NOWE PRAWO z 2 kwietnia 10 (nr 65).pdf

(731 KB) Pobierz
Nowe Prawo Praktyka_065.qxd
nr 65 (2696) 2–5 kwietnia 2010
praktyka
nowe prawo
PRAKTYKA
PRZEPISY
SPIS TREŚCI
OBYWATEL PIENIĄDZE Komisja Nadzoru Finansowego
W jaki sposób wybierać fundusz inwestycyjny
Kiedy złożyć sprawozdanie
finansowe do urzędu skarbowego
» strona D2
Kiedy podzielić wynik finansowy
» strona D2
Inwestując regularnie niewielkie
kwoty oraz dzieląc swoje inwesty-
cje na strategie mniej i bardziej
agresywne, zmniejszamy ryzyko in-
westycji – zwraca uwagę Komisja
Nadzoru Finansowego. KNF pod-
kreśla, że ryzykowne może być in-
westowanie pieniędzy pochodzą-
cych z kredytu.
Czytelnik zamierza nabyć za zaosz-
czędzone pieniądze jednostki uczest-
nictwa w funduszu.
– Na co powinienem zwrócić uwagę
przy wyborze funduszu inwestycyjnego
– pyta pan Marcin z Wrocławia.
Fundusze inwestycyjne są alterna-
tywą m.in. dla osób, które nie są eks-
pertami od finansów albo nie mają
czasu na indywidualne poszukiwa-
nie najkorzystniejszych inwestycji
– przypomniała Komisja Nadzoru Fi-
nansowego w komunikacie z 18 mar-
ca 2010 r. w sprawie wyboru fundu-
szu inwestycyjnego. Jak podkreślo-
no, najważniejszymi zaletami fun-
duszy inwestycyjnych otwartych
(FIO) są:
widualne preferencje – potrzeby finan-
sowe i akceptowane ryzyko – zwraca
uwagę KNF. Ważny jest cel inwestycji,
horyzont czasowy i poziom akcepto-
wanej straty. Należy pamiętać, że im
większe potencjalne zyski z inwesty-
cji, tym wyższe jest ryzyko strat (np.
przy strategii akcyjnej). Inwestując re-
gularnie niewielkie kwoty oraz dzieląc
swoje inwestycje na strategie mniej
oraz bardziej agresywne, zmniejsza-
my ryzyko inwestycji. Ryzykowne mo-
że być inwestowanie pieniędzy pocho-
dzących z kredytu.
Ważne
Czy można żądać dostępu
do sprawozdania
» strona D2
Cel inwestycyjny określa, na co
chcemy przeznaczyć pieniądze
po zakończeniu inwestycji, np.
kupno mieszkania, odłożenie
środków na wakacje, zapewnienie
dzieciom startu w dorosłość.
Horyzont czasowy jest zakładanym
przez nas okresem inwestycji
Czy spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością musi
przechowywać Monitor Sądowy
i Gospodarczy
» strona D2
znaczące, dlatego warto wziąć je pod
uwagę, wybierając fundusz. Strate-
gie akcyjne zwykle wiążą się z wyż-
szymi opłatami.
Klient (uczestnik funduszu) powi-
nien na bieżąco śledzić zmiany war-
tości jednostki uczestnictwa w fun-
duszu – czasem zyski lub straty po-
trafią rosnąć bardzo szybko.
Może się okazać, że klient osiągnął
już założony na początku cel (np. ze-
brał kwotę potrzebną na zakup nie-
ruchomości) lub straty są na tyle du-
że, że klient nie może sobie pozwolić
na dalsze ryzyko. Należy jednak pa-
miętać, że fundusze są przeznaczone
dla inwestorów długoterminowych
i czasem warto wykazać się cierpli-
wością.
Czy osoba fizyczna musi
ogłaszać sprawozdanie
» strona D2
Warto porównać dane
Decydując się na określone towarzy-
stwo funduszy inwestycyjnych (TFI),
warto porównać dane o historycz-
nych zyskach (lub stratach) z kilku
podmiotów. Nie oznacza to jednak, że
osiągnięte w przeszłości wyniki się
powtórzą.
Gdy klient już wie, jakie są jego po-
trzeby, i ma na oku kilka funduszy, po-
winien zapoznać się z prospektem in-
formacyjnym FIO lub jego skrótem.
Najważniejszy jest opis polityki inwe-
stycyjnej funduszu i związanego z nią
ryzyka. Każdy inwestor powinien li-
czyć się z faktem, że inwestycje na ryn-
ku finansowym są obciążone pewnym
poziomem ryzyka, które oznacza moż-
liwość poniesienia straty.
Fundusze nie są maszynką do za-
rabiania pieniędzy. W prospekcie
klient znajdzie także informację
o poziomie i sposobie pobierania
opłat za zarządzanie i obsługę fun-
duszu. Różnice w poziomie opłat
w różnych funduszach mogą być
Jak w ramach firmy rozliczać
przychody kapitałowe
Ekspert GP » strona D3
Kiedy instytucja finansowa
otrzyma gwarancję
lub zostanie przejęta
Ekspert GP » strony D4–D5
niski próg wejścia – aby inwestować
poprzez fundusze, nie trzeba dyspo-
nować znacznym kapitałem,
Jak uzyskać środki na założenie
spółdzielni socjalnej
Ekspert GP » strona D6
elastyczność – wpłat i wypłat można
dokonać praktycznie w każdym mo-
mencie, FIO mają obowiązek uma-
rzania jednostek uczestnictwa na
każde żądanie uczestnika,
Jak będą przekazywane
pieniądze na stypendia
Krzysztof Tomaszewski
» strona D7
przejrzystość – FIO muszą publiko-
wać codziennie wyceny jednostek.
Podstawa
Komunikat Komisji Nadzoru Finansowego
z 18 marca 2010 r. w sprawie wyboru fundu-
szu inwestycyjnego (www.knf.gov.pl).
Czy można cofnąć uznanie
powództwa
» strona D7
Indywidualne preferencje
Wybierając fundusz inwestycyjny,
trzeba wziąć pod uwagę własne, indy-
Czy można kwestionować
dopuszczenie dowodu
Prawo – strona D8
» strona D7
FIRMA DANE OSOBOWE Uprawnienia administratora
Czy można kontrolować przetwarzanie danych
Kto uzna kwalifikacje
do wykonywania zawodu
» strona D7
W jakiej wysokości zostanie
przyznana nagroda
» strona D7
Przedsiębiorca ma możliwość
sprawdzenia, czy podmiot, któremu
powierzył dane osobowe, przetwa-
rza je zgodnie z zawartą umową.
Czytelnik jest administratorem ser-
wisu internetowego i zamierza powie-
rzyć przetwarzanie danych zareje-
strowanych w nim użytkowników.
– Czy będę mógł kontrolować firmę,
której powierzę przetwarzanie da-
nych osobowych – pyta pan Paweł
z Lublina.
Tak. Jak stwierdził w jednej
z ostatnio wydanych decyzji Gene-
ralny Inspektor Ochrony Danych
Osobowych (sygn. DOLiS-035-
1894/09), administrator danych po-
nosi odpowiedzialność za bezpie-
czeństwo powierzonych innemu
podmiotowi danych. W związku
z tym powinien mieć możliwość kon-
troli tego, czy podmiot, któremu da-
ne powierzył, przetwarza je zgodnie
z postanowieniami zawartej między
nimi umowy.
Na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy
o ochronie danych osobowych, admi-
nistrator danych może powierzyć in-
nemu podmiotowi przetwarzanie da-
nych w drodze umowy zawartej na
piśmie.
Powierzenie przetwarzania danych
osobowych, w imieniu i na rzecz ad-
ministratora, odrębnemu podmioto-
wi może przebiegać tylko i wyłącz-
nie z zachowaniem zasad przewi-
dzianych w powołanym przepisie
ustawy o ochronie danych osobo-
wych. W zawieranej umowie powie-
rzenia przetwarzania danych powin-
no się szczegółowo określić obowiąz-
ki podmiotu, któremu powierzono
przetwarzanie danych.
Treść tej umowy powinna zostać
sporządzona indywidualnie, dla kon-
kretnego przypadku przetwarzania
danych, w sposób uwzględniający
wszystkie elementy gwarantujące
prawidłowe zabezpieczenie i prze-
twarzanie danych osobowych. Zgod-
nie z art. 31 ust. 2 ustawy, podmiot,
któremu powierzono dane, może je
przetwarzać wyłącznie w zakresie
i celu przewidzianym w umowie. Pod-
kreślić należy, że podmiot taki obo-
wiązany jest przed rozpoczęciem
przetwarzania danych podjąć środki
zabezpieczające zbiór danych.
W zakresie zabezpieczenia danych
osobowych podmiot, któremu po-
wierzono przetwarzanie danych, po-
nosi odpowiedzialność jak admini-
strator danych. Ponadto odpowiada
także wobec administratora danych
za przetwarzanie danych zgodnie
z umową.
Jak prawidłowo wnieść
odwołanie dotyczące zamówień
publicznych
» strona D8
Czy pośrednik turystyczny
może zawiesić działalność
» strona D8
Ile obecnie wynosi kara
za niepłacenie abonamentu
» strona D8
Adam Makosz
Jak wprowadzić środek
ochrony roślin do sprzedaży
» strona D8
Podstawa prawna
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie da-
nych osobowych (Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz.
926 z późn. zm.).
Kiedy można reklamować
nieudane wczasy
» strona D8
Prawo – strona D8
271291063.015.png 271291063.016.png 271291063.017.png
D 2
Nowe prawo – Praktyka
2–5 kwietnia 2010 nr 65 (2696) www.gazetaprawna.pl
Podatki
PRZEDSIĘBIORCA KSIĘGI Przekazywanie raportów
Kiedy złożyć sprawozdanie
finansowe do urzędu skarbowego
FIRMA ZGROMADZENIE WSPÓLNIKÓW Zatwierdzenie raportu
Czy można żądać dostępu do sprawozdania
Dokumenty sprawozdawcze mu-
szą być wydawane akcjonariu-
szom na ich żądanie, najpóźniej
na 15 dni przed walnym zgroma-
dzeniem.
Zgromadzenie akcjonariuszy musi
zatwierdzić sprawozdanie finanso-
we nie później niż sześć miesięcy od
dnia bilansowego.
– Czy akcjonariusz może żądać udo-
stępnienia dokumentów sprawoz-
dawczych – pyta pan Zygmunt z Po-
znania.
Tak. Zgodnie z art. 395 par. 4 kodek-
su spółek handlowych odpisy spra-
wozdania zarządu z działalności spół-
ki i sprawozdania finansowego wraz
z odpisem sprawozdania rady nad-
zorczej oraz opinii biegłego rewiden-
ta muszą być wydawane akcjonariu-
szom na ich żądanie, najpóźniej na
piętnaście dni przed walnym zgroma-
dzeniem. Przekazania tych doku-
mentów w terminie nie krótszym niż
piętnaście dni przed walnym zgroma-
dzeniem wymaga również art. 68
ustawy o rachunkowości.
Spółka może udostępnić odpisy do-
kumentów w swojej siedzibie. Jednak
akcjonariusz ma prawo żądać dorę-
czenia odpisów, np. pocztą lub
e-mailem. Powinno to być jednak
zgłoszone w terminie umożliwiają-
cym spółce dotrzymanie ustawowe-
go terminu – piętnastu dni. W tym
przypadku jednak spółka może wy-
magać zwrotu kosztów sporządzenia
i doręczenia odpisów dokumentów.
Obowiązek udostępnienia doku-
mentów sprawozdawczych istnieje
w stosunku do każdego akcjonariu-
sza, niezależnie od tego, czy jest on
akcjonariuszem większościowym czy
mniejszościowym.
Spółka, która narusza te obowiązki,
może narazić się na zarzut naruszenia
przepisów o zwoływaniu walnych
zgromadzeń i tym samym na zaskar-
żenie uchwał walnego zgromadzenia.
Warto też zwrócić uwagę na art. 79
ustawy o rachunkowości. Przewiduje
on odpowiedzialność karną za nieudo-
stępnienie akcjonariuszom dokumen-
tów sprawozdawczych.
Zgodnie z tym przepisem ten, kto
nie udostępnia akcjonariuszom spra-
wozdania finansowego, opinii i rapor-
tu biegłego rewidenta oraz sprawoz-
dania rady nadzorczej lub komisji re-
wizyjnej albo organu administracyj-
nego podlega grzywnie albo karze po-
zbawienia wolności.
Przypomnijmy również, że zgodnie
z art. 402 par. 1 kodeksu spółek han-
dlowych, walne zgromadzenie zwo-
łuje się przez ogłoszenie w Monito-
rze Sądowym i Gospodarczym, któ-
re powinno być dokonane na mini-
mum trzy tygodnie przez terminem
walnego zgromadzenia.
Jedynie w przypadku, gdy wszyst-
kie akcje spółki są imienne, możliwe
jest zwołanie zgromadzenia za po-
mocą listów poleconych lub przesy-
łek kurierskich, a za zgodą akcjona-
riusza również pocztą elektronicz-
ną, przy czym zawiadomienia po-
winny być wysłane na minimum
dwa tygodnie przed terminem zgro-
madzenia.
Osoba fizyczna prowadząca księ-
gi rachunkowe składa sprawoz-
danie finansowe do urzędu skar-
bowego wraz z zeznaniem podat-
kowym, tj. do 30 kwietnia.
Przedsiębiorca będący osobą fizycz-
ną prowadzi księgi rachunkowe.
– Czy do urzędu skarbowego skła-
dam sprawozdanie w ciągu dziesię-
ciu dni od jego zatwierdzenia czy do
30 kwietnia – pyta pani Anna z Byd-
goszczy.
Podatnicy będący osobami fizycz-
nymi prowadzący księgi rachunko-
we do zeznania podatkowego muszą
dołączyć sprawozdanie finansowe.
Z kolei zeznanie o wysokości osią-
gniętego dochodu (poniesionej stra-
ty) w roku podatkowym składa się
w terminie do dnia 30 kwietnia roku
następującego po roku podatkowym.
Wynika to z art. 45 ustawy o podat-
ku dochodowym od osób fizycznych.
Oznacza to, że dokumenty te sporzą-
dzone za 2009 roku należy przeka-
zać w terminie do 30 kwietnia.
Termin przekazania sprawozdania
finansowego do urzędu skarbowego
w ciągu dziesięciu dni od daty za-
twierdzenia rocznego sprawozdania
finansowego dotyczy podatników
pełnego rocznego sprawozdania fi-
nansowego,
opinii i raportu podmiotu upraw-
nionego do badania sprawozdań fi-
nansowych, jeżeli sprawozdanie fi-
nansowe podlegało obowiązkowi
badania,
w przypadku spółek kapitałowych,
także odpisu uchwały zatwierdza-
jącej sprawozdanie finansowe.
W przypadku podatników będą-
cych osobami fizycznymi nie ma obo-
wiązku składania urzędom skarbo-
wym opinii i raportu biegłego rewi-
denta, nawet wtedy, gdy sprawozda-
nie finansowe było badane przez
biegłego rewidenta.
Agnieszka Pokojska
Podstawa prawna
Art. 68 ustawy z 29 września 1994 r. o ra-
chunkowości (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 152,
poz. 1223 z późn. zm.).
Art. 395, art. 402 ustawy z 14 września
2000 r. – Kodeks spółek handlowych
(Dz.U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).
Agnieszka Pokojska
Podstawa prawna
Art. 45 ust. 1 i 5 ustawy z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176
z późn. zm.).
FIRMA PUBLIKACJA SPRAWOZDAŃ Przechowywanie dokumentacji
Czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością musi
przechowywać Monitor Sądowy i Gospodarczy
FIRMA DOCHODY Rozliczenia
Kiedy podzielić wynik finansowy
Uchwała o podziale zysku może
zostać podjęta po zatwierdzeniu
sprawozdania finansowego, nie-
koniecznie w tym samym dniu.
Spółka osiągnęła w ubiegłym ro-
ku zysk.
– Czy decyzja o podziale zysku mu-
si być podjęta w dacie zatwierdzenia
sprawozdania finansowego – pyta
pan Zbigniew z Torunia.
Kwestie podziału zysku lub pokry-
cia straty reguluje art. 53 ust.
3 i 4 ustawy o rachunkowości.
Zgodnie z tymi przepisami podział
lub pokrycie wyniku finansowego
netto jednostek może nastąpić po
zatwierdzeniu sprawozdania finan-
sowego przez organ zatwierdzają-
cy. W przypadku jednostek zobo-
wiązanych do poddania badaniu
przez biegłego rewidenta rocznego
sprawozdania finansowego, za-
twierdzenie tego sprawozdania mu-
si być dodatkowo poprzedzone wy-
rażeniem opinii o tym sprawozda-
niu bez zastrzeżeń lub z zastrzeże-
niami. Podział lub pokrycie wyniku
finansowego, dokonany bez speł-
nienia tego warunku, jest nieważny
z mocy prawa.
Niespełnienie warunku zatwierdze-
nia sprawozdania finansowego oraz
wydanie opinii negatywnej lub odmo-
wa wydania opinii przez biegłego re-
widenta (jeżeli sprawozdanie musia-
ło podlegać badaniu) uniemożliwia
podjęcie skutecznej decyzji dotyczą-
cej wyniku finansowego. W tym kon-
tekście warto pamiętać, że obowią-
zujące przepisy ustawy o rachunko-
wości wymagają, aby opinię, a także
raport z badania podpisywał kluczo-
wy biegły rewident (tj. taki, który od-
powiada za badanie w imieniu pod-
miotu uprawnionego do badania
sprawozdań).
Poza tymi regulacjami polskie pra-
wo bilansowe nie odnosi się do kwe-
stii terminu, w jakim ma być podjęta
decyzja o podziale zysku lub pokryciu
straty za dany rok obrotowy. Ozna-
cza to, że nie musi być ona dokonana
w dniu zatwierdzenia sprawozdania
finansowego.
W księgach rachunkowych nato-
miast w dacie zatwierdzenia spra-
wozdania finansowego podmiot do-
konuje przeksięgowania zysku
bądź straty za dany rok obrotowy
z konta 860 – Wynik finansowy na
konto 820 – Rozliczenie wyniku fi-
nansowego. Dodatni wynik finanso-
wy netto ujmuje się w następujący
sposób: strona Wn konta 860 – Wy-
nik finansowy, strona Ma konta 820
– Rozliczenie wyniku finansowego.
Z kolei stratę księguje się odwrot-
nym zapisem.
Natomiast pod datą podjęcia
uchwały o podziale zysku lub pokry-
ciu straty można dokonać dalszych
księgowań.
Spółka z o.o. jest zobowiązana
przechowywać w swojej siedzibie
Monitor Sądowy i Gospodarczy,
w którym zamieszczone są ogło-
szenia, które jej dotyczą.
Spółka z ograniczoną odpowiedzial-
nością sporządziła sprawozdanie fi-
nansowe.
– Czy musimy przechowywać Moni-
tor Sądowy i Gospodarczy, w którym
zostanie opublikowane sprawozdanie
finansowe firmy – pyta pani Zofia
z Warszawy.
Przedsiębiorca jest zobowiązany
przechowywać w lokalu swojej sie-
dziby numery Monitora Sądowego
i Gospodarczego, w którym zamiesz-
czone są ogłoszenia i obwieszczenia
dotyczące tego przedsiębiorcy. Taki
obowiązek wynika z art. 4 ust. 1 usta-
wy o wydawaniu Monitora Sądowe-
go i Gospodarczego. Przepisy nie
określają jednak terminu przechowy-
wania numerów Monitora.
Zgodnie z art. 1 ustawy o Monitorze
Sądowym i Gospodarczym, jest on
ogólnokrajowym dziennikiem urzę-
dowym przeznaczonym do zamiesz-
czania obwieszczeń lub ogłoszeń. Za-
mieszcza się w nim:
wszystkie wpisy do rejestru han-
dlowego, chyba że ustawa stanowi
inaczej,
wymagane lub dopuszczone przez
ustawy.
Roczne sprawozdanie finansowe
jest zatwierdzane przez odpowiedni
organ, a następnie składane do Kra-
jowego Rejestru Sądowego w ciągu
piętnastu dni od daty zatwierdzenia.
Natomiast wpis do Krajowego Reje-
stru Sądowego o złożeniu rocznego
sprawozdania finansowego podlega
obowiązkowemu ogłaszaniu w Moni-
torze Sądowym i Gospodarczym.
Agnieszka Pokojska
ogłoszenia wymagane przez ko-
deks spółek handlowych i kodeks
postępowania cywilnego,
Podstawa prawna
Art. 1 i 4 ustawy z 22 grudnia 1995 r. o wyda-
waniu Monitora Sądowego i Gospodarcze-
go (Dz.U. z 1996 r. nr 6, poz. 42 z późn. zm.).
inne obwieszczenia i ogłoszenia, je-
żeli ich ogłoszenie w Monitorze jest
PRZEDSIĘBIORCA KSIĘGI RACHUNKOWE Publikacja raportów
Czy osoba fizyczna musi ogłaszać sprawozdanie
Przedsiębiorca będący osobą fi-
zyczna nie składa sprawozdania
finansowego w organie prowa-
dzącym ewidencję działalności
gospodarczej.
Osoba fizyczna nie figuruje w Kra-
jowym Rejestrze Sądowym i nie
składa tam swoich sprawozdań.
Jest wpisana do ewidencji działal-
ności gospodarczej.
– Czy w związku z tym muszę skła-
dać sprawozdanie do gminy – pyta
pani Alina z Gdańska.
Przepisy ustawy o rachunkowości
stanowią, że dokumenty sprawoz-
dawcze składane są do rejestru sądo-
wego. Prawo bilansowe nie przewidu-
je obowiązku składania sprawozda-
nia w innym organie rejestrowym.
Obowiązek składania rocznego spra-
wozdania finansowego w rejestrze
sądowym zawarty w art. 69 ustawy
o rachunkowości i dotyczy wyłącznie
podmiotów zobowiązanych do uzy-
skania wpisu do KRS.
Przedsiębiorca będący osobą fizycz-
ną nie jest objęty tym rejestrem i po-
dejmuje działalność gospodarczą po
uzyskaniu wpisu do ewidencji dzia-
łalności gospodarczej. Ewidencja ta
prowadzona jest przez gminy. Osoby
fizyczne nie składają swoich spra-
wozdań finansowych organowi ewi-
dencyjnemu. Przepisy ustawy – Pra-
wo działalności gospodarczej, która
reguluje organizację i funkcjonowa-
nie ewidencji działalności gospodar-
czej, nie zawierają takiego wymogu.
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
Podstawa prawna
Art. 53 ust. 3 i 4, art. 65 ust. 7 ustawy
z 29 września 1994 r. o rachunkowości
(t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223
z późn. zm.).
Podstawa prawna
Art. 69 ustawy z 29 września 1994 r. o ra-
chunkowości (t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 152,
poz. 1223 z późn. zm.).
Tygodnik Prawa
Gospodarczego
Odpowiedzialność za zobowiązania spółki z o.o. w organizacji
Wtorek
6 kwietnia 2010 r.
Europejskie postępowanie nakazowe
podatku dochodowego od osób
prawnych. Wynika on z art. 27 ust.
2 ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych. Taki termin związa-
ny jest z tym, że podatnicy ci zobo-
wiązani sa do przekazania:
271291063.018.png 271291063.001.png
 
2–5 kwietnia 2010 nr 65 (2696) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Praktyka
D 3
Ekspert GP
PODATKI PRZYCHODY Z DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ Instrumenty finansowe
Jak w ramach firmy rozliczać
Dopisywane do rachunku firmowego odsetki bankowe stanowią przychód
przedsiębiorcy, ale przychody z obrotu akcjami czy kontraktami terminowymi
można rozliczać w ramach działalności, jeśli będą służyć pomnażaniu czy
zabezpieczeniu majątku firmowego.
Przykład: Jak rozliczać kontrakty terminowe
Spółka posiada w portfelu 10 tys. akcji pewnej spółki gieł-
dowej. W celu zabezpieczenia wartości portfela przed krót-
koterminowym spadkiem cen spółka otwiera krótką pozy-
cję i sprzedaje 10 kontraktów terminowych (na kontrakt ak-
cyjny przypada 100 akcji danej spółki). Stawka podatku
CIT wynosi 19 proc.
kazaniu w rocznym zeznaniu
PIT-38. Dla przedsiębiorców
lokujących środki finansowe
czy też zawierających kon-
trakty służące zabezpiecze-
niu przychodów czy majątku
jest to niekorzystna interpre-
tacja. Korzyści, jakie mogliby
uzyskać przedsiębiorcy roz-
liczając te przychody w ra-
mach działalności gospodar-
czej, są oczywiste i jak naj-
bardziej racjonalnie uzasad-
nione. Taki przedsiębiorca
mógłby kumulować przycho-
dy i koszty z bieżącej działal-
ności operacyjnej (produk-
cyjnej czy handlowej) z przy-
chodami i kosztami z inwe-
stycji kapitałowych, dzięki
czemu mógłby np. wykazać
wyższą zdolność kredytową
dla innego rodzaju inwestycji.
czywiste wykonywanie dzia-
łalności w tym zakresie. Ta-
kie stanowisko, z korzyścią
dla przedsiębiorców, potwier-
dzone jest jednak w orzecz-
nictwie podatkowym.
jące walory typowe inwesty-
cyjne, jest ściśle związane
z przychodami z działalności
poprzez zabezpieczenie źró-
dła przychodów. Takie trans-
akcje kapitałowe oparte na
papierach wartościowych
czy instrumentach pochod-
nych są niezbędne i gospo-
darczo uzasadnione w pro-
wadzeniu działalności gospo-
darczej i dopisywane wyniki
z tych transakcji do rachunku
firmowego stanowią podsta-
wę do rozliczenia tych przy-
chodów w ramach działalno-
ści przedsiębiorcy.
Przemysław Molik
przemyslaw.molik@infor.pl
20 zł – rynkowa cena akcji
22 zł – kurs kontraktu z wykonaniem za 3 miesiące (otwar-
cie krótkiej pozycji i sprzedaż kontraktów)
200 000 zł – wartość portfela akcji
Rozliczenie podatkowe
przychodów z instrumentów
finansowych (papiery warto-
ściowe, instrumenty pochod-
ne) może sprawiać przedsię-
biorcom wiele problemów.
Organy podatkowe inaczej
kwalifikują przychody uzy-
skiwane przez podatników
prowadzących indywidualną
działalność gospodarczą,
czyli podatników PIT, a ina-
czej przychody uzyskiwane
przez podatników CIT, czyli
np. spółki kapitałowe.
Zabezpieczenie przychodów
Istotne jest to, że wszelkie
transakcje na instrumentach
finansowych dokonywane
z udziałem środków firmo-
wych przedsiębiorcy są roz-
liczane poprzez firmowy ra-
chunek bankowy, który służy
przedsiębiorcy do prowadze-
nia danej działalności gospo-
darczej.
Ustawa o PIT określa, że od-
setki od wkładów oszczędno-
ściowych i środków na rachun-
kach bankowych lub w innych
formach oszczędzania, prze-
Stan po dwóch miesiącach
17 zł – rynkowa cena akcji
18 zł – kurs kontraktu terminowego (zamknięcie krótkiej
pozycji i odkupienie kontraktu)
170 000 zł – wartość portfela akcji
(22 zł – 18 zł) x 10 x 1000 = 40 000 zł (zyski z kontraktów)
170 000 zł – 200 000 zł = – 30 000 zł (wirtualna strata
z akcji)
Podatek z zamknięcia kontraktu
40 000 zł x 19 proc. = 7600 zł
Podatnicy CIT
Problemów z kwalifikacją po-
datkową przychodów ze zby-
cia instrumentów finanso-
wych nie ma w przypadku
spółek kapitałowych i innych
podmiotów opodatkowanych
podatkiem dochodowym od
osób prawnych. Spółki, które
lokują środki pieniężne w ak-
cje czy instrumenty pochod-
ne, uzyskiwane przychody
opodatkowują na zasadach
ogólnych, podobnie jak inne
przychody związane z dzia-
łalnością gospodarczą.
Dla podatników CIT przy-
chodem są otrzymane pienią-
dze, wartości pieniężne, w tym
również różnice kursowe.
W przypadku papierów war-
tościowych przychód powsta-
je dopiero w momencie ich od-
płatnego zbycia. Wtedy też
rozpoznawany jest koszt uzy-
skania przychodu związany
z nabyciem zbywanych papie-
rów wartościowych (zakup
akcji czy certyfikatów depozy-
towych jest więc kosztem od-
roczonym). Podobnie w przy-
padku odkupienia tytułów
uczestnictwa lub jednostek
uczestnictwa w funduszach
kapitałowych albo umorzenia
jednostek uczestnictwa, tytu-
łów uczestnictwa oraz certy-
fikatów inwestycyjnych w fun-
duszach kapitałowych.
W przypadku lokowania
środków spółki w papiery
dłużne, np. obligacje, przy-
chodem z tytułu ich wykupu
Podatnicy PIT
Ocena przepisów podatko-
wych w zakresie przychodów
kapitałowych dokonywana
przez fiskusa jest niekorzyst-
na dla podatników prowadzą-
cych indywidualną działal-
ność gospodarczą (w tym
w ramach spółek osobowych).
Zdaniem urzędów skarbo-
wych, jeżeli jednym z przed-
miotów działalności przedsię-
biorcy nie jest inwestowanie
w instrumenty finansowe, to
przychód uzyskany z lokowa-
nia środków pieniężnych na
rynku kapitałowym stanowić
będzie przychód z kapitałów
pieniężnych.
Zgodnie z takim stanowi-
skiem przychód ten opodat-
kowany jest odrębnie 19-proc.
stawką podatku i podlega wy-
przez emitenta są otrzymane
pieniądze, wartości pieniężne
w pełnej kwocie uzyskanej
z tego tytułu.
kiem CIT uważa się dzień wy-
dania rzeczy, zbycia prawa
majątkowego lub wykonania
usługi albo częściowego wy-
konania usługi, nie później niż
dzień wystawienia faktury al-
bo uregulowania należności.
Praktyka interpretacyjna or-
ganów podatkowych pokazuje
jednak, że w zakresie rozlicze-
nia instrumentów pochodnych
podatnicy nie mają pewności,
kiedy powstaje przychód do
opodatkowania. Co do zasady
jednak dla spółki przychód po-
winien powstać w dniu osta-
tecznego rozliczenia kontrak-
tu (wartość zamknięcia trans-
akcji), w tym samym dniu roz-
poznane zostaną też koszty
uzyskania przychodów (war-
tość zawarcia transakcji).
Ważne W przypadku lokowania środków spółki w papiery dłużne,
np. obligacje, przychodem z tytułu ich wykupu przez emitenta są
otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w pełnej kwocie
uzyskanej z tego tytułu
Powstanie przychodu
W praktyce podatnicy naj-
większe problemy mają z okre-
śleniem momentu powstania
przychodu z transakcji na po-
chodnych instrumentach fi-
nansowych. Ustawa o CIT de-
finiuje instrumenty pochodne
jako prawa majątkowe, któ-
rych cena zależy bezpośrednio
lub pośrednio od ceny walo-
rów bazowych: towarów, wa-
lut obcych, waluty polskiej, zło-
ta dewizowego, platyny dewi-
zowej lub papierów wartościo-
wych, albo od wysokości stóp
procentowych lub indeksów,
a w szczególności opcje i kon-
trakty terminowe.
Pochodne instrumenty fi-
nansowe podzielić można na
rzeczywiste oraz nierzeczy-
wiste instrumenty finansowe.
Instrumenty rzeczywiste
rozliczane są poprzez fizycz-
ną dostawę instrumentu ba-
zowego (waluty, towary, su-
rowce), natomiast instru-
menty nierzeczywiste (w tym
będące przedmiotem obrotu
na rynku regulowanym) po-
przez różnicę między ceną
umowną a ceną rzeczywistą
instrumentu bazowego.
Za datę powstania przycho-
du do opodatkowania podat-
Przepisy podatkowe nie
uzależniają jednak wprost
rozliczenia takich przycho-
dów w ramach przychodów
firmowych od prowadzenia
działalności w zakresie obro-
tu instrumentami finansowy-
mi (z czym związane jest uzy-
skanie zezwolenia na obrót
instrumentami finansowy-
mi). Powinien liczyć się prze-
cież faktyczny zamiar, tj. rze-
chowywania lub inwestowanie
stanowią przychody z kapita-
łów pieniężnych (rozliczenie
w deklaracji PIT-38), z wyjąt-
kiem środków pieniężnych
związanych z wykonywaną
działalnością gospodarczą.
Zasada ta ma zastosowanie
zarówno do przedsiębiorców
opodatkowanych na zasadach
ogólnych (według skali), jak
i tych korzystających z opcji
opodatkowania podatkiem li-
niowym. W przypadku podat-
ników opodatkowanych w spo-
sób ryczałtowy odsetki na fir-
mowych rachunkach banko-
wych nadal traktowane są jako
przychody z działalności.
Zgodnie z ustawą o dochodo-
wym podatku podlegają one
jednak opodatkowaniu stawką
ryczałtu w wysokości 3 proc.
wartości odsetek.
Lokowanie firmowych środ-
ków pieniężnych, np. w in-
strumenty pochodne służące
zabezpieczeniu wartości kon-
traktów handlowych czy też
w akcje przedsiębiorstw ma-
Papiery wartościowe i instrumenty pochodne
Podstawa prawna
Art. 14 ust. 2 pkt 5; art. 17 ust. 1 pkt
2; art. 30b ust. 4 ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od
osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r.
nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
Art. 12 ust. 1 pkt 5 lit e) ustawy
z 20 listopada 1998 r. o zryczałto-
wanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych
przez osoby fizyczne (Dz.U. z 1998 r.
nr 144, poz. 930 z późn. zm.).
Art. 12 ust. 1 pkt 1, ust. 3a; art. 15
ust. 1; art. 15a; art. 16 ust. 1 pkt 8,
8b; art. 16 ust. 1b ustawy z 15 lute-
go 1992 r. o podatku dochodowym
od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r.
nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
Przykładowe papiery wartościowe: akcje, prawa poboru,
prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, obligacje, certy-
fikaty inwestycyjne
Przykładowe instrumenty pochodne: kontrakt forward,
kontrakt futures, opcja, kontrakt swap
Powstanie przychodów z transakcji
Kiedy powstaje przychód z transakcji na instrumentach
pochodnych
Zbycie pochodnego instrumentu finansowego
Realizacja prawa wynikająca z instrumentu
Rezygnacja z prawa wynikająca z instrumentu
przychody kapitałowe
271291063.002.png 271291063.003.png 271291063.004.png 271291063.005.png
D 4
Nowe prawo – Praktyka
2–5 kwietnia 2010 nr 65 (2696) www.gazetaprawna.pl
Ekspert GP
PRAWO BANKI I ZAKŁADY UBEZPIECZEŃ Postępowanie naprawcze
Kiedy instytucja finansowa otrzyma
GP ODPOWIADA
Gdy w ramach postępowania naprawczego konieczne jest zwiększenie funduszy
własnych, instytucja finansowa może uzyskać odpowiednią gwarancję Skarbu
Państwa. Jeżeli natomiast wystąpią okoliczności grożące utratą wypłacalności
instytucji finansowej, to Rada Ministrów może w imieniu Skarbu Państwa przejąć
taką instytucję.
Który bank będzie uprawniony
do prowadzenia rozliczeń
Który bank może prowadzić rozliczenia z akcjonariu-
szami przejętej instytucji finansowej?
Rozliczenia z akcjonariuszami przejętej instytucji finanso-
wej prowadzi, w imieniu Skarbu Państwa, Bank Gospodar-
stwa Krajowego. Szczegółowe warunki rozliczeń i zasad fi-
nansowania określa umowa zawarta między ministrem wła-
ściwym do spraw instytucji finansowych a Bankiem Gospo-
darstwa Krajowego.
Z ustawy o rekapitalizacji niektórych instytucji finanso-
wych wynika ponadto, że rozliczenia z tytułu wykonania
gwarancji oraz rozliczenia, o których wyżej wspomniano,
następują w formie pieniężnej lub skarbowych papierów
wartościowych.
Emisja wspomnianych skarbowych papierów wartościo-
wych następuje z dniem zarejestrowania skarbowych papie-
rów wartościowych w depozycie papierów wartościowych
oraz w kwocie równej wartości nominalnej wyemitowanych
papierów wartościowych.
Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
nych, na zasadach określo-
nych w ustawie.
Zwiększenie funduszy włas-
nych objętych gwarancją pole-
ga na emisji akcji, obligacji lub
bankowych papierów warto-
ściowych skierowanych do jej
dotychczasowych akcjonariu-
szy bądź udziałowców lub pod-
miotów trzecich.
Ustawa stanowi, że termin do
zapisywania się na akcje nie
może być dłuższy niż dwa ty-
godnie od dnia otwarcia sub-
skrypcji.
W przypadku subskrypcji
zamkniętej termin do wyko-
nania prawa poboru następu-
je w jednym terminie, który
wynosi dwa tygodnie od dnia
ogłoszenia.
Warunkiem udzielenia gwa-
rancji Skarbu Państwa jest ak-
ceptacja programu napraw-
czego przez Komisję Nadzoru
Finansowego.
Emisja obligacji lub banko-
wych papierów wartościo-
wych przez instytucję finan-
sową może być objęta gwa-
rancją, jeśli spełnia warunki
zobowiązania podporządko-
wanego albo pożyczki pod-
porządkowanej określonych
w odpowiednich przepisach
ustawy – Prawo bankowe
oraz ustawy o działalności
ubezpieczeniowej.
Wykonanie umowy gwaran-
cji następuje, gdy wyemitowa-
ne przez instytucję finansową
akcje, obligacje lub bankowe
papiery wartościowe w cało-
ści lub w części nie znajdą na-
bywców między dotychczaso-
wymi akcjonariuszami bądź
udziałowcami lub podmiota-
mi trzecimi.
Wysokość gwarancji nie mo-
że być wyższa niż kwota
zwiększenia funduszy włas-
nych określona w programie
naprawczym.
W przypadku gdy gwaran-
cja dotyczy objęcia przez
Skarb Państwa wyemitowa-
nych obligacji instytucji fi-
nansowej lub bankowych pa-
pierów wartościowych, wy-
konanie umowy gwarancji
następuje przez objęcie cało-
ści lub części wyemitowa-
nych obligacji lub bankowych
papierów wartościowych,
nieobjętych przez dotychcza-
sowych akcjonariuszy bądź
udziałowców lub podmioty
trzecie.
Jeżeli gwarancja dotyczy ob-
jęcia przez Skarb Państwa wy-
emitowanych akcji instytucji
Uprzywilejowane akcje
Od 16 marca 2010 r. obowią-
zuje ustawa o rekapitalizacji
niektórych instytucji finan-
sowych. Jej przepisy określa-
ją zasady, warunki i tryb re-
kapitalizacji niektórych in-
stytucji finansowych polega-
jącej na:
udzielaniu przez Skarb Pań-
stwa gwarancji zwiększania
funduszy własnych instytu-
cji finansowych;
Jeżeli instytucja finansowa
wypłaca akcjonariuszom
dywidendę, akcje objęte
przez Skarb Państwa
w wyniku wykonania gwa-
rancji są uprzywilejowane
w zakresie dywidendy
i przyznają:
w pierwszym roku, za
który Skarbowi Państwa
przysługuje prawo do
dywidendy – dwukrot-
ność,
w drugim roku, za który
Skarbowi Państwa przy-
sługuje prawo do dywi-
dendy – trzykrotność,
w trzecim i następnych
latach, za które Skarbo-
wi Państwa przysługuje
prawo do dywidendy –
czterokrotność
– dywidendy przeznaczo-
nej do wypłaty akcjonariu-
szom uprawnionym z akcji
nieuprzywilejowanych.
Akcje objęte przez Skarb
Państwa w wyniku wyko-
nania gwarancji są uprzy-
wilejowane co do głosu
i przyznają dwa głosy na
jedną akcję podczas gło-
sowania uchwały o podzia-
le zysku.
przejmowaniu przez Skarb
Państwa instytucji finanso-
wych.
Podstawa prawna
Art. 17 i 18 ustawy z 12 lutego 2010 r. o rekapitalizacji niektórych insty-
tucji finansowych (Dz.U. nr 40, poz. 226).
Bank i zakład ubezpieczeń
Zgodnie z użytymi w ustawie
określeniami:
instytucja finansowa to
bank krajowy, o którym mo-
wa w odpowiednich przepi-
sach ustawy – Prawo ban-
kowe, oraz krajowy zakład
ubezpieczeń, o którym mo-
wa w ustawie o działalności
ubezpieczeniowej, w sto-
sunku do których spełnione
są odpowiednie ustawowe
przesłanki;
postępowanie naprawcze to
postępowanie naprawcze,
o którym mowa w odpowied-
nich regulacjach ustawy –
Prawo bankowe, albo postę-
powanie naprawcze, o któ-
rym mowa w regulacjach
ustawy o działalności ubez-
pieczeniowej;
Czy w przejętej instytucji można
ustanowić zarząd komisaryczny
finansowej, wykonanie gwa-
rancji następuje:
w przypadku gdy dotychcza-
sowi akcjonariusze lub pod-
mioty trzecie objęły nie wię-
cej niż 50 proc. wielkości
emisji akcji – przez objęcie
całości lub części wyemito-
wanych akcji;
Minister właściwy do spraw
instytucji finansowych udzie-
la w drodze umowy gwaran-
cji, po zasięgnięciu opinii Ko-
misji Nadzoru Finansowego
i prezesa Narodowego Banku
Polskiego, a w przypadku
banków – również Bankowe-
go Funduszu Gwarancyjnego,
określając jej warunki oraz
wysokość.
Warunkiem zawarcia umo-
wy gwarancji między mini-
strem właściwym do spraw
instytucji finansowych oraz
instytucją finansową jest uzy-
skanie zgody walnego zgro-
madzenia tej instytucji na
związanie umową.
Umowa dotycząca gwarancji
w szczególności:
Czy w instytucji finansowej przejętej przez Skarb Pań-
stwa można ustanowić zarząd komisaryczny?
Ustawa o rekapitalizacji niektórych instytucji finansowych
przewiduje, że minister właściwy do spraw instytucji finanso-
wych może wystąpić do Komisji Nadzoru Finansowego z wnio-
skiem o ustanowienie w instytucji finansowej przejętej przez
Skarb Państwa zarządu komisarycznego.
Z dniem ustanowienia zarządu komisarycznego rada nad-
zorcza zostaje zawieszona, członkowie zarządu instytucji fi-
nansowej zostają odwołani z mocy prawa, a ustanowione wcze-
śniej prokury i pełnomocnictwa wygasają. Na czas trwania
zarządu komisarycznego kompetencje innych organów insty-
tucji finansowej zostają zawieszone.
Członkom zarządu pełniącym funkcje przed przejęciem in-
stytucji finansowej przysługuje odprawa w wysokości nie wyż-
szej niż jednomiesięczne wynagrodzenie obliczone jak ekwi-
walent za urlop wypoczynkowy.
w przypadku gdy dotych-
czasowi akcjonariusze lub
podmioty trzecie objęły
więcej niż 50 proc. wielko-
ści emisji akcji – przez obję-
cie obligacji instytucji finan-
sowej lub bankowych papie-
rów wartościowych o łącz-
nej wartości nominalnej
stanowiącej różnicę między
wysokością gwarancji oraz
łączną wartością akcji obję-
tych przez dotychczaso-
wych akcjonariuszy lub
podmioty trzecie.
Szczegółowe warunki udzie-
lenia gwarancji, w tym warun-
ki emisji akcji, obligacji insty-
tucji finansowej lub banko-
wych papierów wartościowych
przez instytucję finansową
oraz ich objęcia przez Skarb
Państwa, określa umowa.
program naprawczy to pro-
gram postępowania na-
prawczego, o którym mowa
w ustawie – Prawo banko-
we, albo plan przywrócenia
prawidłowych stosunków
finansowych, program na-
prawczy oraz krótkotermi-
nowy plan wypłacalności,
o których mowa w ustawie
o działalności ubezpiecze-
niowej;
zapewnia ministrowi wła-
ściwemu do spraw instytu-
cji finansowych odpowiedni
wpływ na politykę finanso-
wą instytucji finansowej,
w tym udział wyznaczo-
nych przez niego przedsta-
wicieli w organach instytu-
cji finansowej;
Podstawa prawna
Art. 15 i 16 ustawy z 12 lutego 2010 r. o rekapitalizacji niektórych insty-
tucji finansowych (Dz.U. nr 40, poz. 226).
Kto określi warunki emisji
Rozliczenia dotyczące przejętej instytucji finansowej mają na-
stępować w formie pieniężnej lub skarbowych papierów war-
tościowych. Kto może określić warunki emisji skarbowych pa-
pierów wartościowych?
Jak wynika z ustawy o rekapitalizacji niektórych instytucji
finansowych, minister właściwy do spraw finansów publicz-
nych określi przez wydanie listu emisyjnego warunki emisji
skarbowych papierów wartościowych oraz sposób realizacji
świadczeń z nich wynikających.
List emisyjny powinien zawierać m.in.: datę emisji, powoła-
nie podstawy prawnej emisji, jednostkową wartość nominal-
ną, walutę, w której może następować emisja, lub sposób okre-
ślenia waluty emisji, cenę lub sposób jej ustalenia.
określa sposób obliczenia ce-
ny obejmowanych akcji, wa-
runki emisji obligacji insty-
tucji finansowej lub banko-
wych papierów wartościo-
wych, w tym termin ich
zapadalności, cenę emisyjną
i oprocentowanie;
określa wysokość udzielonej
gwarancji;
fundusze własne to fundu-
sze własne w rozumieniu
ustawy – Prawo bankowe
albo kapitał własny zakła-
dów ubezpieczeń, o którym
mowa w ustawie o rachun-
kowości.
Wniosek instytucji finansowej
Gwarancji może udzielić na
wniosek instytucji finansowej,
w imieniu Skarbu Państwa,
minister zajmujący się spra-
wami instytucji finansowych.
Wniosek powinien zawierać
w szczególności:
wskazuje cele wykorzysta-
nia środków pochodzących
z emisji akcji, obligacji in-
stytucji finansowej lub ban-
kowych papierów warto-
ściowych;
Na zwiększenia funduszy
W przypadku gdy w ramach
postępowania naprawczego
konieczne jest zwiększenie
funduszy własnych, instytu-
cja finansowa może uzyskać
gwarancję Skarbu Państwa
zwiększenia funduszy włas-
nazwę podmiotu;
przedmiot gwarancji;
wysokość wnioskowanej
kwoty gwarancji;
Podstawa prawna
Art. 19 ustawy z 12 lutego 2010 r. o rekapitalizacji niektórych instytucji
finansowych (Dz.U. nr 40, poz. 226).
informacje o aktualnej sytu-
acji ekonomiczno-finanso-
wej podmiotu, w tym ostat-
nie sprawozdanie finansowe.
określa ograniczenia w za-
kresie wypłaty dywidendy
bądź nadwyżki bilansowej;
Krzysztof Tomaszewski, ekspert Gazety Prawnej
271291063.006.png 271291063.007.png 271291063.008.png 271291063.009.png 271291063.010.png
2–5 kwietnia 2010 nr 65 (2696) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Praktyka
D 5
gwarancję lub zostanie przejęta
określa ograniczenia w za-
kresie polityki płacowej wo-
bec członków organów insty-
tucji finansowej oraz kadry
kierowniczej, z zastrzeże-
niem ust. 7;
wskazuje obowiązek nie-
zwłocznego dostosowania
przepisów statutu i regulacji
wewnętrznych instytucji fi-
nansowej, w celu uwzględ-
nienia emisji akcji, obligacji
instytucji finansowej lub
bankowych papierów warto-
ściowych oraz postanowień
umowy gwarancji;
Warunki umowy
tymi akcjami na rynku re-
gulowanym;
cji finansowej następuje
przez przymusowy wykup
akcji od dotychczasowych
akcjonariuszy przez Skarb
Państwa.
Prezes Narodowego Banku
Polskiego, przewodniczący
Komisji Nadzoru Finansowe-
go, a w przypadku banków
– również Bankowy Fundusz
Gwarancyjny przekazują opi-
nię w terminie dwóch dni od
dnia doręczenia wniosku
o wydanie opinii.
PRAWO PROCEDURY Finanse
Jak długo można podejmować
działania naprawcze
iloczyn ceny nabycia tych ak-
cji i współczynnika korygu-
jącego.
Za średnią cenę rynkową,
o której była mowa, uważa się
cenę będącą średnią arytme-
tyczną ze średnich, dziennych
cen ważonych wolumenem
obrotu.
Jeżeli instytucja finansowa
nie wywiązuje się z warun-
ków umowy gwarancji, mi-
nister właściwy do spraw
instytucji finansowych ma
prawo do:
złożenia wniosku do Ko-
misji Nadzoru Finanso-
wego o ustanowienie za-
rządu komisarycznego;
przedłożenia posiada-
nych akcji do umorzenia;
przedłożenia posiada-
nych obligacji instytucji
finansowej lub banko-
wych papierów warto-
ściowych do przedtermi-
nowego wykupu.
Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
Ważna zmiana
Przewidziano również
zmiany w ustawie – Pra-
wo bankowe. Zgodnie
z nowym brzmieniem
przepisów, w razie po-
wstania straty bilanso-
wej bądź groźby jej na-
stąpienia albo powstania
niebezpieczeństwa nie-
wypłacalności lub utraty
płynności, zarząd banku
niezwłocznie zawiada-
mia o tym Komisję Nad-
zoru Finansowego oraz
przedstawia jej program
postępowania napraw-
czego, zapewniając jego
realizację.
Działania polegające na
udzielaniu przez Skarb Pań-
stwa gwarancji zwiększania
funduszy własnych instytu-
cji finansowych oraz ich
przejmowaniu – zasadniczo
– mogą być podejmowane
nie dłużej niż do 31 grudnia
2010 r.
Emisji skarbowych papierów
wartościowych, o których
mowa w ustawie o rekapitali-
zacji niektórych instytucji fi-
nansowych, nie wlicza się do
limitów określonych w usta-
wie budżetowej.
Wartość nominalną zobo-
wiązań z tytułu wyemitowa-
nych skarbowych papierów
wartościowych, o których
mowa w ustawie, zalicza się
do długu Skarbu Państwa,
zgodnie z ustawą z 27 sierp-
nia 2009 r. o finansach pu-
blicznych.
Minister zajmujący się
sprawami instytucji finanso-
wych przedstawi komisji
sejmowej właściwej do
spraw finansów publicznych
kwartalną informację o po-
dejmowanych działaniach
będących realizacją posta-
nowień niniejszej ustawy
w terminie 30 dni od zakoń-
czenia kwartału.
Opłata prowizyjna
Skuteczność gwarancji jest
uzależniona od wniesienia
przez instytucję finansową
opłaty prowizyjnej od gwaran-
cji. Opłata prowizyjna jest na-
liczana od objętej gwarancją
kwoty zobowiązania.
Opłata prowizyjna od gwa-
rancji jest wpłacana na rachu-
nek rezerw poręczeniowych
i gwarancyjnych Skarbu Pań-
stwa prowadzony przez Bank
Gospodarstwa Krajowego.
Ustawa przewiduje, że mini-
ster właściwy do spraw insty-
tucji finansowych określi,
w drodze rozporządzenia, spo-
sób wyznaczenia współczynni-
ka korygującego oraz nalicza-
nia i pobierania opłaty prowi-
zyjnej od gwarancji oraz wyso-
kość tej opłaty, uwzględniając
w szczególności:
Przymusowy wykup
Akcjonariusze, których ak-
cje podlegają przymusowe-
mu wykupowi, powinni,
w terminie dwóch tygodni od
daty wydania decyzji, złożyć
w spółce dokumenty akcji
lub dowody ich złożenia do
rozporządzenia spółki. Jeże-
li akcjonariusz nie złożył do-
kumentu akcji w terminie,
zarząd unieważnia ją w try-
bie art. 358 ustawy z 15 wrze-
śnia 2000 r. – Kodeks spółek
handlowych, a nabywcy wy-
daje nowy dokument akcji
pod tym samym numerem
emisyjnym.
Po uiszczeniu ceny wykupu
zarząd powinien niezwłocz-
nie przenieść wykupione ak-
cje na Skarb Państwa. Do
dnia uiszczenia całej sumy
wykupu akcjonariusze zacho-
wują wszystkie uprawnienia
z akcji.
Decyzja o przejęciu instytu-
cji finansowej jest natychmiast
wykonalna.
Wystąpienie o opinię Komi-
sji Nadzoru Finansowego sta-
nowi wypełnienie warunków,
o których mowa w odpowied-
nich przepisach ustawy – Pra-
wo bankowe oraz ustawy
o działalności ubezpieczenio-
wej, oraz stanowi dokonanie
zawiadomienia, o którym mo-
wa w regulacjach ustawy
o ofercie publicznej i warun-
kach wprowadzania instru-
mentów finansowych do zor-
ganizowanego systemu obro-
tu oraz o spółkach publicz-
nych (Dz.U. z 2009 r. nr 185,
poz. 1439).
Do ustalenia ceny przymuso-
wego wykupu akcji stosuje się
odpowiednio przepisy ustawy
z 30 sierpnia 1996 r. o komer-
cjalizacji i prywatyzacji w za-
kresie ustalenia ceny akcji
w ramach prywatyzacji po-
średniej.
określa sposób rozliczenia
straty instytucji finansowej
za okresy ubiegłe.
Miesięczne wynagrodzenie
członka organu instytucji fi-
nansowej nie może prze-
kraczać 12-krotności przecięt-
nego wynagrodzenia w sekto-
rze przedsiębiorstw bez wy-
płat nagród z zysku w IV
kwartale roku poprzedniego,
ogłoszonego przez prezesa
Głównego Urzędu Statystycz-
nego, a wszelkie dodatkowe
składniki wynagrodzenia nie
mogą przekraczać w skali ro-
ku trzykrotności miesięczne-
go wynagrodzenia danego
członka organu instytucji fi-
nansowej.
Odmowa udzielenia gwaran-
cji nie stanowi podstawy rosz-
czeń instytucji finansowej ani
osób trzecich wobec Skarbu
Państwa.
Zwiększenie funduszy wła-
snych w wyniku wykonania
gwarancji następuje z dniem
objęcia akcji, obligacji instytu-
cji finansowej lub bankowych
papierów wartościowych
przez Skarb Państwa.
Prawa z objętych przez
Skarb Państwa akcji, obligacji
instytucji finansowej oraz ban-
kowych papierów wartościo-
wych wykonuje minister zaj-
mujący się sprawami instytu-
cji finansowych.
rów wartościowych do
przedterminowego wykupu.
W przypadku natomiast ra-
żącego naruszenia warunków
umowy gwarancji przez insty-
tucję finansową Skarbowi
Państwa przysługuje prawo do
przejęcia instytucji finansowej,
o którym mowa w ustawie.
Wspomniane umorzenie
następuje za wynagrodze-
niem ustalonym przez za-
rząd instytucji finansowej
zgodnie z zasadami ustalony-
mi w ustawie.
Umorzenia akcji, przedter-
minowego wykupu obligacji
instytucji finansowej lub ban-
kowych papierów wartościo-
wych dokonuje zarząd insty-
tucji finansowej, w terminie
30 dni od dnia złożenia wnio-
sku przez ministra właściwe-
go do spraw instytucji finan-
sowych.
uzależnienie wysokości opła-
ty prowizyjnej od okresu,
na który udzielana jest gwa-
rancja;
niem zmian umowy spółki
(aktu założycielskiego, statu-
tu spółki).
Działania polegające na
udzielaniu przez Skarb Pań-
stwa gwarancji zwiększania
funduszy własnych instytucji
finansowych oraz przejmo-
waniu przez Skarb Państwa
instytucji finansowych, o któ-
rych mowa w ustawie – za-
sadniczo – mogą być podej-
mowane nie dłużej niż do
31 grudnia 2010 r.
ryzyko związane z działal-
nością instytucji finanso-
wej, będącej beneficjentem
gwarancji;
ustalenie stawek opłaty pro-
wizyjnej od gwarancji, któ-
rej udzielenie nie stanowi
pomocy publicznej w rozu-
mieniu przepisów o pomo-
cy publicznej.
Do gwarancji, o której mowa
w ustawie, nie stosuje się prze-
pisów ustawy z 8 maja 1997 r.
o poręczeniach i gwarancjach
udzielanych przez Skarb Pań-
stwa oraz niektóre osoby
prawne (Dz.U. z 2003 r. nr 174,
poz. 1689 z późn. zm.), z wyjąt-
kiem art. 31 tej ustawy.
Możliwość dokapitalizowania
W uzasadnieniu do projektu
ustawy o rekapitalizacji nie-
których instytucji finanso-
wych podkreślono, że ko-
nieczne jest zapewnienie
możliwości dokapitalizowa-
nia przez Skarb Państwa in-
stytucji finansowych, które
są zagrożone utratą płynno-
ści lub niewypłacalnością.
Przedstawione rozwiązania
mają umożliwić natychmia-
stową reakcję na wspomnia-
ne zagrożenia, m.in. przez
wykup akcji instytucji finan-
sowej po cenie wynikającej
z aktualnej wyceny.
Jednocześnie w uzasadnie-
niu do projektu tej ustawy
do wyceny akcji w instytu-
cjach finansowych zapropo-
nowano przyjęcie rozwiązań
analogicznych jak w przy-
padku wyceny prywatyzo-
wanych spółek Skarbu Pań-
stwa na podstawie ustawy
z 30 sierpnia 1996 r. o ko-
mercjalizacji i prywatyzacji
(Dz.U. z 2002 r. nr 171,
poz. 1397 z późn. zm.).
Realizacja praw
Środki uzyskane z realizacji
praw z akcji, obligacji insty-
tucji finansowej i banko-
wych papierów wartościo-
wych stanowią dochody bu-
dżetu państwa.
Natomiast środki ze sprze-
daży, umorzenia lub wykupu
akcji, obligacji instytucji fi-
nansowej lub bankowych pa-
pierów wartościowych sta-
nowią przychody budżetu
państwa.
Rada Ministrów, na wniosek
ministra właściwego do
spraw finansów publicznych,
może, po zasięgnięciu opinii
komisji sejmowej właściwej
do spraw budżetu, w drodze
rozporządzenia, dokonywać
przeniesienia planowanych
wydatków budżetowych mię-
dzy częściami i działami bu-
dżetu państwa w celu realiza-
cji zadań wynikających
z przepisów ustawy.
Czynności cywilnoprawne
dokonywane w celu wyko-
nania postanowień ustawy
nie podlegają opodatkowaniu
podatkiem od czynności cy-
wilnoprawnych, z wyłącze-
Ustalenie ceny sprzedaży
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy,
do ustalenia ceny sprzedaży
akcji instytucji finansowej ob-
jętych przez Skarb Państwa
w wyniku wykonania gwaran-
cji stosuje się odpowiednio
przepisy ustawy z 30 sierpnia
1996 r. o komercjalizacji i pry-
watyzacji (Dz.U. z 2002 r. nr
171, poz. 1397 z późn. zm.) w za-
kresie ustalenia ceny akcji
w ramach prywatyzacji po-
średniej, z określonym za-
strzeżeniem.
Otóż jeżeli wykup akcji insty-
tucji finansowej objętych
przez Skarb Państwa w wyni-
ku wykonania gwarancji na-
stępuje na podstawie uchwały
walnego zgromadzenia o przy-
musowym wykupie akcji, cena
akcji jest nie niższa niż najwyż-
sza z wartości:
Ustanowienie kuratora
W przypadku wykonania
umowy gwarancji minister
właściwy do spraw instytucji
finansowych może wystąpić
do Komisji Nadzoru Finanso-
wego z wnioskiem o ustano-
wienie kuratora nadzorujące-
go wykonanie programu na-
prawczego.
Z ustawy wynika, że gdy in-
stytucja finansowa nie wywią-
zuje się z warunków umowy
gwarancji, minister właściwy
do spraw instytucji finanso-
wych ma prawo do:
Gdy zagrożona wypłacalność
W przypadku wystąpienia
okoliczności grożących utra-
tą wypłacalności instytucji fi-
nansowej Rada Ministrów,
na wniosek ministra właści-
wego do spraw instytucji fi-
nansowych, kierując się ko-
niecznością zapewnienia sta-
bilności krajowego systemu
finansowego, może, w drodze
decyzji, po zasięgnięciu opi-
nii prezesa Narodowego
Banku Polskiego i przewod-
niczącego Komisji Nadzoru
Finansowego, a w przypadku
banków – również Bankowe-
go Funduszu Gwarancyjne-
go, dokonać, w imieniu Skar-
bu Państwa, przejęcia takiej
instytucji. Przejęcie instytu-
złożenia wniosku do Komisji
Nadzoru Finansowego
o ustanowienie zarządu ko-
misarycznego;
Podstawa prawna
Ustawa z 12 lutego 2010 r.
o rekapitalizacji niektórych
instytucji finansowych (Dz.U. nr 40,
poz. 226).
Ustawa z 29 sierpnia 1997 r.
– Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2002 r.
nr 72, poz. 665 z późn. zm.).
Ustawa z 22 maja 2003 r.
o działalności ubezpieczeniowej
(t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 11, poz. 66).
cena ustalona zgodnie ze
wspomnianym art. 10 ust.
1 ustawy;
przedłożenia posiadanych
akcji do umorzenia;
średnia cena rynkowa
z okresu 3 miesięcy poprze-
dzających uchwałę walnego
zgromadzenia, w czasie któ-
rych dokonywany był obrót
Podstawa prawna
Ustawa z 12 lutego 2010 r. o rekapi-
talizacji niektórych instytucji finan-
sowych (Dz.U. nr 40, poz. 226).
przedłożenia posiadanych
obligacji instytucji finanso-
wej lub bankowych papie-
271291063.011.png 271291063.012.png 271291063.013.png 271291063.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin