek porównawczy kosztów, zysków;
obliczyć okres zwrotu, księgową stopę zwrotu;
obliczyć wartość zaktualizowaną netto;
obliczyć wewnętrzną stopę zwrotu;
obliczyć zdyskontowany okres zwrotu.
3.1. Rodzaje technik budżetowania kapitałowego
Proces budżetowania kapitałowego jest związany z podejmowaniem decyzji
i wyborem projektu inwestycyjnego do realizacji. Przy wykorzystaniu od-
powiednich technik decyzję taką należy podjąć na podstawie właściwej ana-
lizy, przy wykorzystaniu analiz ilościowych wartościowych budżetowania 1 .
1 S. Wrzosek, Ocena efektywności rzeczowych inwestycji przedsiębiorstw, Wydawnictwo SIGMA,
Wrocław 1994, s. 9.
944531575.081.png 944531575.082.png 944531575.083.png
80
Budżetowanie jako narzędzie rachunkowości zarządczej
Rodzaje technik stosowanych w celu ułatwienia oceny projektów są przed-
miotem licznych badań wielu dyscyplin naukowych. Można spotkać rów-
nież ich podział i klasyfikację, np. metody proste i rozwinięte, metody doty-
czące pojedynczych przedsięwzięć oraz programów inwestycyjnych.
Najpopularniejszym podziałem technik budżetowania kapitałowego jest po-
dział ze względu na czynnik czasu. Dynamiczne budżetowanie kapitałowe
uwzględnia zmiany w czasie, natomiast techniki nieuwzględniające czynnika
czasu określane są jako statyczne (proste) 2 .
Tradycyjne modele budżetowania kapitałowego nie przedstawiają formalnej
struktury, która gwarantowałaby wzięcie pod uwagę wszystkich istotnych
czynników występujących przy ocenie projektów inwestycyjnych. Przy oce-
nie projektów konieczny jest system wspomagania decyzji, który uzupełnia
tradycyjne modele budżetowania kapitałowego poprzez przedstawienie pro-
cesu decyzyjnego w sposób spójny i sformalizowany, z wykorzystaniem me-
tod z zakresu badań operacyjnych. Należy podkreślić, że dla prawidłowej
oceny i analizy projektów inwestycyjnych najczęściej stosuje się kilka metod
oceny.
Ciągłe doskonalenie technik budżetowania kapitałowego prowadzi do po-
żądanych sytuacji konkurencyjnych na rynku.
Aby osiągnąć założone cele, należy postępować według ściśle określonych
procedur.
W przypadku budżetowania pomocne jest określenie kolejnych kroków po-
stępowania i ich procedur.
Na podstawie dotychczasowych doświadczeń można wskazać następujące
techniki budżetowania kapitałowego: 3
1.
Zaznajomienie się z założeniami polityki makroekonomicznej
oraz mikroekonomicznej determinacji działania jednostki.
Określenie mocnych i słabych stron organizacji.
2.
Zdefiniowanie czynników ograniczających wielkości produkcji
lub sprzedaży.
3.
Sporządzanie budżetu strategicznych stref działania jednostki oraz
wstępne opracowanie budżetów pozostałych dziedzin organizacji.
2 A. Rutkowski, Zarządzanie…, op. cit., s. 98.
3 J. Czekaj, Z. Dresler, Zarządzanie…, op. cit., s. 23.
4.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin