ASTROLOGUS Tw�j znak STRZELEC 23XI-21XII Iskry -Warszawa � 1984 Opracowanie graficiyie Byk Redaktor Kozioro�ec Redaktor techniczny Baran Korektor \ ISBN 83-207-0682-3 �Copyright by Astrologus, Warszawa 1984 Strzelcze niecierpliwy! f Pami�taj zawsze, ze urodzi�e� si� pod znakiem Strzelca. Jest to jeden z najbardziej niezwyk�ych znak�w w niebieskim zwierzy�cu. Pochodzi od ognia � masz wi�c p�omienny charakter tego elementu. Powiniene� wiedzie�, �e jako syn ognia nale�ysz do ludzi szybkich w dzia�aniu i m�wieniu, odwa�nych, ale i niecierpliwych, z gruntu dobrych, lecz �atwo wpadaj�cych w gniew. Musisz pozna� dobrze samego siebie, poniewa� u�atwi Ci to �ycie- Mi� protestuj! Wiem, �e nie nale�ysz do mi�o�nik�w �ycia u�atwionego i spokojnego, �e burzy si� w Tobie duch przekory na sam� my�l, �e mia�by� szuka� wykr�t�w lub ok�lnych �cie�ek zamiast prosto i jasno wytkni�tej drogi. Mi� zawsze jednak warto ponosi� tyle dodatkowych trud�w, by udowodni� otoczeniu lub mo�e tylko sobie, �e nie zmieniasz nigdy zdania. Przecie� nie nara�aj�c swego �uczniczego honoru na szwank nie musisz wydawa� zaraz wszystkim wojny. Popr�buj troch� dyplomacji. ? natury rzeczy jeste� przecie� cz�owiekiem bystrym i inteligentnym � nie sprawi Ci wi�c szczeg�lnego k�opotu intelektualnego, gdy oddasz si� studiom nad w�asnym charakterem. Spr�buj� przedstawi� mo�liwie najog�lniej, by Ci� nie znu�y� (Strzelcy organicznie nie znosz� nudy!), Twoje uwarunkowania gwiezdne, wp�ywy Twojej planety na Ciebie, a przez Ciebie na Twoje otoczenie. Jeste� bowiem cz�owiekiem wp�ywowym, na og� z Twoim zdaniem rodzina, s�siedzi, koledzy i przyjaciele si� licz�, i to z wielu powod�w. Mo�esz sprawi�, by liczyli si� z nim wy��cznie dlatego, �e Ciebie po prostu lubi� i szanuj�, a nie dlatego, �e boj� si� Twego gniewu i � co tu ukrywa� � cholerycznego temperamentu. Tylko nie usprawiedliwiaj si�, �e win� tu ponosz� wy��cznie gwiazdy lub ich niekorzystne uk�ady � nie b�d� taki sprytny! Lepiej � gdy masz zfy humor � zajrzyj do tej ksi��eczki, a mo�e akurat znajdziesz co�, co pomo�e Ci przetrwa� chwilow� chandr� lub napad z�o�ci. Bo jeste� typowym nastrojowcem, czyli zbyt �atwo i Ty � chocia� tak wp�ywowy � ulegasz emocjom. Staraj si� opanowa� albo naucz si� zachowa� kamienn� twarz, gdy co� Ci� dotknie. Nie musisz wszystkim okazywa� przejaw�w z�o�ci, prawda? Tak wi�c zaujaj mi. Pomog� Ci w Twym raczej nie pozbawionym raf tyciu � zanalizujemy Twe wady i zalety, pi�kne cechy Twego charakteru, do kt�rych mo�na zaliczy� wrodzon� dobro� i otwarty stosunek do ludzi, szczero�� i ogromne poczucie sprawiedliwo�ci. A co do ciemnych stron Twego jestestwa... to mo�e na wst�pie przemilczmy t� spraw�, bo jeszcze uniesiesz si� pasj� i... Ale wr�cimy do tego tematu, obiecuj� Ci solennie. Nie wierz zbytnio gazetowym przepowiedniom dziennikarskich astrolog�w � traktuj lekko tygodniowe horoskopy. I ja nie dam rady nauczy� Ci� prawid�owego prognozowania na podstawie uk�ad�w cia� niebieskich � to przecie� skomplikowana wiedza, wymagaj�ca �mudnych oblicze�. Natomiast odkryj� przed Tob� tajemnice Twej osobowo�ci i wyt�umacz� Ci, sk�d si� wzi�y� ^aprowadz� Ci� tak�e do �redniowiecznego Krakowa i wprowadz� w tajemnice polskich mistrz�w trudnej sztuki czytania w gwiazdach. Gdy 'na tronie zasiada� kr�l W�adys�aw Jagie��o, rozpocz�a si� w�a�nie kariera astrologii polskiej. - I Tw�j znak zodiaku 23 listopada S�o�ce wst�puje w zodiakalny znak Strzelca, w kt�rym przebywa do 21 grudnia. Jest to jeden ze znak�w ognia, podobnie jak Baran i Lew. W astrologicznych charakterystykach znak�w zodiaku znalaz� wyraz staro- �ytny pogl�d, zgodnie z kt�rym cztery �ywio�y: ziemia, woda, ogie� i powietrze � tworz� �wiat materialny i d��� do r�wnowagi w przyrodzie i cz�owieku. W odniesieniu do cz�owieka ka�demu z �ywio��w odpowiada pewien zesp� cech psychicznych. Zespo�y te Hipokrates okre�li� jako podstawowe typy temperament�w: melancholika, flegmatyka, sangwinika i choleryka. Odpowiednio do tego znaki zodiaku podzielone zosta�y na cztery trygony reprezentuj�ce poszczeg�lne �ywio�y � temperamenty. Ka�dy trygon sk�ada si� ze znak�w oddalonych od siebie o 120 stopni. I tak znaki Barana, Lwa i Strzelca tworz� trygon ognia; odpowiada im temperament choleryka. 2 � Strzelec Ogie� od niepami�tnych czas�w pe�ni� wa�n� funkcj� w �yciu ludzkim. Wiele mit�w i legend r�nych cywilizacji odnosi�o si� do ognia z niezmiern� czci�. Wierzono tak�e w jego sil� oczyszczaj�c� i odradzaj�c� � wystarczy przypomnie� opowie�� o ptaku Feniksie, odradzaj�cym si� z popio��w, czy o salamandrze, kt�ra jest w stanie przej�� �ywa przez p�omienie. Mit o Prometeuszu, kt�ry po to, by cz�owiek sta� si� r�wny bogom, ukrad� im ogie�, budzi przecie� dot�d wzruszenie tw�rc�w, zach�caj�c ich do podejmowania tematu tragicznego losu tytana kochaj�cego ludzi. R�wnie� S�owianie czcili ogie� � wyga�ni�cie ognia domowego traktowali jako z�� wr�b�. Cz�sto i dzi� m�wimy, wprawdzie w przeno�ni, o �ognisku domowym", o dba�o�ci o sta�e podsycanie �ogienka mi�o�ci ma��e�skiej". Pozosta�o�ci� s�owia�skiego kultu ognia jest noc kupa�y w wigili� �w. Jana. Podczas tej najkr�tszej w roku nocy skakano przez ogniska i rzucano na wod� wianki. Najwa�niejsze �wi�tynie poga�skie w wielu stronach �wiata zwi�zane by�y z kultem ognia � wr�ono bacz�c na barw� p�omieni, ich wysoko�� oraz na intensywno�� procesu spalania zwierz�t ofiarnych b�d� innych dar�w przeznaczonych bogom. Wr�ono tak�e z dym�w id�cych od stos�w ofiarnych. Czysty dym, wznosz�cy si� prosto w g�r�, oznacza� �askawe przyj�cie ofiary przez b�stwa. Dym czarny, �ciel�cy si� przy ziemi, nie zapowiada� ofiarodawcom pomy�lnych los�w. Najgorzej jednak wr�ono, gdy nagle spada� ulewny deszcz i gasi� p�omienie ofiarnego stosu. Oznacza�o to bowiem, �e bogowie nie chc� w og�le przyjmowa� dar�w, zapowiadaj�c w ten spos�b nieszcz�cia i kl�ski. Jeden z najwi�kszych m�drc�w staro�ytno�ci, filozof i przyrodnik Heraklit z Efezu (ok. 540�480 p.n.e.), uwa�a� ogie� za praelement wszechrzeczy. Dociekania na temat ognia doprowadzi�y m�drca z Efezu do sformu�owania teorii powszechnej zmienno�ci i powszechnego stawania si�. Utrzymywa�a si� tak�e teoria, uznawana do�� powszechnie, �e to w�a�nie ogie� by� prapocz�tkiem naszego �wiata. Ogie� by� uznawany przez wi�kszo�� alchemik�w za najwa�niejszy praelement substancji, za pomoc� kt�rego uda si� stworzy� kamie� filozoficzny i wielk� tynktur�, zwan� tak�e eliksirem wielkim. St�d te� bra�o si� znaczenie ognia dla wszelkich dzia�a� alchemicznych i magii. Duchy ognia zaludnia�y obficie ba�nie i legendy lud�w zar�wno P�nocy, jak i Po�udnia. Odwo�ajmy si� tak�e do opinii geniusza czas�w odrodzenia, malarza i filozofa, wynalazcy, ale tak�e �wielkiego maga" � samego mistrza Leonarda da Vinci. Zostawi� on w swych pismach filozoficznych tak� charakterystyk� ognia i jego symboliki: - �Ogie� niszczy k�amstwo, to znaczy sofizmat, i przywraca prawd�, rozpraszaj�c ciemno�ci. Ogie� ma pos�annictwo by� niszczycielem wszelkiego sofizmatu i odkrywc� i objawicielem prawdy, gdy� jest �wiat�em, rozprasza ciemno�ci, odkrywaj�c wszelk� istotno��. Ogie� niszczy wszelki sofizmat, to znaczy oszustwo, i zachowuje tylko prawd�, to jest z�oto. Prawda ostatecznie nie da si� ukry�: na nic udawanie. Udawanie jest pr�ne wobec takiego s�du. K�amstwo jest pr�ne wobec takiego s�du. K�amstwo wdziewa mask�. Nic skrytego pod s�o�cem. Ogie� jest pos�annikiem prawdy, niszczy wszelki sofizmat i k�amstwo, a mask� nosi fa�sz i k�amstwo, ukrywaj�ce prawd�". Tak wi�c ogie� ma w sobie pot�n� si��, kt�ra tak�e opromienia znak Strzelca. Trzeba jednak zdawa� sobie spraw�, �e �ywio� �w mo�e sta� si� sil� niszcz�c�, a tego nie mo�na lekcewa�y�. Ludzie ognia potrafi� �mia�o d��y� nieprzetartymi szlakami, ale krwisto�� ich temperamentu mo�e sprowadzi� wiele k�opot�w im samym oraz tym, kt�rych kochaj�. Biada ludziom, kt�rych nienawidz� wol� swej p�omiennej natury. Ogni�ci wrogowie mog� ich spali� na popi� nawet za cen� w�asnego unicestwienia. Dlatego strze�cie si� ognistych znak�w, je�eli sami nie macie ognia w zodiakalnym herbie. Ze znakiem Strzelca jest zwi�zanych wiele poda� i legend. W�a�ciwym symbolem Strzelca jest �ucznik lub starogrecki centaur, czyli cz�ek-ko�, napinaj�cy �uk. W Egipcie i Asyrii Strzelca wyobra�ano sobie z koron� na g�owie i skrzyd�ami u ramion. Staro�ytni Grecy do ko�ca nie byli zdecydowani, czyim wizerunkiem jest Strzelec niebieski. , Jedni uwa�ali, �e mia� by� to znakomity centaur Chejron, uczony wychowawca takich heros�w, jak Asklepios, Achilles, Jazon. Podobno b�g Kronos uwi�d� Filyr� � jedn� z c�r bo�ka Okeanosa; ze zwi�zku tego urodzi�o si� dziwaczne dziecko � p� cz�owiek, p� ko�, a by� to w�a�nie 7 centaur Chejron. Jego s�awa jako lekarza, uczonego i proroka rozesz�a si� szeroko po mitycznej Grecji. Chejron zosta� przypadkowo ranny przez Heraklesa i cierpia� straszliwe m�czarnie nie mog�c umrze�, poniewa� by� nie�miertelny. Ale w mitach Grek�w istnia�y jeszcze dwa centaury, konkuruj�ce o sta�e miejsce w�r�d gwiazd. Jeden z nich to Krotos, mieszkaj�cy na g�rze Pelion. Jego ojcem podobno by� ko�lorogi bo�ek Pan, kt�ry uwi�d� nimf� Eufem�, piastunk� muz. Muzy bardzo kocha�y swego mlecznego brata i podobno na ich pro�b� znalaz� si� Krotos na niebie. Drugim konkurentem by� centaur Folos, syn opas�ego i wiecznie pijanego bo�ka Sylena i jednej z nimf jesionu. Folos zrani� si� �miertelnie, wyci�gaj�c strza�y z martwych cia� centaur�w, kt�rzy chcieli go zabi� pod wp�ywem dziwnego szale�stwa. Obro�ca Folosa, Herakles, okaza� si� wi�c mimowolnym zab�jc�. Po �mierci nieszcz�liwego Sylenowego syna Zeus umie�ci� go na niebie, pragn�c w ten spos�b uczci� jego niezwyk�� wprost bieg�o�� w sztuce wr�enia z wn�trzno�ci zwierz�t of...
bluecheese