Badanie umiejętności koszykarskich.doc

(51 KB) Pobierz
PIŁKA KOSZYKOWA

PIŁKA KOSZYKOWA

 

kl. I gimnazjum - chłopcy

kl. VI chłopcy

czas 45 min

ilość ćwiczących: 14 +10

miejsce: sala gimnastyczna

                      Temat: Badanie umiejętności koszykarskich

                                                Cele wiodące:

1.     MOTORYCZNOŚĆ – kształtowanie koordynacji ruchowej, zręczności.

2.     UMIEJĘTNOŚCI – doskonalenie elementów technicznych gry w koszykówkę: podania, kozłowanie, rzut

3.     PRZEKAZ WIADOMOŚCI – różnica między mini koszykówką a koszykówką.

4.     DZIAŁANIE WYCHOWAWCZE – współpraca uczniów w zespole.

 

 

Przybory: piłki do koszykówki, pachołki, pisaki, kartki, stoper,

 

 

 

Tok lekcji

Nazwa i opis zadania

Uwagi organizacyjno metodyczne

1

2

3

Część I

Wstępna

Zabawa ożywiająca

Ćwiczenia kształtujące z piłkami do koszykówki (ball handing)

Ćwiczenia RR. NN.T

1. Wejście na salę, zbiórka, przywitanie się okrzykiem, sprawdzenie obecności, podanie tematu oraz zadań lekcji.

2. Berek z kozłowaniem

3. Wybijanie piłki na połowie sali.

4. Ćwiczący (każdy z piłką) stojąc w miejscu wykonują kolejno krążenia piłką dookoła głowy, tułowia, kolan, stóp.

5. Stojąc w rozkroku krążenia piłki wokół jednej, a następnie drugiej nogi, wokół obydwóch i między nogami po ósemce.

6. Siad prosty, nogi w rozkroku, toczenie piłki opuszkami palców dookoła wyprostowanych nóg w stawach kolanowych.

7. Siadzie prosty, nogi w rozkroku, toczenie piłki opuszkami palców dookoła wyprostowanych nóg w stawach kolanowych.

8. W leżeniu przodem przetoczenie piłki pod klatką piersiową.

9. W postawie zasadniczej, ćwiczący trzyma piłkę oburącz za plecam. Podrzut piłki tak, żeby można ją było złapać w obie ręce przed sobą (nad głową między nogami).

10. Przechwyty piłki trzymanej naprzemianstronnie (jedna ręka z przodu, druga z tyłu) między nogami na wysokości kolan.

11. Jak wyżej tylko piłka trzymana obiema rękami z tyłu.

12. Kozłowanie piłki między nogami po ósemce.

13. W postawie stoją w rozkroku, nogi ugięte w stawach kolanowych.

14. Piłka leży na podłodze, ćwiczący ustawia jedną stopę na piłce – podskokami zmiana NN.

15. Piłka leży na ziemi – chwyt piłki podrzuconej nogami (w przód i w tył).

Uczniowie wchodzą na salę i ustawiają się na zbiórce. Temat lekcji i cele przekazane zostają uczniom za pomocą PowerPointa

Rozdanie piłek

Uczniowie w rozsypce na całej sali.

Piłkę można wybijać tylko dłońmi i wtedy, kiedy samemu ją posiadamy (kozłujemy)

Zwracamy uwagę na bhp

We wszystkich ćwiczeniach zwracamy uwagę na: dokładność wykonania,

- szybkość wykonania.

Zwracamy uwagę na wyprost w stawie kolanowym.

Po zakończeniu ćwiczeń ćwiczący układają piłki na drabinkach i siadają przed monitorem komputera.

Część II

główna

Obwód stacyjny:

1. Rzut do kosza po kozłowaniu

2. Podania piłki za plecami o ścianę z odległości 1,5 m

3. Rzut na kosz z linii rzutów wolnych

4. Podskoki obunóż na skakance

5. Rzuty na kosz spoza pola 3 sekund

6. Kozłowanie piłki na czas

7. Z leżenia tyłem unoszenie tułowia, ręce ułożone wzdłuż tułowia

Uczniowie wybierają jedną stację i wykonują obowiązujące na niej ćwiczenie.

Pokaz obwodu i jego omówienie na podstawie prezentacji Powerpoint.

Uczniowie podzieleni zostają na siedem grup. Każdy z ćwiczących otrzymuje z ćwiczących otrzymuje pisak i kartkę na której zapisuje osiągnięte przez siebie wyniki na każdej stacji.

Czas trwania ćwiczenia (2 min) reguluje muzyka (program do odtwarzania muzyki Winamp 2.5)

- notujemy liczbę celnych rzutów po kozłowaniu,

- notujemy liczbę dokładnych podań i chwytów piłki odbitej od ściany (podania wykonujemy na zmianę PR i LR).

- notujemy liczbę celnych rzutów wolnych.

- notujemy liczbę podskoków obunóż

- zapisujemy liczbę celnych rzutów,

- zapisujemy najlepszy czas kozłowania piłki (jeden z ćwiczących) mierzy drugiemu czas ćwiczenia – zmiana)

- pachołki (3szt) ustawione w odległości 3 m od siebie, kozłujemy ze zmaną ręki.

- zapisujemy liczbę powtórzeń ćwiczenia.

Samodzielna praca ucznia

Zebranie od ćwiczących kartek z rezultatami uzyskanymi przez nich na poszczególnych stacjach poprzez umieszczenie ich na tablicy.

Poskładanie piłek i pachołków

Część III Końcowa

Uspokojenie organizmu

Czynności organizacyjne i dydaktyczno - wychowawcze

1. Rozdanie uczniom informacji dotyczących problemu sformułowanego w zadaniu. Każda informacja jest przepisana na osobnej karteczce

2. Przeczytanie treści zadania

3. Grupa ma rozwiązać zadanie korzystając z informacji znajdującej się na karteczkach

4. Zbiórka, omówienie lekcji, pożegnanie

Zadaniem ćwiczenia jest:

- wykorzystanie wiadomości z zakresu przepisów mini koszykówki i koszykówk w codziennym życiu.

- Przejrzenie się zachowaniu poszczególnych uczniów w sytuacji, gdy grupa funkcjonuje zadaniowo.

- jakie drużyny grały w mini koszykówkę?

- Jakie drużyny grały w koszykówkę?

Informacje jakie ćwiczący otrzymali znajdują się w aneksie do scenariusza

Omówienie sposobu rozwiązania problemu.

Przedstawienie wyników (uzyskanych w próbach sprawnościowych) jednego z ćwiczących (wybranego losowo) za pomocą wykresu (Excel – arkusz kalkulacyjny), Jako porównanie z wynikami szkolnej drużyny koszykówki kl. I

Przedstawienie możliwości wykorzystania komputera do diagnozowania własnej sprawności fizycznej za pomocą PowerPointa

Ocena uczniów.

Trening interpersonalny

1.     Wszystkim uczestnikom rozdaje się w sposób przypadkowy karteczki, instruując ich jednocześnie, że nie wolno nikomu pokazywać swoich informacji.

2.     Wprowadza się zasadę, że nie wolno niczego zapisywać.

3.     Czyta się treść zadania:

Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem sportowym, specjalizującym się w relacjach ze spotkań lig koszykarskich różnych klas. Dzisiaj odbyły się dwa spotkania. Jedno w lidze koszykówki. Po powrocie do redakcji musisz redaktorowi naczelnemu swojej gazety dać odpowiedź na następujące pytania:

Grupa A – jakie zespoły grały w mini koszykówkę?

Grupa B – jakie zespoły grały w koszykówkę?

4.     Grupa ma rozwiązać zadanie korzystając z informacji znajdujących się na karteczce. Nauczyciel czuwa nad tym, aby reguły były przestrzegane i na życzenie grupy może odczytać treść zadania.

W mini koszykówce nie ma rzutów o wartości 3 punktów.

W mini koszykówce nie obowiązuje przepis o 3 sekundach.

Czas gry w mini koszykówce wynosi 4x10 minut.

W mini koszykówce kosz zawieszony jest na wysokości 260 cm.

W pierwszej i w drugiej części gry w mini koszykówce muszą wystąpić inni zawodnicy.

Liczba zawodników w drużynie do mini koszykówki to 10-12( z rezerwowymi)

Liczba zawodników w koszykówce to 8-10 (z rezerwowymi)

W koszykówce kosz zawieszony jest na wysokości 305cm.

W koszykówce czas gry wynosi 2x20 minut.

625 cm to odległość linii za 3 punkty od środka kosza.

Bakacki występuje w zespole ZDROWIA na pozycji rozgrywającego.

Downacki występuje w zespole URODY na pozycji skrzydłowego.

Wodacki jest najlepszym środkowym w zespole WSPÓŁDZIAŁANIA.

Kabacki nie gra w jednej drużynie z Bakackiego i Downackiego.

Najwięcej punktów zza linii 6,25 zdobył Kabacki.

Bakacki wykonał efektowny wsad do kosza zawieszonego na wysokości 260 cm.

W drugiej części gry na boisko musiała wyjść nowa piątka zawodników zmieniając pierwszą piątkę Downackim.

W czwartej części gry Bakackiego zmienił Kabacki

Wodacki popełnił najwięcej błędów 3 sekund w swoim zespole.

Kabacki zdobył 5 punktów tj. 1/5 punktów zawodnika, którego zmienił.

W 20 minucie pierwszej części gry skrzydłowy z drużyny Wodackiego, zdobył 41 punktów dla swojego zespołu

Ostatni celny rzut Downackiego wykonany zza linii 6,25 miał wartość 2 pkt.

Najlepszym kolegą Rykowskiego jest Kabacki

Rykowski jest kapitanem TRUDNOŚCI

../publikacje-ogolnie.htm - Wychowanie fizyczne

../publikacje-ogolnie.htm - Wychowanie fizyczne

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin