MBO - prosta i skuteczna technika zarzadzania Twoja firmą.pdf

(1290 KB) Pobierz
944895064.001.png
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani
za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych
lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Rysunki: Artur Janicki artur.janicki@op.pl
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą iStockPhoto Inc.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 032 231 22 19, 032 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?mbotev
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3844-4
Copyright © Helion 2009
Printed in Poland.
Kup książkę
944895064.002.png
Spis treci
Drogi Czytelniku! .........................................................................................13
Wprowadzenie ...............................................................................................15
Rozdzia 1.
Co to jest MBO? ............................................................................................17
Czym jest „cel” w biznesie? ................................................................................................ 18
Rónica pomidzy intencj a celem ............................................................... 21
Czym si róni zadanie od celu? ...................................................................... 23
MBO, czyli sztuka zarzdzania ........................................................................................ 23
Polaryzacja — czyli kierunkowanie celów w organizacji ..................... 28
Sztuka stawiania celów ........................................................................................ 30
Czym si róni MBO od tradycyjnego zarzdzania
zadaniowego? ......................................................................................................... 31
MBO nie jest systemem premiowym ............................................................. 33
Motywowanie przez cele ..................................................................................... 33
System menederski .............................................................................................................35
Rola zarzdu .............................................................................................................. 37
Trzy formy partycypacji ....................................................................................... 39
Zasady doboru uczestników MBO ................................................................. 40
MBO to sztuka rezygnowania ........................................................................................... 41
Efekt ciskanego balonu ...................................................................................... 43
Odwaga — podstawowa kompetencja menederska ............................ 45
Rozdzia 2.
Elementy systemu MBO ............................................................................47
Skd si bior cele? ............................................................................................................... 47
BSC jako ródo celów .......................................................................................... 50
Kaskadowanie celów ............................................................................................. 52
Róne rodzaje celów ............................................................................................................. 54
Cele korporacyjne ................................................................................................... 54
Cele wspólne ............................................................................................................. 57
Cele indywidualne ................................................................................................. 58
Cele zespoowe ......................................................................................................... 58
Cele jakociowe vs cele ilociowe ................................................................... 59
Cele rozwojowe ........................................................................................................ 60
Macierz celów ........................................................................................................... 61
Definicja pojcia „cel” .......................................................................................................... 62
Wskaniki .................................................................................................................................. 64
Wskaniki jednowymiarowe ............................................................................. 65
Wskaniki dynamiczne (zoone) ................................................................... 67
Wskaniki finansowe ............................................................................................ 68
Wskaniki jakociowe ........................................................................................... 68
Decyzja jako wskanik ......................................................................................... 71
Wskaniki gówne i uzupeniajce ................................................................. 72
„Wskaniki-kotwice” ............................................................................................. 72
Wskaniki kontrolne ............................................................................................. 73
Cele bez wskaników ............................................................................................ 73
Algorytmy celów ..................................................................................................................... 74
Podstawowe rodzaje algorytmów .................................................................... 74
Algorytm zero-jedynkowy ................................................................................... 74
Algorytm liniowy ..................................................................................................... 75
Algorytm progowy ................................................................................................... 76
Algorytm progowo-liniowy ................................................................................. 77
Algorytm przedzia owy — „golfowy” ............................................................ 77
Algorytm zadaniowy .............................................................................................. 78
Skd bra wskaniki? ...........................................................................................................80
Uznaniowo w ocenie realizacji celów ....................................................... 81
Wskaniki warunkujce ...................................................................................... 81
Przykady wskaników ......................................................................................... 82
Target = warto wymagana .............................................................................................. 84
Minimum realizacji celu ..................................................................................................... 85
Funkcje minimum .................................................................................................. 85
Maksimum realizacji celu .................................................................................................. 87
Waga celu, waga wskanika .............................................................................................. 89
Arkusz celów MBO ................................................................................................................ 90
Inne rozwizania arkusza .................................................................................... 96
Kalendarz MBO ...................................................................................................................... 96
Okres rozliczeniowy ............................................................................................... 98
Czym si róni MBO od innych systemów zarzdzania personelem? .......... 98
Rónica pomidzy MBO a systemem oceny pracowniczej ................. 98
Rónica pomidzy MBO a Balanced Score Card ........................................ 100
Rónica pomidzy MBO a systemem premiowym .............................. 101
Monitorowanie realizacji celów — systemy informatyczne ............................ 103
Rozdzia 3.
Definiowanie dobrych celów ................................................................ 105
Zasada SMART .................................................................................................................... 105
S — (specific) precyzyjnie okrelony .......................................................... 107
M — (measurable) mierzalny ......................................................................... 108
A — (ambitious) ambitny ................................................................................. 116
R — (relevant) odnoszcy si do celów strategicznych ...................... 119
R — (realistic) realistyczny .............................................................................. 119
T — (time framed) ograniczony, okrelony w czasie ........................... 121
8
MBO — prosta i skuteczna technika zarzdzania Twoj firm
Kaskadowanie — rodzaje i techniki .......................................................................... 122
Etapy kaskadowania .......................................................................................... 127
Kaskadowanie jako technika szkoleniowa .............................................. 128
Stawianie celów — czyli mae planowanie strategiczne ................... 128
Metody komunikowania celów .................................................................................... 130
Tryb informacyjny ............................................................................................... 131
Tryb konsultacyjny .............................................................................................. 132
Tryb partycypacyjny ........................................................................................... 133
Rozdzia 4.
Czy premiowa realizacj celów? ........................................................ 135
Czy premie motywuj? ...................................................................................................... 136
Wybrane zagroenia w systemach premiowych ........................................ 139
Czy premia moe stymulowa zmian? .................................................... 141
„Punished by Reward" (ukarani nagrod) ................................................ 144
Dystans do dziea a premiowanie ................................................................ 146
Uznaniowo w premiowaniu ........................................................................ 147
Premie oparte na puli ......................................................................................... 148
Premia jako system informacyjny ................................................................ 148
Ile paci za prac, a ile za wyniki? .............................................................................. 151
Od jakiego poziomu realizacji celu paci premie? .............................. 152
Premia za wyniki ponadprzecitne ............................................................. 153
Minimum poniej oczekiwa podstawowych ........................................ 154
Kiedy mona stosowa wysokie premie? ................................................. 155
Co zrobi, aby premie w MBO nie demotywoway? ........................................... 156
Warunki skutecznoci premii w systemie MBO ................................... 157
MBO jako kontrakt .............................................................................................. 158
Okresy rozliczeniowe w premiowaniu ....................................................... 159
MBO bez premii .................................................................................................... 160
Dlaczego firmy naduywaj premii?! ......................................................... 162
Sposoby prawidowego finansowania premii ......................................... 163
Rozdzia 5.
MBO dla zaawansowanych .................................................................... 167
Rynek celów ........................................................................................................................... 167
Co to jest rynek celów? ...................................................................................... 167
Rynek celów w dojrzaych organizacjach ................................................. 168
Stymulowanie rynku za pomoc arkusza celów ................................... 169
Stymulowanie rynku celów poprzez warsztaty ...................................... 172
Stymulowanie rynku celów poprzez procedur wymiany ............... 173
Kto powinien uczestniczy w rynku celów? ............................................ 174
Co jest potrzebne, aby rynek celów dziaa? ........................................... 174
Dewaluowanie si celów ................................................................................................. 177
Dewaluowanie si celu czy dewaluowanie si wskanika? ............. 179
Sposoby starzenia si celów ............................................................................ 180
Cele trzeba stale korygowa ............................................................................ 181
Jak skutecznie zapobiega dewaluowaniu si celów? ....................... 182
9
Spis treci
Zgłoś jeśli naruszono regulamin