NOWE PRAWO - EKSPERTYZY z 30 marca 10 (nr 62).pdf

(1117 KB) Pobierz
Ekspertyzy_v1.qxd
nr 62 (2693)
30 marca 2010
ekspertyzy
nowe prawo
PRAKTYKA
PRZEPISY
AUTORZY DODATKU
DOTACJE NA ROZWÓJ Nie tylko fundusze europejskie
Ostatnie dotacje.
Magdalena Burnat-Mikosz
Beata Tylman
Fundusze strukturalne dają przedsiębiorcom w Polsce
szanse na nadrobienie zaległości w rozwoju.
Potrzeby są ogromne, zarówno
w wymiarze dostępu do naj-
nowszych technologii, jak i pod-
stawowych potrzeb infrastruk-
turalnych. Tymczasem środ-
ków strukturalnych szybko
ubywa, a inne narzędzia pomo-
cy publicznej są mało skutecz-
ne. Pomimo potrzeby podniesie-
nia poziomu innowacyjności go-
spodarki polskiej (dzisiaj tylko
0,56 proc. PKB przeznaczane
jest na działalność badawczo-
rozwojową) nakłady i dobór in-
strumentów nie przynoszą
oczekiwanych efektów. Przypo-
mnijmy, że w regionie UE mniej
innowacyjne gospodarki od Pol-
ski mają jedynie Bułgaria, Ru-
munia, Litwa i Łotwa.
Unia pełna innowacji
Z punktu widzenia przed-
siębiorców istotniejsze są
projekty przewodnie przypi-
sane do każdego z celów.
Warto zwrócić uwagę na pro-
jekt „Unia innowacji”, zakła-
dający implementację wyni-
ków badań do działalności go-
spodarczej, i na „Europejską
agendę cyfrową”, ukierunko-
waną na upowszechnienie
szybkiego Internetu. Kolejne
projekty przewodnie powią-
zane z inwestycjami firm to
„Europa efektywnie korzy-
stająca z zasobów”, w ra-
mach którego mają być
wspierane projekty m.in.
zmniejszające emisje oraz
projekty w odnawialne źródła
energii, 'Polityka przemysło-
wa w erze globalizacji' ukie-
runkowany na stworzenie
konkurencyjnej bazy prze-
mysłowej w Europie oraz
„Program na rzecz umiejęt-
ności i zatrudnienia” ukie-
runkowany na zdobywanie
kwalifikacji przez całe życie.
Planuje się utworzyć jednoli-
ty patent UE i specjalny sąd
patentowy.
Joanna Hejft-Wolska
Michał Turczyk
Internet i środowisko
Kolejne projekty, realizujące
założenia strategii, mogą do-
tyczyć dostępu do internetu.
Celem jest powszechny do-
stęp do sieci o prędkości
transmisji danych min. 30
Mb/s do 2020 roku oraz
o prędkości powyżej 100 Mb/s
dla co najmniej 50 proc. go-
spodarstw domowych.
Priorytetem w obszarze
ochrony środowiska pozosta-
ną odnawialne źródła energii,
podkreśla się jednak, iż
w działaniach proekologicz-
nych powinny być wykorzy-
stywane badania naukowe
i technologie informacyjne.
Jako istotne wskazuje się pro-
jekty dążące do ograniczenia
poziomu emisji środków
transportu. Wśród projektów
związanych z kształceniem
nacisk jest położony na zwięk-
szenie współczynnika osób za-
trudnionych oraz na dopaso-
wywanie umiejętności do po-
trzeb rynku pracy.
Joanna Plizga-Phillips
Magdalena Jabłońska
Strategia rozwoju Europy
Antycypując przyszłe utrud-
nienia w dostępnie do kapitału
wspierającego wzrost poziomu
innowacyjności polskiej gospo-
darki, warto zainicjować dys-
kusję o tym, co dalej w Europie
2020. Ogłoszona w marcu
Strategia Rozwoju Europy wy-
tyczy kierunki dystrybucji
środków unijnych począwszy
od 2014 roku. To według jej za-
łożeń będą kształtowane pro-
gramy operacyjne oraz okre-
ślane typy projektów podlega-
jące dofinansowaniu. Obecnie
przyjęto w jej ramach trzy
główne cele rozwojowe:
Komercjalizacja wynalazków
Utrzymano politykę spójno-
ści, innowacyjna gospodarka
będzie jednak rozumiana nie
tyle, jako inwestycje w nowe
technologie, lecz jako działa-
nia zmierzające do komercja-
lizacji wynalazków opraco-
wywanych w projektach ba-
dawczych. Wskazuje się też
obszary priorytetowe inno-
wacji: bezpieczeństwo ener-
getyczne, transport, zmiany
klimatu, korzystanie z zaso-
bów, zdrowie, metody pro-
dukcji przyjazne środowisku,
gospodarowanie gruntami.
Michal Jaworski
Katarzyna Berbeć
Szansa dla Polski
W tak nakreślonych ramach
polskie potrzeby stymulowa-
nia innowacyjności powinny
móc zostać zaspokojone. Klu-
czem do umiejętnego korzy-
stania z instrumentów wspar-
cia jest dobra diagnoza źródła
barier i jasne cele, tak na po-
ziomie strategii, jak i jej wyko-
nania. Rzetelna ocena jakości
projektów przedkładanych do
dofinansowania powinna do-
minować potrzebę pośpiechu
w wydatkowaniu środków.
Tylko w taki sposób możemy
podnieść dynamikę wzrostu
stopnia innowacyjności pol-
skiej gospodarki.
rozwój inteligentny – go-
spodarka oparta na wiedzy
i innowacji,
rozwój zrównoważony – go-
spodarka przyjazna dla
środowiska,
rozwój sprzyjający integra-
cji społecznej – wysoki po-
ziom zatrudnienia.
Magdalena Kućma
Agata Kurcewicz
Kluczem do umiejętnego
korzystania z instrumentów
wsparcia jest dobra diagnoza źródła
barier
Redakcja Marek Kutarba
Magdalena Burnat-Mikosz
partner zarządzająca Zespołem
Dotacji i Ulg Inwestycyjnych Deloitte
I co dalej?
269877197.102.png 269877197.113.png 269877197.124.png 269877197.135.png 269877197.001.png 269877197.012.png 269877197.023.png 269877197.034.png 269877197.045.png
 
K 2
Dotacje na rozwój
30 marca 2010 nr 63 (2693) www.gazetaprawna.pl
2010: rok dotacji na projekty energetyczne
– pilotaż czy realne wsparcie?
Rok 2010 ma być przeło-
mowy dla pozyskiwania
funduszy europejskich
w branży energetycznej.
Sektor oczekuje z niecier-
pliwością na prawdopodob-
nie ostatnie konkursy
w najpopularniejszych
schematach wsparcia. Już
teraz wiadomo, że dostęp-
ne budżety zaspokoją jedy-
nie część potrzeb.
Większość mechanizmów
wsparcia projektów związa-
nych bezpośrednio z energe-
tyką, przewidzianych na lata
2007–2013 ma charakter pilo-
tażowy – przewidziane bu-
dżety są niewspółmierne do
potrzeb. Konkursy w działa-
niach skierowanych bezpo-
średnio dla branży energe-
tycznej powinny – zgodnie
z wcześniejszymi planami –
już startować. Niestety, nie
obędzie się bez opóźnień.
Można więc jeszcze wiele
zrobić, aby dopracować do-
bry projekt.
Najpopularniejszym źró-
dłem wsparcia inwestycji
w odnawialne źródła energii
jest Działanie 9.4 Programu
Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko (PO IŚ), w któ-
rym pierwszy konkurs odbył
się w 2009 r. Drugi nabór miał
odbyć się już na początku
2010 roku. Jednak dość nie-
oczekiwana zmiana Instytucji
Wdrażającej i pozbawienie tej
funkcji Instytutu Paliw i Ener-
gii Odnawialnej na rzecz De-
partamentu Funduszy Euro-
pejskich Ministerstwa Gospo-
darki spowodowała opóźnie-
nia. Czy będzie to jedynie
zmiana jednostki przyjmują-
cej i oceniającej wnioski czy
też jednocześnie zmiana po-
dejścia do problemowych za-
gadnień? Pomimo oświad-
czeń o ciągłości praktyki,
warto śledzić komunikaty pu-
blikowane przez MG, odpo-
wiedzi na najczęściej zadawa-
ne pytania, zaś w kwestiach
wątpliwych – zwracać się o in-
dywidualne interpretacje.
Przewidywany budżet dru-
giego konkursu to ponad 500
mln zł. Podstawowe zasady
pozostają niezmienne:
o dotację mogą ubiegać się
przede wszystkim przed-
siębiorcy,
Alternatywne źródła grantów w energetyce
wartość planowanej inwe-
stycji powyżej 20 mln PLN
(10 mln PLN dla elektrow-
ni wodnej oraz wytwarza-
nia energii z biogazu i bio-
masy),
9.6 PO IŚ "Sieci ułatwiające odbiór energii
ze źródeł odnawialnych"
inwestycje związane z przesyłem i
dystrybucją energii odnawialnej
10.3 PO IŚ "Rozwój przemysłu dla
odnawialnych źródeł energii"
dla przedsiębiorstw wytwarzających
technologie wykorzystywane do
produkcji energii odnawialnej
budowa nowoczesnych linii
technologicznych wytwarzających
urządzenia wykorzystywane do
produkcji energii elektrycznej i cieplnej
ze źródeł odnawialnych oraz
biokomponentów i biopaliw
minimalna wartość projektu
obniżona do 8 mln PLN
dofinansowanie od 30 do
70 proc. kosztów,
maksymalna kwota
wsparcia ze środków euro-
pejskich – 40 mln PLN.
Jak pokazuje doświadczenie
ubiegłorocznego konkursu,
w Działaniu 9.4, najbardziej
popularnym typem inwestycji
w OZE są farmy wiatrowe. Ze
120 złożonych wniosków do-
tyczyło ich aż 86 (biogazowi –
19, elektrowni wodnych – 6,
elektrowni na biomasę – 5, in-
westycji geotermalnych i so-
larnych – po 2). Wnioski wyło-
nione do dalszej procedury
odzwierciedlają podobne pro-
porcje, co wskazuje, iż kryte-
ria oceny nie preferują żadnej
formy OZE i wszystkie inwe-
stycje mają szansę na dotację
– o ile są odpowiednio przygo-
towane, zaś wnioski – dobrze
sporządzone.
Kluczowe aspekty to: ter-
min gotowości realizacyjnej
(maks. 12 miesięcy od daty
zakończenia naboru wnio-
sków w danej rundzie) oraz
4.1 PO IŚ "Wsparcie systemów
zarządzania środowiskowego"
przygotowanie i certyfikacja SZŚ
Program Operacyjny Innowacyjna
Gospodarka
tworzenie i rozbudowa centrów usług
wspólnych, IT i badawczo-rozwojowych
badania i rozwój nowych technologii
wsparcie budowy farmy
wiatrowej, elektrowni
wodnej o mocy do 10 MW,
elektrowni na biomasę lub
biogaz czy ciepłowni geo-
termalnej,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
kompleksowe projekty szkoleniowo-
-doradcze dla firm
minimalny poziom przygoto-
wania inwestycji (niezbędne
ważne techniczne warunki
przyłączenia wszystkich uję-
tych w projekcie źródeł do
sieci KSE, o ile dotyczy). Do-
datkowo, dla farm wiatro-
wych wprowadzono obowią-
zek przedstawienia wyników
zakończonych co najmniej
rocznych pomiarów wiatro-
wych. Fakultatywne jest na-
tomiast przedłożenie na eta-
pie wniosku: promesy kredy-
towej, pozwolenia na budowę
czy dokumentacji o przepro-
wadzeniu postępowania
w sprawie wydania decyzji
o środowiskowych uwarun-
kowaniach. Co do zasady, im
bardziej zaawansowane jest
przygotowanie inwestycji,
tym większa szansa na dota-
cję. Pozostałe kryteria oceny
dotyczą efektywności kosz-
towej i produktywności jed-
nostek.
Joanna Hejft-Wolska
menedżer w Zespole Dotacji i Ulg
Inwestycyjnych Deloitte
wykluczone jest m.in.
wsparcie technologii
współspalania paliw ko-
palnych z biomasą lub bio-
gazem, wytwarzania ener-
gii w wysokosprawnej ko-
generacji ze źródeł odna-
wialnych czy spalania
odpadów komunalnych,
Nowe zasady wsparcia projektów szkoleniowych
– niewielkie modyfikacje czy zmiana koncepcji?
Szkolenia dofinansowane
ze środków unijnych cieszą
się wśród przedsiębiorców
niesłabnącym zaintereso-
waniem.
W ubiegłorocznym konkursie
w ramach działania 2.1.1 Pro-
gramu Operacyjnego Kapitał
Ludzki złożono 1122 wnioski
na kwotę dofinansowania 2,1
mld zł przy alokacji na dzia-
łanie 509 mln zł. Powoduje to,
iż instytucje zaangażowane
w ustalanie reguł naboru za-
ostrzają wymagania stawia-
ne aplikującym przedsiębior-
com. W rezultacie, podczas
najbliższego naboru wnio-
sków na ponadregionalne
projekty zamknięte, o szansie
na dofinansowanie może de-
cydować silne powiązanie
projektu z kwestiami równo-
ści szans i zasadą kształcenia
przez całe życie, tj. obszarami
wynikającymi ze wspólnoto-
wej polityki spójności.
Już na etapie kryteriów
dostępu należało będzie
wykazać, że projekt obej-
muje moduł szkoleniowo-
-doradczy skierowany do
kadry zarządzającej, zwią-
zany z zarządzaniem wie-
kiem w przedsiębiorstwie.
Przedsiębiorcy nieposia-
dający strategii w tym za-
kresie będą mogli ją w wy-
niku projektu opracować
i wdrożyć. Dodatkowo, każ-
dy projekt powinien zapew-
niać realizację zasady rów-
ności kobiet i mężczyzn po-
przez zachowanie tzw. stan-
dardu minimum. Ocena
spełnienia standardu bę-
dzie polegała na weryfika-
cji czy projekt wpisuje się
w co najmniej dwa z sześciu
ustanowionych obszarów
realizacji zasady.
Z wykazania standardu
minimum zwolnione są pro-
jekty o ograniczonej rekru-
tacji wynikającej z ograni-
czeń statutowych projekto-
dawcy, działań ukierunko-
wanych na poprawę sytuacji
konkretnej płci lub specy-
ficznego zakresu realizacji
projektu. Jednocześnie, pro-
jekt otrzyma dodatkowe
punkty w ramach kryteriów
strategicznych, jeśli zapew-
nione zostanie zindywiduali-
zowane wsparcie dla uczest-
ników powyżej 45 roku ży-
cia, którzy powinni stanowić
co najmniej 20 proc. wszyst-
kich osób w projekcie.
Nakreślony kierunek roz-
woju w zakresie istotnych
w ocenie projektu obszarów
wskazywać może na długo-
okresową zmianę w podej-
ściu instytucji do benefi-
cjentów. Z podmiotów uczą-
cych się ubiegać o środki
stajemy się profesjonalista-
mi, co powoduje że oczeki-
wania w stosunku do kom-
pleksowości projektów będą
w najbliższych latach rosły.
OPINIA
Jan Łuczak
prezes zarządu spółki
Dolnośląskie Surowce Skalne
Nasza spółka, wiodący pol-
ski dostawca kruszyw do
projektów infrastruktural-
nych, otrzymała przed kil-
koma tygodniami dofinan-
sowanie w wysokości 16,5
mln zł z Programu Opera-
cyjnego Innowacyjna Go-
spodarka lata 2007–2013.
Środki zostaną przezna-
czone między innymi na
przeprowadzenie badań
przemysłowych oraz za-
kup kompletnie wyposażo-
nego laboratorium do ba-
dania mieszanek mineral-
no-bitumicznych, wytwórni
mas mineralno-bitum-
icznych, mobilnych wy-
twórni betonu towarowego
oraz systemu płukania gry-
sów. Dzięki dofinansowa-
niu będziemy mogli posze-
rzyć naszą ofertę o pro-
dukty bazujące na kruszy-
wach, niezbędne w realiza-
cji inwestycji infrastruktu-
ralnych. Rozszerzenie
oferty dzięki m.in. dota-
cjom wzmacnia naszą po-
zycję konkurencyjną, a tak-
że pozwoli na zwiększenie
przychodów od dotychcza-
sowych odbiorców i dotar-
cie do nowych klientów
z sektora budownictwa
drogowego. Obecnie cze-
kamy na zawarcie umowy
o dofinansowanie z Polską
Agencją Rozwoju Przedsię-
biorczości, która jest już
ostatnim elementem pro-
cedury przyznawania do-
tacji.
Joanna Plizga-Phillips
starszy konsultant w Zespole
Dotacji i Ulg Inwestycyjnych
Deloitte
269877197.058.png 269877197.059.png 269877197.060.png 269877197.061.png 269877197.062.png 269877197.063.png 269877197.064.png 269877197.065.png 269877197.066.png 269877197.067.png 269877197.068.png 269877197.069.png 269877197.070.png 269877197.071.png 269877197.072.png 269877197.073.png 269877197.074.png 269877197.075.png 269877197.076.png 269877197.077.png 269877197.078.png 269877197.079.png 269877197.080.png 269877197.081.png 269877197.082.png 269877197.083.png 269877197.084.png 269877197.085.png 269877197.086.png 269877197.087.png 269877197.088.png 269877197.089.png 269877197.090.png 269877197.091.png 269877197.092.png 269877197.093.png 269877197.094.png 269877197.095.png 269877197.096.png 269877197.097.png 269877197.098.png 269877197.099.png 269877197.100.png 269877197.101.png 269877197.103.png 269877197.104.png
www.gazetaprawna.pl 30 marca 2010 nr 93 (2694)
Dotacje na rozwój
K 3
Centra usług nowoczesnych – dylematy praktyczne
Choć w Polsce dostępnych
jest wiele instrumentów
wspierających tworzenie
centrów usług nowocze-
snych ze środków publicz-
nych, w praktyce korzysta-
nie ze wsparcia rodzi sze-
reg dylematów związa-
nych z analizą przepisów
dotyczących tworzenia no-
wych miejsc pracy.
Sam element zobowiązania
do utworzenia trwałych
miejsc pracy o określonych
charakterystykach (w zależ-
ności, o jakim rodzaju cen-
trów usług nowoczesnych
jest mowa – zob. tabela) jest
podstawowym warunkiem
umożliwiającym firmom
przystąpienie do procesu
ubiegania się o pomoc pu-
bliczną.
Podjęcie decyzji o restruk-
turyzacji działalności firmy
w celu wyłączenia części
lub całości procesów we-
wnętrznych w przedsiębior-
stwie jest istotną decyzją
biznesową, a proces nego-
cjacji z firmą zewnętrzną
skomplikowany. Możliwość
realizacji funkcji outsour-
cingu w oparciu o nowo
utworzoną lub zakupioną
spółkę, która będzie należa-
ła do grupy kapitałowej jest
więc drogą, którą wybiera
wielu przedsiębiorców. Dla
tej grupy firm istotnym pro-
blemem okazują się zagad-
nienia przedstawione na po-
czątku tekstu.
Utworzenie centrum usług
wspólnych wewnątrz grupy
może odbywać się w odręb-
nym podmiocie prawnym
należącym do grupy. Pod-
miot ten, jako potencjalny
beneficjent pomocy pu-
blicznej występuje z wnio-
skiem o dofinansowanie
swojego przedsięwzięcia,
a jego projekt będzie podle-
gał ocenie niezależnie od
przynależności podmiotu
do grupy. Osiągnięcie przez
taki podmiot minimalnych
progów zatrudnienia po-
zwalających na ubieganie
się o pomoc publiczną bę-
dzie również oceniane nie-
zależnie od jego powiązań
z innymi spółkami, a liczba
nowych miejsc pracy, które
będą musiały być utrzyma-
ne przez 3 lub 5 lat (w zależ-
ności od wielkości podmio-
tu), będzie oceniana na pod-
stawie poziomu zatrudnie-
nia w tym podmiocie.
Spółka ubiegająca się
o wsparcie nie jest w żaden
sposób ograniczona przepi-
sami w zakresie obszarów
rekrutacji pracowników.
Tworzenie nowych miejsc pracy – wymogi formalne
Rodzaj wsparcia
Niezbędna liczba nowych miejsc pracy
Charakterystyka
nowego miejsca pracy
Dotacje dla centrów
usług wspólnych,
w tym centrów IT
Fundusze UE
100
Trwałe i nowoczesne miej-
sce pracy dla specjalistów
z zakresu finansów, księ-
gowości, HR, IT i in.
Granty rządowe
250
Specjalne Strefy
Ekonomiczne
Inwestycja w istniejącej SSE – bez limitu
Inwestycja na gruncie prywatnym – 50
Dotacje dla centrów
badawczo-rozwojo-
wych
Fundusze UE
10
Trwałe miejsce pracy dla
badaczy, naukowców, inży-
nierów, w tym inżynierów
oprogramowania IT i in.
Granty rządowe
35
Specjalne Strefy
Ekonomiczne
Inwestycja w istniejącej SSE – bez limitu
Inwestycja na gruncie prywatnym – 50
W związku z tym możliwe
jest realizowane inwestycji
w oparciu o rekrutację pra-
cowników również z firm
powiązanych (firm z grupy).
Należy zwrócić uwagę, iż
często taka rekrutacja mo-
że również stanowić czyn-
nik decydujący o jakości
i konkurencyjności plano-
wanego do utworzenia cen-
trum usług. Taka sytuacja
ma miejsce szczególnie
w przypadku wyspecjalizo-
wanych sektorowo centrów
usług wspólnych oraz
w przypadku centrów ba-
dawczo-rozwojowych.
W odniesieniu do pomocy
pochodzącej z funduszy UE
istnieje jednak istotne ogra-
niczenie w omawianym za-
kresie. Wprowadzone w ży-
cie zostało wraz z nowym
rozporządzeniem ministra
gospodarki w sprawie udzie-
lania pomocy finansowej dla
inwestycji o dużym znacze-
niu dla gospodarki w ra-
mach Programu Innowacyj-
na Gospodarka. Zapisy roz-
porządzenia wyraźnie wska-
zują, iż do liczby nowych
miejsc pracy tworzonych
przez podmiot ubiegający
się o dofinansowanie nie wli-
cza się pracowników, którzy
zostali przeniesieni do dane-
go przedsiębiorcy w wyniku
połączenia, sprzedaży, po-
działu lub przekształceń
przedsiębiorstw. W związku
z tym należy mieć na uwa-
dze, iż działania mające na
celu tworzenie centrów
usług nowoczesnych po-
przez zmiany struktury
przedsiębiorstw spotkają
się z istotnymi ograniczenia-
mi przy ubieganiu się
o wsparcie w ramach Fun-
duszy UE.
Michał Turczyk
menedżer w Zespole Dotacji i Ulg
Inwestycyjnych Deloitte
Duże dotacje na inwestycje
o dużym znaczeniu dla gospodarki
Fundusze europejskie na
nowe inwestycje wydawa-
ne są coraz szybciej. 2010
rok, po ostatnich decy-
zjach PARP o odwołaniu
większości konkursów, bę-
dzie stał pod znakiem in-
westycji o dużym znacze-
niu dla gospodarki. Na ten
cel w br. przeznaczono ok.
1 mld złotych w ramach
działania 4.5. Programu
Operacyjnego Innowacyj-
na Gospodarka.
Dofinansowywane są dwa
typy inwestycji – inwestycje
produkcyjne o wartości po-
nad 160 mln zł i związane
z utworzeniem ponad 150
miejsc pracy oraz inwestycje
w centra usług wspólnych
i centra badawczo–rozwojo-
we. Dotychczas schemat ten
cieszył się umiarkowanym
powodzeniem, szczególnie
w zakresie inwestycji pro-
dukcyjnych. Ograniczone za-
interesowanie wynikało
z bardzo restrykcyjnych kry-
teriów oceny projektów –
które w okresie kryzysu mu-
siały wiązać się z utworze-
niem co najmniej 200 miejsc
pracy i ich utrzymaniem
przez co najmniej 5 lat od za-
kończenia inwestycji.
Niewielkie wykorzystanie
budżetu w odniesieniu do te-
go działania nakłoniło Mini-
sterstwo Gospodarki do no-
welizacji Rozporządzenia
rozporządzenie w sprawie
udzielania pomocy finanso-
wej dla inwestycji o dużym
znaczeniu dla gospodarki
w ramach Programu Opera-
cyjnego Innowacyjna Gospo-
darka, 2007–2013 oraz mo-
dyfikacji zasad udzielania
wsparcia. Przede wszystkim
obniżony zostanie minimal-
ny próg ilości nowych miejsc
pracy wymaganych w inwe-
stycjach produkcyjnych
z 200 do 150 miejsc oraz do-
datkowo zwiększony zosta-
nie próg dofinansowania
tych inwestycji z 25 proc. do
30 proc. Zmiany te oznacza-
ją, iż więcej, szczególnie no-
wych, zagranicznych inwe-
stycji może liczyć na dofi-
nansowanie i w dodatku
wyższe niż dotychczas. Już
teraz obserwujemy większe
zainteresowanie Polską za-
granicznych inwestorów,
właśnie ze względu na atrak-
cyjne dotacje.
Polska jest swoistego ro-
dzaju zagłębiem centrów
usług wspólnych. Powstają
centra obsługujące różno-
rodne branże. Dotychczas
dofinansowane były tylko
centra obsługujące sektor
prywatny, czyli przedsię-
biorstwa. W najbliższym
konkursie zostanie wprowa-
dzona zasadnicza zmiana
i dofinansowanie będą mo-
gły też otrzymać centra
usług wspólnych obsługują-
ce podmioty sektora publicz-
nego tj. szpitale czy samo-
rządy.
Powyższe zmiany przyczy-
nią się na pewno do większe-
go zainteresowania schema-
tem. Jednakże z drugiej
strony wprowadzono bardzo
istotną zmianę, która ogra-
nicza typy dofinansowywa-
nych projektów. Doprecyzo-
wano mianowicie definicję
nowego miejsca pracy. Wy-
kluczono uwzględnianie
miejsc pracy, które powstają
poprzez przeniesienie do da-
nego przedsiębiorstwa pra-
cowników w wyniku połą-
czenia, sprzedaży lub prze-
kształceń przedsiębiorstw.
Nadal jednak przyrost
miejsc pracy będzie oblicza-
ny dla danego przedsiębior-
cy, a nie w odniesieniu do ca-
łej grupy kapitałowej.
W Tabeli nr 1 przedstawio-
no syntetyczne zestawienie
kluczowych zmian w zasa-
dach działania 4.5 PO IG
wraz z przedstawieniem ich
wpływu na projekty przed-
siębiorstw.
Beata Tylman
starszy menedżer w Zespole
Dotacji i Ulg Inwestycyjnych
Deloitte
269877197.105.png 269877197.106.png 269877197.107.png 269877197.108.png 269877197.109.png 269877197.110.png 269877197.111.png 269877197.112.png 269877197.114.png 269877197.115.png 269877197.116.png 269877197.117.png 269877197.118.png 269877197.119.png 269877197.120.png 269877197.121.png 269877197.122.png 269877197.123.png 269877197.125.png 269877197.126.png 269877197.127.png 269877197.128.png 269877197.129.png 269877197.130.png 269877197.131.png 269877197.132.png 269877197.133.png 269877197.134.png 269877197.136.png 269877197.137.png 269877197.138.png 269877197.139.png 269877197.140.png 269877197.141.png 269877197.142.png 269877197.143.png 269877197.144.png 269877197.145.png 269877197.002.png 269877197.003.png 269877197.004.png 269877197.005.png 269877197.006.png 269877197.007.png 269877197.008.png 269877197.009.png 269877197.010.png 269877197.011.png 269877197.013.png 269877197.014.png 269877197.015.png 269877197.016.png 269877197.017.png 269877197.018.png 269877197.019.png 269877197.020.png 269877197.021.png 269877197.022.png 269877197.024.png 269877197.025.png 269877197.026.png 269877197.027.png 269877197.028.png 269877197.029.png 269877197.030.png 269877197.031.png 269877197.032.png 269877197.033.png 269877197.035.png 269877197.036.png 269877197.037.png 269877197.038.png 269877197.039.png 269877197.040.png 269877197.041.png 269877197.042.png 269877197.043.png 269877197.044.png 269877197.046.png 269877197.047.png 269877197.048.png 269877197.049.png 269877197.050.png 269877197.051.png 269877197.052.png 269877197.053.png
K 4
Dotacje na rozwój
30 marca 2010 nr 63 (2693) www.gazetaprawna.pl
E-usługi czy bieg sztafetowy wnioskodawców?
W poszukiwaniu alternatywy
dla Działania 1.4-4.1 POIG
Ostatnia lista projektów re-
komendowanych do wspar-
cia w ramach Działania 8.1
PO Innowacyjna Gospodar-
ka wywołała niezadowole-
nie wśród ubiegających się
o wsparcie.
Przyznanie dofinansowania
tym, którzy złożyli wnioski
w dwóch pierwszych dniach
konkursu określono jako
„oszustwo” ze strony PARP.
Z komunikatów publikowa-
nych w przededniu konkursu
wynikało bowiem, że o otrzy-
maniu dofinansowania decy-
dować będzie jakość wniosku
oraz zgodność projektu z za-
sadami programu.
Opisywany schemat ma na
celu wsparcie tzw. e-usług,
świadczonych za pośrednic-
twem internetu. Brak zdefi-
niowanego typu projektu po-
woduje, że różnorodne pomy-
sły na biznes mogły przynieść
dofinansowanie w wysokości
aż 85 proc. kosztów kwalifiko-
wanych (przy maksymalnej
wartości projektu nieprze-
kraczającej 200 tys. EUR).
Stosunkowo proste do speł-
nienia kryteria, w połączeniu
z dziedziną sprzyjającą kre-
atywnym pomysłom sprawi-
ły, że w kolejce po dotację
ustawiali się głównie młodzi
przedsiębiorcy.
Konkurencja pomiędzy pro-
jektami w połączeniu z bra-
Punktowane kryteria merytoryczne:
Rok 2010 upłynie pod zna-
kiem zmian w funduszach
europejskich, skutkujących
koniecznością weryfikacji
planów biznesowych przed-
siębiorstw i szukaniem al-
ternatywnych instrumentów
wsparcia.
Na szczególną uwagę zasłu-
guje odwołanie wiosennego
konkursu w ramach Działania
1.4.–4.1, jednego z najbardziej
popularnych schematów
wsparcia Programu Opera-
cyjnego Innowacyjna Gospo-
darka, którego celem jest do-
finansowanie przedsięwzięć
obejmujących prowadzenie
prac B+R, a następnie wdro-
żenie ich wyników i wprowa-
dzenie nowych produktów
lub usług na rynek docelowy.
Czy są jeszcze szanse na do-
tacje? Pierwszym krokiem po-
winna być analiza innych dzia-
łań PO IG dostępnych w 2010,
drugim – weryfikacja parame-
trów projektu i ustalenie, któ-
re jego elementy mogłyby ulec
modyfikacji, aby inwestycja
wpisała się w inne schematy
wsparcia. Jednym z działań
PO IG, które w 2010 będzie do-
stępne dla przedsiębiorców
i z pewnością cieszyć będzie
się dużym zainteresowaniem,
jest 4.5.2, które wspiera m.in.
rozwój centrów B+R.
Przeanalizujmy przykład in-
westycji producenta materia-
łów izolacyjnych dla branży bu-
dowlanej działającego w kilku
krajach na rynku europejskim,
w tym również w Polsce, gdzie
prowadzi niewielki dział B+R.
Pierwotnie Spółka zamierzała
zrealizować w ramach 1.4-4.1
PO IG projekt celowy obejmu-
jący prace B+R ukierunkowa-
ne na opracowanie technologii
produkcji materiałów izolacyj-
nych odpornych na działanie
wysokich temperatur. Uzyska-
ne wyniki na temat mieszanki
surowcowej takiego materiału
pozwoliłyby opracować nowy
jego skład.
W świetle decyzji o odwołaniu
konkursu przedsiębiorca posta-
nowił przeanalizować zakres
projektu pod kątem utworzenia
profesjonalnego centrum B+R.
Celem działalności centrum by-
łoby prowadzenie prac badaw-
czych z zakresu rozwoju tech-
nologii produkcji materiałów
izolacyjnych odpornych nie tyl-
ko na wysoką temperaturę, ale
np. na wilgoć. Wstępnie rynek
docelowy określono, jako grupa
kapitałowa, w której inne spół-
ki, w oparciu o wyniki badań no-
wego centrum, mogłyby produ-
kować i zaproponować odbior-
com zewnętrznym innowacyj-
ne produkty.
Spółka zatrudnia więc tech-
nologów – inżynierów i zaku-
puje niezbędną aparaturę ba-
dawczą. Badania prowadzone
są w sposób ciągły zaspokaja-
jąc potrzeby grupy. Niemniej
z czasem okazuje się, że zapo-
trzebowanie na nowe mieszan-
ki materiałów zgłaszają rów-
nież podmioty zewnętrzne.
Dzięki temu beneficjent może
zaoferować swoje usługi ba-
dawcze również bezpośrednio
na rynek odbiorców zewnętrz-
nych znacząco dywersyfikując
zakres prowadzonych badań.
Na realizację opisanego
przedsięwzięcia przedsiębior-
ca mógłby ubiegać się w ra-
mach Działania 4.5.2 bądź 4.2
PO IG, w zależności od wysoko-
ści kosztów projektu. Podsta-
wowe kryteria wejścia dla Dzia-
łania 4.5.2 POIG obejmują
utworzenie minimum 10 miejsc
pracy oraz poniesienie wydat-
ków w wysokości powyżej
2 mln zł. Przedsiębiorca może
dowolnie określić rynek doce-
lowy dla usług B+R. W rezulta-
cie inwestycja, która pierwot-
nie miała na celu realizację pro-
jektu celowego zakładającego
opracowanie i wdrożenie poje-
dynczego rozwiązania techno-
logicznego, przerodziła się
w przedsięwzięcie umożliwia-
jące szeroki rozwój przedsię-
biorstwa i możliwość wejścia na
zupełnie nowe rynki. Omawia-
ne Działanie 4.5.2 PO IG w 2010
roku cieszyć się będzie z pew-
nością dużym zainteresowa-
niem, głównie ze względu na
wysoki budżet (prawie 600 mln
zł) i mniejszą konkurencję mię-
dzy projektami. Rozpoczęcie
naboru nastąpi 31 marca 2010 r.
Katarzyna Berbeć
starszy konsultant,
Magdalena Kućma
starszy konsultant
Zespół Dotacji i Ulg Inwestycyjnych
Deloitte
przychody ze sprzedaży powierzchni re-
klamowych nie stanowią czynnika decy-
dującego o rentowności projektu (20
punktów),
e-usługa świadczona będzie zarówno dla
odbiorców krajowych, jak i zagranicznych
(10 punktów),
projekt polega na przygotowaniu, wdro-
żeniu i świadczeniu zaawansowanych
e-usług o znaczeniu krajowym lub między-
narodowym (50 punktów),
podstawowa funkcjonalność planowanej
e-usługi odpowiada na niezagospodarowa-
ną dotychczas niszę rynkową, poprzez za-
spokajanie zasadniczej potrzeby grupy do-
celowej, która nie może być zaspokojona
przez inne usługi lub produkty aktualnie
dostępne na rynku (20 punktów).
kiem skutecznego systemu
ich różnicowania okazała się
problemem w wyłonieniu
zwycięzców. Z 2809 wniosków
wsparcie otrzymało jedynie
335, pomimo, iż pozytywną
ocenę otrzymało ponad 700
projektów. Selekcja stosowa-
na przez PARP w niektórych
przypadkach mogła budzić
zastrzeżenia – projekty odpa-
dały nierzadko z błahych po-
wodów, niewynikających
wprost ze stosowanych kryte-
riów wyboru. Z braku innych
możliwości miarodajnego wy-
boru PARP wyłoniła zwycię-
skie projekty na podstawie da-
ty ich złożenia. W dotychcza-
sowych naborach wyraźnie
nie chodziło o jakość projektu,
ale o mocne nogi: kto szybciej
dobiegł, miał większą szansę
na sukces.
PARP zapowiedział rady-
kalne zmiany w systemie na-
boru wniosków, już od naj-
bliższego konkursu. Dzięki
możliwości składania wnio-
sków przez internet, za datę
złożenia dokumentacji uzna-
na będzie data zatwierdze-
nia elektronicznej wersji
wniosku. Ponadto o zakwali-
fikowaniu projektu do
wsparcia zadecydują jego ja-
kość, innowacyjność i efek-
tywność ekonomiczna. Pla-
nowane zmiany będą też po-
legać na podziale kryteriów
oceny na merytoryczne obli-
gatoryjne oraz merytorycz-
ne fakultatywne. Aby pro-
jekt mógł uzyskać dofinan-
sowanie, będzie musiał
otrzymać min 60 na 100
możliwych punktów.
Planowane jest także zróż-
nicowanie pułapu wsparcia.
Przedsiębiorcy będą mogli
ubiegać się o dotację w wyso-
kości 70 proc. lub 80 proc.
w zależności od wieku wnio-
skodawcy. Zmieniony zosta-
nie również maksymalny li-
mit wydatków kwalifikowa-
nych – 700 tys. PLN i tym sa-
mym maksymalna kwota do-
tacji (490 lub 560 tys. PLN).
Ogłoszenie kolejnej rundy
aplikacyjnej do Działania 8.1
planowane jest już w kwiet-
niu. Według aktualnych pla-
nów PARP zmianie nie będzie
podlegał dotychczasowy tryb
naboru wniosków (konkurs
zamknięty lub do wyczerpa-
nia 130 proc. alokacji wyzna-
czonej w ramach danej run-
dy aplikacyjnej).
Należy przypuszczać, iż pla-
nowane zmiany kryteriów nie
rozwiążą problemu niedosko-
nałości jak dotąd stosowa-
nych procedur.
Agata Kurcewicz
starszy konsultant
Michal Jaworski
starszy konsultant
Zespół Dotacji i Ulg
Inwestycyjnych Deloitte
Wzrost innowacyjności w przedsiębiorstwach:
gdzie poza funduszami szukać instrumentów wsparcia ?
Podnoszenie innowacyjno-
ści polskiej gospodarki to
priorytet dla kolejnych rzą-
dów. Pomimo wielu prób,
odsetek wydatków krajo-
wych na badania i rozwój
(B+R) w PKB to 0,56 proc.
przy średniej UE 1,83 proc.,
a wydatki w polskich
przedsiębiorstwach na B+R
stanowią 0,24 proc. PKB
przy średniej UE wynoszą-
cej 1,12 proc.
W rankingu krajów należą-
cych do najbardziej innowacyj-
nych znalazły się przedsiębior-
stwa z UK. Ponad 1 proc. (21,65
mld euro) ich wydatków jest
przeznaczanych na działal-
ność B+R. 0,73 proc. (ok. 15,35
mld euro) budżetu brytyjskie-
go jest kierowanych na wspie-
ranie takiej działalności. Jed-
nym z instrumentów są przy-
wileje fiskalne, w tym ulgi
z CIT z tytułu kosztów na B+R
na poziomie 130 proc. dla du-
żych i 175 proc. dla MSP. Ulgi
są obecnie dostępne dla MSP
zatrudniających do 500 osób.
W Polsce ulgi podatkowe z ty-
tułu prowadzenia działalności
B+R przewidują możliwość od-
liczenia od podstawy opodatko-
wania jedynie 50 proc. pono-
szonych kosztów na zakup no-
wych technologii, stosowanych
na świecie krócej niż 5 lat.
Nawet w okresie istotnego
spowolnienia gospodarczego,
w takich krajach jak np. Wę-
gry czy USA nie zrezygnowa-
no z wspierania tej formy
działalności znacznie bar-
Zwolnienia z tytułu działalności B+R w wybranych krajach
Kraj
Poziom odpisów od pod-
stawy opodatkowania
CIT z tytułu wydatków
na badania i rozwój
Dodatkowe korzyści
RPA
150 proc.
Koszty mogą obejmować płatności dla
podwykonawców w kraju (limity ulg dla
podmiotów powiązanych) lub prace zlecone
od podmiotów zagranicznych.
Czechy
200 proc.
(tzw. double dip)
Koszty kwalifikowane mogą obejmować prace
zlecone podmiotowi czeskiemu bez
ograniczeń, co do poziomu wydatków.
Węgry
200 proc.
(tzw. double dip)
Koszty kwalifikowane to te własnej
działalności, outsourcowanej, jak również
koszty badań zleconych do wykonania.
Chorwacja
100 – 150 proc.
Koszty mogą obejmować płatności dla
podwykonawców w kraju lub za granicą, jak
również w ramach tej samej grupy
przedsiębiorstw.
OPINIA
Marek Perczyński
wiceprezes Zarządu BBI Zeneris
NFI S.A.
Źródło: Opracowanie Deloitte
dziej niż w stosunkowo mniej
innowacyjnej i słabiej do-
tkniętej przez kryzys gospo-
darczy Polsce.
Popularne na świecie roz-
wiązania fiskalne to ulgi
w CIT z tytułu inwestycji
w środki trwałe, tworzenia
miejsc pracy, prowadzenia
działalności B+R, zwolnienia
z podatku od nieruchomości,
VAT czy przyśpieszona
amortyzacja. Kosztami kwa-
lifikowanymi do obliczenia
ulgi są: płace, koszty materia-
łów, obsługi, praw własności
intelektualnej (licencje, pa-
tenty), amortyzacji i inne
koszty ogólne.
Tymczasem w Polsce zwol-
nienia z CIT z tytułu inwesty-
cji w nowe technologie czy
zwolnienia podatkowe dla
CBR niosą ze sobą więcej zo-
bowiązań administracyjnych
niż korzyści.
Krajowe zachęty fiskalne nie
są ani zbyt popularne ani na ty-
le atrakcyjne, by przedsiębior-
cy chcieli z nich korzystać. Pol-
ska powinna dokonać noweli-
zacji przepisów podatkowych,
czerpiąc z doświadczeń innych
krajów, czyniąc ulgi podatkowe
obok dotacji europejskich źró-
dłem finansowania pozwalają-
cym na zwiększenie nakładów
na działalność B+R, przez to
zwiększając konkurencyjność
naszej gospodarki. Nie patrz-
my jedynie na Unię Europejską
jako na potencjalnego sponso-
ra naszej innowacyjności. Przy
niewielkim wysiłku możemy
powtórzyć sukcesy innych in-
nowatorów poprzez powiele-
nie istniejących i skutecznych
rozwiązań fiskalnych.
Magdalena Jabłońska
menedżer w Zespole Dotacji i Ulg
Inwestycyjnych Deloitte
BBI Zeneris NFI S.A. jest
spółką giełdową inwestują-
cą w branży odnawialnych
źródeł energii. W latach
2007–2010 BBI Zeneris
uzyskał pozytywne decyzje
dotacyjne na ponad 96 mln
złotych, z czego ponad 33,5
mln zł środków zostało już
wydatkowane. Przyznane
dotacje pochodziły z pro-
gramów operacyjnych Inno-
wacyjna Gospodarka oraz
Infrastruktura i Środowisko.
BBI Zeneris jako spółka gieł-
dowa jest zobowiązany do
przekazywania informacji
o przyznanych dotacjach
w formie raportów giełdo-
wych. Obserwując zacho-
wanie kursu akcji należy
stwierdzić, iż fakt uzyskania
dotacji wpływa na zwiększe-
nie wyceny spółki.
BBI Zeneris dąży do tego,
aby wszystkie realizowane
przez nią projekty były fi-
nansowane w części środ-
kami dotacyjnymi, gdyż
jest to pomocne przy osta-
tecznym spięciu finanso-
wym projektu, a jednocze-
śnie poprawia rentowność
inwestycji.
269877197.054.png 269877197.055.png 269877197.056.png 269877197.057.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin