SCHEMATY PUNKTOWANIA – ROZUMOWANIE
I WYKORZYSTYWANIE WIEDZY W PRAKTYCE
Zadanie 1.
Uczeń zapisuje odpowiednie działania lub zapisuje wzór na pole prostokąta.
Uczeń poprawnie oblicza pole placu zabaw (3200 [m2]).
Uwagi dotyczące pracy ucznia z dysleksją:
1. W obydwu kryteriach dopuszczamy łącznie 1 pomyłkę powstałą przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr podobnych w zapisie, przestawienie sąsiednich cyfr, opuszczenie cyfry.
Uwagi ogólne:
1. Jeśli uczeń przedstawia błędny sposób rozumowania, to nie otrzymuje punktów.
2. Jeżeli uczeń rozwiązał zadanie inną metodą niż wskazana w schemacie punktowania, należy określić czynności równoważne do czynności wymienionych w schemacie.
3. Za każde poprawne rozwiązanie zadania uczeń otrzymuje maksymalną liczbę punktów.
4. Jeśli uczeń zapisuje tylko odpowiedź, to nie otrzymuje punktów.
Przykłady poprawnego rozwiązania:
= 3200[m2]
Zadanie 2.
I. Ustalenie wymiarów najmniejszego boiska
Uczeń w rozwiązaniu używa liczb 100 i 64.
0 – 1
5.5
II. Zapisanie wyrażenia pozwalającego obliczyć pole prostokąta
3.5
Uczeń poprawnie oblicza pole boiska (6400 [m2]).
5.3
1. Jeżeli uczeń zapisał wyrażenie prowadzące do obliczenia pole prostokąta o wymiarach 100 m x 75 m lub 150 m x 64 m lub 150 m x 75 m i poprawnie obliczył je to otrzymuje 1 punkt za kryterium II i 1 punkt za kryterium III.
2. Jeżeli uczeń podał tylko prawidłową odpowiedź z jednostką to otrzymuje 2 punkty ( bez jednostki 1 punkt).
Przykład poprawnego rozwiązania:
[m2]
Uczeń poprawnie oblicza pole obszaru na, którym znajduje się zamek(3000 [m2]).
Przykład poprawnego rozwiązania
50 · 60 = 3000 [m2]
Zadanie 3.
Zadanie 4.
Uczeń zapisuje wyrażenie pozwalające na obliczenie powierzchni żagla (14 m · 9,5 m).
3.8
Uczeń poprawnie oblicza pole prostokątnego żagla (133[m2]).
Uczeń zapisuje wyrażenie 197 m2 – 133 m2.
Uczeń poprawnie oblicza różnicę 197 – 133 = 64[m2].
Uczeń podaje odpowiedź lub zapisuje [m]
I sposób
14 m · 9,5 m = 133 m2
197 m2 – 133 m2 = 64 m2
Odp: Długość boku wynosi 8 m.
II sposób
Uczeń pisze równanie: 14 · 9,5 + x2 = 197
lub równanie równoważne i rozwiązuje je.
Ułożenie prawidłowego równania
Uzyskanie wyniku x2 = 64
Uzyskanie wyniku x = 8
I. Zapisa...
migottkaa