PIŁKA KOSZYKOWA
kl. I gimnazjum - chłopcy
kl. VI chłopcy
czas 45 min
ilość ćwiczących: 14 +10
miejsce: sala gimnastyczna
Temat: Badanie umiejętności koszykarskich
Cele wiodące:
1. MOTORYCZNOŚĆ – kształtowanie koordynacji ruchowej, zręczności.
2. UMIEJĘTNOŚCI – doskonalenie elementów technicznych gry w koszykówkę: podania, kozłowanie, rzut
3. PRZEKAZ WIADOMOŚCI – różnica między mini koszykówką a koszykówką.
4. DZIAŁANIE WYCHOWAWCZE – współpraca uczniów w zespole.
Przybory: piłki do koszykówki, pachołki, pisaki, kartki, stoper,
Tok lekcji
Nazwa i opis zadania
Uwagi organizacyjno metodyczne
1
2
3
Część I
Wstępna
Zabawa ożywiająca
Ćwiczenia kształtujące z piłkami do koszykówki (ball handing)
Ćwiczenia RR. NN.T
1. Wejście na salę, zbiórka, przywitanie się okrzykiem, sprawdzenie obecności, podanie tematu oraz zadań lekcji.
2. Berek z kozłowaniem
3. Wybijanie piłki na połowie sali.
4. Ćwiczący (każdy z piłką) stojąc w miejscu wykonują kolejno krążenia piłką dookoła głowy, tułowia, kolan, stóp.
5. Stojąc w rozkroku krążenia piłki wokół jednej, a następnie drugiej nogi, wokół obydwóch i między nogami po ósemce.
6. Siad prosty, nogi w rozkroku, toczenie piłki opuszkami palców dookoła wyprostowanych nóg w stawach kolanowych.
7. Siadzie prosty, nogi w rozkroku, toczenie piłki opuszkami palców dookoła wyprostowanych nóg w stawach kolanowych.
8. W leżeniu przodem przetoczenie piłki pod klatką piersiową.
9. W postawie zasadniczej, ćwiczący trzyma piłkę oburącz za plecam. Podrzut piłki tak, żeby można ją było złapać w obie ręce przed sobą (nad głową między nogami).
10. Przechwyty piłki trzymanej naprzemianstronnie (jedna ręka z przodu, druga z tyłu) między nogami na wysokości kolan.
11. Jak wyżej tylko piłka trzymana obiema rękami z tyłu.
12. Kozłowanie piłki między nogami po ósemce.
13. W postawie stoją w rozkroku, nogi ugięte w stawach kolanowych.
14. Piłka leży na podłodze, ćwiczący ustawia jedną stopę na piłce – podskokami zmiana NN.
15. Piłka leży na ziemi – chwyt piłki podrzuconej nogami (w przód i w tył).
Uczniowie wchodzą na salę i ustawiają się na zbiórce. Temat lekcji i cele przekazane zostają uczniom za pomocą PowerPointa
Rozdanie piłek
Uczniowie w rozsypce na całej sali.
Piłkę można wybijać tylko dłońmi i wtedy, kiedy samemu ją posiadamy (kozłujemy)
Zwracamy uwagę na bhp
We wszystkich ćwiczeniach zwracamy uwagę na: dokładność wykonania,
- szybkość wykonania.
Zwracamy uwagę na wyprost w stawie kolanowym.
Po zakończeniu ćwiczeń ćwiczący układają piłki na drabinkach i siadają przed monitorem komputera.
Część II
główna
Obwód stacyjny:
1. Rzut do kosza po kozłowaniu
2. Podania piłki za plecami o ścianę z odległości 1,5 m
3. Rzut na kosz z linii rzutów wolnych
4. Podskoki obunóż na skakance
5. Rzuty na kosz spoza pola 3 sekund
6. Kozłowanie piłki na czas
7. Z leżenia tyłem unoszenie tułowia, ręce ułożone wzdłuż tułowia
Uczniowie wybierają jedną stację i wykonują obowiązujące na niej ćwiczenie.
Pokaz obwodu i jego omówienie na podstawie prezentacji Powerpoint.
Uczniowie podzieleni zostają na siedem grup. Każdy z ćwiczących otrzymuje z ćwiczących otrzymuje pisak i kartkę na której zapisuje osiągnięte przez siebie wyniki na każdej stacji.
Czas trwania ćwiczenia (2 min) reguluje muzyka (program do odtwarzania muzyki Winamp 2.5)
- notujemy liczbę celnych rzutów po kozłowaniu,
- notujemy liczbę dokładnych podań i chwytów piłki odbitej od ściany (podania wykonujemy na zmianę PR i LR).
- notujemy liczbę celnych rzutów wolnych.
- notujemy liczbę podskoków obunóż
- zapisujemy liczbę celnych rzutów,
- zapisujemy najlepszy czas kozłowania piłki (jeden z ćwiczących) mierzy drugiemu czas ćwiczenia – zmiana)
- pachołki (3szt) ustawione w odległości 3 m od siebie, kozłujemy ze zmaną ręki.
- zapisujemy liczbę powtórzeń ćwiczenia.
Samodzielna praca ucznia
Zebranie od ćwiczących kartek z rezultatami uzyskanymi przez nich na poszczególnych stacjach poprzez umieszczenie ich na tablicy.
Poskładanie piłek i pachołków
Część III Końcowa
Uspokojenie organizmu
Czynności organizacyjne i dydaktyczno - wychowawcze
1. Rozdanie uczniom informacji dotyczących problemu sformułowanego w zadaniu. Każda informacja jest przepisana na osobnej karteczce
2. Przeczytanie treści zadania
3. Grupa ma rozwiązać zadanie korzystając z informacji znajdującej się na karteczkach
4. Zbiórka, omówienie lekcji, pożegnanie
Zadaniem ćwiczenia jest:
- wykorzystanie wiadomości z zakresu przepisów mini koszykówki i koszykówk w codziennym życiu.
- Przejrzenie się zachowaniu poszczególnych uczniów w sytuacji, gdy grupa funkcjonuje zadaniowo.
- jakie drużyny grały w mini koszykówkę?
- Jakie drużyny grały w koszykówkę?
Informacje jakie ćwiczący otrzymali znajdują się w aneksie do scenariusza
Omówienie sposobu rozwiązania problemu.
Przedstawienie wyników (uzyskanych w próbach sprawnościowych) jednego z ćwiczących (wybranego losowo) za pomocą wykresu (Excel – arkusz kalkulacyjny), Jako porównanie z wynikami szkolnej drużyny koszykówki kl. I
Przedstawienie możliwości wykorzystania komputera do diagnozowania własnej sprawności fizycznej za pomocą PowerPointa
Ocena uczniów.
Trening interpersonalny
1. Wszystkim uczestnikom rozdaje się w sposób przypadkowy karteczki, instruując ich jednocześnie, że nie wolno nikomu pokazywać swoich informacji.
2. Wprowadza się zasadę, że nie wolno niczego zapisywać.
3. Czyta się treść zadania:
Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem sportowym, specjalizującym się w relacjach ze spotkań lig koszykarskich różnych klas. Dzisiaj odbyły się dwa spotkania. Jedno w lidze koszykówki. Po powrocie do redakcji musisz redaktorowi naczelnemu swojej gazety dać odpowiedź na następujące pytania:
Grupa A – jakie zespoły grały w mini koszykówkę?
Grupa B – jakie zespoły grały w koszykówkę?
4. Grupa ma rozwiązać zadanie korzystając z informacji znajdujących się na karteczce. Nauczyciel czuwa nad tym, aby reguły były przestrzegane i na życzenie grupy może odczytać treść zadania.
W mini koszykówce nie ma rzutów o wartości 3 punktów.
W mini koszykówce nie obowiązuje przepis o 3 sekundach.
Czas gry w mini koszykówce wynosi 4x10 minut.
W mini koszykówce kosz zawieszony jest na wysokości 260 cm.
W pierwszej i w drugiej części gry w mini koszykówce muszą wystąpić inni zawodnicy.
Liczba zawodników w drużynie do mini koszykówki to 10-12( z rezerwowymi)
Liczba zawodników w koszykówce to 8-10 (z rezerwowymi)
W koszykówce kosz zawieszony jest na wysokości 305cm.
W koszykówce czas gry wynosi 2x20 minut.
625 cm to odległość linii za 3 punkty od środka kosza.
Bakacki występuje w zespole ZDROWIA na pozycji rozgrywającego.
Downacki występuje w zespole URODY na pozycji skrzydłowego.
Wodacki jest najlepszym środkowym w zespole WSPÓŁDZIAŁANIA.
Kabacki nie gra w jednej drużynie z Bakackiego i Downackiego.
Najwięcej punktów zza linii 6,25 zdobył Kabacki.
Bakacki wykonał efektowny wsad do kosza zawieszonego na wysokości 260 cm.
W drugiej części gry na boisko musiała wyjść nowa piątka zawodników zmieniając pierwszą piątkę Downackim.
W czwartej części gry Bakackiego zmienił Kabacki
Wodacki popełnił najwięcej błędów 3 sekund w swoim zespole.
Kabacki zdobył 5 punktów tj. 1/5 punktów zawodnika, którego zmienił.
W 20 minucie pierwszej części gry skrzydłowy z drużyny Wodackiego, zdobył 41 punktów dla swojego zespołu
Ostatni celny rzut Downackiego wykonany zza linii 6,25 miał wartość 2 pkt.
Najlepszym kolegą Rykowskiego jest Kabacki
Rykowski jest kapitanem TRUDNOŚCI
../publikacje-ogolnie.htm - Wychowanie fizyczne
kasperpl