1125806_Galczynski_Rozmowa_z_aktorem.pdf
(
141 KB
)
Pobierz
660134412 UNPDF
Scenariusz nr 43.
Konstanty Ildefons Ga
ï
czy
ñ
ski
Rozmowa z aktorem
Temat: O jakich marzeniach aktora dowiadujemy si
Ú
z wiersza Konstantego Ildefonsa Ga
ï
czy
ñ
skiego?
Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia
ï
y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– opowiada o ulubionym akto-
rze
– prezentuje wycinki z gazet
i czasopism
– wylicza cechy dobrego aktora
–
zapisuje temat lekcji
–
wypisuje ze s
ï
ownika wyrazów
bliskoznacznych synonimy
wyrazu
aktor
– prowadzi poga-
dank
Ú
na temat
aktorów
wycinki
z gazet
i czasopism
dotycz
È
ce
ulubionych
aktorów
s
ï
owniki
wyrazów
bliskoznacz-
nych
Na pocz
È
tku lekcji ochotnicy opowiadaj
È
o swoim
ulubionym aktorze (prezentuj
È
ciekawostki, odczytuj
È
fragmenty z gazet i czasopism, pokazuj
È
fotografi e).
Nast
Ú
pnie dzieci wymieniaj
È
cechy dobrego aktora
i zapisuj
È
temat lekcji. Korzystaj
È
c ze s
ï
ownika wyra-
zów bliskoznacznych, wypisuj
È
synonimy wyrazu
ak-
tor
.
– podaje temat lekcji
– rozdaje s
ï
owniki
wyrazów blisko-
znacznych
•
Realizacja
–
s
ï
ucha wzorcowego czytania
–
czyta cicho ze zrozumieniem
–
podaje informacje na temat
postaci mówi
È
cej
– nazywa uczucia, które towa-
rzysz
È
postaci mówi
È
cej
– wyja
Ă
nia sens tytu
ï
u
–
opowiada o marzeniach
aktora
– wyja
Ă
nia znaczenie s
ï
ów:
chcia
ï
by (...) widowni
Ú
stroi
Ê
,
jak skrzypce si
Ú
stroi
– wyja
Ă
nia, dlaczego jeden
wers zosta
ï
zapisany wielkimi
literami
– czyta tekst wiersza
Uczniowie s
ï
uchaj
È
wiersza czytanego przez nauczy-
ciela, nast
Ú
pnie czytaj
È
go ponownie po cichu. W trak-
cie pogadanki: podaj
È
informacje na temat postaci
mówi
È
cej; nazywaj
È
uczucia, które jej towarzysz
È
;
wyja
Ă
niaj
È
sens tytu
ï
u, opowiadaj
È
o marzeniach ak-
tora; wyja
Ă
niaj
È
znaczenie s
ï
ów:
chcia
ï
by (...) widowni
Ú
stroi
Ê
, jak skrzypce si
Ú
stroi
oraz powód, dla którego
jeden wers zosta
ï
zapisany wielkimi literami. Cytuj
È
te
ĝ
fragment wiersza b
Ú
d
È
cy wyja
Ă
nieniem, czym jest
sztuka i próbuj
È
wyja
Ă
ni
Ê
jego sens. Nast
Ú
pnie uzupe
ï
-
niaj
È
w zeszycie zapisane wcze
Ă
niej przez nauczyciela
na tablicy zdania (nie cytuj
È
).
Wiersz jest rozmow
È
.......................................................
z
............................... .
Aktor marzy o
...................................................................
....................................................................................... .
– prowadzi pogadan-
k
Ú
na temat tekstu
•
–
cytuje fragment wiersza
b
Ú
d
È
cy wyja
Ă
nieniem, czym
jest sztuka
– wyja
Ă
nia sens przytoczonych
s
ï
ów
–
uzupe
ï
nia zdania
– uzupe
ï
nia kart
Ú
pracy
•
wyja
Ă
nia znaczenia s
ï
ów:
garderoba, kurtyna, aplauz,
antrakt, su
fl
er, kulisy
•
korzysta ze s
ï
ownika j
Ú
zyka
polskiego
• korzysta ze s
ï
ownika wyra-
zów obcych
–
prezentuje efekt samodzielnej
pracy
–
wkleja kart
Ú
pracy do zeszytu
– zapisuje na tablicy
niedoko
ñ
czone
zdania
– rozdaje karty pracy
i s
ï
owniki
– udziela dodatko-
wych wyja
Ă
nie
ñ
[
Sztuka to
................................................................... .]
Potem dzieci uzupe
ï
niaj
È
kart
Ú
pracy, korzystaj
È
c ze
s
ï
owników j
Ú
zyka polskiego i wyrazów obcych, wyja
Ă
-
niaj
È
znaczenia s
ï
ów:
garderoba, kurtyna, aplauz, an-
trakt, sufl er, kulisy
. Po prezentacji i ewentualnych po-
prawkach wklejaj
È
kart
Ú
pracy do zeszytu.
Karta
pracy indy-
widualnej
(Za
ïÈ
cznik
nr 1)
s
ï
owni-
ki j
Ú
zyka
polskiego
i wyrazów
obcych
•
– sprawdza popraw-
no
ĂÊ
zapisu
Zako
ñ
-
czenie
–
losuje kartk
Ú
z nazw
È
pracow-
nika teatru
– uczestniczy w zabawie „Na
scenie”
–
zapisuje tre
ĂÊ
zadania domo-
wego
– organizuje zabaw
Ú
kartki do
losowania
Na zako
ñ
czenie nauczyciel organizuje zabaw
Ú
pt. „Na
scenie”. Zasady: uczniowie losuj
È
kartki z nazwami
pracowników teatru, np. aktor, sufl er, scenograf, ko-
stiumolog, charakteryzator. (Nauczyciel wcze
Ă
niej
przygotowuje tyle losów, ilu jest uczniów w klasie,
dziel
È
c mniej wi
Ú
cej równo liczb
Ú
osób, np. aktor –
4 losy, scenograf – 4 losy itd.). Uczniowie siedz
È
w kr
Ú
-
gu, nauczyciel, siedz
È
c w
Ă
rodku, wypowiada s
ï
owa:
Re
ĝ
yser pracuje nad spektaklem i potrzebuje:
...............
............. . Wszystkie wymienione osoby musz
È
szybko
zmieni
Ê
miejsce. Kto nie zd
Èĝ
y, zajmuje miejsce na-
uczyciela i dalej prowadzi zabaw
Ú
.
– podaje tre
ĂÊ
zadania
domowego
Zadanie
domowe
Dla ch
Ú
tnych: polecenie 4. ze s. 268 podr
Ú
cznika.
•
•
Za
ïÈ
cznik nr 1
Karta pracy indywidualnej
Korzystaj
È
c ze s
ï
ownika j
Ú
zyka polskiego lub s
ï
ownika wyrazów obcych,
wyja
Ă
nij znaczenia nast
Ú
puj
È
cych wyrazów:
garderoba, kurtyna, aplauz, antrakt, su
fl
er, kulisy
kurtyna
–
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
su
fl
er
–
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
garderoba
–
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
kulisy
–
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
aplauz
–
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
antrakt
–
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
190
Plik z chomika:
pawelczyk.jola
Inne pliki z tego folderu:
91_01_15.jpg
(71 KB)
Retoryczne środki stylistyczne.jpg
(62 KB)
Środki stylistyczne.jpg
(61 KB)
Układ rymów.jpg
(53 KB)
1125806_Galczynski_Rozmowa_z_aktorem.pdf
(141 KB)
Inne foldery tego chomika:
Charles Dickens - Opowieść wigilijna (słuchowisko)
Dokumenty
Dorian Gray avi polski lektor
Édith Piaf
Galeria
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin