psychologia_ogolna_sem_1.doc

(354 KB) Pobierz
Wykład 1 26

Wykład 1                                                                                                                 

 

ODMIANY PSYCHOLOGII

 

 

1.       Psychologia Zdrowego Rozsądku, psychologia potoczna

2.       Psychologia Humanistyczna (co jest lepsze, co warto i dlaczego)

3.       Psychologia Naukowa (co jest, jakie jest i dlaczego jest takie z naciskiem na regularność i powtarzalność zjawisk)

 

 

PSYCHOLOGIA POTOCZNA

 

Garth Fletcher (1984) : w obrębie psychologii potocznej obecne są trzy rodzaje

    potocznych przekonań:

1.       Powszechne przyjmowane założenia co do natury świata (..że istnieje, że regularne zachowania są trwałe, że każdego dnia jesteśmy tą samą osobą)

2.       Zbiór maksym, przypowieści, przysłów i reguł („nie mów hop, póki nie przeskoczysz”..)

3.       Rozpowszechniony sposób myślenia o świecie (swój lepszy niż obcy, świat jest lub nie jest sprawiedliwy)

 

 

Przykłady potocznych przekonań psychologicznych:

 

Jakie cechy posiada człowiek mający duże zdolności?

     (Czy jest- wybierz jedno)

-           cierpliwy

-           pracowity

-           szybki

-           leniwy

 

       Jakie cechy posiada człowiek mało zdolny?

-           cierpliwy

-           pracowity

-           szybki

-           leniwy

 

       Jakie cechy posiada człowiek pracowity?

-           tępy


 

ZDOLNE   LENIWE

LENIWE    ZDOLNE

            TĘPE            PRACOWITE

PRACOWITE      TĘPE

 


nie istnieją między nimi żadne korelacje, ale A. Szmajke mówi: „Nie mów nauczycielowi, że jesteś pracowity, bo pomyśli, że jesteś tępy”. Pracuj, a mów, że jesteś leniwy:)

 

 

Inne:

-           uroda i inteligencja (pomiary jawne vs pomiary ukryte)

-           uroda i pracowitość

-           uroda i dobry charakter (Dion, Brescheid i Walster, 1972)

-           uroda i lepsze traktowanie (wyroki, Steward, 1980)

 

Którym osobom chętniej proponowano spełnienie prośby o datek? (badania J. Kulbata,

     2003)...

    Unikanie osób z rysem smutku na twarzy, osoby uśmiechnięte są bardziej prospołeczne,

    chętniejsze do pomocy.

 

Sądy wartościujące o naturze ludzkiej (nauczyciele)

 

80% odpowiedziało, że 20 razy  - „ile razy musi się zdarzyć coś, aby można było powiedzieć, że zdarza się często?”    

Jakie są dzieci wg. nauczycieli? (wg. J. Krosny- Wekselberg, 1982)

 

 

                

 

Uczynek Dobry

 

 

Uczynek Zły

 

 

 

Motywy Wewnętrzne

 

 

 

NIE

 

TAK

 

Motywy Zewnętrzne

 

TAK

 

NIE

Zły człowiek robi złe rzeczy z wyboru, a dobre z konieczności. Dobry człowiek robi złe rzeczy z konieczności a dobre z wyboru.

Ludzie są źli.


Cechy potocznych przekonań:

 

1.       Kategoryczne (błąd powszechnej zgodności: ja tu zawsze skręcam)

Przekonanie, że inni myślą tak samo jak ja.

 

2.       Pewne (ponad wszelką wątpliwość wiem)

3.       Skrajne (brak środka: jestem za a nawet przeciw)

4.       Aprzyczynowe (przesądy: sznurówki matematyka)

5.       Wewnętrznie sprzeczne (ludzie są źle, ja jestem dobry)

Są to przekonania nieobalalne.

 

 

PSYCHOLOGIA NAUKOWA

odosobniony przypadek vs regularność

 

Psychologia naukowa zawiera się w trzech nie równoważnych elementach:

1.       Opis (jakie to jest)- opis cech

2.       Wyjaśnienie (przypisuje się temu większą wagę)

3.       Przewidywanie

 

 

Najważniejsze pytania psychologii naukowej:

 

Co on robi? (do czego zmierza, jaka jest struktura jego czynności)

Czy robi to często, a nawet regularnie, czy raczej sporadycznie?

Czy robi to w wybranych sytuacjach lub wobec wybranych obiektów, czy też w

     każdej sytuacji i wobec każdego obiektu?

Dlaczego to robi? Co stoi za jego zachowaniem? Co jest przyczyną zachowania?

Czy można ustalić związek między warunkami, w jakich dochodzi do zachowania,

      i cechami zachowania?

W jakich warunkach na pewno tak się zachowa?

Czy ma jakieś właściwości skłaniające go do danego zachowania, albo wyklucza-

     jące takie zachowanie?

Czy do wystąpienia  danego zachowania potrzebna jest kombinacja wielu

     warunków i wielu właściwości?

Jaka kombinacja warunków wyklucza lub radykalnie zmniejsza prawdopodo-

      bieństwo danego zachowania?

 


Tzw. Sześcian Harolda Kelleya:

 

Zdaniem Harolda K. zrozumienie zachowania wymaga jego analizy z trzech co  najmniej perspektyw:

1.      Perspektywy Spójności- Zmienności Zachowania: czy podmiot to zachowanie przejawia zawsze (lub choćby często), czy raczej rzadko. Jeśli jest częste skłonni jesteśmy przypisywać je wewnętrznym właściwościom podmiotu, jeśli rzadkie- szukamy raczej zewnętrznego źródła zachowania.

2.      Perspektywy Wybiórczości Obiektu Zachowania: czy podmiot zachowuje się w dany sposób wobec wszystkich obiektów danej klasy, czy tylko wobec niektórych?

3.      Informacje i podzielaniu lub powszechności  społecznej danego zachowania- czy wobec danego obiektu wszyscy zachowują się w ten sam sposób, czy tylko niektórzy? Jeśli tak zachowują się wszyscy, skłonni jesteśmy przypisywać zachowanie przyczynom zewnętrznym, a jeśli tylko jedna osoba, skłonni jesteśmy sądzić, że to przyczyny wewnętrzne.

 

 

 

NAUKA A ZDROWY ROZSĄDEK

 

Formy niezgodności wiedzy ze zdrowym rozsądkiem:

1.      Wszyscy wiedzą, że jest inaczej: o prawdzie w nauce decyduje nie większość głów a argumenty

-           eksperyment nad prawda (Festinger)

-           dotacje i uczucia (eurobarometr)

-           paradygmat grupy minimalnej (Tajfel)

-           rywalizacja (licytacja dolara, Teger)

2.      Efekty paradoksalne:

-           odwrócone placebo (Nisbett i Storms)

-           terapia zaburzeń seksu

3.      Dwie tendencje wykluczające się:

-           ambiwalentne uczucia (miller, koncepcja gradientów)

-           chciwość i lenistwo (koncepcja Szmajke)

-           podatki i ulgi podatkowe (Tyszka i Sokołowska)

-           demokracja i państwo opiekuńcze (Reykowski)

4.      Brak związku miedzy zachowaniem i wartościami, czy deklaracjami

-           posłuszeństwo (Milgram)

-           uczciwość i fałszywe zeznania (Lukaszewski)

5.      Zachowania nieuzasadnione

-           stopa w drzwiach (Friedman)

-           huśtawka emocjonalna (Doliński)

-           bezmyślność (Langer)

 

 

 

 


Wykład 2                                                                                                   

 

CO JEST PRZEDMIOTEM PSYCHOLOGII?

 

● analiza ludzkich zachowań

● analiza właściwości posiadanych przez ludzi i ich związek z zachowaniami (czy ludzie

    mają własne właściwości?) geneza właściwości

● analiza warunków w jakich pojawiają się dane zachowania i/lub dane właściwości (stany i/lub cechy)

analiza stanów (np. emocjonalnych), w jakich bywają ludzie –ich źródeł i następstw

 

Podstawowe założenia:

 

1.       Każdy człowiek posiada pewne właściwości wspólne dla swego gatunku, więc wszyscy są pod pewnymi względami podobni do siebie. Założenie to umożliwia generalizację twierdzeń, uogólnienie faktów i przenoszenie wiedzy dotyczącej jednego człowieka, czy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin