NOWE PRAWO z 13 kwietnia 10 (nr 71).pdf

(748 KB) Pobierz
Nowe Prawo Przepisy_071.qxd
nr 71 (2702) 13 kwietnia 2010
przepis PRAKTYKA
nowe prawo
PRZEPISY
SPIS TREŚCI
PŁATNIK SKŁADEK OBOWIĄZKI Wyjaśnienia Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Nowa wysokość stopy procentowej składki
na ubezpieczenie wypadkowe
Nowe zasady odzyskiwania
podatków w ramach Unii
» strona D2
Elektroniczna dokumentacja
zawieszania poboru akcyzy
» strona D2
Dla płatników składek zgłaszających
do ubezpieczenia wypadkowego
przeciętnie miesięcznie nie więcej
niż dziewięciu ubezpieczonych i dla
płatników niepodlegających wpisowi
do rejestru REGON stopa procento-
wa składki na ubezpieczenie wypad-
kowe w okresie od 1 kwietnia 2010 r.
wynosi 1,67 proc.
Od 1 kwietnia 2010 r. weszło w życie roz-
porządzenie ministra pracy i polityki
społecznej z 26 marca 2010 r. zmienia-
jące rozporządzenie w sprawie różni-
cowania stopy procentowej składki na
ubezpieczenie społeczne z tytułu wy-
padków przy pracy i chorób zawodo-
wych w zależności od zagrożeń zawo-
dowych i ich skutków (Dz.U. nr 50, poz.
304). Zgodnie z par. 1 pkt 2 tego rozpo-
rządzenia załącznikowi nr 2 do rozpo-
rządzenia ministra pracy i polityki spo-
łecznej z 29 listopada 2002 r. w sprawie
różnicowania stopy procentowej skład-
ki na ubezpieczenie społeczne z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawo-
dowych w zależności od zagrożeń za-
wodowych i ich skutków (Dz.U. nr 200,
poz. 1692 z późn. zm.) zostało nadane
nowe brzmienie. Ponadto uchylony zo-
stał załącznik nr 2a do rozporządzenia
z 29 listopada 2002 r. Poinformowano
o tym na stronie internetowej Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych: www.zus.pl
płatnik składek podlegający wpisowi
do rejestru REGON zobowiązany jest
ustalać stopę procentową składki na
ubezpieczenie wypadkowe według ro-
dzaju działalności, do którego należy
według Polskiej Klasyfikacji Działal-
ności wprowadzonej rozporządzeniem
Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r.
w sprawie Polskiej Klasyfikacji Dzia-
łalności (PKD) (Dz.U. nr 251, poz. 1885
z późn. zm.) zwanej dalej PKD 2007.
Właściwą stopę procentową składki
na ubezpieczenie wypadkowe płatnik
ustala na podstawie tabeli z załączni-
ka nr 2 do rozporządzenia z 29 listopa-
da 2002 r. w nowym brzmieniu, po-
przez odczytanie wysokości stopy pro-
centowej składki odpowiadającej gru-
pie działalności, do której został
zaklasyfikowany płatnik składek we-
dług kodu PKD 2007, na poziomie sek-
cji lub działu.
Ważne
Począwszy od roku składkowego
obejmującego okres od 1 kwietnia
2010 r. do 31 marca 2011 r., płatnik
składek podlegający wpisowi do re-
jestru REGON powinien ustalać
stopę procentową składki na ubez-
pieczenie wypadkowe według ro-
dzaju działalności, do którego nale-
ży według Polskiej Klasyfikacji
Działalności wprowadzonej rozpo-
rządzeniem Rady Ministrów
z 24 grudnia 2007 r.
Audyt przed wydaniem zezwolenia
» strona D2
Badany przedsiębiorca
wypełni kwestionariusz
» strona D2
Dane o dopłatach w nowym
wzorze informacji
» strona D2
Jednolite postępowanie
przy udzielaniu
ulg i umorzeń
Ekspert GP » strona D3
procentowej składki na ubezpiecze-
nie wypadkowe omówione zostały
w poradniku Ustalanie stopy procen-
towej składki na ubezpieczenie wy-
padkowe.
Małżonkowie i samotni
rodzice skorzystają
z preferencji w PIT
Stopa wynosi 1,67 proc.
Natomiast dla płatników składek zgła-
szających do ubezpieczenia wypadko-
wego przeciętnie miesięcznie nie wię-
cej niż dziewięciu ubezpieczonych oraz
dla płatników niepodlegających wpiso-
wi do rejestru REGON stopa procento-
wa składki na ubezpieczenie wypadko-
we w okresie od 1 kwietnia 2010 r. wy-
nosi 1,67 proc. (50 proc. najwyższej sto-
py procentowej ustalonej na dany rok
składkowy dla grup działalności).
W wyjaśnieniach Zakładu Ubezpie-
czeń Społecznych podkreślono, że
szczegółowe zasady ustalania stopy
Krzysztof Tomaszewski
Ekspert GP » strony D4–D5
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra pracy i polityki spo-
łecznej z 26 marca 2010 r. zmieniające rozpo-
rządzenie w sprawie różnicowania stopy pro-
centowej składki na ubezpieczenie społeczne
z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawo-
dowych w zależności od zagrożeń zawodo-
wych i ich skutków (Dz.U. nr 50, poz. 304).
Wyjaśnienia Zakładu Ubezpieczeń Społecz-
nych opublikowane na stronie internetowej
www.zus.pl.
Pieniądze na projekty
instalacji produkujących
energię lub ciepło
Ekspert GP » strona D6
Według rodzaju działalności
Jak podkreślono, począwszy od roku
składkowego obejmującego okres od
1 kwietnia 2010 r. do 31 marca 2011 r.,
Rodzice mogą łatwiej
otrzymać becikowe
Praca – strona D7
» strona D7
Emerytura pomostowa tylko za okres,
w którym płacono składki
» strona D7
PRZEDSIĘBIORCA PROCEDURY Obrót napojami alkoholowymi
Sprzedawca alkoholu musi poczekać na zezwolenie
Zatrudnienie za granicą liczy się
do zasiłku w Polsce
» strona D7
Aby wyprzedać zapasy alkoholu po
zlikwidowaniu sklepu lub prowa-
dzić obrót hurtowy alkoholem
w kraju, przedsiębiorca musi złożyć
wniosek o wydanie zezwolenia.
Nawet jeśli organ nie rozpatrzy go
w terminie, przedsiębiorca nie mo-
że uznać, że wydano rozstrzygnię-
cie zgodne z jego wnioskiem.
Przedsiębiorca zajmujący się handlem
alkoholem nie będzie mógł skorzystać
z zasady tzw. dorozumianej zgody, któ-
rą wprowadziły obowiązujące od 10
kwietnia 2010 r. przepisy nowelizujące
ustawę z 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej. Dorozumia-
na zgoda łączy się z nałożonym na
urzędy obowiązkiem załatwiania
spraw przedsiębiorców bez zbędnej
zwłoki. W praktyce oznacza to, że je-
żeli wniosek przedsiębiorcy nie będzie
rozpoznany w terminie, to wówczas
uznaje się, że urząd wydał rozstrzy-
gnięcie zgodne z wnioskiem. Od tej za-
sady obowiązują jednak wyjątki prze-
widziane w ustawach odrębnych, np.
w ustawie z 26 października 1982 r.
o wychowaniu w trzeźwości i przeciw-
działaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U.
z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.).
Oznacza to, że obrót hurtowy w kra-
ju alkoholem może być prowadzony
tylko na podstawie zezwolenia wyda-
nego przez ministra gospodarki (co do
napojów o zawartości powyżej 18
proc. alkoholu) lub marszałka woje-
wództwa (co do napojów o zawartości
do 18 proc. alkoholu). Zezwolenia wy-
dawane są na podstawie pisemnego
wniosku przedsiębiorcy.
Gdy w przewidzianym terminie mi-
nister albo marszałek nie wyda go al-
bo nie odmówi udzielenia go, to wów-
czas przedsiębiorca nie może uznać,
że wniosek został rozstrzygnięty
zgodnie z jego prośbą i rozpocząć
prowadzenia obrotu hurtowego alko-
holem w ramach działalności gospo-
darczej.
Z dorozumianej zgody nie może też
skorzystać przedsiębiorca, który wy-
stąpił z wnioskiem o: zezwolenie na
sprzedaż alkoholu do spożycia na
miejscu lub poza miejscem sprzeda-
ży, o jednorazowe zezwolenie, zezwo-
lenie na sprzedaż alkoholu dla organi-
zatorów przyjęć, na wyprzedaż posia-
danych zapasów napojów alkoholo-
wych, które już zostały zinwentaryzo-
wane, a wydane dla niego wcześniej
zezwolenie już wygasło. Chodzi tu
o takie sytuacje, gdy na przykład upły-
nął termin ważności zezwolenia,
punkt sprzedaży został zlikwidowany
albo zmienił się rodzaj jego działalno-
ści bądź uległ zmianie skład osobowy
wspólników spółki cywilnej. W takich
przypadkach przedsiębiorca nie mo-
że rozpocząć handlu alkoholem, za-
nim nie uzyska zezwolenia, bez wzglę-
du na to jak długo czeka na wydanie
go po złożeniu wniosku.
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
na zakup mundurów
» strona D7
Łatwiej będzie realizować inwestycje
w telekomunikacji
» strona D8
Doradca podatkowy otworzy
kancelarię z adwokatem
» strona D8
Uczestnik imprezy masowej
dokładnie kontrolowany
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
» strona D8
Podstawa prawna
Art. 24 ustawy z 4 marca 2010 r. o świadcze-
niu usług na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz.U. nr 47, poz. 278).
Zmieniono zasady szkolenia
zawodowych kierowców
» strona D8
Prawo – strona D8
277777117.018.png 277777117.019.png 277777117.020.png
D 2
Nowe prawo – Przepisy
13 kwietnia 2010 nr 71 (2702) www.gazetaprawna.pl
Podatki
PODATNIK PRAWO UE Należności podatkowe
Nowe zasady odzyskiwania
podatków w ramach Unii
FIRMA PRAWO CELNE Uprawnienia funkcjonariuszy
Audyt przed wydaniem zezwolenia
Organ Służby Celnej przeprowadzi
postępowanie audytowe, mające
na celu ustalenie, czy podmiot wy-
stępujący z wnioskiem o wydanie
pozwolenia, świadectwa, zezwole-
nia lub innej decyzji spełnia warun-
ki lub kryteria wymagane do jego
wydania.
Postępowanie audytowe jest prowa-
dzone przez organy celne, w przypad-
ku gdy przepisy prawa celnego uza-
leżniają uzyskanie zezwolenia od
stwierdzenia spełnienia wszystkich
lub części warunków lub kryteriów
określonych w art. 14g–14k rozporzą-
dzenia Komisji (EWG) nr 2454/93
z 2 lipca 1993 r. ustanawiającego prze-
pisy w celu wykonania rozporządze-
nia ustanawiającego Wspólnotowy
Kodeks Celny. Minister finansów
określił szczegółowe zasady przepro-
wadzania postępowania audytowego.
ewidencji. Celnicy mają prawo
sprawdzić w szczególności:
Ważne
Organ Służby Celnej sporządza
plan postępowania audytowego
w dwóch egzemplarzach. Jeden
otrzymuje przedsiębiorca. Drugi
pozostawiany jest w aktach sprawy
Znowelizowana dyrektywa doty-
cząca wzajemnej pomocy krajów
członkowskich w sprawach odzy-
skiwania i egzekucji należności
podatkowych zakłada szerszą
wymianę informacji między pań-
stwami.
Dyrektywa w sprawie wzajemnej
pomocy przy odzyskiwaniu wierzy-
telności dotyczących podatków, ceł
i innych obciążeń 2010/24/UE z 16
marca 2010 r. została opublikowana
w Dzienniku Urzędowym Unii Eu-
ropejskiej 31 marca 2010 r. W sto-
sunku do dotychczas obowiązującej
dyrektywy z 2008 roku nowe prze-
pisy zakładają szerszą wymianę in-
formacji między państwami człon-
kowskimi.
Celem dyrektywy jest wzajemna
pomoc przy odzyskiwaniu wierzy-
telności poszczególnych państw
członkowskich i wierzytelności UE
dotyczących niektórych podatków
i innych obciążeń, które przyczynia-
ją się do właściwego funkcjonowa-
nia rynku wewnętrznego. Mechani-
zmy i zasady egzekucji tych wierzy-
telności ujednolicone na poziomie
wspólnotowym mają zapobiegać
oszustwom i stratom zarówno bu-
dżetów krajów członkowskich, jak
i budżetu wspólnotowego.
Wzajemna pomoc polega m.in. na
tym, że organ współpracujący prze-
kazuje organowi wnioskującemu
(odpowiednie centralne biuro łącz-
nikowe państwa członkowskiego)
informacje potrzebne do odzyska-
nia wierzytelności powstałych we
wnioskującym państwie członkow-
skim. Organ wpółpracujący powia-
damia także dłużnika o wszystkich
dokumentach odnoszących się do
takich wierzytelności. Może rów-
nież na wniosek organu wnioskują-
cego je odzyskać lub przyjąć środki
zabezpieczające odzyskanie tych
wierzytelności.
Zasady przyjęte w dyrektywie bę-
dą mieć zastosowanie do podatków
i ceł każdego rodzaju, pobieranych
przez państwo albo przez jego orga-
ny lokalne. Dotyczyć będą nie tylko
wszystkich osób prawnych i fizycz-
nych w UE z uwzględnieniem coraz
liczniejszych form konstrukcji
prawnych, takich jak trusty czy fun-
dacje, ale również wszelkich no-
wych instrumentów, które mogą
być ustanowione przez podatników
w UE.
Choć nowe przepisy wchodzą
w życie 20 kwietnia 2010 r., to do-
tychczas obowiązująca Dyrektywa
2008/55/WE zostanie uchylona do-
piero 1 stycznia 2012 r.
prawidłowość: złożonych zgłoszeń
celnych; deklarowanego pochodze-
nia, klasyfikacji i wartości celnej to-
warów; prowadzonych przez
przedsiębiorcę ewidencji towaro-
wych lub rejestrów magazyno-
wych, związanych z dokonywany-
mi operacjami handlowymi;
przestrzeganie warunków określo-
nych: dla przywozu, przewozu lub
wywozu towarów; w zezwoleniach
udzielonych przedsiębiorcy; dla ko-
rzystania z procedur celnych;
Audyt celny obejmuje swym zakre-
sem także wypłacalność podatnika.
Sprawdzane jest, czy podatnik nie
jest dłużnikiem, czy terminowo wpła-
ca dług celny, czy nie zalega z opłaca-
niem podatków oraz składek ubez-
pieczeniowych, a także czy nie figu-
ruje w rejestrach dłużników. Przy wy-
płacalności analizie może być też
poddana płynność finansowa, ren-
towność, zadłużenie, a także aktyw-
ność i sprawność działania firmy.
autentyczność dokumentów przed-
kładanych organom Służby Celnej.
Systemy informatyczne
Poza sprawdzeniem poprawności do-
kumentacji przedsiębiorcy, urzędni-
cy celni w ramach postępowania au-
dytowego mogą też zbadać, jakie sys-
temy informatyczne wdrożył w swo-
jej firmie podatnik. W tym przypadku
ważne będzie, czy przedsiębiorca po-
siada m.in. systemy: księgowy, logicz-
ny, informatyczny oraz do sporządza-
nia zgłoszeń celnych, deklaracji VAT,
akcyzy lub danych statystycznych.
Badanie dokumentów
Funkcjonariusze celni, którzy będą
sprawdzać przestrzeganie przez po-
datnika wymogów celnych, zbadają
dokumentację, a także zweryfikują jej
autentyczność. Mogą również doko-
nać oględzin, w tym prowadzonych
Ewa Matyszewska
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 23
marca 2010 r. w sprawie zakresu, rodzaju
i sposobu przeprowadzania czynności au-
dytowych (Dz.U. nr 52, poz. 309).
Przemysław Molik
FIRMA PRAWO CELNE Wydawanie zezwoleń
Badany przedsiębiorca wypełni kwestionariusz
Podstawa prawna
Dyrektywa Rady 2010/24/UE z 16 marca
2010 r. w sprawie wzajemnej pomocy przy
odzyskiwaniu wierzytelności dotyczących
podatków, ceł i innych obciążeń (Dz.U. L
84 z 31 marca 2010 r., s.1).
Firma, która chce otrzymać m.in.
status wiarygodnego przedsiębior-
cy (świadectwo AEO) wypełni kwe-
stionariusz dla organów Służby
Celnej.
Funkcjonariusz celny przeprowadza
postępowanie audytowe, mające na
celu ustalenie, czy przedsiębiorca
wnioskujący o określonego rodzaju
zezwolenie spełnia warunki lub kry-
teria wymagane do jego wydania.
Przeprowadzone czynności audyto-
we muszą być w odpowiedni sposób
udokumentowane. Sposób doku-
mentowania oraz wzory dokumen-
tów stosowanych w postępowaniu
audytowym minister finansów okre-
ślił w rozporządzeniu z 23 marca
2010 r. Regulacje te weszły w życie
1 kwietnia.
Rozporządzenie określa wzory
m.in.: kwestionariusza postępowania
audytowego, planu postępowania
oraz aneksu do planu, wezwania do
udostępnienia dokumentów, protoko-
łu z czynności audytowych. Postępo-
wanie audytowe przeprowadzane jest
np. w stosunku do przedsiębiorcy
wnioskującego o przyznanie świadec-
twa tzw. upoważnionego przedsię-
biorcy (AEO). Z punktu widzenia ba-
danego przedsiębiorcy istotny jest
kwestionariusz postępowania audy-
towego. Dokument ten jest jednolity
dla wszystkich przedsiębiorców wnio-
skujących o udzielenie zezwolenia.
Dokument ten po wypełnieniu przez
przedsiębiorcę służy organowi Służby
Celnej do analizy zawartych w nim in-
formacji, danych, załączonych do nie-
go dokumentów i weryfikacji ich
w trakcie czynności audytowych. Or-
gan Służby Celnej na kwestionariuszu
dokonuje stosownych adnotacji w po-
lach zastrzeżonych dla organu.
PODATNIK AKCYZA Preferencje podatkowe
Elektroniczna dokumentacja
zawieszania poboru akcyzy
Magdalena Majkowska
Dokumenty papierowe w proce-
durze zawieszania poboru akcyzy
zostaną zastąpione systemem
elektronicznym, jednolitym dla
całej UE.
Przemieszczanie wyrobów akcyzo-
wych z zastosowaniem procedury
zawieszania poboru akcyzy będzie
odbywać się na podstawie elektro-
nicznego dokumentu, zamiast doku-
mentacji papierowej. Zmianę taką
zakłada przyjęty przez rząd projekt
ustawy o zmianie ustawy o podatku
akcyzowym oraz niektórych innych
ustaw.
W procedurze zawieszania pobo-
ru akcyzy wprowadzono definicję
systemu, który zastąpi funkcjonu-
jący dotychczas system teleinfor-
matycznego przemieszczania wy-
robów akcyzowych na terytorium
kraju. Obecnie system dokumento-
wania przemieszczania wyrobów
akcyzowych odbywa się na doku-
mentach papierowych, tzw. Admi-
nistracyjnym Dokumencie Towa-
rzyszącym.
Zmiany polegają na zamianie do-
kumentów papierowych na elek-
troniczny system tzw. e-ADT, jed-
nolity dla wszystkich Państw Unii
Europejskiej. Z systemu mają ko-
rzystać podmioty dokonujące prze-
mieszczeń wyrobów akcyzowych
w procedurze zawieszenia poboru
akcyzy oraz administracja podat-
kowa.
Podmioty dokonujące przemiesz-
czeń wyrobów akcyzowych będą
miały możliwość wysyłania do sys-
temu komunikatów, otrzymywania
zweryfikowanych komunikatów
zwrotnych z systemu oraz od swo-
ich kontrahentów.
Zakończenie przemieszczania wy-
robów akcyzowych z zastosowa-
niem procedury zawieszania pobo-
ru akcyzy będzie następowało na
podstawie wprowadzonego do sys-
temu raportu odbioru bądź rapor-
tu wywozu.
W przypadku gdy system będzie
niedostępny, wówczas raport zastą-
pi wersja papierowa dokumentu.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 23 mar-
ca 2010 r. w sprawie sposobu dokumento-
wania czynności audytowych oraz wzorów
dokumentów stosowanych w postępowaniu
audytowym (Dz.U. nr 52, poz. 310).
OBYWATEL HAZARD Dopłaty do gier
Dane o dopłatach w nowym wzorze informacji
Obowiązuje nowy wzór informacji
o dopłatach, którą składają pod-
mioty urządzające gry hazardowe
objęte monopolem państwa.
Prowadzenie działalności w zakresie
gier liczbowych, loterii pieniężnych
i gry telebingo stanowi monopol pań-
stwa. Gry te objęte zostały systemem
dopłat, które uiszczają grający. Na
podmioty urządzające gry stanowią-
ce monopol państwa nałożony został
obowiązek składania właściwemu
naczelnikowi urzędu celnego infor-
macji o dopłatach, według określone-
go wzoru. Wzór informacji o dopła-
tach minister finansów określił w roz-
porządzeniu z 30 marca 2010 r., któ-
re weszło w życie 6 kwietnia.
Wpływy z dopłat
Wpływy z dopłat zasilają:
Fundusz Rozwoju Kultury Fi-
zycznej – 77 proc.
Fundusz Promocji Kultury – 20
proc.
Fundusz Rozwiązywania Pro-
blemów Hazardowych – 3 proc.
kwoty dopłat oraz ich rozliczenie. In-
formacje składa się za okresy i w ter-
minach określonych dla dokonywania
w danej grze wpłat podatku od gier.
Dopłaty wynoszą: 25 proc. stawki,
ceny losu lub innego dowodu udziału
w grze – w grach liczbowych oraz 10
proc. stawki, ceny losu lub innego do-
wodu udziału w grze – w loteriach
pieniężnych i grze telebingo.
Eliza Polakowska
Magdalena Majkowska
Informacja oznaczona została sym-
bolem GHD-1. Wpisuje się w niej da-
ne dotyczące m.in. miejsca i celu zło-
żenia informacji, danych podmiotu re-
alizującego monopol państwa w za-
kresie gier hazardowych, obliczonej
Podstawa prawna
Projekt ustawy o zmianie ustawy o po-
datku akcyzowym oraz niektórych in-
nych ustaw. Przyjęty przez rząd 23 mar-
ca 2010 r.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra finansów z 30
marca 2010 r. w sprawie wzoru informacji
o dopłatach w grach liczbowych, loteriach
pieniężnych i grze telebingo.
Tygodnik Prawa
Administracyjnego
Kiedy zamawiający musi unieważnić postępowanie
Środa
14 kwietnia 2010 r.
Nieudzielanie absolutorium wójtowi nie oznacza jego odwołania
277777117.021.png 277777117.001.png 277777117.002.png 277777117.003.png 277777117.004.png
13 kwietnia 2010 nr 71 (2702) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Przepisy
D 3
Ekspert GP
przy udzielaniu ulg i umorzeń
Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wprowadzeniu
ujednoliconego trybu postępowania przy rozpatrywaniu spraw dotyczących
udzielania ulg i umarzania należności z tytułu składek.
Wniosek musi być właściwie umotywowany
Wniosek płatnika o przy-
znanie omawianej ulgi (od-
roczenie terminu płatno-
ści składki, zmiana warun-
ków udzielonej ulgi, utrzy-
manie w mocy udzielonej
ulgi) musi być wyczerpują-
co umotywowany i wska-
zywać, że zastosowanie
ulgi jest uzasadnione
szczególnymi okoliczno-
ściami, z powodu których
dłużnik nie jest w stanie
uregulować składek.
W tym celu płatnik powi-
nien przedłożyć dokumen-
tację umożliwiającą ocenę
zasadności udzielenia ulgi,
w której znajduje się po-
twierdzenie przyczyny nie-
możności uregulowania
należnych składek. Ozna-
cza to, że rodzaj i zakres
wymaganej dokumentacji,
na podstawie której doko-
nywana będzie analiza
możliwości płatniczych
osoby ubiegającej się
o udzielenie ulgi, uzależ-
nione są od wysokości
składek, zakresu wniosko-
wanej ulgi i okresu spłaty
zadłużenia oraz od przy-
czyn braku możliwości
uregulowania należności.
Każda sprawa rozpatrywa-
na jest bez zbędnej zwłoki,
jednakże nie później niż
w terminie dwóch miesięcy
od dnia złożenia wniosku.
Krzysztof Tomaszewski
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
zdrowotne za zatrudnionych
pracowników lub innych
ubezpieczonych niebędących
płatnikami składek na wła-
sne ubezpieczenia (np. zlece-
niobiorców, nakładców).
W przypadku płatników
opłacających składkę na wła-
sne ubezpieczenia odrocze-
niem może zostać objęta peł-
na kwota składek. Z uwagi na
publicznoprawny charakter
należności, odroczenie termi-
nu płatności składek jest roz-
wiązaniem o charakterze wy-
jątkowym, gdyż zasadą jest
terminowe ich opłacanie.
Walorem odroczenia jest
zmniejszenie negatywnych fi-
nansowych skutków nieopła-
cenia składek w terminie
ustawowym, gdyż przy udzie-
leniu ulgi nie nalicza się odse-
tek za zwłokę, w zamian za co
naliczana jest opłata prolon-
gacyjna stanowiąca 50 proc.
stawki odsetek za zwłokę.
Dodatkowo wobec benefi-
cjenta ulgi Zakład nie podej-
muje działań zmierzających
do przymusowego wyegze-
kwowania objętych ulgą na-
leżności, co oznacza, że nie
wszczyna się egzekucji, a tym
samym nie powstają koszty
egzekucyjne, które obciążają
dłużnika.
Podkreślenia wymaga rów-
nież fakt, że Zakład wyraża-
jąc zgodę na odroczenie ter-
minu płatności składek, w ce-
lu zapewnienia rzetelności
realizacji umowy przez dłuż-
nika, ma prawo podjąć czyn-
ności zmierzające do ustano-
wienia zabezpieczeń wierzy-
telności z tytułu nieopłaco-
nych składek w postaci
ustanowienia hipoteki lub
wpisania zastawu na składni-
kach majątkowych benefi-
cjenta ulgi.
W przypadku zaistnienia
okoliczności nieprzewidzia-
nych w chwili podpisania
umowy, a mogących skutko-
wać jej zerwaniem, dłużni-
kowi przysługuje prawo wy-
stąpienia z wnioskiem o re-
negocjację warunków, na ja-
kich ulga została udzielona.
Dodatkowo w szczególnie
uzasadnionym przypadku
braku możliwości pozyska-
nia środków na spłatę należ-
ności na warunkach określo-
nych w umowie płatnik ma
prawo wystąpić z wnioskiem
o utrzymanie w mocy udzie-
lonej ulgi.
conych składek (osoba trze-
cia i następca prawny).
Udzielenie ulgi uzależnione
jest od uregulowania kwoty
odpowiadającej wysokości
składki na ubezpieczenie
emerytalne, a także składki
na ubezpieczenie zdrowotne
za zatrudnionych pracowni-
ków lub innych ubezpieczo-
nych niebędących płatnikami
składek na własne ubezpie-
czenia (np. zleceniobiorców,
nakładców) wraz z odsetka-
mi za zwłokę – za okres ma-
jący zostać objęty ewentual-
ną ulgą. Tak ukształtowane
warunki są wynikiem troski
Zakładu o pewność i wyso-
kość przyszłych świadczeń
należnych ubezpieczonym
– podkreślono w wyjaśnie-
niach ZUS.
W przypadku płatników
opłacających składkę na wła-
sne ubezpieczenia rozłoże-
niem na raty może zostać ob-
jęta pełna kwota należności
z tytułu składek.
Nowością jest możliwość
składania wniosków przez in-
ternet za pośrednictwem
Elektronicznego Urzędu Po-
dawczego.
ZUS zapewnia podmiotom
zainteresowanym uzyska-
niem ulgi w postaci odro-
czenia płatności składek do-
stęp do szczegółowych infor-
macji dotyczących warun-
ków wstępnych, jak również
praw i obowiązków wynika-
jących z realizacji umowy
o przyznaniu ulgi. Informa-
cje te zostały opublikowane
na stronach internetowych
Zakładu (www.e-inspek-
torat.zus.pl). Dostępne są
też w każdej terenowej jed-
nostce w formie ulotki.
Ponadto dla tych osób,
które ubiegają się o udziele-
nie odroczenia, przygotowa-
no szczegółowe informacje
w zakresie zasad, warunków,
praw i obowiązków wiążą-
cych się z realizacją ulgi, któ-
re udostępniane są stronie
po złożeniu wniosku. Dodat-
kowo, do zawartej umowy
o odroczeniu każdorazowo
dołączana jest informacja
dotycząca konkretnie udzie-
lonej ulgi. Poinformowano
o tym na stronie interneto-
wej Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych: www.zus.pl.
Rozłożenie na raty
Także podmiotom zaintere-
sowanym uzyskaniem ulgi
w postaci rozłożenia spłaty
zadłużenia na raty ZUS za-
pewnia dostęp do szczegóło-
wych informacji w zakresie
zarówno warunków wstęp-
nych, jak również praw
i obowiązków wynikających
z realizacji umowy o przy-
znaniu ulgi.
Rozłożenie spłaty zadłuże-
nia na raty polega na umożli-
wieniu klientom Zakładu, po-
siadającym zadłużenie z tytu-
łu nieopłaconych składek,
uregulowania przedmioto-
wych należności w dłuższym
okresie czasu, bez negatyw-
nych konsekwencji wynikają-
cych z przymusowego ich do-
chodzenia w trybie egzekucji.
Należy jednakże zaznaczyć,
że z uwagi na publicznopraw-
ny charakter należności roz-
łożenie spłaty zadłużenia na
raty jest rozwiązaniem o cha-
rakterze wyjątkowym, gdyż
zasadą jest terminowe ich
opłacanie.
O ratalną spłatę należności
może ubiegać się każda oso-
ba odpowiedzialna za zadłu-
żenie z tytułu składek, która
nie posiada środków finanso-
wych na jego jednorazową
spłatę. Wśród osób, upraw-
nionych do skutecznego zło-
żenia wniosku, należy wska-
zać m.in. płatników składek,
byłych płatników składek,
osoby odpowiedzialne za zo-
bowiązania z tytułu nieopła-
miast od składek, które rozło-
żono na raty, Zakład zobowią-
zany jest do każdej raty nali-
czyć opłatę prolongacyjną
w wysokości 50 proc. stawki
odsetek za zwłokę obowiązu-
jącej w dniu podpisania umo-
wy. Dodatkowo wobec benefi-
cjenta ulgi Zakład nie podej-
muje działań zmierzających
do przymusowego wyegze-
kwowania objętych ulgą na-
leżności, a ponadto w przy-
padku gdy egzekucja była już
prowadzona, udzielenie ukła-
du ratalnego skutkuje jej za-
wieszeniem.
Także wniosek dłużnika
o przyznanie omawianej ulgi
(układ ratalny, zmiana wa-
runków udzielonej ulgi,
utrzymanie w mocy udzielo-
nej ulgi) musi być wyczerpu-
jąco umotywowany i wskazy-
wać, że zastosowanie ulgi jest
uzasadnione szczególnymi
okolicznościami, z powodu
których dłużnik nie jest
w stanie uregulować należno-
ści z tytułu składek. W tym
celu dłużnik powinien przed-
łożyć odpowiednią dokumen-
tację. Każda sprawa rozpa-
trywana jest bez zbędnej
zwłoki, jednakże nie później
niż w terminie dwóch miesię-
cy od dnia złożenia wniosku.
przesłanek, których spełnie-
nie może skutkować umorze-
niem zobowiązań z tytułu nie-
opłaconych składek.
Umorzenie należności z ty-
tułu nieopłaconych składek
jest wyrazem ostatecznej re-
zygnacji z określonych kwot,
które wolą ustawodawcy ja-
ko powinności publiczno-
prawne powinny zasilać po-
szczególne fundusze celowe
wchodzące w skład polskie-
go systemu zabezpieczenia
społecznego.
Z kwot zgromadzonych na
tych funduszach realizowa-
ne są w ramach zasady soli-
darności pokoleniowej zada-
nia w zakresie świadczeń
długoterminowych (emery-
tury, renty) oraz świadczeń
krótkoterminowych (np. za-
siłki z ubezpieczenia choro-
bowego czy wypadkowego).
Z uwagi na wymieniony
charakter należności oraz
cele, na jakie składki są
przeznaczane, umorzenie
traktowane jest jako insty-
tucja o wyjątkowym charak-
terze, której stosowanie
uzależnione jest zaistnie-
niem konkretnych, wskaza-
nych przez ustawodawcę
przesłanek, tj. zaistnieniem
całkowitej nieściągalności
lub ważnym interesem oso-
by zobowiązanej.
Możliwości płatnicze
Ustalając warunki spłaty za-
dłużenia, tj. określając liczbę
i wysokość rat miesięcznych,
Zakład bierze pod uwagę
możliwości płatnicze zobo-
wiązanego i stan finansów
ubezpieczeń społecznych.
W odniesieniu do osób nie-
prowadzących pozarolniczej
działalności szczegółowej
analizie poddawana jest sy-
tuacja majątkowa oraz ro-
dzinna zobowiązanego w ce-
lu takiego ukształtowania
warunków spłaty zadłużenia,
które umożliwią mu zacho-
wanie odpowiedniego pozio-
mu egzystencji. Natomiast
w stosunku do płatników
obecnie prowadzących dzia-
łalność badanie ich kondycji
finansowej i dostosowanie do
niej warunków udzielonej
ulgi zmierza do umożliwienia
im dalszego funkcjonowania
na rynku.
Pozytywne rozpatrzenie
wniosku o ulgę powoduje, że
odsetki za zwłokę nie są nali-
czane, począwszy od dnia na-
stępnego po dniu wpływu
wniosku w tej sprawie. Nato-
Odroczenie płatności składek
Jak podkreślono, odrocze-
nie może dotyczyć jedynie
składek bieżących lub przy-
szłych, których ustawowy
termin płatności nie upły-
nął. Dlatego wniosek o od-
roczenie powinien zostać
złożony najpóźniej przed
upływem terminu płatności
danej składki wraz z nie-
zbędną do rozpatrzenia
sprawy dokumentacją, o za-
kresie której wnioskodaw-
ca jest informowany.
Odroczeniu nie podlega
kwota odpowiadająca wyso-
kości składki na ubezpiecze-
nie emerytalne, a także
składki na ubezpieczenie
Zawarcie umowy
Zawierając umowę o odro-
czeniu terminu płatności
składek, płatnik zobowiązu-
je się m.in. do opłacenia
kwoty odroczonych skła-
dek w terminie określonym
w umowie i regulowania
w terminie ustawowym skła-
dek bieżących.
Umorzenie należności
ZUS – podobnie jak w odnie-
sieniu do ulg w spłacie zadłu-
żenia – zapewnia również do-
stęp do szczegółowych infor-
macji w zakresie ustawowych
Podstawa
Wyjaśnienia Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych opublikowane na
stronie internetowej: www.zus.pl.
PŁATNIK PROCEDURY Składki na ubezpieczenia społeczne
Jednolite postępowanie
277777117.005.png 277777117.006.png 277777117.007.png
D 4
Nowe prawo – Przepisy
13 kwietnia 2010 nr 71 (2702) www.gazetaprawna.pl
Ekspert GP
PODATKI ROZLICZENIA Zeznanie podatkowe za 2009 rok
Małżonkowie i samotni rodzice
GP ODPOWIADA
Małżonkowie lub samotni rodzice mogą dokonać rocznego rozliczenia PIT
w sposób preferencyjny. Podatek oblicza się wtedy w podwójnej wysokości od
połowy rocznych dochodów – wspólnych małżonków bądź rodzica samotnego.
Czy konkubinat da prawo
do preferencji
dów) osób fizycznych w for-
mie: karty podatkowej, ry-
czałtu od przychodów ewi-
dencjonowanych lub zryczał-
towanego podatku dochodo-
wego od przychodów osób
duchownych. Warunek ten
nie dotyczy podatników osią-
gających przychody z tytułu
umowy najmu, podnajmu,
dzierżawy, poddzierżawy lub
innych umów o podobnym
charakterze, jeżeli umowy te
nie są zawierane w ramach
prowadzonej pozarolniczej
działalności gospodarczej,
– ustawy o podatku tonażo-
wym,
5) którzy wniosek o wspólne
opodatkowanie dochodów
małżonków złożyli nie póź-
niej niż w terminie określo-
nym dla złożenia zeznania
za rok podatkowy (za 2009
rok jest to 30 kwietnia
2010 r.). Jeżeli małżonkowie
spełniają wszystkie wymie-
nione warunki, to mogą – na
swój wniosek – być opodat-
kowani łącznie od sumy
swoich dochodów. Wcze-
śniej jednak muszą odliczyć
– odrębnie każdy z małżon-
ków – kwoty przysługują-
cych im ulg i odliczeń.
W tym przypadku podatek
określa się obojgu małżon-
kom w podwójnej wysoko-
ści podatku obliczonego od
połowy łącznych dochodów
małżonków, z tym że do
sumy tych dochodów nie
wlicza się dochodów (przy-
chodów) opodatkowanych
w sposób zryczałtowany
(np. od wygranych w grach
liczbowych, dywidend, od-
setek od lokat bankowych
itp.). Ta zasada obliczania
podatku ma zastosowanie
również w sytuacji, gdy je-
den z małżonków w roku po-
datkowym nie uzyskał przy-
chodów ze źródeł, z których
dochód jest opodatkowany
zgodnie ze skalą PIT lub
osiągnął dochody w wyso-
kości niepowodującej obo-
wiązku zapłaty podatku.
nek zmarł w trakcie roku
podatkowego,
2) pozostawał w związku mał-
żeńskim przez cały rok po-
datkowy, a jego małżonek
zmarł po upływie roku po-
datkowego przed złożeniem
zeznania podatkowego,
i jeżeli:
1) ani do podatnika, ani do jego
małżonka w roku podatko-
wym nie mają zastosowania
przepisy:
– art. 30c ustawy o PIT (doty-
czące opodatkowania do-
chodów z pozarolniczej
mogą także skorzystać samot-
ni rodzice. Przepisy ustawy
o PIT przewidują, że za osobę
samotnie wychowującą dzieci
uważa się jednego z rodziców
albo opiekuna prawnego, jeże-
li osoba ta jest panną, kawale-
rem, wdową, wdowcem, roz-
wódką, rozwodnikiem albo
osobą, w stosunku do której
sąd orzekł separację w rozu-
mieniu odrębnych przepisów.
Za osobę samotnie wychowu-
jącą dzieci uważa się również
osobę pozostającą w związku
małżeńskim, jeżeli jej małżo-
nek został pozbawiony praw
rodzicielskich lub odbywa
karę pozbawienia wolności.
Z wnioskiem o obliczenie po-
datku w sposób przewidziany
dla osoby samotnie wychowu-
jącej dzieci może wystąpić oso-
ba podlegająca nieograniczo-
nemu obowiązkowi podatko-
wemu w Polsce, jeżeli w roku
podatkowym łącznie spełnia-
ła następujące warunki:
1) samotnie wychowywała
dzieci:
– małoletnie,
– które zgodnie z odrębnymi
przepisami bez względu na
ich wiek otrzymywały zasi-
łek (dodatek) pielęgnacyjny
lub rentę socjalną,
– do 25. roku życia uczące się
w szkołach (o których jest
mowa w przepisach o syste-
mie oświaty czy o szkolnic-
twie wyższym lub w przepi-
sach regulujących system
oświatowy lub szkolnictwo
wyższe obowiązujących w
innym niż Rzeczpospolita
Polska państwie), jeżeli w ro-
ku podatkowym nie uzyska-
ły dochodów podlegających
opodatkowaniu według ska-
li PIT (stawki 18 i 32 proc.)
lub dochodów m.in. z kapita-
łów pieniężnych w łącznej
wysokości przekraczającej
kwotę stanowiącą iloraz
kwoty zmniejszającej poda-
tek oraz stawki podatku,
określonych w pierwszym
przedziale skali podatkowej,
z wyjątkiem renty rodzinnej,
2) ani do tej osoby, ani do jej
dziecka w roku podatko-
wym nie mają zastosowania
przepisy:
– art. 30c ustawy o PIT (do-
tyczące opodatkowania do-
chodów z pozarolniczej
działalności gospodarczej
oraz z działów specjalnych
produkcji rolnej obłożonych
19-proc. stawką liniową po-
datku),
– ustawy o zryczałtowanym
podatku dochodowym regu-
lującej opodatkowanie nie-
których przychodów (docho-
Podatnik jest rozwiedziony. Pozostaje w konkubinacie.
Z tego związku podatnik ma jedno dziecko. Podatnik
i konkubina posiadają pełne prawa rodzicielskie. Syn po-
datnika i konkubiny zamieszkuje razem z nimi, choć part-
nerzy nie prowadzą wspólnego gospodarstwa domowe-
go. Czy może rozliczyć się jako samotny rodzic?
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
Uzyskiwanie dochodów
w danym roku podatkowym
wiąże się z obowiązkami po-
datkowymi. Fiskusa interesu-
je każda zarobiona złotówka.
Przepisy podatkowe przewi-
dują bowiem, że opodatkowa-
niu podlegają wszelkiego ro-
dzaju dochody, z wyjątkiem
dochodów wymienionych
w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy
o PIT (są to m.in. zwolnienia
ustawowe dotyczące docho-
dów, od których na podstawie
przepisów Ordynacji podatko-
wej zaniechano poboru podat-
ku). Podatek dochodowy jest
podatkiem osobistym, co ozna-
cza, że płaci go każda osoba fi-
zyczna osiągająca dochód. Za-
sada ta ma również zastoso-
wanie do małżonków, chyba
że wystąpią oni z wnioskiem
o łączne opodatkowanie ich
dochodów. Wtedy małżonko-
wie korzystają z preferencyj-
nego sposobu rozliczeń PIT.
Podobne preferencje ustawo-
dawca przewidział dla samot-
nych rodziców.
NIE Ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z prefe-
rencyjnych zasad rozliczenia podatku dochodowego od osób
fizycznych od spełnienia m.in. warunku samotnego wychowy-
wania w roku podatkowym dzieci (dziecka). Z istoty pojęcia
osoby samotnie wychowującej dziecko wynika, że jest to oso-
ba, która w określonej sytuacji, a także w określonym czasie
zupełnie sama zajmuje się wychowywaniem dziecka. Z kolei
wychowywać kogoś to – jak wynika z definicji słownikowej –
zapewnienie osobie niedorosłej osiągnięcia rozwoju fizyczne-
go i psychicznego, zapewnienie opieki istocie niedorosłej i do-
prowadzenie jej do samodzielności. W sytuacji gdy żaden z ro-
dziców nie jest pozbawiony władzy rodzicielskiej, a oboje są
stanu wolnego, zarówno jeden, jak i drugi może samotnie wy-
chowywać dziecko. Przy czym prawo do omawianej preferen-
cji będzie przysługiwało jedynie temu z rodziców (opiekunów
prawnych), który faktycznie w roku podatkowym samotnie
wychowywał dziecko, czyli sprawował nad nim stałą opiekę,
zamieszkując z nim. Spełnienie tylko jednej przesłanki, tj. sta-
tusu cywilnego rodzica (opiekuna prawnego), w sytuacji gdy
nie wiąże się z okolicznością samotnego wychowania dziecka,
nie daje prawa do skorzystania z preferencyjnego sposobu
opodatkowania dochodów. W omawianym przypadku nie moż-
na uznać, że podatnik jest osobą samotnie wychowującą dziec-
ko, ponieważ wychowaniem tego dziecka zajmuje się on wspól-
nie z jego matką, z którą razem mieszka. Ponadto władza ro-
dzicielska przysługuje obojgu rodzicom. Tym samym oboje
rodzice wykonują władzę nad małoletnim dzieckiem i wspól-
nie je wychowują. Taką interpretację przedstawił m.in. dyrek-
tor Izby Skarbowej w Bydgoszczy 23 lipca 2009 r. (nr
ITPB1/415-443/09/MM).
kwietnia 2010 r. jest
ostatnim dniem na
złożenie zeznania PIT
za 2009 rok
działalności gospodarczej
oraz z działów specjalnych
produkcji rolnej obłożonych
19-proc. stawką liniową po-
datku),
– ustawy o zryczałtowanym
podatku dochodowym regu-
lującej opodatkowanie nie-
których przychodów (do-
chodów) osób fizycznych
w formie: karty podatkowej,
ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych lub zry-
czałtowanego podatku do-
chodowego od przychodów
osób duchownych. Warunek
ten nie dotyczy podatników
osiągających przychody z ty-
tułu umowy najmu, podnaj-
mu, dzierżawy, poddzierża-
wy lub innych umów o po-
dobnym charakterze, jeżeli
umowy te nie są zawierane
w ramach prowadzonej po-
zarolniczej działalności go-
spodarczej,
– ustawy o podatku tonażo-
wym,
2) wniosek o wspólne opodat-
kowanie dochodów został
złożony nie później niż
w terminie określonym dla
złożenia zeznania za rok
podatkowy. Jednocześnie
należy pamiętać, że podat-
nikom, którzy złożyli wnio-
sek o opodatkowanie prze-
widziane dla małżonków,
nie przysługuje prawo
opodatkowania dochodów
w sposób przewidziany dla
osób samotnie wychowują-
cych dzieci.
Wniosek męża i żony
Małżonkowie, którzy chcą być
opodatkowani wspólnie w jed-
nym zeznaniu PIT, muszą
złożyć odpowiedni wniosek.
Złożenie wniosku to nic inne-
go jak zaznaczenie na formu-
larzu PIT kwadratu: rozlicze-
nie wspólnie z małżonkiem.
Z wnioskiem o wspólne opo-
datkowanie dochodów mogą
wystąpić małżonkowie:
1) podlegający nieograniczone-
mu obowiązkowi podatko-
wemu w Polsce (mający obo-
wiązek rozliczania w Polsce
wszystkich światowych do-
chodów uzyskanych w da-
nym roku podatkowym),
2) pozostający w związku mał-
żeńskim przez cały rok po-
datkowy,
3) między którymi istnieje
przez cały rok podatkowy
wspólność majątkowa,
4) jeżeli do żadnego z nich w ro-
ku podatkowym nie mają za-
stosowania przepisy:
– art. 30c ustawy o PIT (doty-
czące opodatkowania do-
chodów z pozarolniczej
działalności gospodarczej
oraz z działów specjalnych
produkcji rolnej obłożonych
19-proc. stawką liniową po-
datku),
– ustawy o zryczałtowanym
podatku dochodowym regu-
lującej opodatkowanie nie-
których przychodów (docho-
Podstawa prawna
Art. 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307).
Czy brak przychodów objętych
ryczałtem pozwoli na wspólny PIT
W 2009 roku podatnik zarejestrował firmę i jako spo-
sób rozliczeń z fiskusem wybrał ryczałt od przychodów
ewidencjonowanych. Niestety, nie osiągnął żadnych do-
chodów z tej firmy. Czy może rozliczyć się wspólnie
z żoną?
NIE Jeżeli któryś z małżonków opodatkowany jest w formie
ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub kartą podat-
kową, nie mogą oni rozliczać się wspólnie. Fakt prowadzenia
(bądź nie) działalności gospodarczej nie ma natomiast znacze-
nia dla możliwości wspólnego opodatkowania. Sam wybór po-
datku zryczałtowanego w roku 2009 dla opodatkowania przy-
chodów osiąganych z działalności gospodarczej wyklucza moż-
liwość opodatkowania dochodów uzyskanych przez współmał-
żonków w sposób preferencyjny. W związku z tym podatnik
nie może skorzystać z możliwości wspólnego opodatkowania
małżonków za rok 2009, gdyż był osobą, do której miały zasto-
sowanie przepisy o zryczałtowanym podatku dochodowym od
niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Po-
twierdził to dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w inter-
pretacji z 23 czerwca 2009 r. (nr ITPB1/415-352/09/PSZ).
Śmierć małżonka
O wspólne rozliczenie podat-
kowe może wnioskować rów-
nież ten podatnik, któremu
małżonek zmarł w trakcie
roku. Wniosek o łączne opo-
datkowanie dochodów mał-
żonków, między którymi ist-
niała w roku podatkowym
wspólność majątkowa, może
być złożony przez podatnika,
który:
1) zawarł związek małżeński
przed rozpoczęciem roku
podatkowego, a jego małżo-
Podstawa prawna
Art. 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307).
Samotni rodzice
Z podobnych preferencji, jakie
przysługują mężowi i żonie,
Ewa Matyszewska, ekspert Dziennika Gazeta Prawna
30
277777117.008.png 277777117.009.png 277777117.010.png
13 kwietnia 2010 nr 71 (2702) www.gazetaprawna.pl
Nowe prawo – Przepisy
D 5
skorzystają z preferencji w PIT
dów) osób fizycznych w for-
mie: karty podatkowej, ry-
czałtu od przychodów ewi-
dencjonowanych lub zryczał-
towanego podatku dochodo-
wego od przychodów osób
duchownych. Warunek ten
nie dotyczy podatników osią-
gających przychody z tytułu
umowy najmu, podnajmu,
dzierżawy, poddzierżawy lub
innych umów o podobnym
charakterze, jeżeli umowy te
nie są zawierane w ramach
prowadzonej pozarolniczej
działalności gospodarczej,
– ustawy o podatku tonażo-
wym,
3) wniosek o opodatkowanie
dochodów w sposób przewi-
dziany dla osób samotnie
wychowujących dzieci zo-
stał przez tę osobę złożony
nie później niż w terminie
określonym dla złożenia ze-
znania za rok podatkowy.
Jeżeli osoba samotnie wy-
chowująca dzieci spełnia wy-
mienione warunki, to może –
na swój wniosek – określić po-
datek w podwójnej wysokości
podatku obliczonego od poło-
wy swoich dochodów, z tym że
do dochodów osoby samotnie
wychowującej dzieci nie wlicza
się dochodów (przychodów)
opodatkowanych w sposób
zryczałtowany na zasadach
określonych w ustawie (np. od
wygranych w grach liczbo-
wych, dywidend, odsetek od
lokat bankowych) oraz nie do-
licza się dochodów uzyska-
3091
Europejskiego Obszaru Go-
spodarczego albo w Konfe-
deracji Szwajcarskiej,
2) małżonków, z których jeden
podlega nieograniczonemu
obowiązkowi podatkowemu
w Rzeczypospolitej Polskiej,
a drugi ma miejsce zamiesz-
kania dla celów podatko-
wych w innym niż Polska
państwie członkowskim
Unii Europejskiej lub w in-
nym państwie należącym do
Europejskiego Obszaru Go-
spodarczego albo w Konfe-
deracji Szwajcarskiej,
3) osób samotnie wychowują-
cych dzieci, które mają miej-
sce zamieszkania dla celów
podatkowych w innym niż
Rzeczpospolita Polska pań-
stwie członkowskim Unii
Europejskiej lub w innym
państwie należącym do Eu-
ropejskiego Obszaru Gospo-
darczego albo w Konfedera-
cji Szwajcarskiej
– jeżeli osiągnęli podlegające
opodatkowaniu na teryto-
rium Rzeczypospolitej Pol-
skiej przychody w wysoko-
ści stanowiącej łącznie co
najmniej 75 proc. całkowite-
go przychodu osiągniętego
przez oboje małżonków
(osobę samotnie wychowu-
jącą dzieci) w danym roku
podatkowym i udokumento-
wali certyfikatem rezydencji
miejsce zamieszkania dla ce-
lów podatkowych.
W przypadku wskazanych
osób warunkiem uprawnia-
Katalog przychodów
kwota wolna od
podatku w 2009 roku
Źródłami przychodów
podlegającymi opodatko-
waniu PIT są:
stosunek służbowy, sto-
sunek pracy (w tym
spółdzielczy), członko-
stwo w rolniczej spół-
dzielni produkcyjnej lub
innej spółdzielni zajmu-
jącej się produkcją rol-
ną, praca nakładcza,
emerytura lub renta,
działalność wykonywa-
na osobiście,
pozarolnicza działal-
ność gospodarcza,
działy specjalne pro-
dukcji rolnej,
najem, podnajem,
dzierżawa, poddzierża-
wa oraz inne umowy
o podobnym charakte-
rze, w tym również
dzierżawa, poddzierża-
wa działów specjalnych
produkcji rolnej oraz go-
spodarstwa rolnego lub
jego składników na cele
nierolnicze albo na pro-
wadzenie działów spe-
cjalnych produkcji rol-
nej, z wyjątkiem skład-
ników majątku związa-
nych z działalnością
gospodarczą,
kapitały pieniężne i pra-
wa majątkowe, w tym
odpłatne zbycie praw
majątkowych,
odpłatne zbycie nieru-
chomości, praw mająt-
kowych związanych
z nieruchomościami, in-
nych rzeczy, jeżeli od-
płatne zbycie nie nastę-
puje w wykonaniu dzia-
łalności gospodarczej
i zostało dokonane
w przypadku odpłatnego
zbycia nieruchomości
i praw majątkowych
związanych z nierucho-
mościami przed upły-
wem pięciu lat, licząc od
końca roku kalendarzo-
wego, w którym nastąpi-
ło nabycie lub wybudo-
wanie, a innych rzeczy –
przed upływem pół roku,
licząc od końca miesią-
ca, w którym nastąpiło
nabycie. W przypadku
zamiany okresy te odno-
szą się do każdej z osób
dokonującej zamiany,
inne źródła.
nych przez pełnoletnie dziec-
ko. Warto tu dodać, że złoże-
nie wniosku o rozliczenie prze-
widziane dla samotnych rodzi-
ców – podobnie jak przy rozli-
czeniu małżeńskim – polega na
zakreśleniu w deklaracji PIT
odpowiedniego kwadratu. Peł-
noletnie dziecko, które w roku
podatkowym uzyskało docho-
dy podlegające opodatkowa-
niu, jest zobowiązane do samo-
dzielnego złożenia zeznania
podatkowego o wysokości do-
chodów osiągniętych od dnia
uzyskania pełnoletniości (rów-
nież w sytuacji gdy dochód
uzyskany od tego dnia nie
przekroczył w 2009 roku kwo-
ty 3091 zł).
jącym do opodatkowania do-
chodów w sposób preferen-
cyjny jest istnienie podsta-
wy prawnej wynikającej
z umowy o unikaniu podwój-
nego opodatkowania lub in-
nych ratyfikowanych umów
międzynarodowych, któ-
rych stroną jest Polska, po-
trzebnych do uzyskania
przez organ podatkowy in-
formacji podatkowych od
organu podatkowego pań-
stwa, w którym osoba fi-
zyczna ma miejsce zamiesz-
kania dla celów podatko-
wych. Na żądanie organów
podatkowych lub organów
kontroli skarbowej małżon-
kowie, jak również odpo-
wiednio osoby samotnie wy-
chowujące dzieci, są zobo-
wiązani udokumentować
wysokość całkowitych przy-
chodów osiągniętych w da-
nym roku podatkowym,
przedstawiając zaświadcze-
nie wydane przez właściwy
organ podatkowy innego niż
Polska państwa członkow-
skiego Unii Europejskiej lub
innego państwa należącego
do Europejskiego Obszaru
Gospodarczego albo Konfe-
deracji Szwajcarskiej, w któ-
rym osoby te mają miejsce
zamieszkania dla celów po-
datkowych, lub inny doku-
ment potwierdzający wyso-
kość całkowitych przycho-
dów osiągniętych w danym
roku podatkowym.
Mieszkanie za granicą
Preferencyjne zasady i spo-
sób opodatkowania dochodów
małżonków, a także osób sa-
motnie wychowujących dzieci,
mają zastosowanie również do:
1) małżonków, którzy mają
miejsce zamieszkania dla
celów podatkowych w in-
nym niż Rzeczpospolita Pol-
ska państwie członkowskim
Unii Europejskiej lub w in-
nym państwie należącym do
Podstawa prawna
Art. 6 ustawy z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób
fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r.
nr 51, poz. 307).
PODATKI PIT Dochody uzyskane w 2009 roku
Spóźnienie z zeznaniem pozbawi wspólnego rozliczenia
Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl
30 kwietnia 2010 r. Gdyby mał-
żonkowie wspólny PIT zło-
żyli np. 4 maja i zaznaczyliby
w nim, że rozliczają się wspól-
nie, wówczas popełniliby błąd.
W efekcie urząd skarbowy we-
zwie ich do skorygowania de-
klaracji i nakaże rozliczenie in-
dywidualne. Terminu do pre-
ferencyjnego rozliczenia dla
małżonków (również dla sa-
motnych rodziców) nie da się
przywrócić.
sze zeznania. W takim przy-
padku urząd wezwie osobę
składającą zeznanie do uzu-
pełnienia podpisu na formula-
rzu PIT. Wypełniając zeznanie
podatkowe od dochodów mał-
żonków, należy odliczyć kwoty
ulg, jakie przysługują im
odrębnie. Jeśli którykolwiek
z małżonków dokonał odliczeń
od dochodu/podatku (np. ulga
rehabilitacyjna, internetowa,
prorodzinna), do składanego
formularza PIT-36 lub PIT-37
załącza wypełnioną informa-
cję o odliczeniach – PIT/O.
Jeżeli z odliczeń korzystają
oboje małżonkowie, w załącz-
niku wypełniają te pozycje za-
równo żona, jak i mąż.
prosić, by na kopii deklaracji
urzędnik odnotował datę zło-
żenia dokumentów. Podatnicy
mogą również wysłać roczny
PIT pocztą. Trzeba to zrobić
listem poleconym. Datą złoże-
nia formularza jest wtedy da-
ta stempla pocztowego. Wyjąt-
kiem będzie wysłanie roczne-
go zeznania za pośrednictwem
poczty zagranicznej lub innego
operatora niż Poczta Polska.
W takim przypadku datą zło-
żenia zeznania rocznego bę-
dzie data wpływu pisma do
urzędu. Podatnicy, którzy
przebywają za granicą, mogą
rozliczyć się z fiskusem, skła-
dając formularz w polskim
konsulacie. Decydując się na to
rozwiązanie, podatnik musi
być przygotowany na uiszcze-
nie opłaty, która na pokryć
koszty związane z przekaza-
niem jego PIT-u do Polski. Wy-
sokość tej opłaty jest ustalana
w poszczególnych konsulatach
indywidualnie, ale z reguły nie
przekracza ona 20 euro. Kolej-
nym sposobem jest składanie
zeznań poprzez urządzenia
Zachowanie terminu podatkowego
Termin na złożenie zezna-
nia uważa się za zachowa-
ny, jeżeli przed jego upły-
wem pismo zostało:
wysłane za pomocą środ-
ków komunikacji elektro-
nicznej, za poświadcze-
niem przedłożenia, do or-
ganu podatkowego lub
do jednostki informatycz-
nej obsługi administracji
podatkowej;
nadane w polskiej pla-
cówce pocztowej opera-
tora publicznego albo zło-
żone w polskim urzędzie
konsularnym;
złożone przez żołnierza
lub członka załogi stat-
ku morskiego w do-
wództwie jednostki woj-
skowej lub kapitanowi
statku;
złożone przez osobę po-
zbawioną wolności w ad-
ministracji zakładu kar-
nego;
złożone przez osobę
aresztowaną w admini-
stracji aresztu śledczego.
Mąż i żona, którzy chcą
złożyć wspólne zeznanie
podatkowe, muszą w usta-
wowym terminie złożyć
roczny PIT. Nawet jedno-
dniowe spóźnienie z dekla-
racją pozbawi małżonków
preferencji.
Małżonkowie mogą skorzy-
stać ze wspólnego rozliczenia,
niezależnie od tego jak wyso-
kie dochody osiągnął jeden
z nich, jak również wtedy, gdy
jeden z małżonków uzyskał
dochody w wysokości niepo-
wodującej obowiązku zapłaty
podatku lub w ogóle ich nie
uzyskał. Ważne jest tylko to,
aby małżonkowie rozliczyli się
w ustawowym terminie. Prze-
pisy ustawy o PIT przewidują,
że ostatnim dniem na rozlicze-
nie z fiskusem jest 30 kwietnia
roku następnego po roku, któ-
rego rozliczenie dotyczy. Ozna-
cza to, że za 2009 rok PIT trze-
ba złożyć najpóźniej w piątek
Wypełnienie PIT
Wyboru wspólnego rozliczenia
podatku dokonujemy poprzez
złożenie, w terminie do 30
kwietnia 2010 r., wniosku na
formularzu PIT-36 lub PIT-37.
W praktyce oznacza to zazna-
czenie w formularzu podat-
kowym w poz. 6 kwadratu
nr 2 oraz złożenie podpisów
w części S – PIT-36 lub w czę-
ści K – PIT-37. Złożenie wnio-
sku po terminie wyklucza
możliwość wspólnego opodat-
kowania małżonków. Inna sy-
tuacja będzie wówczas, jeżeli
jeden z małżonków nie podpi-
Złożenie zeznania
Małżonkowie, którzy wypełnią
wspólny PIT, muszą zeznanie
przesłać do urzędu skarbowe-
go. Mają tu do dyspozycji kilka
możliwości. Mogą np. złożyć
zeznanie w kancelarii urzędu.
Wybierając ten sposób, warto
postarać się o potwierdzenie
złożenia PIT – wystarczy po-
przyjmujące korespondencję
od podatników. W wielu urzę-
dach skarbowych w całej Pol-
sce funkcjonują tzw. urzędo-
maty. Są to specjalne skrzynki,
do których należy złożyć ze-
znanie. Urządzenie wyda po-
twierdzenie przyjęcia pisma.
Ostatnim sposobem na złoże-
nie zeznania jest wysłanie go
za pomocą środków komuni-
kacji elektronicznej. Składając
zarówno PIT-36, jak i PIT-37
drogą elektroniczną nie trze-
ba posiadać już kwalifikowane-
go podpisu elektronicznego.
Podstawa prawna
Art. 6 ustawy z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób
fizycznych (t.j. Dz.U. z 2010 r.
nr 51, poz. 307).
277777117.011.png 277777117.012.png 277777117.013.png 277777117.014.png 277777117.015.png 277777117.016.png 277777117.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin