Pedagogika całośc notatek uzupełnione.doc

(174 KB) Pobierz
Pedagogika

Pedagogika

 

Wykład 29.09.2010                    SAMOKSZTAŁCENIE

 

Samokształcenie- to samodzielne stawianie i rozwijanie zagadnień koniecznych, wypływających z odczuwalnej natury i uświadomionych potrzeb coraz intensywniejszego życia osobnika (trwa do końca życia! We wszystkich strefach życia), np. hobby – wiemy coś, co nas interesuje, dotyka nas w każdym wieku i w każdej chwili życia.

Polega na dostosowaniu się do technik życia społecznego, zmian wykształcenia. To samodzielność w planowaniu swojego działania.

 

Rodzaje samokształceń:

·                     Indywidualne

·                     Grupowe (uzupełniamy ludzi, dzięki dyskusji z rówieśnikami)

 

Warunki powodzenia w samokształceniu:

- Samodzielność w pokonywaniu działań

- Dobór odpowiednich form i metod pracy

- Świadome dążenie do realizacji wyznaczonego celu

- Kontrola i ocena uzyskanych rezultatów

- Opanowanie podstawowego zasobu wiedzy, umiejętności i zamiłowań.

 

Motywy do samokształcenia

·                     - Chęć podnoszenia kwalifikacji

·                     - Nacisk środowiska

·                     - Nacisk środowiska pracy

·                     - Zainteresowanie dziedziną kształcenia

·                     - Ambicje

 

Motywacja- pobudzenia organizmu do działania lub podtrzymywania tego działania, które już zostało podjęte.

 

Pamięć- zachowawcza właściwość tkanki mózgowej, przejawiająca się w możliwości gromadzenia, przechowywania i przypominania minionych doświadczeń.

 

Stopień zrozumienia materiału- wyznacza nie tylko szybkość uczenia się, ale decyduje też o trwałości zapamiętywania.

 

Uwaga- proces skierowania świadomości na określony przedmiot lub zjawisko.

Rozróżniamy uwagę:

- świadomą i nieświadomą

- ukierunkowaną i płynną

- podzielną i skoncentrowaną

 

Istotny wpływ na przechowywanie materiału w pamięci ma:

- to, co osobnik robił przed zapamiętaniem materiału

- czego się uczył wcześniej (jakie zdobył doświadczenie)

- w jakim wzajemnym stosunku pozostają materiały przyswojone kolejno po sobie

- czy uczymy się materiału tylko do egzaminu, czy chcemy zapamiętać dany materiał na dłużej

- materiał, który chcemy zapamiętać na dłużej powinien być rozłożony na części (mniejsze partie materiału) - oraz powinno się stosować metodę powtórzeń w czasie.

 

 

Ważnym w procesie zapamiętywania jest:

- Stopień wyuczenia materiału

- Jeśli czas na opanowanie jednego wykładu wynosi 15 min, to na opanowanie 4 wykładów nie oznacza, że wyniesie jedynie godzinę (jeśli materiał wzrasta dwukrotnie, to czas potrzeby na jego przyswojenie wzrasta 4- krotnie)

- stopień zrozumienia materiału – wyznacza nie tyle szybkość uczenia się, ale decyduje też o trwałości zapamiętania.

 

O powodzeniu samokształcenia decyduje:

- Stopień zrozumienia materiału

- Właściwa organizacja warsztatu pracy samokształceniowej

- Umiejętność doboru odpowiednich źródeł samokształcenia

- Dobór właściwych metod samokształcenia

- Wytrwałość

- Systematyczność

 

Organizacja samokształcenia:

- Ustalenie cech działania

- Dokonanie bilansu

- Rozłożenie procesu uczenia się w czasie

- Ułożenie planu pracy

- Przemyślenie organizacji każdego dnia

- Zabezpieczenie środków wykonywania samokształcenia

- Kontrola i ocena osiągniętych wyników

 

Kryteria doboru źródeł informacji:

- Informacje przydatne do opanowania określonego tematu

- Źródła zawierające informacje przydatne dla danego odbiorcy

- Wartość poznawcza źródeł informacji

- Prawidłowość źródeł informacji

- Dostępność informacji

 

Źródła:

- Wykład, ćwiczenia, seminaria, odczyty

- Książki, audycje, konsultacje, dyskusje, itp.

 

Metody:

- Racjonalne i szybkie czytanie

- Notatki

- Efektowne słuchanie

- Podręcznik do pracy samodzielnej

- Czasopisma fachowe

- Korzystanie z konsultacji

 

Notatki:

- Powinny należeć do osoby uczącej się

- Powinny zawierać zarówno treści, jak i odnośniki, gdzie należy słuchać rozszerzonego tematu

- Powinny być ułożone chronologicznie

- Powinny zawierać wyróżnienia (podkreślenia, pogrubienia, zmiany kolorów)

 

Korzystanie z książek:

-zapoznanie się ze spisem treści

-Zaznaczenie interesujących nas rozdziałów

-podkreślenia

-do każdej przeczytanej książki robimy notatki

 

Efektowne słuchanie:

- Zapamiętywanie toku wywodu

- Logiczne rozumowanie

- Łatwość czytania tekstu z danego tematu

- Możliwość dyskusji po wysłuchaniu zagadnienia

 

 

 

Zadania konsultacji:

- Indywidualne podejście do problemu osoby uczącej się

- Zbliżenie do omawianych wcześniej tematów

- Pomoc w rozwiązywaniu problemów rzeczowych i metodycznych

- Ujawnienie braków wiadomości

- Korygowanie błędów

- Podtrzymywanie wiary w siły uczącego się

 

 

 

Wykład 06.10.2010                    PEDAGOGIKA OGÓLNA

 

Nauka- dyscyplina zajmująca się określoną częścią rzeczywistości, która jest uprawiana w instytucjach naukowych.

 

Dyscyplina naukowa:

- Język

- System pojęć

- Przedmiot badań (uczeń i nauczający)

- Metody badawcze (pisanie pracy naukowej)

 

Klasyfikacja nauki UNESCO:

- I nauki przyrodnicze

- II nauki inżynierskie

-III nauki medyczne

-IV nauki rolnicze

-V nauki humanistyczne

 

Pedagogika nauka:

-społeczna

-humanistyczna

-społeczno – humanistyczna

- oparta na 4 filarach: filozofii, historii, socjologii, psychologii

-między naukami przyrodniczymi i humanistycznymi

 

Pedagogika- nauka, której przedmiot stanowi sprawa praktycznej pedagogiki wszelkiego rodzaju (sztuki i techniki wychowania), czyli wychowawczego prowadzenia dzieci i młodzieży oraz oddziaływania na ludzi dorosłych.

 

Wychowanie = nauka

Funkcje pedagogiki, jako nauki:

- Diagnostyczna = wiedza o rzeczywistości

- Prognostyczna = określa na podstawie poznanych prawidłowości przyszłe zmiany

- Instrumentalna- techniczna = informuje o środkach i sposobach realizacji

- Humanistyczna = zaspokaja potrzeby emocjonalne i intelektualne człowieka

 

Paidagogos- oznacza prowadzący chłopca (gr. pais- chłopiec, ago- prowadzę)

 

Paidea-  oznaczało wyższe formy działalności wychowawczej

 

Humanitas- oznacza ludzkość, człowieczeństwo i tworzy podstawę idei humanizmu, humanitaryzmu.

 

Rozwój pedagogiki:

Starożytność

- Epoka średniowiecza

- Wiek XVIII- systemy filozoficzne

- J. Locke (1632- 1704)

- I. J. Rousseau (1712- 1778)

- J. H. Pestalozzi (1746- 1827)

- Wiek XIX

- Wiek XX

 

Podział pedagogiki:

- Pedagogika ogólna (pojęcia, metody badawcze)

- Historia oświaty i wychowania

- Teoria wychowania- dydaktyka

- Pedagogika przedszkolna (edukacja dzieci do 6 lat)

- Pedagogika wczesnoszkolna (tzw. Całościowe nauczanie, brak podziału na przedmioty)

- Pedagogika dorosłych- andragogika (dokonywanie zmian wiedzy w wychowywaniu dorosłych, pomaga uczyć się dorosłym)

- Pedagogika specjalna- dzieci wybitnie zdolne, wysokie IQ, również dzieci upośledzone i z różnymi dysfunkcjami

- Pedagogika społeczna

- Pedagogika pracy- przygotowanie i zmiana nastawienia do danej pracy

- Pedagogika zdrowia- edukacja zdrowotna dla dzieci, młodzieży i dorosłych (promocja zdrowia)

- Pedagogika porównawcza- porównuje systemy edukacyjne w różnych szkołach lub krajach

- Pedeutologia- nauka dotycząca nauczycieli

 

Pedagogika:

- Historia wychowania

- Dydaktyka

- Teorie wychowania

 

Historia wychowania- zajmuje się badaniem, jak w poszczególnych stadiach różne społeczeństwa organizowały u siebie wychowanie i dlaczego stosowały właśnie takie a nie inne systemy pedagogiczne.

 

Główne kierunki zainteresowania historią wychowania:

- Badanie historii i rozwoju szkolnictwa

- Analiza dziejów myśli pedagogicznej i doktryn pedagogicznych oraz prądów wybitnych pedagogów przeszłości

- Analiza rozwoju teorii i praktyki edukacyjnej na ziemiach polskich.

 

Teoria wychowania wg. Łobockiego:

„głównym przedmiotem jej zainteresowań jest wychowanie w wąskim jego znaczeniu, tj. kształtowanie postaw i cech osobowości dzieci i młodzieży, łącznie ze stwarzaniem im warunków ułatwiających samoaktualizację obejmujących w nim konstruktywnych możliwości…”

 

Zadania teorii wychowania:

- Gromadzi systematyczną wiedzę na temat dotychczasowych osiągnięć w zakresie wąsko pojętego wychowania

- Analizuje wartości

- Formułuje cele wychowawcze

- Analizuje różne czynniki warunkujące niepowodzenia zaprojektowanej działalności wychowawczej

- Pobudza w szerokim zakresie do….??  :P

 

Dydaktyka (didasco) uczę, nauczam, po raz I wprowadzono pojęcie w XVII w.

 

Przedmiot dydaktyki ogólnej:

- Różne systemy kształcenia

- Formułowanie i analizowanie celów kształcenia

- Treści kształcenia, badanie programów nauczania

- Procesy nauczania (kształcenia) samokształcenie, autokreacja

- Zasady nauczania- uczenia się

- Metody nauczania

- Środki dydaktyczne

- Planowanie edukacji

- Metody i techniki pomiaru

   - Własne poszukiwania nauczycieli w zakresie zasad, metod i form organizacji kształcenia

 

Uczenie się- nabywanie przez uczącego wiadomości, umiejętności i nawyków

Uczenie się nie jest jednorazowym aktem, lecz procesem, układem zaplanowanych czynności powiązanych ze sobą i podporządkowanych wspólnemu celowi.

 

Nauczanie- świadome organizowanie działań przeznaczonych do wsparcia wewnętrznych procesów uczenia się.

 

Proces nauczania, uczenia się

„jest to zbiór powiązanych ze sobą czynności uczniów i nauczycieli, warunkujących się wzajemnie i podporządkowanych”

 

 

 

Wykład 13.10.2010                  HISTORIA WYCHOWANIA

 

Podstawy systemu wychowawczego narodów objętych kręgiem tzw. cywilizacji zachodniej położona zostały w starożytnej Helladzie.

 

Układ polityczny w Grecji:

·                     - rozbicie na państwa- miasta

·                     - podział społeczeństwa

·                     - współzawodnictwo poszczególnych miast

 

obowiązki obywatela:

·                     - zajęcia publiczne

·                     - obowiązki urzędowania

·                     - obowiązek wojowania

·                     - zajmowanie się sprawami umysłowymi (retoryką)

 

 

WYCHOWANIE GIMNASTYCZNE:

·                     program pentatlonu (skakanie, bieganie, rzut dyskiem i oszczepem, mocowanie się)

 

kształtowanie charakteru moralnego: ideał wychowania moralnego i szlachetność umysłową nazywano kalokagothia (kalos- piękny i agothos- dobry)

 

założenia programu moralnego:

·                     - od dzieciństwa uczono zasad moralnych

·                     - przyzwyczajenie do postępowania skromnego i umiarkowanego

·                     - młodzież miała unikać rubasznych ruchów i gestów

·                     - chodzili w milczeniu

·                     - stali i siadali zachowując przyzwoitą postawę

·                     - skromny ubiór

·                     - szczególną uwagę zwracano na szacunek do starszych.

 

Kształcenie muzyczne:

·                     - ważna w kształtowaniu charakteru była muzyka, gdyż łączyło się to z kultem religijnym

·                     - państwo urządzało wielodniowe uroczystości, które były uświetnione śpiewem i muzyką na cześć bogów

·                     instrumentem narodowym była lutnia.

 

Rozwój umysłowy:

·                     - Uczestnictwo młodych w zgromadzeniach narodowych i wystąpieniach publicznych

·                     - Ciekawość nowych dzieł sztuki wystawianych w teatrach i świątyniach

·                     - Dzieci uczono czytania i pisania

·                     - Istotne było pamięciowe opanowanie literatury,  najczęściej poematów Homera

 

 

 

WYCHOWANIE SPARTAŃSKIE

 

„Wychowanie gromadne bezosobowych sług idei państwowej”

 

Założenia:

·                     - dzieci własnością państwa

·                     - w 7. Roku życia zarówno dziewczynki, jak i chłopcy byli odbierani rodzicom

·                     - dziewczynki dobrze wyćwiczone, mogły rodzić zdrowych synów oraz służyć do obrony murów

·                     - chłopcy do 18. r.ż. byli umieszczani w domach (koszarach) i ćwiczyli sprawność fizyczną

·                     - efebja od 18. r.ż. (2 lata ćwiczeń i pędzenie życia obozowego, służba wojskowa trwająca 10 lat)

·                     - po ukończeniu 30. r.ż. mógł powrócić do domu, jednak nadal był zobowiązany do ćwiczeń wojskowych, -gimnastyki i biesiadowania.

 

Kształcenie umysłowe:

·                     - Pisanie i czytanie obejmowało nieliczne osoby i przeprowadzane było prywatnie

·                     - Osiągnięcie tej umiejętności potrzebne było do zrozumienia poezji, w której najważniejsze były utwory religijne, patriotyczne i wychwalające czyny bohaterskie

·                     - Każdy obywatel znał na pamięć ustawy państwowe i czyny swoich przodków

 

 

WYCHOWANIE ATEŃSKIE

·        &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin