Część druga
Aktywność edukacyjna ludzi dorosłych w różnych kręgach spolecznych
Pierwszą, która źródeł zła dopatruje się W desakralizacji małżeństwa, obyczajowości tradycyjnej, w celowych działaniach kultury masowej, w niewłaściwej polityce państwa wobec małżeństwa i rodziny.
Druga zaś negatywne przemiany rodziny składa na karb enigmatycznych przemian cywilizacyjnych, naturalnych procesów urbanizacji, przemian kulturowych itp. Wedle pierwszej orientacji winę za stan rodziny ponosi w pierwszym rzędzie system i państwo. W mniemaniu drugich winna jest współczesna cywilizacja, która niesie nieuchronną zagładę, a przynajmniej radykalną przemianę wszelkim wartościom i instytucjom wyrosłym w kulturach minionych. Warto jednak dodać, że zwolennicy tej orientacji także nie oszczędzają państwa i jego instytucji, przypisując im winę zaniedbania i nieudolności.
Ze względu na źródła zagrożenia najpowszechniej dzieli się czynniki dezintegracji rodziny na zewnętrzne i wewnątrzrodzinne. Istotą zjawisk społecznych jest niepoddawanie się ścisłym podziałom i klasyfikacjom rozłącznym i wyczerpującym. Także i w tym przypadku proponowana klasyfikacja zawiera grzechy logiczne i merytoryczne. Stanowi wszelako pomocne narzędzie dalszych analiz.
Czynniki wewnątrzrodzinne integracj i lub dezintegracji
Czynniki zewnątrzrodzinne integracji lub dezintegracji
1. Cechy indywidualne członków
rodziny.
2. Układ międzyosobniczy,
hierarchia wewnątrzrodzinna.
3. Jakość, istota więzi
emocjonalnych w rodzinie.
4. Cele i system wartości
małżeństwa.
5. Organizacja życia codziennego
i podział obowiązków.
6. Warunki ekonomiczne, stan
posiadania.
l. Polityka socjalna państwa wobec
małżeństwa i rodziny.
2. Ideologia społeczna środków
masowego przekazu.
3. Przemiany kultury i wykształcenia
społeczeństwa.
4. Procesy uprzemysłowienia
i związana z nimi ruchliwość przestrzenna i pionowa społeczeI1stwa.
Klasyfikacja powyższa ma właściwości i zastosowanie uniwersalne. Nabiera cech odrębności dopiero w zastosowaniu do danego społeczeństwa, systemu społeczno-p'olitycznego lub kultury. Nabiera też innego znaczenia dla poszczególnych członków rodziny. Dzieci są biernymi aktorami zdarzeń, najczęściej niestety ich ofiarami. Dorosły człowiek w znacznej mierze odgrywa rolęczynną. Niekiedy inicjującą zagrożenie, niekiedy zapobiegawczą.
] ] l
man1957