Zeszyt Dzielmy6 - Techniki zadawania pytan. Pytania kluczowe.pdf

(1449 KB) Pobierz
ZESZYT 6 GIT
Ocenianiekształtujące:
Dzielmysiętym,cowiemy!
Dzielmysiętym,cowiemy!
Zeszyt szósty:
Techniki zadawania pytań
Pytania kluczowe
Ocenianiekształtujące:
Ocenianiekształtujące:
571989144.001.png
Autorzy:
Agnieszka Arkusińska
Katarzyna Mitka
Ewa Borgosz
Mirosława Motyka
Aleksandra Cupok
Inga Opas
Bernadetta Czerkawska
Małgorzata Osińska
Krystyna Dudak
Małgorzata Ostrowska
Justyna Franczak
Jacek Pasierb
Joanna Hytroś
Jarosław Pietrzak
Izabela Jaskółka-Turek
Laura Piotrowska
Irena Karolczyk-Warcok
Barbara Rakicka
Anna Kępińska
Joanna Soćko
Ewa Kurek
Anna Staszak
Indira Lachowicz
Janina Stojak
Gabriela Ledachowicz
Danuta Sterna
Agata Ligęza
Magdalena Swat-Pawlicka
Ewa Mazepa
Anna Szczypkowska
Ewa Mazur
Barbara Uniwersał
Hanna Mąka
Halina Zając
Monika Michaluk
Pod redakcją:
Bożeny Chodynieckiej i Magdaleny Swat-Pawlickiej
Zeszyt szósty z cyklu Dzielmy się tym, co wiemy.
2
Techniki zadawania pytań
Pytania kluczowe
Dobre pytanie może zwiększyć motywację ucznia i zachęcić do jego większego
zaangażowania w pracę na zajęciach. Odpowiedzi pokazują nie tylko, czego się
nauczył, ale i jakim jest człowiekiem. Jeden z największych filozofów
starożytności, Sokrates, pomagał ludziom odkrywać prawdę o świecie
i człowieku właśnie dzięki pytaniom.
Poprosiliśmy nauczycieli praktyków o podzielenie się z nami trudnościami
w stosowaniu technik zadawania pytań, także pytania kluczowego. Oto
praktyczne rozwiązania, które można zastosować na zajęciach. Autorzy porad
opisują nie tylko swoje szkolne doświadczenia, odwołują się również do opinii
innych nauczycieli, stosujących ocenianie kształtujące.
3
Spis treści:
I. Uczniowie i ich pytania ...................................................................................................... 5
II. Jak stosować skutecznie technikę „rozmowa w parach”? .............................................. 6
III. Wprowadzenie zasady niepodnoszenia rąk ................................................................... 9
IV. Dlaczego rezygnujemy z technik zadawania pytań? .................................................... 12
V. Jak reagować na błędne wypowiedzi ucznia? ............................................................... 13
VI. Wydłużamy czas oczekiwania na odpowiedź ucznia .................................................. 16
VII. Kiedy pytanie jest pytaniem kluczowym? ................................................................... 18
VIII. Różnorodne cele pytania kluczowego ........................................................................ 20
IX. Jaką formę powinno mieć pytanie kluczowe? ............................................................. 22
X. Skąd czerpać pomysły pytań kluczowych? .................................................................... 23
XI. Problemy z formułowaniem pytań kluczowych ........................................................... 25
XII. Miejsce i znaczenie pytania kluczowego w toku lekcji ............................................... 27
XIII. Strategie zadawania pytań .......................................................................................... 29
XIV. Jak zachęcić do stosowania pytań kluczowych? ........................................................ 30
4
I. Uczniowie i ich pytania
Chcielibyśmy, żeby uczniowie zadawali pytania samodzielnie sformułowane
i dowodzące umiejętności logicznego myślenia. Problem pojawia się, gdy
wbrew naszym oczekiwaniom uczniowie odrzucają propozycję dyskusji. Jak ich
do tego zachęcić?
Ewa Mazepa posuwa się nawet
do prowokacji: Czasem uprzedzam klasę,
że muszą mnie pilnować, bo mogę
specjalnie przekazać coś, co nie do końca
będzie prawdą. Jeśli nikt nie zauważy mojej
„sztuczki”, wyjaśniam, na co powinni
zwrócić uwagę. Po pewnym czasie uczą się
zwracać uwagę na wszystko, co nie do
końca jasne.
Małgorzata Osińska uważa, że warto tak zaplanować ćwiczenia,
by uczniowie wiedzieli, jak pytać: Daję im teksty i proszę o układanie do nich
pytań. Kiedy robią to pierwszy raz, pytania dotyczą podstawowych faktów.
Dopiero po pewnym czasie pojawiają się ambitniejsze. Lekcje historii sprzyjają
uczeniu zadawania pytań, ale na innych przedmiotach jest to też możliwe.
Ważna jest zachęta do stawiania pytań i życzliwość wobec nieudanych prób
uczniowskich.
5
571989144.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin