Astrologus - Strzelec.txt

(98 KB) Pobierz
ASTROLOGUS
Tw�j znak
STRZELEC
23XI-21XII
Iskry -Warszawa � 1984
Opracowanie graficiyie
Byk
Redaktor
Kozioro�ec
Redaktor techniczny
Baran
Korektor
\
ISBN 83-207-0682-3
�Copyright by Astrologus, Warszawa 1984
Strzelcze niecierpliwy!
f
Pami�taj zawsze, ze urodzi�e� si� pod znakiem Strzelca. Jest to jeden z najbardziej
niezwyk�ych znak�w w niebieskim zwierzy�cu. Pochodzi od ognia � masz wi�c
p�omienny charakter tego elementu.
Powiniene� wiedzie�, �e jako syn ognia nale�ysz do ludzi szybkich w dzia�aniu i
m�wieniu, odwa�nych, ale i niecierpliwych, z gruntu dobrych, lecz �atwo wpadaj�cych w
gniew.
Musisz pozna� dobrze samego siebie, poniewa� u�atwi Ci to �ycie- Mi� protestuj!
Wiem, �e nie nale�ysz do mi�o�nik�w �ycia u�atwionego i spokojnego, �e burzy si� w
Tobie duch przekory na sam� my�l, �e mia�by� szuka� wykr�t�w lub ok�lnych �cie�ek
zamiast prosto i jasno wytkni�tej drogi. Mi� zawsze jednak warto ponosi� tyle
dodatkowych trud�w, by udowodni� otoczeniu lub mo�e tylko sobie, �e nie zmieniasz
nigdy zdania. Przecie� nie nara�aj�c swego �uczniczego honoru na szwank nie musisz
wydawa� zaraz wszystkim wojny. Popr�buj troch� dyplomacji. ? natury rzeczy jeste�
przecie� cz�owiekiem bystrym i inteligentnym � nie sprawi Ci wi�c szczeg�lnego
k�opotu intelektualnego, gdy oddasz si� studiom nad w�asnym charakterem.
Spr�buj� przedstawi� mo�liwie najog�lniej, by Ci� nie znu�y� (Strzelcy organicznie
nie znosz� nudy!), Twoje uwarunkowania gwiezdne, wp�ywy Twojej planety na Ciebie,
a przez Ciebie na Twoje otoczenie. Jeste� bowiem cz�owiekiem wp�ywowym, na og� z
Twoim zdaniem rodzina, s�siedzi, koledzy i przyjaciele si� licz�, i to z wielu powod�w.
Mo�esz sprawi�, by liczyli si� z nim wy��cznie dlatego, �e Ciebie po prostu lubi� i
szanuj�, a nie dlatego, �e boj� si� Twego gniewu i � co tu ukrywa� � cholerycznego
temperamentu.
Tylko nie usprawiedliwiaj si�, �e win� tu ponosz� wy��cznie gwiazdy lub ich
niekorzystne uk�ady � nie b�d� taki sprytny! Lepiej � gdy masz zfy humor � zajrzyj
do tej ksi��eczki, a mo�e akurat znajdziesz co�, co pomo�e Ci przetrwa� chwilow�
chandr� lub napad z�o�ci. Bo jeste� typowym nastrojowcem, czyli zbyt �atwo i Ty �
chocia� tak wp�ywowy � ulegasz emocjom. Staraj si� opanowa� albo naucz si� zachowa�
kamienn� twarz, gdy co� Ci� dotknie. Nie musisz wszystkim okazywa� przejaw�w
z�o�ci, prawda?
Tak wi�c zaujaj mi. Pomog� Ci w Twym raczej nie pozbawionym raf tyciu �
zanalizujemy Twe wady i zalety, pi�kne cechy Twego charakteru, do kt�rych mo�na
zaliczy� wrodzon� dobro� i otwarty stosunek do ludzi, szczero�� i ogromne poczucie
sprawiedliwo�ci. A co do ciemnych stron Twego jestestwa... to mo�e na wst�pie
przemilczmy t� spraw�, bo jeszcze uniesiesz si� pasj� i... Ale wr�cimy do tego tematu,
obiecuj� Ci solennie.
Nie wierz zbytnio gazetowym przepowiedniom dziennikarskich astrolog�w �
traktuj lekko tygodniowe horoskopy. I ja nie dam rady nauczy� Ci� prawid�owego
prognozowania na podstawie uk�ad�w cia� niebieskich � to przecie� skomplikowana
wiedza, wymagaj�ca �mudnych oblicze�. Natomiast odkryj� przed Tob� tajemnice Twej
osobowo�ci i wyt�umacz� Ci, sk�d si� wzi�y� ^aprowadz� Ci� tak�e do �redniowiecznego
Krakowa i wprowadz� w tajemnice polskich mistrz�w trudnej sztuki czytania w
gwiazdach. Gdy 'na tronie zasiada� kr�l W�adys�aw Jagie��o, rozpocz�a si� w�a�nie
kariera astrologii polskiej.                                                                -

I
Tw�j znak zodiaku

23 listopada S�o�ce wst�puje w zodiakalny znak Strzelca, w kt�rym
przebywa do 21 grudnia. Jest to jeden ze znak�w ognia, podobnie jak Baran i
Lew.
W astrologicznych charakterystykach znak�w zodiaku znalaz� wyraz staro-
�ytny pogl�d, zgodnie z kt�rym cztery �ywio�y: ziemia, woda, ogie� i powietrze �
tworz� �wiat materialny i d��� do r�wnowagi w przyrodzie i cz�owieku.
W odniesieniu do cz�owieka ka�demu z �ywio��w odpowiada pewien
zesp� cech psychicznych. Zespo�y te Hipokrates okre�li� jako podstawowe
typy temperament�w: melancholika, flegmatyka, sangwinika i choleryka.
Odpowiednio do tego znaki zodiaku podzielone zosta�y na cztery trygony
reprezentuj�ce poszczeg�lne �ywio�y � temperamenty. Ka�dy trygon sk�ada
si� ze znak�w oddalonych od siebie o 120 stopni. I tak znaki Barana, Lwa i
Strzelca tworz� trygon ognia; odpowiada im temperament choleryka.
2 � Strzelec
Ogie� od niepami�tnych czas�w pe�ni� wa�n� funkcj� w �yciu ludzkim.
Wiele mit�w i legend r�nych cywilizacji odnosi�o si� do ognia z niezmiern�
czci�. Wierzono tak�e w jego sil� oczyszczaj�c� i odradzaj�c� � wystarczy
przypomnie� opowie�� o ptaku Feniksie, odradzaj�cym si� z popio��w, czy o
salamandrze, kt�ra jest w stanie przej�� �ywa przez p�omienie.
Mit o Prometeuszu, kt�ry po to, by cz�owiek sta� si� r�wny bogom,
ukrad� im ogie�, budzi przecie� dot�d wzruszenie tw�rc�w, zach�caj�c ich do
podejmowania tematu tragicznego losu tytana kochaj�cego ludzi.
R�wnie� S�owianie czcili ogie� � wyga�ni�cie ognia domowego
traktowali jako z�� wr�b�. Cz�sto i dzi� m�wimy, wprawdzie w przeno�ni, o
�ognisku domowym", o dba�o�ci o sta�e podsycanie �ogienka mi�o�ci
ma��e�skiej". Pozosta�o�ci� s�owia�skiego kultu ognia jest noc kupa�y w
wigili� �w. Jana. Podczas tej najkr�tszej w roku nocy skakano przez ogniska i
rzucano na wod� wianki.
Najwa�niejsze �wi�tynie poga�skie w wielu stronach �wiata zwi�zane
by�y z kultem ognia � wr�ono bacz�c na barw� p�omieni, ich wysoko��
oraz na intensywno�� procesu spalania zwierz�t ofiarnych b�d� innych dar�w
przeznaczonych bogom. Wr�ono tak�e z dym�w id�cych od stos�w
ofiarnych. Czysty dym, wznosz�cy si� prosto w g�r�, oznacza� �askawe
przyj�cie ofiary przez b�stwa. Dym czarny, �ciel�cy si� przy ziemi, nie
zapowiada� ofiarodawcom pomy�lnych los�w. Najgorzej jednak wr�ono, gdy
nagle spada� ulewny deszcz i gasi� p�omienie ofiarnego stosu. Oznacza�o to
bowiem, �e bogowie nie chc� w og�le przyjmowa� dar�w, zapowiadaj�c w
ten spos�b nieszcz�cia i kl�ski.
Jeden z najwi�kszych m�drc�w staro�ytno�ci, filozof i przyrodnik
Heraklit z Efezu (ok. 540�480 p.n.e.), uwa�a� ogie� za praelement
wszechrzeczy. Dociekania na temat ognia doprowadzi�y m�drca z Efezu do
sformu�owania teorii powszechnej zmienno�ci i powszechnego stawania si�.
Utrzymywa�a si� tak�e teoria, uznawana do�� powszechnie, �e to w�a�nie
ogie� by� prapocz�tkiem naszego �wiata.
Ogie� by� uznawany przez wi�kszo�� alchemik�w za najwa�niejszy
praelement substancji, za pomoc� kt�rego uda si� stworzy� kamie�
filozoficzny i wielk� tynktur�, zwan� tak�e eliksirem wielkim. St�d te� bra�o
si� znaczenie ognia dla wszelkich dzia�a� alchemicznych i magii. Duchy
ognia zaludnia�y obficie ba�nie i legendy lud�w zar�wno P�nocy, jak i
Po�udnia.
Odwo�ajmy si� tak�e do opinii geniusza czas�w odrodzenia, malarza i
filozofa, wynalazcy, ale tak�e �wielkiego maga" � samego mistrza Leonarda
da Vinci. Zostawi� on w swych pismach filozoficznych tak� charakterystyk�
ognia i jego symboliki:                                                            -
�Ogie� niszczy k�amstwo, to znaczy sofizmat, i przywraca prawd�,
rozpraszaj�c ciemno�ci.
Ogie� ma pos�annictwo by� niszczycielem wszelkiego sofizmatu i
odkrywc� i objawicielem prawdy, gdy� jest �wiat�em, rozprasza ciemno�ci,
odkrywaj�c wszelk� istotno��.
Ogie� niszczy wszelki sofizmat, to znaczy oszustwo, i zachowuje tylko
prawd�, to jest z�oto.
Prawda ostatecznie nie da si� ukry�: na nic udawanie.
Udawanie jest pr�ne wobec takiego s�du.
K�amstwo jest pr�ne wobec takiego s�du.
K�amstwo wdziewa mask�.
Nic skrytego pod s�o�cem.
Ogie� jest pos�annikiem prawdy, niszczy wszelki sofizmat i k�amstwo, a
mask� nosi fa�sz i k�amstwo, ukrywaj�ce prawd�".
Tak wi�c ogie� ma w sobie pot�n� si��, kt�ra tak�e opromienia znak
Strzelca. Trzeba jednak zdawa� sobie spraw�, �e �ywio� �w mo�e sta� si� sil�
niszcz�c�, a tego nie mo�na lekcewa�y�. Ludzie ognia potrafi� �mia�o d��y�
nieprzetartymi szlakami, ale krwisto�� ich temperamentu mo�e sprowadzi�
wiele k�opot�w im samym oraz tym, kt�rych kochaj�. Biada ludziom, kt�rych
nienawidz� wol� swej p�omiennej natury. Ogni�ci wrogowie mog� ich spali�
na popi� nawet za cen� w�asnego unicestwienia. Dlatego strze�cie si�
ognistych znak�w, je�eli sami nie macie ognia w zodiakalnym herbie.
Ze znakiem Strzelca jest zwi�zanych wiele poda� i legend. W�a�ciwym
symbolem Strzelca jest �ucznik lub starogrecki centaur, czyli cz�ek-ko�,
napinaj�cy �uk.
W Egipcie i Asyrii Strzelca wyobra�ano sobie z koron� na g�owie i
skrzyd�ami u ramion. Staro�ytni Grecy do ko�ca nie byli zdecydowani, czyim
wizerunkiem jest Strzelec niebieski.          ,
Jedni uwa�ali, �e mia� by� to znakomity centaur Chejron, uczony
wychowawca takich heros�w, jak Asklepios, Achilles, Jazon. Podobno b�g
Kronos uwi�d� Filyr� � jedn� z c�r bo�ka Okeanosa; ze zwi�zku tego
urodzi�o si� dziwaczne dziecko � p� cz�owiek, p� ko�, a by� to w�a�nie
7
centaur Chejron. Jego s�awa jako lekarza, uczonego i proroka rozesz�a si�
szeroko po mitycznej Grecji. Chejron zosta� przypadkowo ranny przez
Heraklesa i cierpia� straszliwe m�czarnie nie mog�c umrze�, poniewa� by�
nie�miertelny.
Ale w mitach Grek�w istnia�y jeszcze dwa centaury, konkuruj�ce o sta�e
miejsce w�r�d gwiazd. Jeden z nich to Krotos, mieszkaj�cy na g�rze Pelion.
Jego ojcem podobno by� ko�lorogi bo�ek Pan, kt�ry uwi�d� nimf� Eufem�,
piastunk� muz. Muzy bardzo kocha�y swego mlecznego brata i podobno na
ich pro�b� znalaz� si� Krotos na niebie.
Drugim konkurentem by� centaur Folos, syn opas�ego i wiecznie
pijanego bo�ka Sylena i jednej z nimf jesionu. Folos zrani� si� �miertelnie,
wyci�gaj�c strza�y z martwych cia� centaur�w, kt�rzy chcieli go zabi� pod
wp�ywem dziwnego szale�stwa. Obro�ca Folosa, Herakles, okaza� si� wi�c
mimowolnym zab�jc�. Po �mierci nieszcz�liwego Sylenowego syna Zeus
umie�ci� go na niebie, pragn�c w ten spos�b uczci� jego niezwyk�� wprost
bieg�o�� w sztuce wr�enia z wn�trzno�ci zwierz�t of...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin