Czynniki uciążliwe na stanowisku pracy.doc

(61 KB) Pobierz

Czynniki uciążliwe na stanowisku pracy


Jakie zagrożenia związane są z uciążliwością pracy, czynnikami uciążliwymi i kto ewentualnie je identyfikuje (ustala) w danym zakładzie pracy?

zmartwiony męzczyzna przy biurku

%copy; FotoChannels / Glow Images


Zagrożenie to stan środowiska mogący spowodować wypadek lub chorobę (wg PN-N-18001:2004). Natomiast wśród czynników występujących na stanowiskach pracy możemy wyróżnić czynnik:

·                      niebezpieczny - czynnik, którego oddziaływanie na pracującego prowadzi lub może prowadzić do urazu,

·                      szkodliwy - czynnik, którego oddziaływanie na pracującego prowadzi lub może prowadzić może prowadzić do schorzenia,

·                      uciążliwy - czynnik, którego oddziaływanie na pracującego może spowodować złe samopoczucie lub nadmierne zmęczenie nie powodując jednak trwałego pogorszenia stanu zdrowia człowieka

(wg PN-N-18004:2001.)
Inaczej mówiąc czynnik uciążliwy nie stanowi zagrożenia dla życia lub zdrowia człowieka, lecz przez nadmierne zmęczenie czy tylko złe samopoczucie utrudnia pracę lub przyczynia się do obniżenia zdolności do wykonywania pracy czyli wpływa na zmniejszenie wydajności.


Czynniki uciążliwe w środowisku pracy to, np.:

·                      znaczne obciążenie organizmu wysiłkiem fizycznym statycznym i dynamicznym czy umysłowym,

·                      wymuszona pozycja ciała,

·                      obciążenie narządu wzroku powodowane niedostatecznym czy nieprawidłowym oświetleniem,

·                      odczuwalny hałas czy drgania mechaniczne,

·                      praca monotonna, o wymuszonym tempie czy polegająca na wykonywaniu ruchów monotypowych,

·                      praca zmianowa,

·                      odczuwalny mikroklimat gorący, zimny, zbyt wilgotny czy zbyt suchy,

·                      sytuacje stresogenne, np. mobbing.


Z powyższego wykazu widać, że czynniki uciążliwe są z reguły związane z niedostosowaniem warunków pracy do możliwości człowieka czyli występują na nieergonomicznych stanowiskach pracy. Natomiast w zależności od poziomu oddziaływania, czasu występowania, a także indywidualnych cech pracownika czynnik uciążliwy może stać się czynnikiem szkodliwym. Czynniki uciążliwe (np. niedostateczne oświetlenie, wymuszona pozycja ciała) mogą być i są w wielu sytuacjach pośrednią przyczyną wypadków.


Rozpatrując wpływ czynników uciążliwych na powstanie zagrożeń należy rozpatrywać konkretne stanowiska pracy i również konkretnego pracownika.


1. Nieprawidłowe oświetlenie na stanowisku tokarza może być pośrednią przyczyną urazu spowodowanego kontaktem z ruchomymi częściami maszyny ale dla pracownika administracyjno-biurowego powodować będzie choroby oczu czy zmęczenie.

2. Wysiłek fizyczny przy ręcznych pracach transportowych może u jednego pracownika powodować zmęczenie i bóle mięśni a u innego (o słabej kondycji fizycznej) może doprowadzić do choroby układu szkieletowo-mięsniowego czy nawet urazu kręgosłupa.

3. Praca fizyczna w mikroklimacie gorącym może powodować choroby układu krążenia ale przy pracy umysłowej ten czynnik będzie powodował z reguły tylko zmęczenie.


Identyfikacja i ocena czynników uciążliwych.


W tym miejscu należy posłużyć się jeszcze jednym pojęciem związanym z pracą i zdrowiem, tzw. ryzykiem zdrowotnym. Definiowane jest ono jako prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych dla zdrowia pracownika skutków, spowodowanych takimi czynnikami jak:

·                      organizacja pracy (zmianowość, praca w odosobnieniu),

·                      metody pracy (monotypia, przeciążenie fizyczne, psychiczne czy informacyjne),

·                      warunki materialne środowiska pracy (czynniki chemiczne, fizyczne czy biologiczne),

·                      sytuacje stresogenne.

Możliwość i częstość występowania negatywnych skutków zdrowotnych w większości przypadków nie zależy od zawodu ale zawsze zależy od wykonywanych czynności w konkretnym miejscu pracy, na konkretnym stanowisku pracy.


Identyfikacja czynników uciążliwych w pracy jest zadaniem zespołów w skład, których wchodzą:

·                      osoby organizujące pracę,

·                      pracownik służby bhp i

·                      przedstawiciel załogi

a dokonuje się jej w podobny sposób jak identyfikacji zagrożeń dla potrzeb oceny ryzyka zawodowego. Natomiast ocena tych czynników tzn. wpływ na zdrowie pracowników wymagać będzie udziału w pracach zespołu lekarza medycyny pracy sprawującego opiekę zdrowotną nad pracownikami, który na podstawie wiedzy medycznej, wiedzy o stanie zdrowia pracowników i wiedzy o warunkach pracy jest w stanie określić ryzyko zdrowotne dla zatrudnionych w zakładzie.


Podstawa prawna

·                      art. 3. oraz załączniki nr 1 i 2 do ustawy z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz.U. nr 237 poz. 1656, ze zm.),

·                      rozporządzenie Rady Ministrów z 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz.U. nr 105, poz. 869),

·                      rozporządzenie Ministra Zdrowia z 1 sierpnia 2002r. w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób (Dz.U. nr 132, poz. 1121),

·                      rozporządzenie Rady Ministrów z 10 września 1996r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (Dz.U. nr 114, poz. 545, ze zm.),

·                      rozporządzenie Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (Dz.U. nr 200, poz. 2047, ze zm.),

·                      rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998r. w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. nr 148, poz. 973),

·                      Rady Ministrów z 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. nr 60, poz. 279). 


Autor:
Lesław Zieliński
były główny inżynier zarządzania
bezpieczeństwem pracy, rejestrowany
audytor pomocniczy SZBP wg ISRS

strzałka

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin