TEMAT: ZBIERANIE I OPRACOWYWANIE DANYCH STATYSTYCZNYCH
Grupy metod wykorzystywanych na lekcji:1. korzystanie ze źródeł, zbieranie świadectw i opracowywanie ich;2. czytanie i notowanie ze zrozumieniem;3. grupowe myślenie twórcze.Cele lekcji:wyrabianie następujących umiejętności:- planowania i organizowania pracy;- odpowiedzialności i wytrwałości;- posługiwanie się procentami i przybliżeniami- selekcjonowania, porównywania, analizowania i przetwarzania informacjiKrótki opis przebiegu zajęć:Na 3 tygodnie przed lekcją należy przedstawić uczniom tematykę prac projektowych. Uczniowie sami tworzą 2-3 osobowe grupy i wybierają projekt dopasowany do swoich możliwości. Na lekcji właściwej przedstawiciele poszczególnych zespołów prezentują pozostałym grupom wyniki swoich zmagań.Słowa kluczowe: ankieta, respondent, wykres, tabela, selekcja informacji, diagram słupkowy, diagram kołowy.Część 2: 1. Przedstawienie celu i planu pracyNa 3 tygodnie przed lekcją należy przedstawić uczniom tematykę prac projektowych. Uczniowie tworzą 3 osobowe grupy i każda z grup wybiera jeden z projektów (patrz: załączniki). Należy omówić etapy pracy i podać termin zakończenia prac oraz wskazać źródła, z których uczniowie mogą korzystać. Następnie ustalamy terminy konsultacji.Uwaga dla nauczyciela: Przedstaw tematykę projektów po zrealizowaniu działu „PROCENTY”.2. Praca w zespołach.Zbieranie, segregowanie i przedstawianie informacji na diagramach i w tabelach.3. Prezentacja fragmentów prac.Uczniowie przedstawiają próbki tekstów, obliczeń i wniosków. Moje zadanie polega na podpowiadaniu jak najmniejszych zmian w opisie i stylu prezentacji. Należy udzielić wskazówek dotyczących porządkowania i przedstawiania zebranych informacji.4. Prezentacja prac uczniów.Liderzy każdej z grup zapoznają pozostałe zespoły ze swoimi projektami. Uwaga dla nauczyciela:Najlepiej byłoby przedstawić prace projektowe używając foliogramów lub zaopatrzyć każdą grupę w kserokopię prezentacji pozostałych grup.5. Ocenianie prac projektowych.Należy podzielić ocenę na część opisową oraz cyfrową, podkreślić mocne i słabe strony pracy oraz docenić włożony wysiłek. Oceniając należy uwzględnić następujące kategorie: pracochłonność, poprawność, strukturę ujęcia tematu, kompletność pracy, dobór odpowiedniego sposobu przedstawienia zebranych danych, estetykę prac, korzystanie z różnych źródeł informacji.Załącznik nr 11. Przeprowadźcie wśród kolegów oraz wśród dorosłych własną ankietę dotyczącą upodobań muzycznych.2. Przeanalizujcie odpowiedzi na pytania zadane w waszych ankietach.3. Dokonajcie selekcji informacji uzyskanych z przeprowadzonych ankiet i uporządkujcie je, przyjmując różne kryteria.4. Wykonajcie różne zestawienia wyników. Przedstawcie dane w postaci tabel i diagramów.5. Które gatunki muzyczne są najbardziej lubiane w grupie rówieśników, a które wśród dorosłych?6. Porównajcie swoje diagramy z innymi opracowaniami, np. OBOP.Załącznik nr 21. Zbierzcie dane wśród rówieśników dotyczące wzrostu i wagi uczniów i przeprowadźcie wśród nich ankietę związaną z ich upodobaniami kulinarnymi. 2. Przedstawcie te dane na dwóch diagramach różnego typu.3. Korzystając z zebranych danych obliczcie średni wzrost oraz średnia wagę dziewczyny i chłopca.4. Obliczcie średni wzrost i średnia wagę wszystkich uczniów Twojej klasy.5. Porównaj otrzymane wyniki z innymi dostępnymi opracowaniami.6. Sformułuj spostrzeżenia i wnioski.Załącznik nr 31. Przez najbliższe 2 tygodnie odczytujcie temperaturę przed wyjściem do szkoły i wieczorem o godzinie 20: 00. Jeśli wasze odczyty różnią się, weźcie pod uwagę średnia temperaturę.2. Przedstawcie na wykresie zebrane dane.3. Obliczcie średnia temperaturę waszych odczytów.4. Porównajcie wasze odczyty z danymi Instytutu Meteorologicznego.Załącznik nr 41. Przeprowadźcie wśród kolegów gimnazjum oraz wśród dorosłych własną ankietę dotyczącą upodobań czytelniczych.2. Przeanalizujcie odpowiedzi na pytania zadane w waszych ankietach.3. Dokonajcie selekcji informacji uzyskanych z przeprowadzonych ankiet i uporządkujcie je, przyjmując różne kryteria.4. Przedstawcie wyniki w postaci tabel i diagramów.5. Jakie typy książek są preferowane przez rówieśników, a jakie wśród dorosłych?6. Porównajcie swoje diagramy z dostępnymi opracowaniami.Załącznik nr 51. Przeprowadźcie wśród kolegów własną ankietę, dotyczącą spędzania wolego czasu.2. Przeanalizujcie odpowiedzi na pytania zadane w waszych ankietach.3. Dokonajcie selekcji informacji uzyskanych z przeprowadzonych ankiet i uporządkujcie je, przyjmując różne kryteria.4. Wykonajcie różne zestawienia wyników. Przedstawcie dane w postaci tabel i diagramów.Załącznik nr 61. Przeprowadźcie wśród siebie oraz wśród dorosłych własną ankietę dotyczącą oglądalności popularnych programów telewizyjnych.2. Dokonajcie selekcji informacji uzyskanych z przeprowadzonych ankiet.3. Przedstawcie uzyskane dane w postaci podwójnych tabel i diagramów z podziałem na młodzież i dorosłych.4. Porównajcie uzyskane wyniki.5. Podsumowując wyniki ankiet odpowiedzcie na pytania: jaki program ma największą (a jaki najmniejszą) oglądalność wśród dorosłych, a jaki wśród młodzieży?Załącznik nr 71. Przygotujcie i przeprowadźcie własną ankietę dotyczącą wiary w przesądy.2. Dokonajcie selekcji uzyskanych odpowiedzi i wykonajcie tabele z zestawieniem pozytywnych i negatywnych opinii na temat przesądów.3. Sporządźcie diagram ilustrujący ilu badanych wierzy w przesądy.4. Sporządźcie diagram ilustrujący przesądy przynoszące pecha i liczbę osób wierzących w nie.5. W miarę możliwości porównajcie swoje wyniki z wynikami TNS OBOP w Internecie.
delarmi