Zarządzanie łańcuchem dostaw. Podstawy. Wydanie II.pdf

(1252 KB) Pobierz
ID DO:
Spis treści
Skorowidz
Zarządzanie
łańcuchem dostaw.
Podstawy. Wydanie II
KATALOG KSI EK:
Katalog online
Bestsellery
Nowe książki
Zapowiedzi
Tłumaczenie: Michał Lipa
ISBN: 978-83-246-3082-0
Chain Management, 2nd Edition
Format: 158 × 235, stron: 280
CENNIK I INFORMACJE:
o nowościach
Zamów cennik
Każde ogniwo we właściwym miejscu
• Nowe techniki zarządzania łańcuchem dostaw
• Praktyczne przykłady, rysunki oraz opisy najlepszych sposobów postępowania
• Aktualne strategie i technologie wspomagające
Biznesowa reakcja łańcuchowa
Zarządzanie łańcuchem dostaw to niezwykłe wyzwanie, które wymaga profesjonalnej
wiedzy oraz zastosowania odpowiednich narzędzi. Ten zwięzły podręcznik oferuje przegląd
najważniejszych koncepcji i technik zarządzania. Zorganizowany jest w sposób przejrzysty
i przystępny, a ponadto jego autor posługuje się łatwym w odbiorze językiem. Wartość tej książki
docenią zarówno osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z zarządzaniem łańcuchem
dostaw, jak i specjaliści pragnący pogłębić wiedzę — w tym dyrektorzy odpowiedzialni za
dobór właściwych rozwiązań oraz menedżerowie i pracownicy tworzący jakąś część łańcucha
czy zarządzający nią.
Ta książka została zaprojektowana w taki sposób, aby dać Ci solidne podstawy zarządzania
łańcuchem dostaw. Poznasz najważniejsze zasady i operacje decydujące o kształcie każdego
łańcucha. Dowiesz się wszystkiego na temat technik, technologii i mierników służących
do doskonalenia wewnętrznych operacji oraz skutecznego koordynowania działań z klientami
i dostawcami, wśród których funkcjonuje Twoja irma. Nauczysz się również rozpoznawać szanse
związane z łańcuchem dostaw i wykorzystywać je w jak największym stopniu. Przedstawione
w książce studia przypadków ilustrują problemy dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw,
zawierają ich rozwiązania i stanowią praktyczne podsumowanie wszelkich pojawiających się
tu informacji.
• Wykorzystaj najnowsze technologie, aby zwiększyć efektywność i elastyczność łańcucha.
• Dostosuj swój łańcuch dostaw do wymagań współczesnego rynku.
• Naucz się doskonalić łańcuch dostaw i zdobądź przewagę konkurencyjną.
Rozpracuj systemy informatyczne wspomagające działanie łańcucha.
• Poznaj i odpowiednio dobieraj mierniki wydajności łańcucha dostaw.
• Odkryj nowe trendy i techniki, takie jak RFID oraz BPM.
• Dowiedz się, jak tworzyć i wykorzystywać łańcuchy dostaw w celu osiągnięcia sukcesu
w dynamicznej, globalnej gospodarce.
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowo
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
944900919.004.png 944900919.005.png
944900919.006.png
Spis treści
Przedmowa
7
Podziękowania
11
1
Podstawowe pojęcia dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw
13
2
Operacje w ramach łańcucha dostaw: planowanie i zaopatrzenie
51
3
Operacje w ramach łańcucha dostaw: wytwarzanie i dostarczanie
83
4
Wykorzystanie technologii informatycznej
109
5
Mierniki wydajności łańcucha dostaw
137
6
Koordynacja działań w łańcuchu dostaw
171
7
Poszukiwanie nowych szans w łańcuchu dostaw
197
8
Tworzenie łańcuchów dostaw w celu osiągnięcia przewagi konkurencyjnej
229
9
Zapowiedź łańcuchów dostaw działających w czasie rzeczywistym
261
Skorowidz
276
5
 
ROZDZIAŁ 6
Koordynacja działań
w łańcuchu dostaw
Po przeczytaniu tego rozdziału będziesz potrafił:
zrozumieć zjawisko będące główną przyczyną rozwoju
cyklu biznesowego „od rozkwitu do upadku” w łańcuchu
dostaw;
przeanalizować czynniki leżące u podstaw rozwoju
tego zjawiska;
omówić ogólnie system GDSN i zrozumieć, w jaki
sposób poprawia on koordynację działań między
uczestnikami łańcucha dostaw;
ocenić takie metody, jak: wspólne planowanie,
prognozowanie i uzupełnianie zapasów, służące do
poprawiania koordynacji i ograniczania „efektu bykowca”.
S
zybki rozwój sieci przesyłu danych o dużej przepustowości oraz tech-
nologii informatycznych umożliwia dziś zarządzanie łańcuchem do-
staw na takim poziomie szczegółowości, jaki był niedostępny jeszcze
pod koniec lat 90. XX wieku. Organizacje uczące się korzystania ze współ-
czesnych technik i technologii mogą budować łańcuchy dostaw, które cha-
rakteryzują się dużą przewagą konkurencyjną nad rywalami działającymi na
tym samym rynku.
171
944900919.001.png 944900919.002.png 944900919.003.png
 
ZARZĄDZANIE ŁAŃCUCHEM DOSTAW
Ponieważ teoretycznie możliwe jest szybsze reagowanie na zmiany za-
chodzące na rynku, przedmiotem rywalizacji staje się dążenie do wykorzy-
stania tego. Konkurencja oparta na efektywności łańcucha dostaw to już
fakt na wielu rynkach. Przedsiębiorstwa i łańcuchy dostaw, które chcą wziąć
udział w tym wyścigu, muszą się uczyć nowych metod działania, wymagają-
cych stosowania nowoczesnych technologii.
„Efekt bykowca”
Jednym z najczęściej występujących zjawisk w łańcuchu dostaw jest tak
zwany „efekt bykowca”. Polega on na tym, że niewielka zmiana zapotrze-
bowania po stronie konsumenta będącego na końcu łańcucha przekłada się
na coraz większe zmiany popytu, z którymi mają do czynienia przedsiębior-
stwa znajdujące się coraz dalej od klienta końcowego w łańcuchu dostaw.
Firmy stanowiące różne ogniwa łańcucha mają bardzo różne wyobrażenia
na temat popytu rynkowego i w efekcie koordynacja łańcucha się załamuje.
Przedsiębiorstwa zachowują się w taki sposób, że najpierw dochodzi do nie-
doboru produktów na rynku, a następnie podaż znacznie przewyższa popyt.
W niektórych branżach efekt ten jest szczególnie widoczny i powoduje
występowanie cyklu biznesowego „od rozkwitu do upadku”. Dotyczy to
zwłaszcza tych gałęzi gospodarki, które obsługują rynki wschodzące i roz-
wijające się, ponieważ na takich rynkach popyt może gwałtownie rosnąć.
Początkiem cyklu jest wystąpienie bardzo dużego popytu, pociągającego za
sobą niedobór produktów. Dystrybutorzy i producenci reagują na to stop-
niowym zwiększaniem produkcji i zapasów. W pewnym momencie popyt
spada albo podaż produktu zaczyna przewyższać zapotrzebowanie. Dystry-
butorzy i producenci na początku nie zdają sobie z tego sprawy i nadal gro-
madzą zapasy. W końcu nadmiar podaży jest tak duży, że wszyscy już go
dostrzegają. Producenci zaczynają zamykać fabryki i zwalniać ludzi, a dys-
trybutorzy nie wiedzą, co zrobić z zapasami, które tracą na wartości, a ich
upłynnienie może zająć całe lata.
Symulację tego efektu można przeprowadzić na prostym łańcuchu do-
staw, składającym się z detalisty, dystrybutora i producenta. Oryginalna gra
symulacyjna, określana mianem „gry piwnej”, została opracowana w latach
60. XX wieku w Sloan School of Management, działającej przy Massachusetts
172
Zgłoś jeśli naruszono regulamin