1125806_Galczynski_Rozmowa_z_aktorem.pdf

(141 KB) Pobierz
660134412 UNPDF
Scenariusz nr 43. Konstanty Ildefons Ga ï czy ñ ski Rozmowa z aktorem
Temat: O jakich marzeniach aktora dowiadujemy si Ú z wiersza Konstantego Ildefonsa Ga ï czy ñ skiego?
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– opowiada o ulubionym akto-
rze
– prezentuje wycinki z gazet
i czasopism
– wylicza cechy dobrego aktora
zapisuje temat lekcji
wypisuje ze s ï ownika wyrazów
bliskoznacznych synonimy
wyrazu aktor
– prowadzi poga-
dank Ú na temat
aktorów
wycinki
z gazet
i czasopism
dotycz È ce
ulubionych
aktorów
s ï owniki
wyrazów
bliskoznacz-
nych
Na pocz È tku lekcji ochotnicy opowiadaj È o swoim
ulubionym aktorze (prezentuj È ciekawostki, odczytuj È
fragmenty z gazet i czasopism, pokazuj È fotografi e).
Nast Ú pnie dzieci wymieniaj È cechy dobrego aktora
i zapisuj È temat lekcji. Korzystaj È c ze s ï ownika wyra-
zów bliskoznacznych, wypisuj È synonimy wyrazu ak-
tor .
– podaje temat lekcji
– rozdaje s ï owniki
wyrazów blisko-
znacznych
Realizacja s ï ucha wzorcowego czytania
czyta cicho ze zrozumieniem
podaje informacje na temat
postaci mówi È cej
– nazywa uczucia, które towa-
rzysz È postaci mówi È cej
– wyja Ă nia sens tytu ï u
opowiada o marzeniach
aktora
– wyja Ă nia znaczenie s ï ów:
chcia ï by (...) widowni Ú stroi Ê ,
jak skrzypce si Ú stroi
– wyja Ă nia, dlaczego jeden
wers zosta ï zapisany wielkimi
literami
– czyta tekst wiersza
Uczniowie s ï uchaj È wiersza czytanego przez nauczy-
ciela, nast Ú pnie czytaj È go ponownie po cichu. W trak-
cie pogadanki: podaj È informacje na temat postaci
mówi È cej; nazywaj È uczucia, które jej towarzysz È ;
wyja Ă niaj È sens tytu ï u, opowiadaj È o marzeniach ak-
tora; wyja Ă niaj È znaczenie s ï ów: chcia ï by (...) widowni Ú
stroi Ê , jak skrzypce si Ú stroi oraz powód, dla którego
jeden wers zosta ï zapisany wielkimi literami. Cytuj È
te ĝ fragment wiersza b Ú d È cy wyja Ă nieniem, czym jest
sztuka i próbuj È wyja Ă ni Ê jego sens. Nast Ú pnie uzupe ï -
niaj È w zeszycie zapisane wcze Ă niej przez nauczyciela
na tablicy zdania (nie cytuj È ).
Wiersz jest rozmow È .......................................................
z ............................... .
Aktor marzy o ...................................................................
....................................................................................... .
– prowadzi pogadan-
k Ú na temat tekstu
660134412.001.png
cytuje fragment wiersza
b Ú d È cy wyja Ă nieniem, czym
jest sztuka
– wyja Ă nia sens przytoczonych
s ï ów
uzupe ï nia zdania
– uzupe ï nia kart Ú pracy
wyja Ă nia znaczenia s ï ów:
garderoba, kurtyna, aplauz,
antrakt, su er, kulisy
korzysta ze s ï ownika j Ú zyka
polskiego
• korzysta ze s ï ownika wyra-
zów obcych
prezentuje efekt samodzielnej
pracy
wkleja kart Ú pracy do zeszytu
– zapisuje na tablicy
niedoko ñ czone
zdania
– rozdaje karty pracy
i s ï owniki
– udziela dodatko-
wych wyja Ă nie ñ
[ Sztuka to ................................................................... .]
Potem dzieci uzupe ï niaj È kart Ú pracy, korzystaj È c ze
s ï owników j Ú zyka polskiego i wyrazów obcych, wyja Ă -
niaj È znaczenia s ï ów: garderoba, kurtyna, aplauz, an-
trakt, sufl er, kulisy . Po prezentacji i ewentualnych po-
prawkach wklejaj È kart Ú pracy do zeszytu.
Karta
pracy indy-
widualnej
(Za ïÈ cznik
nr 1)
s ï owni-
ki j Ú zyka
polskiego
i wyrazów
obcych
– sprawdza popraw-
no ĂÊ zapisu
Zako ñ -
czenie
losuje kartk Ú z nazw È pracow-
nika teatru
– uczestniczy w zabawie „Na
scenie”
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
– organizuje zabaw Ú
kartki do
losowania
Na zako ñ czenie nauczyciel organizuje zabaw Ú pt. „Na
scenie”. Zasady: uczniowie losuj È kartki z nazwami
pracowników teatru, np. aktor, sufl er, scenograf, ko-
stiumolog, charakteryzator. (Nauczyciel wcze Ă niej
przygotowuje tyle losów, ilu jest uczniów w klasie,
dziel È c mniej wi Ú cej równo liczb Ú osób, np. aktor –
4 losy, scenograf – 4 losy itd.). Uczniowie siedz È w kr Ú -
gu, nauczyciel, siedz È c w Ă rodku, wypowiada s ï owa:
Re ĝ yser pracuje nad spektaklem i potrzebuje: ...............
............. . Wszystkie wymienione osoby musz È szybko
zmieni Ê miejsce. Kto nie zd Èĝ y, zajmuje miejsce na-
uczyciela i dalej prowadzi zabaw Ú .
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
Zadanie
domowe
Dla ch Ú tnych: polecenie 4. ze s. 268 podr Ú cznika.
660134412.002.png
Za ïÈ cznik nr 1
Karta pracy indywidualnej
Korzystaj È c ze s ï ownika j Ú zyka polskiego lub s ï ownika wyrazów obcych,
wyja Ă nij znaczenia nast Ú puj È cych wyrazów:
garderoba, kurtyna, aplauz, antrakt, su er, kulisy
kurtyna
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
su er
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
garderoba ...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
kulisy
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
aplauz
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
antrakt
...............................................................................................................
...................................................................................................................................................
190
660134412.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin