Stein_Gertruda-Picasso.pdf

(5530 KB) Pobierz
421012133 UNPDF
421012133.003.png
Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe
Warszawa 1974
421012133.004.png 421012133.005.png
PICASSO
W OCZACH GERTRUDY STEIN
Tak się złożyło, że słynny esej Gertrudy Stein, którego
pierwsza edycja francuska miała miejsce w 1938 r„ angiel-
ska zaś w 1939 r. — pojawia się w języku polskim dopiero
teraz, w rok po śmierci Pabla Picasso. W ten sposób boha-
ter pięknej opowieści biograficznej przeżył jej autorkę
o 27 lat (Gertruda Stein zmarła w 1946 r.). My zaś obecnie
możemy i musimy patrzeć na życie i twórczość dwojga
przyjaciół — amerykańskiej pisarki i hiszpańskiego ma-
larza — z perspektywy historycznej. Wyostrza ona nie-
kiedy, niekiedy zaś zaciera, kontury niezwykłego doku-
mentu pisarskiego, jakim jest P i c a s s o Gertrudy Stein.
Uwzględnienie perspektywy historycznej w naszym
spojrzeniu na tę książkę-dokument ułatwi wydobycie frag-
mentów zachowujących po dziś dzień nienaruszoną cel-
ność sądu czy to o samym artyście, czy też o jego najbliż-
szym otoczeniu — malarzach, którzy w latach poprzedza-
jących I wojnę światową inicjowali i rozwijali rewolucję
kubistyczną. Wypada ponadto zwrócić uwagę na fakt,
że Gertruda była starsza od Pabla o całe 7 lat. Różnice
wieku między artystami wprawdzie zacierają się z biegiem
czasu w ich wzajemnych stosunkach przyjaźni czy wspól-
noty poglądów, nie są jednakże bez znaczenia dla od-
mienności struktur psychicznych. Różnice te — uzupeł-
3
421012133.006.png
nione innymi czynnikami, jak nade wszystko bardzo różne
środowiska społeczne, z których się wywodzili oboje —
tłumaczą zarówno ograniczoność sądu pisarki o artyście,
jak i zdumiewającą przenikliwość charakterystyk danych
przez nią w odniesieniu do pewnych momentów twór-
czości.
Wczesne odkrycie kubizmu w momencie narodzin no-
wej wizji malarskiej w dziełach Picassa, Braque'a, Grisa —
jest niewątpliwą zasługą Gertrudy Stein, w czym do-
wiodła ona zarówno bystrości oka, jak umiejętności kry-
tycznego spojrzenia. Wywodząc malarską zasadę kubizmu
z narodowej tradycji hiszpańskiej, a nade wszystko z samej
struktury hiszpańskiego krajobrazu — ujawniała ona tę
oczywistość moralną i wizualną, której krytyka ani hi-
storia sztuki do dziś dnia nie zdołała w pełni rozwinąć.
W kreśleniu zróżnicowanych portretów osobowości twór-
czych Matisse'a, Picassa, Braque'a czy Delaunaya pisarka
wykazuje wrażliwość i talent krytyczny, których mogą jej
pozazdrościć najrozmaitsi „spece" od zagadnień plastycz-
nych. Sądy Gertrudy Stein o nowym malarstwie rodzącym
się w szkole paryskiej na początku XX w., w owej epoce
heroicznej, której była świadkiem i uczestnikiem — należą
do najcenniejszych kart nowoczesnego piśmiennictwa
o sztuce.
Za odpowiednik kubizmu w pisarstwie i krytyce arty-
stycznej przywykliśmy uważać Rozważania estetyczne
Apollinaire'a z lat 1912—13. Otóż, nie umniejszając by-
najmniej znaczenia tamtego tekstu — to wszystko, co na
temat Picassa i kubistów w tych samych i w następnych
latach napisała Gertruda Stein, śmiało można postawić na
równi. Dotyczy to zarówno portretów literackich Matisse'a
4
421012133.001.png
czy Picassa, jak i eseju, który obecnie trafia do rąk czytel-
nika polskiego, a także powieści A u t o b i o g r a f i a A l i c j i B .
T o k l a s , ukazującej dzieje narodzin ruchu nowoczesnego
w malarstwie.
Sądzę, że czytelnik rzetelnie rozszerzający swą wiedzę
o początkach sztuki nowoczesnej powinien gruntownie
poznać i przemyśleć obydwa te teksty. Rozwijanie kultury
wizualnej lekturą odpowiednich tekstów literackich czy
poetyckich, a z kolei pogłębianie kultury literackiej przez
współżycie z malarstwem czy muzyką — w sferze poszu-
kiwania odpowiedników — jest chyba niezawodną dro-
gą krzewienia wrażliwości estetycznej, a także moralnej.
Wracając do P i c a s s a Gertrudy Stein, trzeba jednakże
powiedzieć, że książka ta — znakomita jako wprowadzenie
do jego twórczości kubistycznej (mniej więcej do połowy
lat 20-tych) — nie posiada niestety tego samego znacze-
nia dla poznania całokształtu ewolucji twórczej wielkiego
malarza. Entuzjastka i świetna interpretatorka kubizmu
Picassa nie podążała za nim do końca. Otwarcie wyzna-
wana przez nią niechęć do surrealizmu, do którego Picasso
zbliżył się w pewnym okresie — wprowadziła rozdźwięk,
pogłębiający się z biegiem lat, w poglądach obojga arty-
stów. Gwałtowna ekspresja form i wzmożenie dynamizmu
w takich obrazach Picassa, jak np. słynny T a n i e c z 1925 r.—
już nie odpowiadały odbiorczości artystycznej Gertrudy
Stein i nie znajdowały w jej oczach uznania.
Z podobnych powodów Gertruda Stein nie odnalazła
dawnego entuzjazmu dla sztuki Picassa w obliczu prze-
łomowego dzieła jego ideologii artystycznej, jakim w 1937 r.
była G u e r n i c a — niezapomniany manifest hiszpańskiego
patriotyzmu, przechodzącego w ogólnoludzki protest prze-
5
421012133.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin