Rozumowanie i wykorzystywanie wiedzy w praktyce - schematy punktowania.doc

(265 KB) Pobierz
SCHEMATY PUNKTOWANIA – ROZUMOWANIE

SCHEMATY PUNKTOWANIA – ROZUMOWANIE

I WYKORZYSTYWANIE WIEDZY W PRAKTYCE

Zadanie 1.

Kryteria i zasady przyznawania punktów

Liczba punktów

Numer

stan­dardu

I. Ustalenie sposobu obliczenia pola prostokąta

Uczeń zapisuje odpowiednie działania lub zapisuje wzór na pole prostokąta.

0 1

3.5

II. Poprawność rachunkowa obliczenia pola prostokąta z uwzględnieniem odpowiednich jednostek 

Uczeń poprawnie oblicza pole placu zabaw (3200 [m2]).

0 1

5.3

Uwagi dotyczące pracy ucznia z dysleksją:

1. W obydwu kryteriach dopuszczamy łącznie 1 pomyłkę powstałą przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr podobnych w zapisie, przestawienie sąsiednich cyfr, opuszczenie cyfry.

Uwagi ogólne:

1. Jeśli uczeń przedstawia błędny sposób rozumowania, to nie otrzymuje punktów.

2. Jeżeli uczeń  rozwiązał zadanie inną metodą niż wskazana w schemacie punktowania, należy określić czynności równoważne do czynności wymienionych w schemacie.

3. Za każde poprawne rozwiązanie zadania uczeń otrzymuje maksymalną liczbę punktów.

4. Jeśli uczeń zapisuje tylko odpowiedź, to nie otrzymuje punktów.

Przykłady poprawnego rozwiązania:

= 3200[m2]

 

Zadanie 2.

Kryteria i zasady przyznawania punktów

Liczba punktów

Numer

stan­dardu

I. Ustalenie wymiarów najmniejszego boiska

Uczeń w rozwiązaniu używa liczb 100 i 64.

0 – 1

5.5

II. Zapisanie wyrażenia pozwalającego obliczyć pole prostokąta

0 – 1

3.5

III. Poprawność rachunkowa obliczenia pola prostokąta

Uczeń poprawnie oblicza pole boiska (6400 [m2]).

0 – 1

5.3

Uwagi dotyczące pracy ucznia z dysleksją:

1. W obydwu kryteriach dopuszczamy łącznie 1 pomyłkę powstałą przy przepisywaniu liczb: mylenie cyfr podobnych w zapisie, przestawienie sąsiednich cyfr, opuszczenie cyfry.

Uwagi ogólne:

1.       Jeżeli uczeń zapisał wyrażenie prowadzące do obliczenia pole prostokąta  o wymiarach 100 m x 75 m lub 150 m x 64 m lub 150 m x 75 m i poprawnie obliczył je to otrzymuje 1 punkt za kryterium II i 1 punkt za kryterium III.

2.       Jeżeli uczeń podał tylko prawidłową odpowiedź z jednostką to otrzymuje 2 punkty ( bez jednostki 1 punkt).

Przykład poprawnego rozwiązania:

[m2]

 

Kryteria i zasady przyznawania punktów

Liczba punktów

Numer

stan­dardu

I. Ustalenie sposobu obliczenia pola prostokąta

Uczeń zapisuje odpowiednie działania lub zapisuje wzór na pole prostokąta.

0 1

3.5

II. Poprawność rachunkowa obliczenia pola prostokąta z uwzględnieniem odpowiednich jednostek 

Uczeń poprawnie oblicza pole obszaru na, którym znajduje się zamek(3000 [m2]).

0 1

5.3

Przykład poprawnego rozwiązania

50 · 60 = 3000 [m2]

 

Zadanie 3.

 

 

Zadanie 4.

 

Kryteria i zasady przyznawania punktów

Liczba punktów

Numer

stan­dardu

I. Ustalenie sposobu obliczenia powierzchni prostokątnego żagla

Uczeń zapisuje wyrażenie pozwalające na obliczenie powierzchni żagla (14 m · 9,5 m).

0 – 1

3.8

II. Poprawność rachunkowa obliczenia pola prostokąta

Uczeń poprawnie oblicza pole prostokątnego żagla (133[m2]).

0 – 1

5.3

III. Ustalenie sposobu obliczenia powierzchni kwadratowego żagla

Uczeń zapisuje wyrażenie 197 m2 – 133 m2.

0 – 1

3.8

IV. Poprawność rachunkowa obliczenia pola kwadratowego żagla

Uczeń poprawnie oblicza różnicę 197 – 133 = 64[m2].

0 – 1

5.3

V. Ustalenie długości boku kwadratu

Uczeń podaje odpowiedź lub zapisuje [m]

0 – 1

3.8

Przykłady poprawnych rozwiązań:

I sposób      

14 m · 9,5 m = 133 m2                                 

197 m2 – 133 m2 = 64 m2                              

Odp: Długość boku wynosi 8 m.                                                                                   

 

II sposób

Uczeń pisze równanie: 14 · 9,5 + x2 = 197

lub równanie równoważne i rozwiązuje je.

Ułożenie prawidłowego równania             

Uzyskanie wyniku x2 = 64                          

Uzyskanie wyniku x = 8   

Kryteria i zasady przyznawania punktów

Liczba punktów

Numer

stan­dardu

I. Zapisa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin