Scenariusz zajęć języka angielskiego
OPRACOWANIE I REALIZACJA : Kinga Jóźwiak, Karolina Machowska,
Aneta Popławska
DATA : 02.12.2009
MIEJSCE : Szkoła Podstawowa nr 3 w Płocku
KLASA : 4 B
OPIEKUN : mgr Anna Orłowska
CZAS TRWANIA : 45 min
TEMAT DNIA : Singular and plural – liczba pojedyncza
i mnoga
CELE OPERACYJNE:
DYDAKTYCZNE
· Uczeń zna zasady tworzenia liczby mnogiej rzeczowników
· Uczeń potrafi utworzyć liczbę mnogą od podanych rzeczowników w jęz. angielskim
· Uczeń umie utworzyć liczbę pojedynczą od liczby mnogiej w wybranych rzeczownikach
· Uczeń zna nazwy wybranych owoców
WYCHOWAWCZE
· Uczeń zna i stosuje zasady obowiązujące podczas zajęć
· Uczeń współpracuje z nauczycielem w czasie zajęć
· Uczeń zachowuje porządek na ławce
METODY AKTYWNOŚCI (wg R. Więckowskiego):
INFORMACYJNE:
· wyjaśnienie werbalne
· wyjaśnienie ilustrowane
HEURYSTYCZNE:
· elementy dyskusji
· elementy dialogu
FORMY AKTYWNOŚCI (wg R. Więckowskiego):
· aktywność w parach zróżnicowana
· aktywność z całą klasą
ŚRODKI DYDAKTYCZNE (wg R. Więckowskiego):
KONWENCJONALNE:
· karty pracy
· karteczki z nazwami owoców
· zeszyt ćwiczeń
PRZBIEG :
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1. Czynności organizacyjno-porządkowe (powitanie, sprawdzenie listy obecności oraz przygotowania do zajęć). Sprawdzenie pracy domowej- ćw. 5,7 str. 15, ćw. 1 str.16.
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA:
1. Wprowadzenie, zapisanie na tablicy i wytłumaczenie na prostych przykładach zasad tworzenia rzeczowników w liczbie mnogiej:
· aby utworzyć liczbę mnogą najczęściej dodajemy do rzeczownika końcówkę –s, np. dog- dogs
· jeżeli rzeczownik kończy się na –s, -ss, -sh, -ch, -x to liczba mnoga tworzona jest poprzez dodanie końcówki –es, np. bus – buses, dress – dresses, fish – fishes, peach – peaches, box- boxes
· jeżeli rzeczownik kończy się na spółgłoskę + o, dodajemy –es, np. potato – potatoes
· gdy rzeczownik zakończony jest na –f lub –fe, odejmujemy te końcówki i dodajemy –ves, np. life- lives
· gdy rzeczownik kończy się na spółgłoskę +y, zamieniamy –y na -ie i dodajemy –s
· gdy rzeczownik kończy się na samogłoskę =y, to dodajemy tylko –s, np. boy- boys
· wyjątki: man-men, woman- women, child- children, mouse- mice.
Zapisanie reguł do zeszytu przez uczniów.
2. Ćwiczenie poznanych zasad na prostych przykładach – wykonanie karty pracy (KARTA PRACY 1). Zadaniem dzieci jest policzenie poszczególnych przedmiotów i zapisanie utworzonej liczby mnogiej.
3. Praca w parach – każda grupa losuje dwie karteczki z nazwami owoców (ZAŁĄCZNIK 1), zapisuje ich nazwy w języku angielskim i tworzy liczbę mnogą. Następnie ćwiczenie wykonywane jest na tablicy i przepisane do zeszytu.
4. Wykonanie karty pracy (KARTA PRACY 2) – dzieci otrzymują karty, gdzie znajdują się rzeczowniki w liczbie mnogiej. Ich zadaniem jest prawidłowe zapisanie tych wyrazów w liczbie pojedynczej.
III. CZĘŚĆ KOŃCOWA:
1. Zadanie i wyjaśnienie pracy domowej- ćw. 2,3,4 str. 16.
2. Podsumowanie aktywności i zachowania dzieci.
3. Pożegnanie.
2
coolsister