WOJSKOWA AKADEMIA TECHNICZNA
KARTA PRACY
instruktora do szkolenia w punkcie nauczania
ZAGADNIENIE :
Działanie szperacza
OPRACOWAŁ
...............................................
Instruktor
St. szer. pchor. Michał MAZUREK
WARSZAWA
2008
CZAS: 90 min
MIEJSCE: Plac ćwiczeń taktycznych.
ZABEZPIECZENIE MATERIAŁOWO-TECHNICZNE:
- ubiór polowy;
- pas;
- hełm;
- maska (na pasie nośnym);
- broń etatowa( komplet magazynków);
- torba na magazynki.
WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:
- oddalania się z punktu nauczania bez zgody instruktora
- wykonywania innych czynności niż określone przez instruktora
- zbieranie środków pozoracji z terenu placu ćwiczeń.
NAKAZUJĘ:
- zwracać szczególną uwagę na ukształtowanie terenu, np. nierówności,
- natychmiast powiadamiać instruktora o znalezionych środkach pozoracji pola walki przez podniesienie ręki
- natychmiast meldować w przypadku pogorszenia stanu zdrowia
Lp.
(dowódcy drużyny)
1.
2.
Rozpoczęcie szkolenia na punkcie nauczania (5 min)
Działanie szperacza. ( 10 min).
· przeprowadzam zbiórkę szkolonych w punkcie nauczania „DRUŻYNA BACZNOŚĆ! W SZEREGU FRONTEM DO XXX, PRAWE SKRZYDŁO NA WYSOKOŚCI YYY, ZBIÓRKA!!”
PRZEDSTAWIAM PRZEPISY BEZPIECZEŃSTWA
- „Nasza drużyna działa jako bojowy patrol rozpoznawczy. Naszym zadaniem jest wykryć punktu oporu przeciwnika pozostając niezauważonym”
· Podaje treści zagadnienia;
„DRUŻYNA BACZNOŚĆ!” Uczył Was będę zasad działania szperacza.
„SPOCZNIJ!”
Celem szkolenia jest nauczenie Was prawidłowego działania szperacza.
Pokaz z objaśnieniem
POKAZUJĘ I OBJAŚNIAM
Objaśniam cele i zasady działania szperaczy. Wyjaśniam, że szperacze działają parami. Jeden z nich jest starszym szperaczem, działa za szperaczem i kieruje jego działaniem będąc w stałej gotowości do otwarcia ognia i wsparcia szperacza.
Starszy szperacz obserwuje sygnały d-cy drużyny oraz melduje mu za pomocą sygnałów i umówionych znaków o spostrzeżeniach. Szperacze przesuwają się od jednego przedmiotu terenowego do drugiego zwracając uwagę na wszystkie charakterystyczne cechy terenu. Działają szybko i sprawnie.
- Słuchają treści i tematu zagadnienia
3.
Zakończenie zajęć na podpunkcie nauczania. ( 5 min)
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Podczas ćwiczenia praktycznego działamy jako bojowy patrol rozpoznawczy.
Wykonuję marsz całą drużyną w szyku szachownica, skrajem lasu, co 50-100m zmieniając szperaczy. Koryguję błędy. Po natrafieniu na pozorację nakazuję drużynie otworzyć ogień.
Omówienie zagadnienia
· omawiam zagadnienie ze wskazaniem:
najczęściej popełnianych błędów; sposobu ich usunięcia;
najlepiej i najsłabiej ćwiczących, stawiam zadania do samokształcenia
.przeprowadzenie zbiórki w miejscu rozpoczęcia nauczania
„DRUZYNA BACZNOŚĆ! W MIEJSCU ROZPOCZĘCIA ZAJĘĆ ZBIÓRKA”
- Podsumowanie zajęć, podaje błędy i sposoby ich uniknięcia, odpowiadam na pytania szkolonych
- ROZŁADOWANIE I SPRAWDZENIE BRONI, SPRAWDZENIE SPRZĘTU, ROZLICZENIE ŚRODKÓW POZORACJI POLA WALKI ORAZ LIKWIDACJA PUNKTU NAUCZANIA;
- ZŁOŻENIE MELDUNKU KIEROWNIKOWI ZAJĘĆ O ZAKOŃCZENIU SZKOLENIA NA PUNKCIE NAUCZANIA ORAZ PRZEKAZANIE UWAG.
Słuchają omówienia zagadnienia.
Ustawiają się na zbiórce
- Słuchają i zadają pytania
-wykonują rozkazy przełożonego
Opracował
………………..,
wieko666