Microsoft Office 2007 PL. Rady i wskazówki. Rozwiązania w biznesie.pdf

(1420 KB) Pobierz
Microsoft Office 2007 PL.
Rady i wskazówki.
Rozwi¹zania w biznesie
Autor: Paul McFedries
T³umaczenie: Tomasz Boszko
ISBN: 978-83-246-1377-9
Tytu³ orygina³u: Tricks of the
Microsoft Office 2007 Gurus
(Business Solutions)
Format: 170x230, stron: 520
Poznaj pe³niê mo¿liwoœci pakietu Office 2007
• Jak kontrolowaæ wygl¹d oraz treœæ dokumentów i arkuszy?
• W jaki sposób tworzyæ rozbudowane bazy danych?
• Jak zarz¹dzaæ terminami i kontaktami?
Pakiet biurowy Microsoft Office 2007 to u¿yteczne narzêdzie. Ogromna wiêkszoœæ jego
u¿ytkowników wykorzystuje jednak bardzo niewielk¹ czêœæ oferowanych mo¿liwoœci.
Szacuje siê, ¿e ponad 90% mo¿liwoœci Office’a pozostaje nieznane. Co jest tego
powodem? Owe ukryte mo¿liwoœci, pomimo swojej przydatnoœci, rzadko s¹ opisywane
podrêcznikach, a w dokumentacji programu pojawiaj¹ siê w formie czêsto trudnej
do zrozumienia. Prawie wszyscy koncentruj¹ siê na podstawowych zastosowaniach
Worda, Excela, PowerPointa i Accessa, zupe³nie pomijaj¹c te elementy, które mog¹
znacznie przyspieszyæ i usprawniæ pracê z pakietem Office.
Ksi¹¿ka „Microsoft Office 2007 PL. Rady i wskazówki. Rozwi¹zania w biznesie jest
inna. Autor, bazuj¹c na ponad 20-letnim doœwiadczeniu w pracy z MS Office, zebra³
w niej setki wskazówek i praktycznych rozwi¹zañ pozwalaj¹cych na wyciœniêcie
maksimum mo¿liwoœci z Microsoft Office 2007 za pomoc¹ ma³o znanych lub dopiero
odkrytych ciekawych sztuczek i technik. Czytaj¹c tê ksi¹¿kê, poznasz niezwykle
wygodne sposoby formatowania tekstu i kontrolowania wygl¹du dokumentów,
usprawniania obliczeñ w Excelu, tworzenia wspania³ych prezentacji w PowerPoint
i zarz¹dzania danymi w Accessie, odkryjesz nowe mo¿liwoœci Outlooka i nauczysz siê
korzystaæ z makropoleceñ oraz jêzyka VBA.
• Optymalizacja pracy z tekstem
• Nieznane sposoby formatowania dokumentów
• Zaawansowanie formatowanie strony
• Efektywne funkcje i obliczenia
• Szybka analiza danych i wykresy
• Ciekawe animacje na slajdach w PowerPoint
• Niezwyk³e mo¿liwoœci poczty elektronicznej
• Sprawne zarz¹dzanie danymi
Usprawnij swoj¹ pracê – wyciœnij z MS Office 100% mo¿liwoœci
944888862.005.png 944888862.006.png 944888862.007.png 944888862.008.png 944888862.001.png 944888862.002.png 944888862.003.png
Spis treści
Wstęp ....................................................................................................... 15
Co znajduje się w książce? ........................................................................................................ 16
Wyjątkowe cechy tej książki ..................................................................................................... 16
I
MICROSOFT WORD
1
Praca z tekstem ................................................................................... 21
Nagłówki tabeli w polu widzenia ............................................................................................. 22
Podsumowywanie kolumn w tabeli ......................................................................................... 23
Obliczanie podatku na fakturze ................................................................................................ 25
Podświetlanie słowa lub frazy ..................................................................................................27
Zastosowanie Autokorekty do wstawiania własnego podpisu ................................................. 28
Zastosowanie Autokorekty do wprowadzania powtarzalnych tekstów ................................... 30
Zapisywanie powtarzalnego tekstu jako bloku konstrukcyjnego typu autotekst ..................... 31
Stworzenie obszaru „kliknij i wpisz” ........................................................................................ 33
Proszenie użytkownika o wpisanie tekstu ................................................................................ 35
Tworzenie dynamicznego wpisu Autokorekty ......................................................................... 36
Dodawanie zastępczego tekstu do dokumentu ....................................................................... 37
Zastosowanie funkcji RAND .............................................................................................. 37
Zastosowanie komendy Powtórz ...................................................................................... 38
Wstawianie łącza do dokumentu ............................................................................................. 39
Tworzenie hiperłącza za pomocą Autokorekty ................................................................. 40
Tworzenie hiperłącza od zera ........................................................................................... 41
Wklejanie hiperłącza w Wordzie ....................................................................................... 42
Wyświetlanie liczby wyrazów w zdaniu ................................................................................... 42
Znajdowanie najdłuższego zdania w dokumencie ................................................................... 44
Włączanie ukrytych symboli, kodów i tekstów ........................................................................ 46
Tworzenie ortograficznego słownika użytkownika .................................................................. 47
Co dalej? ................................................................................................................................... 49
2
Formatowanie ..................................................................................... 51
Szybka modyfikacja stylu Normalnego .................................................................................... 52
Ustawianie galerii szybkich stylów, by odpowiadała charakterowi pracy ................................ 52
Zmiana formatowania planu dokumentu ................................................................................ 55
Zaznaczanie tekstu z podobnym formatowaniem ................................................................... 56
Kopiowanie formatowania z jednej sekcji do innej .................................................................. 57
4
Microsoft Office 2007 PL. Rady i wskazówki. Rozwiązania w biznesie
Porównywanie formatowania dwóch zaznaczonych fragmentów .......................................... 57
Precyzyjne usuwanie formatowania ........................................................................................ 59
Zastępowanie jednego stylu innym ......................................................................................... 60
Formatowanie za pomocą skrótów klawiaturowych ............................................................... 62
Dodawanie punktorów użytkownika ....................................................................................... 65
Tworzenie list numerowanych ................................................................................................. 67
Konwertowanie słów napisanych wielkimi literami ................................................................ 70
Zamiana cudzysłowów zwykłych na drukarskie ...................................................................... 71
Formatowanie pojedynczej kolumny jako tekstu odseparowanego tabulatorami .................. 73
Zapewnienie jednorodności formatowania ............................................................................. 74
Otaczanie obrazka tekstem ......................................................................................................76
Dodawanie inicjału .................................................................................................................. 77
Co dalej? .................................................................................................................................. 78
3
Praca z dokumentami ...........................................................................79
Odzyskiwanie większej części utraconych dokumentów dzięki krótszej przerwie
pomiędzy operacjami autoodzyskiwania .............................................................................. 79
Automatyczne częste zapisywanie plików ............................................................................... 80
Zamykanie dokumentu bez zapisywania ................................................................................. 82
Zamykanie wszystkich otwartych dokumentów ...................................................................... 84
Tworzenie kopii zapasowych podczas pracy ............................................................................ 85
Pokazywanie większej liczby elementów na liście niedawno używanych dokumentów ......... 87
Otwieranie ostatnio używanego dokumentu przy uruchamianiu aplikacji .............................. 87
Czyszczenie listy ostatnio używanych dokumentów ................................................................ 88
Tworzenie i otwieranie obszarów roboczych złożonych z dokumentów .................................. 89
Automatyczne pytanie o właściwości dokumentu ................................................................... 92
Tworzenie zaufanej lokalizacji dla dokumentów ..................................................................... 93
Podgląd całkowitego czasu edycji aktualizowany w czasie rzeczywistym ............................... 95
Obliczanie należności za przepracowany czas .......................................................................... 97
Zablokowanie formatowania dokumentu ............................................................................... 97
Śledzenie zmian ....................................................................................................................... 99
Edycja ustrukturalizowana .................................................................................................... 100
Badanie dokumentu pod kątem informacji osobistych ......................................................... 104
Przeglądanie dwóch dokumentów obok siebie ..................................................................... 105
Automatyczna aktualizacja wszystkich pól ............................................................................ 107
Co dalej? ................................................................................................................................ 108
5
Spis treści
4
Układ strony .......................................................................................109
Wyświetlanie tekstu w powiązanych polach tekstowych ...................................................... 109
Tworzenie odsyłaczy .............................................................................................................. 111
Tworzenie indywidualnego znaku wodnego ......................................................................... 112
Wstawianie pergaminowego tła ............................................................................................ 114
Wyświetlanie dokumentu z przypadkową teksturą tła .......................................................... 114
Wyświetlanie tekstu z numerami linii .................................................................................... 116
Kontynuacja numerów w dwóch osobnych listach numerowanych ...................................... 118
Wykorzystanie różnych formatów numerowania stron w jednym dokumencie .................... 119
Wstawianie unikalnego nagłówka i stopki na pierwszej stronie ............................................ 121
Zastosowanie różnych nagłówków dla stron parzystych i nieparzystych ............................... 122
Dodawanie marginesu na oprawę ......................................................................................... 122
Tworzenie poziomów konspektu przez użytkownika ............................................................. 124
Co dalej? ................................................................................................................................. 124
II
MICROSOFT EXCEL
5
Formuły i funkcje ................................................................................127
Komórki przyjmujące tylko określone wartości ...................................................................... 127
Wyszukiwanie wartości rabatu w tabeli ................................................................................. 129
Wyszukiwanie kodu klienta ................................................................................................... 131
Generowanie kodów klienta .................................................................................................. 132
Generowanie liczb losowych w celu przetestowania modelu arkusza ................................... 135
Usuwanie zbędnych spacji z komórek .................................................................................... 139
Usuwanie znaków niedrukowalnych z komórki ..................................................................... 140
Wydobywanie imion lub nazwisk z listy ................................................................................ 142
Arkusz wierzytelności ............................................................................................................. 145
Konwersja dat na format Excela ............................................................................................. 147
Obliczanie wartości premii ..................................................................................................... 148
Obliczanie liczby dni roboczych pomiędzy dwoma datami .................................................... 148
Określanie kwartału obrachunkowego, do którego należy data ............................................ 150
Ustalanie dziesiętnej ceny produktu ...................................................................................... 152
Obliczanie rat kapitałowych i odsetek .................................................................................... 152
Obliczanie maksymalnej wysokości pożyczki ......................................................................... 156
Obliczanie przyszłej wartości inwestycji ................................................................................. 157
Decyzja: kupić czy wziąć w leasing? ....................................................................................... 159
Co dalej? ................................................................................................................................. 161
944888862.004.png
 
6
Microsoft Office 2007 PL. Rady i wskazówki. Rozwiązania w biznesie
6
Arkusze i skoroszyty ............................................................................ 163
Formatowanie i wstawianie tekstu do wielu arkuszy ............................................................ 163
Dodawanie komentarzy do arkusza ....................................................................................... 165
Usuwanie wszystkich komentarzy ze skoroszytu ................................................................... 166
Śledzenie zmian w arkuszu .................................................................................................... 168
Udostępnianie skoroszytu innym użytkownikom .................................................................. 170
Zabezpieczenie arkusza przed zmianami dokonywanymi przez innych użytkowników ........ 173
Automatyczne sortowanie zakresu po wpisaniu danych ....................................................... 174
Zamienianie zakresów rzędów i kolumn ............................................................................... 176
Automatyczne otwieranie skoroszytu .................................................................................... 176
Tworzenie obszaru roboczego złożonego ze skoroszytów ..................................................... 177
Tworzenie skoroszytu z określoną liczbą arkuszy ................................................................... 178
Zaznaczanie komórki A1 we wszystkich skoroszytach ........................................................... 179
Zaznaczanie „komórki lokalnej” we wszystkich arkuszach .................................................... 180
Zaznaczanie nazwanego zakresu, który zawiera aktywną komórkę ...................................... 182
Zapisywanie wszystkich otwartych skoroszytów ................................................................... 183
Stosowanie formantów do wpisywania danych .................................................................... 185
Co dalej? ................................................................................................................................ 188
7
Analiza danych ................................................................................... 189
Zastosowanie obrazu zakresu w celu obserwowania wartości komórki ................................ 189
Zastosowanie okna czujki do obserwowania wartości w komórce ........................................ 191
Obliczanie wielu rozwiązań dla formuły ................................................................................ 191
Podłączanie wielu wartości wejściowych do formuły ............................................................ 195
Określanie progu rentowności ............................................................................................... 198
Optymalizacja zysku i marży .................................................................................................. 202
Wyróżnianie komórek powyżej lub poniżej określonej wartości ........................................... 207
Wyróżnianie wartości poniżej mediany ................................................................................. 208
Analizowanie wartości w komórkach za pomocą pasków danych ......................................... 211
Zastosowanie ikon bazujących na percentylach .................................................................... 214
Co dalej? ................................................................................................................................ 219
8
Wykresy ............................................................................................. 221
Wykorzystanie tekstu z arkusza w wykresie .......................................................................... 222
Wykreślanie średniej na osi wartości ..................................................................................... 224
Wykorzystanie obrazka jako znacznika danych w wykresie słupkowym ............................... 227
Wykres zakresu dynamicznego .............................................................................................. 229
Zgłoś jeśli naruszono regulamin