Ćwiczenia percepcji słuchowej - słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowejPOMOCE DYDAKTYCZNE1. 3 komplety obrazków przedstawiających np.: LODY OŁÓWEK CZAPKA ZESZYT SZCZOTECZKA PIERŚCIONEK WAZONCIASTKO KWIAT PASTA SZALIK SAMOCHÓD MOTORÓWKA2. Komplet kartoników z nazwami obrazków (liczba pojedyncza i mnoga)3. Komplet kartoników z napisami ilości głosek , liter i sylab4. Komplet kartoników z samogłoskami5. Krzyżówki - "uzupełnianki"a) Analiza sylabowa i głoskowa nazw obrazków - wykorzystujemy 1 komplet obrazków i kartoniki z napisem ilości sylab i głosekN - Układa przed dzieckiem kartoniki z napisem ilości sylab, głosek; rozkłada obrazkiP - Nazwij obrazki, podziel nazwy na sylaby, głoski: ułóż obrazki pod napisami z ilością sylab, głosekb) Analiza sylabowa i głoskowa nazw obrazków - wykorzystujemy 2 komplet obrazkówN - Rozkłada przed dzieckiem obrazki najpierw 1 komplet obrazkówP - Ułóż obrazki wg ilości sylab w nazwie obrazka od najkrótszych do najdłuższychN - Rozkłada przed dzieckiem obrazki najpierw 2 komplet obrazkówP - Ułóż obrazki wg ilości głosek w nazwie obrazka od najkrótszych do najdłuższychc) Rozpoznawanie określonej głoski w nagłosie - wygłosie nazw obrazków - wykorzystujemy 1 komplet obrazkówN - Rozkłada przed dzieckiem obrazkiP - Pokaż mi obrazek, w którego nazwie słyszysz na początku ... ? Pokaż mi obrazek, w którego nazwie słyszysz na końcu ... ?d) Rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazw - wykorzystujemy 1 komplet obrazkówN - Rozkłada przed dzieckiem obrazkiP - Pokaż obrazek, którego nazwa rozpoczyna się na ... ?Ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokoweja) Rozpoznawanie, wyszukiwanie i utrwalanie samogłosek w wyrazach - wykorzystujemy komplet wyrazów (liczba pojedyncza) i samogłosek, krzyżówkaN - Układa przed dzieckiem kartoniki z samogłoskami i wyrazami (odwrócone napisy)P - Powiedz i pokaż, jakie samogłoski występują w wylosowanych przez ciebie wyrazach, na końcu uzupełnij krzyżówkę samogłoskamiD - Losuje wyraz, odczytuje samogłoski - może je również pokazać, by lepiej zapamiętało, na końcu uzupełnia samogłoskami krzyżówkęN - Układa przed dzieckiem wyrazy (same lub z obrazkami, wersja trudna same obrazki) i samogłoskiP - Przeczytaj wyraz (wskaż obrazek, w którego nazwie), który ma następujące samogłoski - nauczyciel pokazuje samogłoski, które występują w danym wyrazie np. czapka - a, a; samochód - a, o, ó itd..., na końcu uzupełnij krzyżówkę.b) Utrwalanie kolejności alfabetycznej - wykorzystujemy komplet wyrazówN - Układa przed dzieckiem wyrazyP - Ułóż wyrazy w kolejności alfabetycznej, biorąc pod uwagę pierwszą literę;P - Ułóż wyrazy w kolejności alfabetycznej, biorąc pod uwagę ostatnią literęĆwiczenie logicznego myślenia - wykorzystujemy 3 komplety obrazkówN - Pokazuje dziecku układ obrazków 4 lub 5, ułożonych następująco: 3 jednakowe obrazki i różny lub 2 razy po 2 pasujące do siebie obrazki i 1 różnyP - Który obrazek nie pasuje do pozostałych ?Gramatyka - wykorzystujemy 3 komplety obrazków i napisy w liczbie pojedynczej i mnogiejN - Układa przed dzieckiem napisy i zestawy obrazków mnoga - pojedyncza (2 szale - 1 szal)P - Podpisz właściwym napisemOdpoczynek - pamięć wzrokowa - wykorzystujemy 2 komplety obrazkówN - Rozkłada obrazki przy pomocy dziecka, tak by nie było widać obrazkaP - Odkrywamy na przemian po 2 obrazki. Jeśli będzie jednakowa para zabieramy ją, jeśli nie zakrywamy obrazki. Wygrywa mający więcej par. Gra - super pamięć
Madziulka86