Pytania egzaminacyjne z dydaktyki.odt

(11 KB) Pobierz

 

PYTANIA EGZAMINACYJNE

 

1.Scharakteryzuj metodę, sposób, chwyt według Stanisława Bortnowskiego

 

2.Omów klasyfikację metod nauczania.

 

3.Scharakteryzuj zagadnienie celów lekcji polonistyczne (klasyfikacja celów, sposoby ich formułowania).

 

4.Omów konstrukcję lekcji, budowę, (definicja lekcji, typologie i podziały lekcji, lekcja a cykl, jak przygotować się do lekcji)

 

5.Lekcja jako cykl ćwiczeń (według Reginy Pawłowskiej)

 

6.Wymień i omów zasady planowania lekcji języka polskiego

 

7.Oceń pogadankę heurystyczną – zalety i ograniczania

 

8.Scharakteryzuj wymiary przedmiotu język polski (np. według Z. Urygi)

 

9.Omów wpływ lekcji polskiego na wychowanie młodzieży.

 

10.Omów zadania nauczyciela polonisty.

 

11.Sformułuj zasady sprawdzania wypracowania uczniowskiego.

 

12.Scharakteryzuj rodzaje ćwiczeń w pisaniu, rodzaje ćwiczeń w czytaniu.

 

13.Dokonaj klasyfikacji błędów w wypracowaniach uczniowskich.

 

14.Omów zagadnienie: komunikacyjne nauczanie języka.

 

15.Warsztat dziennikarski w nauczaniu sprawności tekstotwórczych.

 

16.Omów zasady konstruowania testu(egzamin gimnazjalny i sprawdzian po klasie szóstej, jakie umiejętności sprawdzają).

 

17.Nauka ortografii a sprawność czytania.

 

18.Dysleksja, dysgrafia, dysortografia, definicje, formy pracy z dziećmi z dysfunkcjami.

 

19.Nauka o języku a nauka literatury.

 

20.Omów koncepcje nauczania literatury – kanon, porządek tematyczny, historycznoliteracki.

 

21.Scharakteryzuj nauczyciela i jego rolę w interpretacji tekstów.

 

22.Strukturalizm w szkole – zalety, ograniczenia.

 

23.Hermeneutyczna interpretacja tekstu poetyckiego w szkole. (nie dla roku III)

 

24.Omów metody aktywizacyjne w pracy nad tekstami literackimi.

 

25.Pytanie i jego rola w dydaktyce i w interpretacji tekstu.

 

26.Interpretacja aksjologiczna tekstów literackich

 

27.Eksplikacja literacka – ograniczenia i zalety

 

28.Metoda słów-kluczy

 

29.Poststrukturalizm na lekcjach języka polskiego

 

30.Edukacja czytelnicza

 

31.Edukacja medialna

 

32.Podstawa programowa, podręcznik a wolność nauczyciela

 

33.Strategia wprowadzania kontekstów

 

34.Omów i porównaj dwie serie podręczników do szkoły podstawowej

 

35.Omów i porównaj dwie serie podręczników do gimnazjum

 

36.Omów i porównaj dwie serie podręczników do liceum

 

37.Podstawa programowa a program.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin