Testy z organizacji i zarządzania w ochronie zdrowia
1. Narzędzia oceny jakości opieki to:
a. skala Agar
b. skala Pareto
c. Nursig Audio
d. M. C. Phaneuf, Monito – Rusch Medicus Monitor System, Qualpacs – Quality Patient Care Scale BOHIPSZO, arkusz H. Lenartowicz
2. Jakość opieki zdrowotnej jest zbiorem elementów:
a. poziom umiejętności zawodowych pracowników medycznych, efektywność ich działań, minimalizacja ryzyka ze strony pacjenta, stopień zadowolenia pacjenta, pozytywny efekt działań na stan populacji
b. poziom umiejętności zawodowych pracowników medycznych, wartościowanie i wycena usług, minimalizacja ryzyka ze strony pacjenta, stopień zadowolenia pacjenta, pozytywny efekt działań na stan zdrowia populacji
c. minimalizacja ryzyka ze strony pacjenta, stopień zadowolenia pacjenta, pozytywny efekt działań na stan zdrowia populacji
d. stopień zadowolenia pacjenta, pracownika i pracodawcy oraz zapewnienie warunków organizacyjno-technicznych
3. Negocjacje jest to:
a. sposób sprawowania władzy organizacyjnej
b. jedna z technik usprawniania pracy w zakładzie opieki zdrowotnej
c. styl zarządzania prezentowany przez kierownika
d. jedna z metod rozwiązywania konfliktów interpersonalnych
4. Kierowanie organizacją obejmuje m. in. następujące działania:
a. planowanie i realizację celów
b. realizację zadań
c. planowanie i kontrolowanie działań
d. realizację celów organizacji poprzez wykorzystanie wszystkich zasobów organizacji
5. Funkcja kierownicza jest to:
a. sposób kierowania
b. umiejętność i rola kierownika
c. całokształt czynności, zadań i uprawnień przypisanych do stanowiska kierowniczego
d. czynności realizowane przez kierownika w procesie pracy i kierowania
6. Wśród klasycznych funkcji kierowniczych znalazły się:
a. wiek i pochodzenie społeczne
b. przynależność do stowarzyszeń, organizacji i związków zawodowych
c. wiedza, umiejętności i nastawienie do procesu kierowania
d. planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie
7. Funkcja planowania obejmuje następujące grupy działań:
a. określanie celów
b. obmyślanie warunków zewnętrznych i wewnętrznych niezbędnych do realizacji celów organizacji
c. przydział zadań i zasobów
d. koordynowanie działań zespołu pracowników realizujących cel organizacji
8. Do źródeł władzy zalicza się m. in.:
a. własność ludzi i środków produkcji
b. zajmowanie stanowiska kierowniczego
c. umocnienie kontaktów między grupami zawodowymi na terenie zakładu
d. własność środków produkcji, umowa o pracę, autorytet formalny i faktyczny
9. Teoria organizacji i kierowania jest to:
a. dyscyplina naukowa i działalność praktyczna
d. działalność praktyczna
10. Organizację definiuje się jako:
a. całość złożoną z elementów pomiędzy którymi zachodzą powiązania
b. sposób sprawowania władzy organizacyjnej oraz podziału zasobów rzeczowych
c. dwustronny proces komunikowania się, którego celem jest osiągnięcie porozumienia, gdy przynajmniej niektóre interesy zaangażowanych stron są konfliktowe
d. sposób podejmowania decyzji personalnych
11. Elementy organizacji to:
a. uzgodnienie podziału zadań
b. pracownicy i kierownicy
c. struktura organizacyjna i istniejące w niej więzi organizacyjne
d. zasoby rzeczowe
12. Wśród zasobów organizacyjnych znajdują się m. in.;
a. terytorium
b. status ekonomiczny i społeczny
c. ludzie i rzeczy
d. odbiorcy / klienci
13. Więzi organizacyjne są:
a. środkiem nacisku na drugą stronę w negocjacjach
b. powiązaniami pomiędzy elementami organizacji
c. czynnikiem ryzyka lub zagrożenia dla organizacji
d. powiązaniem pomiędzy pracownikami
14. Lider w organizacji:
a. opisuje zadania pracowników
b. kieruje zespołem pracowników poprzez system motywacyjny i własny przykład
c. jest osobą odpowiedzialną za kierowanie przebiegiem procesu pracy
d. kontroluje przebieg pracy
15. Działanie sprawne charakteryzuje się następującymi cechami:
a. skuteczność, poprawność
b. ekonomiczność, poprawność, korzystność
c. skuteczność, ekonomiczność, korzystność
d. ekonomiczność, korzystność, sprawność
16. Stanowiska pracy kierownicze i wykonawcze różnią się między sobą:
a. zakresem zadań
b. zakresem obowiązków
c. miejscem w strukturze organizacyjnej
d. funkcjami wynikającymi z rodzaju i charakteru pracy
17. Wartościowanie pracy to:
a. podawanie wartości
b. kwalifikowanie pracy
c. wycena świadczonych usług
d. ocena trudności i uciążliwości pracy w celu ustalenia wysokości płac
18. Metoda UMEWAP 2000 składa się z kryteriów:
a. syntetycznych i analitycznych
b. analitycznych i porównania parami
c. ilościowych i jakościowych
d. syntetycznych tj. wiedza i umiejętności, odpowiedzialność, wysiłek fizyczny, warunki środowiska pracy
19. Warunki pracy to:
a. czynniki warunkujące rodzaj wykonywanych zadań
b. stanowisko pracy z jego wyposażeniem
c. całokształt czynników ( zewnętrznych i wewnętrznych ) występujących w miejscu pracy
d. materialne środowisko pracy – hałas, mikroklimat, drgania itp.
20. Odpowiedzialność na pielęgniarskim ( wykonawczym ) stanowisku pracy dotyczy:
a. zapewnienia bezpieczeństwa fizycznego pacjentowi
b. zapewnienia bezpieczeństwa psychicznego pacjentowi
c. zaspokojenia potrzeb bio – psycho - społecznych
d. zapewnienia ciągłej i kompleksowej opieki pacjentom powierzonym opiece pielęgniarskiej
21. Więzi organizacyjne są:
a. elementem stałym i niezmiennym organizacji
b. powiązaniami pomiędzy elementami organizacji o charakterze nienastawionych na zysk
d. elementem organizacji ulegającym przemianom wraz z organizacją
22. Organizacja jako system:
b. realizuje cele
c. istnieje w otoczeniu
d. składa się z podsystemów posiadających wyodrębniony cel
23. Podsystemy organizacji w ujęciu systemowym realizują:
a. własne cele
b. cele innych organizacji
c. cele innych systemów i podsystemów
d. cele własne składające się na cele organizacji
24. Jakość opieki medycznej to:
a. stopień doskonałości postępowania w odniesieniu do poziomu wiedzy i rozwoju technologii
b. satysfakcja pracowników
c. satysfakcja pacjentów / klientów
d. postępowanie zgodnie z normami i regułami
25. Zasięg kierowania jest elementem:
a. skuteczności organizacji
b. ekonomiczności organizacji
c. relacji pomiędzy grupą kierowniczą
d. struktury formalnej organizacji
26. Zasięg kierowania to liczba:
a. kierowników w zakładzie
b. obszar terytorialny organizacji
c. liczba wszystkich pracowników podległych kierownikowi
d. liczba pracowników bezpośrednio podległych kierownikowi
27. Funkcja motywowania skupia się na:
a. sposobach wychowania młodych pracowników
b. tworzeniu programu adaptacji zawodowej
c. zachęcaniu do pracy poprzez system kar i nagród
d. stwarzaniu sytuacji gotowości pracownika do realizacji zadań poprzez stosowanie systemu motywacyjnego
28....
bozenazerdzinska