Ryzyko związane z ręcznymi pracami transportowymi - metody MAC i KIM.pdf

(2017 KB) Pobierz
Dodatek-tematyczny-1-2008.pdf
DODATEK
TEMATYCZNY
nr1/2008
Ryzykozwiązanezręcznymipracami
transportowymi
Przewodnikpowybranychmetodachocenyryzyka:MACiKIM
Opracowała: KarolinaGłówczyńskaWoelke
Departament Warunków Pracy GIP
Warszawa–grudzień2008r.
106296964.006.png
Treść
Wstęp
CzęśćI
KartyOcenyRęcznychPracTransportowychMAC– ManualHandling
AssessmentCharts
Instrukcjadoocenyczynnościpodnoszenia
Instrukcjado ocenyczynnościprzenoszenia
Instrukcjadoocenyczynnościzespołowych
Przykładocenyczynnościpodnoszeniaz wykorzystaniemmetodyMAC
CzęśćII
MetodaWskaźnikówKluczowychdo ocenyryzykazwiązanego
z ręcznymipracamitransportowymiKIM– KeyItemMethod
MetodaWskaźnikówKluczowychdladziałańobejmującychciągnięcie
i pchanie
MetodaWskaźnikówKluczowychdladziałańobejmującychpodnoszenie,
trzymaniei przenoszenie
PrzykładocenyryzykazwykorzystaniemmetodyKIM
3
5
6
9
12
15
17
17
21
23
Literatura
24
Wydawca: GłównyInspektoratPracy
Publikacja przygotowana przez Biuro Informacji GIP
Redaktorprowadzący Maciej Sokołowski .Redaktortechniczny Jan Klimczak
Projektokładkiifot. Andrzej Jaworski
Adres:ul.Krucza38/42,00926Warszawa,tel.0224203732
Druk :CentrumObsługiKancelariiPrezesaRadyMinistrówwWarszawie.
Redakcjazastrzegasobieprawozmianytytułówi skracanianadesłanychtekstów.Pożądanesązdjęciawykonaneaparatemcyfro
wymo matrycyconajmniej 2mlnpikselilubanalogowymw formacie 15x 21 cmna błyszczącympapierze.Zdjęciaskanowane
na skanerachbiurowychnienadająsiędo druku.Każdezdjęciepowinnobyćzaopatrzonew objaśnieniei nazwiskoautora.Mate
riałydo drukuprosimyprzesyłaćna adres:inspektor@gip.pl
INSPEKTOR PRACY
ISSN02393417
106296964.007.png
Wstęp
Dolegliwościmięśniowoszkieletowestanowiąje
denz najpowszechniejszychproblemówzdrowotnych
w Europie,dotykającymilionypracowników– aŜ 24%
pracownikóweuropejskichskarŜysięna bólekręgo
słupa,a 22%– na bólemięśni.W nowychpaństwach
członkowskichschorzeniatewystępująjeszczeczę
ściej– odpowiednio 39%i 36%. 1
Skutki zdrowotne wykonywania ręcznych prac
transportowychw określonychwarunkachsąróŜno
rodne,od krótkotrwałegobólu(kości,mięśni,nerwów,
stawów,ścięgieni wiązadeł)do powaŜnychurazów
(np.pęknięć),powodującychdługotrwałąnieobec
nośćw pracyi nierzadkokosztownąrehabilitację.Roz
wijająsięonez czasemi mogąbyćspowodowane
samąpracą– sposobemjejwykonywania,charakte
rystyką, ale takŜe warunkami środowiska pracy.
Do czynnikówryzykaprzyczyniającychsiędo powsta
wanialubpogłębianiadolegliwościmięśniowoszkiele
towych naleŜy, zgodnie z poniŜszym rysunkiem,
zaliczyć:
Czynnikizwiązane
zwysiłkiemfizycznym
Czynnikiosobnicze
przemieszczana
masa
wiek
płeć
częstotliwość
powtarzania
czynności
podnoszenia,
przenoszenia
obciążenie
statyczne
sprawnośćfizyczna
(...)
(...)
Czynnikiryzyka
dolegliwości
mięśniowoszkieletowych
(...)
możliwośćwpływania
nasposóbitempopracy
możliwość
współpracy
Czynnikiorganizacyjne
Rys.1Czynnikiprzyczyniającesiędopowstanialubpogłębieniadolegliwościmięśniowoszkieletowych
1 Czwarteeuropejskiebadaniewarunkówpracy,EuropejskaFundacjana rzeczPoprawyWarunkówśyciai Pracyw Dublinie, 2005.
Szerzejo dolegliwościachi ichskutkachw publikacji: Mniejdźwigaj.Informacjedlapracodawcówi pracownikówsektorabudowlanegolubhan
dludetalicznego ,wydanejprzezPIPw ramachEuropejskiejkampaniikontrolnoinformacyjnejSLIC,RęczneprzemieszczaniecięŜarów 2008.
3
106296964.008.png 106296964.009.png 106296964.001.png
Pojawianiusiędolegliwościmięśniowoszkieleto
wychmoŜnaskutecznieprzeciwdziałaćpoprzezwia
rygodną analizę i ocenę występujących zagroŜeń
związanychz wykonywanymipracamitransportowy
mi,zaplanowaniei wdraŜanieadekwatnychśrodków
profilaktycznychorazkonsekwentnestosowaniesię
do nich.
ProblemymogąsiępojawićjuŜnaetapiekomplekso
wejidentyfikacjiczynnikówryzykazwiązanychz ręczny
mipracamitransportowymi.W niniejszymprzewodniku
przedstawionodwiemetodyocenyryzykaopracowane
dlatakichprac,zpunktuwidzeniaryzykadlaukładumię
śniowoszkieletowego,a szczególnielędźwiowegood
cinkakręgosłupa.
Pierwsząmetodą,opisanąw przewodniku,są Karty
OcenyRęcznychPracTransportowych (ang.Manual
HandlingAssessmentCharts– MAC)opracowaneprzez
specjalistówz brytyjskiejinspekcjipracy(HSE)i opubli
kowanepo razpierwszyw 2003roku.
Drugą metodą, przedstawioną w dalszej części
przewodnika,jest MetodaWskaźnikówKluczowych
(ang.KeyItemMethod– KIM),opracowanaprzezFe
deralny Instytut Bezpieczeństwa i Higieny Pracy
(BAuA)w Niemczech.Przewodnikzawieraponadto
przykładypraktycznegozastosowaniaobumetod.
Licznepraktycznerozwiązaniadot.eliminowania
lubograniczaniauciąŜliwościzwiązanychz ręcznymi
pracamitransportowymi 2 świadcząo tym,Ŝetakiepo
stępowaniedajewymierneefektyw postacizmniejsze
niaabsencjichorobowej,coprowadzido obniŜenia
kosztówpracyi podniesieniajejjakości.
Metody prezentowane w przewodniku są łatwe
w stosowaniu,gdyŜopierająsięgotowychwzorcachpo
równawczych(piktogramach,zdjęciach).Zakresichwy
korzystania jest bardzo duŜy, nie zawęŜono ich
stosowaniado konkretnychbranŜ.NaleŜyjednakzwró
cićuwagę,Ŝeistniejąprzypadkibardziejskomplikowa
ne, jak np. przemieszczanie ludzi lub zwierząt, co
związanejestz nieprzewidywalnościąichruchówi mo
Ŝewpływaćna bezpieczeństwopracowników.
Przewodnik zawiera informacje na temat do
brych praktyk, które choć nie są obowiązkowe
do stosowania,mogąokazaćsiębardzopomocne.
Zewzględuna fakt,Ŝeobiemetodyzostałyopra
cowaneprzezspecjalistówzagranicznych,mogą
oneuwzględniaćinnewymaganiaszczegółoweniŜ
obowiązującew Polsce.Dlategokorzystającz nich,
naleŜy przestrzegać normatywów higienicznych
orazinnychwskazańokreślonychw następujących
rozporządzeniach:
l
Rady Ministrów z dnia 10 września 1996 r.
w sprawie wykazu prac szczególnie uciąŜliwych
i szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz. U. Nr 114,
poz. 545z późn.zm.),
l
Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004 r.
w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocia
nymi warunkówichzatrudnianiaprzy niektórych
z tychprac(Dz.U.Nr 200,poz. 2047z późn.zm.).
2 SafetyandHealthatWork,EuropeanGoodPracticeAwards 2007,PreventionofworkrelatedMSDsinpractice„LightentheLoad”A Euro
peanCampaignonMusculoskeletalDisorders;EuropeanAgencyforSafetyandHealthatWork,Luxemburg 2008– materiałprzedstawiają
cyprzykładypraktycznychrozwiązańw zakresieeliminowanialubograniczaniauciąŜliwościzwiązanejz ręcznymipracamitransportowymi
i korzyściz tegopłynącedlaprzedsiębiorstwa.
4
MinistraPracyi PolitykiSpołecznejz dnia 14
marca 2000r.w sprawiebezpieczeństwai higieny
pracyprzy ręcznychpracachtransportowych(Dz.
U.Nr 26,poz. 313z późn.zm.),
l
106296964.002.png 106296964.003.png
CzęśćI
KartyOcenyRęcznychPracTransportowych
( MAC – Manual Handling Assessment Charts)
Brytyjskainspekcjapracy(HSE)opracowałanarzę
dziesłuŜącedo ocenynajczęstszychczynnikówryzy
ka występujących przy czynnościach podnoszenia
(i opuszczania),przenoszeniai przy zespołowychpra
cachtransportowych– pod nazwąKartyOcenyRęcz
nychPracTransportowych(MAC).StosującteKarty
moŜnaznaczniełatwiejdokonaćocenywszelkichryzy
kownychpractransportowych(którychuniknąćnie
moŜna),przezcoryzykourazówzmniejszasięw moŜ
liwienajwyŜszymstopniu.
Za pomocąKartmoŜnasporządzić 3rodzajeoce
ny(kolejnoomówionew dalszejczęściprzewodnika):
l
NaleŜypoddaćobserwacjisposóbwykonywania
ręcznych prac transportowych i warunki pracy, by
upewnićsię,Ŝemamydo czynieniaz normalnymi(typo
wymi)proceduramiroboczymi.W tokuprocesuoceny
moŜna zasięgnąćopiniipracownikóworazspołecznych
inspektorówpracy.Tam,gdziekilkupracownikówwy
konujetosamozadanie,naleŜyzwrócićuwagęna wy
mogi, jakie narzuca dana praca z perspektywy
wszystkichpracowników.
l
czynnościpodnoszenia– strony 6– 8,
NastępnienaleŜywybraćwłaściwytypoceny(tj.
podnoszenia,przenoszenialubpracyzespołowej).Je
Ŝelizadaniedotyczyzarównopodnoszenia,jaki prze
noszenia,naleŜywziąćpod uwagęobiesytuacje.
l
l
czynnościprzenoszenia– strony 9– 11,
czynnościzespołowe– strony 12– 14.
Podczasocenyryzykazawodowegoprzy ręcznych
pracach transportowych waŜne jest, aby wziąć
pod uwagęwszystkieczynnikimająceznaczeniedla
jejpoprawnegoprzeprowadzenia.W tymcelunaleŜy
zastosowaćodpowiedniewytyczne(instrukcjena stro
nach: 6, 9i 12)byokreślićzagroŜenia.Następniena
leŜywprowadzićadekwatnezaleceniaukierunkowane
na ograniczenieskutkówoddziaływaniazidentyfikowa
nychczynnikówryzyka.Korzystnywpływna wyniki
działańograniczającychryzykozwiązanez ręcznym
transportembędziemiałowłączeniew tenprocespra
cownikóworazichbezpośrednichprzełoŜonych(np.
kierownikówprodukcji).
Uwaga:
KartyMACniemajązastosowaniado ocenyręcz
nychpractransportowychpolegającychna ciągnięciu
orazpchaniu.NiesłuŜąrównieŜoceniepełnegoryzy
kazawodowegozewskazaniemjegodopuszczalno
ści,jakrównieŜistniejącegow miejscupracyryzyka
wystąpieniadolegliwościkończyngórnych.
WypełniającarkuszocenynaleŜyuwzględniaćin
OkreślającstopieńryzykadlakaŜdegoz jego
czynnikównaleŜykierowaćsięstosownąinstrukcją
i wykresemprzepływowym(wykresy: 1na str. 7, 4
na str. 11i 5na stronie 13).
KlasyfikacjastopniryzykapodanajestponiŜej:
l
W arkuszuwynikówMAC(str. 14)wprowadzasię
kolory i odpowiednią punktację. Zaliczenie danej
czynnoścido pasmao określonymkolorzepomaga
ustalić,któreelementywykonywanegozadaniawy
magająuwagi.
l
Dodaniepunktacji(suma)– pomagaokreślić,
na jakiepracenaleŜyzwrócićuwagęw pierwszej
kolejności,pomoŜeteŜsprawdzić,na ileskutecz
nesądziałanianaprawcze.
l
UzupełnieniawymagająteŜpozostałeinformacje
o wykonywanychzadaniach,zgodniez arkuszem.
Na stroniebrytyjskiejinspekcjipracy:
www.hse.gov.uk/msd
moŜnaznaleźćdodatkoweprzydatnemateriały.
G=KolorZIELONY (green)–ryzykomałe. Tam,gdziezachodzitakapotrzeba,naleŜyuwzględnićpodatnośćnaryzyko
szczególnychgruppracowników(np.kobietwciąŜy,młodocianychitp.).
A=KolorBURSZTYNOWY (amber)–ryzykośrednie–wnikliwiezbadajwykonywanezadania
R=KolorCZERWONY (red)–ryzykoduŜe–potrzebnaniezwłocznareakcja. NaryzykourazówmoŜebyćnaraŜonaznaczna
częśćpracowników.
P=kolorPURPUROWY (purple)–ryzykobardzoduŜe. CzynnościtakiemogąstwarzaćpowaŜneryzykoodniesieniaurazów
ipowinnyzostaćpoddanedokładnejanalizie,zwłaszcza,gdycałycięŜarładunkuutrzymujejednaosoba.
5
dywidualnepredyspozycjepracownika(np.wiek,stan
zdrowia,sprawnośćfizyczną).
W jakisposóbwypełnićkartyMAC?
l
l
106296964.004.png 106296964.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin