29.11.11.odt

(23 KB) Pobierz

Wykład 29.11.11

 

T: Mit- jego elementy

 

                     opowiadanie tradycyjne- przejście od niestabilnej sytuacji wyjściowej do stabilnej sytuacji wejściowej

                     bohaterami są bóstwa

                     opowiada o stworzeniu świata lub konkretnej rzeczy

 

Rozróżnia się:

                     mit

                     legenda

                     podania ludowe

                     baśnie

 

Mit i legenda uważane są za prawdziwe

Podania ludowe i baśnie uważane są za opowieści fikcyjne

 

Takie pojęcie mitu uważane jest za zawężone, bo należy włączyć jeszcze inne opowieści:

                     o czasach zamierzchłych (np. biblijne opowieści o potopie)

                     opowieści o przyszłym porządku świata

                     opowieści, które odnoszą się do okreslonego okresu przeszłości, w których porządek uważany jest za wzorcowy (sagi)

 

Mit ściśle związany z rytuałami- w tym ujęciu jest to opowieść pozaczasowa; zdarzenia z mitów są uobecniane w obrzędzie

 

Za mity są czasem uważane opowieści o zdarzeniach historycznych

 

Mity pełnią ważne funkcje:

  1. w perspektywie psychologicznej pozwala na kontakt z bóstwem
  2. dostarcza wzorców zachowania: -reguluje życie społeczne

                                                    - przedstawia bezalternatywne wzorce zachowań

  1. pełni funkcję poznawczą: -dostarcza systemów klasyfikacyjnych

                                          -łączy różne dziedziny w doświadczeniu

  1. funkcja dydaktyczna
  2. funkcja relaksacyjna

 

W kulturach plemiennych mity przekazywane są w obrzędach inicjacji dojrzałościowej.

 

Za mit fundamentalny uważa się mit kosmogoniczny. Tylko 1 kultura ich ni miała- chińska.

Mity kosmogoniczne pojawiły się w Chinach pod wpływem buddyzmu. Odwołują się do opozycji (męski-żeński, mokry- suchy)

W tym samym społeczeństwie mogą funkcjonować różne tradycje kosmogoniczne (np. społeczeństwa veda)

 

Eliade starał się wykazać, że członkowie społeczeństw tradycyjnych tęsknią za praczasem, dlatego opowiadają mity (tęsknota za rajem). Ten czas był czasem doskonałym.

 

Czas, w ktorym wszystko powstaje to czas snu.

 

Religia starożytnego Rzymu uważana jest za religię bez mitologii- narracji przypisywano rolę marginalną

 

Podstawowym składnikiem wyrażanym w mitach jest wiara w porządek, ład kosmiczny

W braminiźmie- tworzenie ładu kosmiczego całkowicie zależne od ludzi (kapłanów)

 

W większości kultur przyjmuje się, że bóstwa funkcjonują w panteonach. Na szczycie panteonu często stoi bóstwo niebiańskie pałniące rolę stwórcy. Bóstwo niebiańskie pełni bardzo ważną rolę w  społeczeństwach łowieckich. W społeczeństwach rolniczych jego rola mogła ulec osłabieniu, a wzrosła rola bóstw płodności. W społeczeństwach pasterskich bóstwo niebiańskie zachowuje swój prymat.

 

1898r- szkocki badacz Andrew Lans odrzucił stanowisko Tylora. Twierdził, że u najbardziej prymitywnych ludów występuje wiara w najwyższego boga, która ma być początkiem a nie końcem.

Ta teza została przejeta przez Wilhelma Schmidta.. Dokumentował pierwotny monoteizm (wiara tylko w boga stwórcę). Istota taka miała być czczona za pomocą modlitwy i ofiar. Schmidt posiłkował się koncepcją praobjawienia. Wprowadził do badań nad religią metodę.................... Starał się okreslić warstwę kultur, żeby stwierdzić że najstarsze są kultury monoteistyczne. Istoty najwyższe współistnieją z innymi bóstwami (Schmidt uważał to za późniejsze)

 

Najważniejsze kierunki w XX-wiecznych badaniach mitu:

 

W XX w mit to naiwne nienaukowe rozumienie świata.

 

  1. Szkoła filologów z ….................- nawiązywali do Freuzera ( w mitach widział wtórne uzasadnienie porządków magicznych, magia zastąpiona przez religię; bezwzględne pierwszeństwo  dla rytuału)
  2. francuska szkoła socjologiczna- mity to wyobrażenia zbiorowe, w których odzwierciedla się symboliczna struktura społeczna
  3. szkoła funkcjonalistyczna- w antropologii mit w łączności z rytuałem pełni funkcję........................
  4. Ernest Cassirer- szczególny sposób konstruowania świata
  5. psychologia analityczna- mity to symbole ujawniające treści nieświadomości
  6. rytualno mitograficzna szkoła literaturoznawstwie
  7. strukturalizm (twórca Levi-Strauss)- wiązali obecność mitu ze szczególnym sposobem funkcjonowania umysłu.

Mit stosuje binaryzm i postępującą mediację (człowiek próbuje zrozumieć świat za pomocą binarnych pozycji, odwołując się do przeciwstawnych kategorii, niektóre z opozycji są nieusuwalne z horyzontu ludzkiego widzenia. Człowiek nie może ignorować tych opozycji ani przejść nad nimi do porządku dziennego. Służa do tego określone kategorie mitu . Mit wprowadza element, który łączy skrajności.

Inspiracją dla Levi-Straussa była lingwistyka. Wyróżniał podstawowe jednostki, które nazywał mitemami. Sam mit pozbawiony jest symbolicznego znaczenia. Nadaje mu go dopiero związek z innymi mitemami

Levi-Strauss wyróżniał 2 aspekty mitów:

     -syntagmatyczny- dotyczył doboru mitemów w danym micie i związków między nimi

    -paradygmatyczny- aspekt odpowiedniości różnych mitów

Zeby ustalić znaczenie mitu trzeba ustalić możliwie dużo wariantów mitu. Kazdy mit można interpretować na wielu poziomach. Mity zawieraja opozycyjny charakter kategorii binarnych.

 

 

Pojęcie rytuału:

 

rytuał- stała i powtarzalna w okreslonych okolicznościach sekwencji działań w przekonaniu uczestników rytuału pozwala osiągnąć zamierzony cel. Ma tradycyjną formę. Nie ma religii bez rytuału

działania rytuału posiada 3 cechy:

  1. działania symboliczne
  2. działania skonwencjonalizowane- posiadające okreslona postać, akceptowaną przez innych
  3. działania pozatechniczne

 

Rytuał to zjawisko wieloaspektowe

W świecie istnieje ogromna różnorodność rytuałów religijnych, z czym wiążą się trudności w zidentyfikowaniu rytuału

 

Charakterystyka badań nad rytuałem:

  1. w perspektywie historycznej: podstawowa kontrowersja- w sporze intelektualistów (Tylor) z symbolistami (Durkheim)

Intelektualiści widzą w religii sposób wyjaśniania świata. Prymat przyznawany wierzeniom dotyczy kosmosu.

Badacze wychodzą od przekonań religijnych. Intelektualiści są zainteresowani rytuałem jako instrumentem za pomocą, którego człowiek chce wpłynąć na świat

Symboliści- rytuał jako zachowanie przez które symbolicznie wyraża się porządek społeczny

Zwolennicy dążą do rozpoznania konkretnych zjawisk społecznych

Koncepcje te nazywano ekspresyjnymi.

 

      2. symboliczny charakter rytuału- jego elementy wyrażają części zjawiska społecznego. Działania rytualne mogą być pozbawione charakteru symbolicznego

  1.  
Zgłoś jeśli naruszono regulamin