Środowisko przyrodnicze Europy i zmiany w nim zachodzące
Konspekt lekcji z geografii dla klasy II gimnazjum.
Cele lekcji:
- wymienia g³ówne cechy œrodowiska przyrodniczego Europy
- wskazuje na mapie zasiêg i obszar omówionych zagadnieñ przyrodniczych
- na podstawie analizy map tematycznych wyci¹ga wnioski dotycz¹ce zró¿nicowania zjawisk
przyrodniczych
- opisuje zale¿noœci miêdzy elementami œrodowiska przyrodniczego Europ y
Metody i formy pracy:
- prezentacja
- twórcze rozwi¹zywanie problemów
- metoda poszukiwawcza
- praca z atlasem i map¹ œcienn¹
- praca w zespole
- praca z klas¹
- praca indywidualna
Œ rodki dydaktyczne:
- atlasy
- map y œcienne
- kontury Europ y dla ka¿dego ucznia
- podrêcznik i zeszyt æwiczeñ
Przebieg lekcji:
Czynnoœci
Metody Formy Materia³y Uwagi
nauczyciela
i uczniów
zapoznanie uczniów
praca z klas¹
z tematem lekcji
podzia³ klasy na grupy
poszukiwawcza praca
za³¹cznik
nauczyciel czuwa
i przydzielanie ka¿dej
zespo³owa
nr 1,
nad poprawnoœ ci¹
grupie zadañ.
mapa
wykonywan ych
Uczniowie zapoznaj¹
konturowa
zadañ
siê
Europy,
z problematyk¹ zadañ
atlasy,
i opracowuj¹ je.
podrêcznik
prezentacja
prezentacja,
praca atlasem
W prezentacji
przydzielon ych zadañ
twórcze
i z map¹
mo¿e braæ udzia³
przez poszczególne
rozwi¹zywanie
œcienn¹,
ca³a grupa, gdzie
grupy
problemów
praca
nastêpuje podzia³
i wyci¹gniêcie
pojedynczych
zadañ:
wniosków:
grup,
- pokaz na
I – Po³o¿enie i linia
mapach œ ciennych
brzegowa Europy
indywidualna - krótki opis lub
II – Zró¿nicowanie
charakter ystyka
rzeŸby terenu
poszczególnych
III – Zró¿nicowanie
zagadnieñ
wód
- wnioski
powierzchniowych
do zapisania
IV – Strefy
w zeszycie
klimatyczne Europy
V – Uk³ad roœlinnoœci
w Europie
pozostali uczniowie
nanosz¹ podawane
elementy przyrodnicze
Europy na mapki
konturowe i zapisuj¹
wnioski w zeszytach
podsumowanie lekcji
praca z klas¹ æwiczenia nauczyciel
i zadanie pracy
sprawdza pracê
domowej: wklejenie
na lekcji
mapek do zeszytu oraz
pisemna odpowiedŸ na
uczniów
pytanie- Które
z wymienionych
elementów
przyrodniczych maj¹
najwiêkszy wp³yw na
kszta³towanie
pozosta³ych
Za³¹cznik nr 1
GRUPA I
Charakterystyka po³o¿enia i linii brzegowej Europy
1. Okreœl po³o¿enie Europy na mapie œwiata.
2. Jak scharakteryzujesz liniê brzegow¹.
3. Na mapie œwiata poka¿ granicê pomiêdzy Europ¹ i Azj¹.
4. Poka¿ na mapie fizycznej Europy:
- wysp y
- pó³wyspy
- zatoki
- morza
nale¿¹ce do Europ y.
GRUPA II
Zró¿nicowanie rzeŸby terenu Europy
1. Bior¹c pod uwagê ukszta³towanie powierzchni Europy, do jakiego typu kontynentów j¹
zaliczysz?
2. Na mapie œciennej Europy poka¿ rozmieszczenie terenów nizinnych, wy¿ynnyc h
i górskich.
3. Zaznacz na mapie konturowej najwiêksze obszary nizinne, depresyjne, wy¿ynne i górskie.
GRUPA III
Zró¿nicowanie wód powierzchniowych Europy
1. Okreœl wielkoœæ i rozmieszczenie sieci rzecznej Europy.
2. Poka¿ na mapie fizycznej Europy najwiêksze jeziora i okreœl ich pochodzenie.
3. Jaka jest geneza powstania pojezierzy?
4. Opisz na mapie konturowej:
- najwiêksze reki
- jeziora
- zlewiska
GRUPA IV
Strefy klimatyczne Europy
1. W jakich strefach klimatycznych le¿y Europa?
2. Jakie typy klimatów dominuj¹ w Europie?
3. Co wp³ywa na zmiennoœæ klimatyczn¹ w Europie?
4. Zaznacz na mapie konturowej zasiêg stref klimatycznych.
GRUPA V
Uk³ad roœlinnoœci w Europie
1. Jak przebiega uk³ad roœlinnoœci na kontynencie?
2. Co jest przyczyn¹ takiego uk³adu?
3. Krótko scharakteryzuj poszczególne typ y roœlinnoœci w Europie.
Opracowanie: Ma³gorzata ¯ uchowska
UmbraPagan