Awaria.pdf

(531 KB) Pobierz
CO ROBIÆ
382492371.009.png
Awaria silnika
Zdarzające się awarie silników to zmora dla każdego pilota. Były one i są przyczyną wielu
katastrof. Obecnie wielosilnikowe samoloty pasażerskie są tak konstruowane aby były w
stanie bezpiecznie latać, a nawet wznosić się z niepracującym jednym z silników. Jednak
ciągle „utrata” jednego z silników w krytycznych momentach lotu, jakimi są start i lądowanie,
powoduje ogromne zagrożenie. Aby zminimalizować niebezpieczeństwo z przyczyny
ludzkiej, piloci regularnie przechodzą specjalne treningi, w wartych miliony dolarów
symulatorach, tak aby w chwili awarii ich czynności były natychmiastowe i niemalże
instynktowne.
Chociaż nasze samoloty, w trochę tańszych symulatorach, zwykle nie miewają awarii silnika
to możemy ją sami spowodować wyłączając ręcznie jeden z nich. W poniższym artykule
omówimy sobie podstawowe czynności jakie powinniśmy wykonywać gdy w trakcie lotu
jeden z silników przestanie pracować.
Troszkę aerodynamiki
Zacznijmy od krótkiego przypomnienia dlaczego samolot lata. Podczas normalnego lotu
silnik lub silniki sprawiają, że samolot porusza się do przodu co powoduje przepływ
powietrza wokół skrzydła. Płaty nośne są tak wyprofilowane, że powietrze opływające jego
górną część musi pokonać większą odległość, a tym samym musi robić to z większą
prędkością, niż powietrze opływające ich dolną część. To powoduje siłę nośną, która
utrzymuje samolot w powietrzu. Jednakże poniżej pewnej prędkości przepływu powietrza
wokół skrzydeł powstająca siła nośna jest zbyt mała aby utrzymać samolot i następuje
zjawisko tzw. przepadnięcia w wyniku czego samolot zaczyna spadać.
Samolot wielosilnikowy
Aby lecieć na stałej wysokości i utrzymywać określony kierunek musimy zrównoważyć siły
oddziałujące na samolot – siła nośna vs grawitacja i ciąg silnika vs opór czołowy. Ale to nie
wszystko. Siły te muszą działać symetrycznie gdyż w przeciwnym przypadku samolot zacznie
obracać się wokół jednej z trzech osi (pionowej, poziomej lub podłużnej). Tak więc lewy
silnik powinien wytwarzać taki sam ciąg jak silnik prawy a lewe skrzydło powinno dawać
taką samą siłę nośna jak skrzydło prawe.
Lot normalny
382492371.010.png 382492371.011.png 382492371.012.png
Kolor zielony - silnik działający; kolor żółty – silnik niedziałający
Utrata jednego silnika
Gdy w samolocie o napędzie dwusilnikowym jeden z silników zatrzyma się, ciąg nie będzie
zrównoważono i samolot natychmiast zacznie obracać się wokół swojej osi pionowej w
kierunku niepracującego silnika. Gdy samolot będzie zakręcał, skrzydło na którym
umocowany jest zdefektowany silnik będzie wytwarzać mniejszą siłę nośną co spowoduje
przechył samolotu w tę stronę.
Defekt jednego silnika
O ile utrata siły ciągu jednego z silników jest niebezpieczna, to co bez wątpienia może
spowodować nieuchronną katastrofę jest brak natychmiastowej reakcji ze strony pilota.
Samolot będzie pogłębiał przechył na skrzydło z niepracującym silnikiem, aż do utraty
stateczności, i może zakończy się to korkociągiem, z którego nie będzie można wyjść.
Przyczynami korkociągu będzie przekroczenie krytycznego kąta natarcia przez jedno ze
skrzydeł ale przede wszystkim skomplikowane położenie samolotu, z którego wyprowadzenie
jest niemożliwe.
Jak zapobiec katastrofie
Aby zapobiec zbaczaniu z kursu w kierunku niepracującego silnika należy przy pomocy steru
kierunku (pedały) „obrócić” samolot w kierunku silnika sprawnego tak aby znowu leciał
pożądanym kursem. Ale to nie wszystko. Ster kierunku działa także jak lotka i tym samym
powoduje przechył samoloty na jedną stronę. Operując wyłącznie sterem kierunku
zapobiegniemy wpadnięciu w korkociąg ale nie zniwelujemy różnicy w sile nośnej obu
skrzydeł. Samolot będzie dalej zmieniał kierunek lotu, aczkolwiek wolniej; będzie przechylał
się na skrzydło; utrzymanie właściwego kierunku będzie wymagało ciągłej korekty albo loty
w przechyle na skrzydło z pracującym silnikiem. Zarówno jedno jak i drugie jest bardzo
niebezpieczne podczas podejścia do i oczywiście samego lądowania.
382492371.001.png 382492371.002.png 382492371.003.png
Utrzymanie kursu wyłącznie sterem kierunku
Dlatego aby skompensować działanie steru kierunku i utrzymać skrzydła samolotu w
poziomie należy użyć lotek na skrzydłach (wolant). Lotkę na skrzydle z pracującym silnikiem
wychylamy w dół i utrzymujemy wychylenie steru kierunku w kierunku skrzydła z silnikiem
niepracującym. Przy prawidłowym ustawieniu samolot będzie leciał w pożądanym kierunku i
bez przechyłu. Co prawda nos samolotu nie będzie „wskazywał„ dokładnie kursu lotu i
samolot będzie leciał jakby „bokiem” ale tę sytuację zapewne w większości znamy z
lądowania z bocznym wiatrem.
Utrzymanie kursu sterem kierunku i lotkami
W teorii wydaje się to łatwe, w praktyce niestety tak nie jest. Największy problem sprawia
takie dobranie wychylenia stery kierunku i lotek aby samolot leciał wymaganym kursem i bez
przechyłów. Trudność polega na tym, iż różne czynniki mają wpływ na stopień wychylenia
steru kierunku a co za tym idzie lotek:
382492371.004.png 382492371.005.png 382492371.006.png 382492371.007.png 382492371.008.png
Prędkość : im wyższa prędkość tym mniejsze wychylenie steru
Ciąg silnika : im wyższa moc silnika tym większe wychylenie steru
Klapy : im bardziej wysunięte klapy tym większe wychylenie steru
W locie poziomym zmiana prędkości ma mniejszy efekt na stopień wychylenia steru gdyż
wzrost prędkości i wzrost ciągu silnika równoważą się wzajemnie.
Natomiast użycie klap ma wielki wpływ na równowagę sił ponieważ wzrost siły nośnej i
spadku prędkości nakładają się na siebie.
Największe wychylenie steru kierunku konieczne jest w przypadku startu na jednym silniku
lub wykonywaniu „go-around” po nieudanym podejściu, ze względu na maksymalny ciąg
silnika i relatywnie niską prędkość.
Kilka pożytecznych rad
- Gdy odzyskasz kontrole nad samolotem użyj trymerów aby ustabilizować lot na kursie
i pożądanej wysokości.
- Gdylądujesz na jednym silniku wychyl klapy na 10-15 stopni i ląduj z prędkością
większą o 10-30 węzłów niż normalnie. Wytrymuj samolot zanim będziesz na
wysokości 1000 stóp, potem koryguj lot ręcznie. Nie używaj wstecznego ciągu
(reverser)!!! Do hamowania używaj wyłącznie spoilerów i hamulców na koła!!!
- Różne samoloty w odmienny sposób zachowują się w trakcie lotu z jednym silnikiem.
To co dla jednych jest za mało dla innych może być za dużo. Nie polegaj na swoich
doświadczeniach z jednym typem samolotu gdy lecisz inny. Polegaj wyłącznie na tym
co pokazują przyrządy!
Checklista gdy zawiedzie jeden z silników
- ustabilizujlot
- wychylaj ster kierunku w kierunku pracującego silnika aż samolot będzie leciał prosto
- wychylajlotkę na skrzydle z niepracującym silniki w dół aż samolot wyjdzie z
przechyłu
- wyłącz autopilota (HDG, NAV, AT) i Yaw Damper
- ustabilizujbezpieczną prędkość Vyse (prędkość maksymalna wznoszenia na jednym
silniku w samolotach dwusilnikowych)
- dajpełną moc silnika (przepustnica, skok śmigła, mieszanka)
- schowaj klapy, spoilery, sloty, podwozie tzw. czysta konfiguracja
- utrzymujprędkość Vyse
- zidentyfikuj niesprawny silnik
- utrzymujprędkość Vyse
- potwierdź prawidłowość identyfikacji niesprawnego silnika poprzez całkowite
zamknięcie jego przepustnicy
- utrzymujprędkość Vyse
- zabezpiecz niesprawny silnik (śmigło w pozycji „feather”, mieszanka zamknięta)
- utrzymujprędkość Vyse
- gdy ustabilizujesz lot wytrymyj dokładnie samolot
- utrzymujprędkość Vyse
- dalszeczynności zgodnie z checklistą
- włącz ponownie autopilota o ile zachodzi taka potrzeba
Zgłoś jeśli naruszono regulamin