McDonald , Dunbar Segmentacja rynku.txt

(733 KB) Pobierz
segmentacja rynku
PUBLIKACJE BIZNESOWE
K. Przybytowski, S.W. Hartley, R.A. Kerin, W. Rudelius
A. Sznajder
N. W/7/, J. Alexander
K. Storbacka, J. R. Lehtinen
K. Burnett R Cheverton G. Schenk
T. Buzan, R. Israel Y.Y. Chong, E.M. Brown A. Afuah, Ch. L. Tucd T. Lambert
RM. Senge
RM. Senge, A. Kleiner, Ch. Roberts, R. B. Ross, BJ. Smith
Ch. Hampden-Turner, A. Trompenaars
F. Trompenaars,
Ch. Hampden-Turner
J. Pfeffer, R.l. Sutton
MARKETING (podr�cznik)
MARKETING WIRTUALNY
POMIAR SATYSFAKCJI l LOJALNO�CI KLIENT�W
SZTUKA BUDOWANIA TRWA�YCH ZWI�ZK�W Z KLIENTAMI Customer Relationship Management
RELACJE Z KLUCZOWYMI KLIENTAMI Analiza i zarz�dzanie
ZARZ�DZANIE KLUCZOWYMI KLIENTAMI Jak uzyska� status g��wnego dostawcy
PROFESJONALNY SPRZEDAWCA Jak budowa� trwate wi�zi z klientami
SPRZEDA� Z G�OW�
ZARZ�DZANIE RYZYKIEM PROJEKTU
BIZNES INTERNETOWY- STRATEGIE l MODELE
PROBLEMY ZARZ�DZANIA
50 praktycznych modeli rozwi�za�
PI�TA DYSCYPLINA
Teoria i praktyka organizacji ucz�cych si�
PI�TA DYSCYPLINA - MATERIA�Y DLA PRAKTYKA Jak budowa� organizacj� ucz�c� si�
SIEDEM KULTUR KAPITALIZMU
USA, Japonia, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwecja, Holandia
SIEDEM WYMIAR�W KULTURY
Znaczenie r�nic kulturowych w dzia�alno�ci gospodarczej
WIEDZA A DZIA�A� l E
Przeszkody w wykorzystywaniu zasob�w wiedzy w organizacji
BIBLIOTEKA PRAKTYK�W ZARZ�DZANIA
A. Hiam
A. Hiam
SPECJALISTA ds. MARKETINGU
Narz�dzia marketingowe dla kadry zarz�dzaj�cej
DYREKTOR ZARZ�DZAJ�CY
Narz�dzia i metody wspomagaj�ce podejmowanie decyzji
M.R. Tyran                                 WSKA�NIKI FINANSOWE
Petna oferta wydawnicza Oficyny Ekonomicznej jest dost�pna na stronie www.oe.pl
segmentacja rynku
przebieg procesu i wykorzystanie wynik�w
Malcolm McDonald �an Dunbar
prze�o�y� Grzegorz iuczkiewicz
Krak�w 2003
OFICYNA EKONOMICZNA
Tytu� orygina�u MARKET SEGMENTATION How to do ii, how lo profil from it Second edition
Projekt graficzny ok�adki Barbara Widlak
Zdj�cie wykorzystane na ok�adce Piotr Witoslawski
Konsultacja merytoryczna Dr Adam Sagan
Redaktor
Halina Baszak-Jaro�
Redaktor techniczny Janina Burek
Korekta                                                                                                                                                 j
Joanna Holdys                                                                                                                                       \
W wydaniu polskim pomini�to fragment rozdzia�u 3 � europejskie i ameryka�skie standardowe klasyfikacje dzia�alno�ci przemys�owej � oraz dodatki l, 2 i 3 zawieraj�ce przyk�adowe systemy klasyfikacji klient�w, europejskie i ameryka�skie standardowe klasyfikacje dzia�alno�ci przemys�owej i pocztowe symbole kodowe dla obszaru Wielkiej Brytanii, poniewa� przedstawione w nich informacje nie maj� zastosowania w warunkach polskich.
l
� Malcolm McDonald and �an Dunbar 1995, 1998                                                                                }
Foreword � Sir Colin Marshall 1995, 1998                                                                                            j
Ali rights reserved. Authorized translation from the English language edition published by Palgrave Publishers Ltd.
� Copyright for the Polish edilion by Oficyna Ekonomiczna,                                                                   j
Oddzia� Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o. 2003
Oficyna Ekonomiczna powsta�a w styczniu 2000 roku poprzez przekszta�cenie redakcji publikacji biznesowych Domu Wydawniczego ABC.
Oficyna Ekonomiczna wraz z wydawnictwami: Dom Wydawniczy ABC, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Wydawnictwo Konieczny i Kruszewski, Wydawnictwo Prawnicze Lex wchodzi w sk�ad Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o.
ISBN 83-88597-86-8
�amanie: Wydawnictwo �jak" Andrzej Choczewski
Oficyna Ekonomiczna,
Oddzia� Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp. z o.o.
31-033 Krak�w, ul. Westerplatte l
tel./faks (012) 429-31-24, 421-54-30
http://www.oe.pl
e-mail: redakcja@oe.pl
Druk i oprawa: Zak�ad Graficzny �Colonel" Sp�ka Jawna Krak�w, ul. D�browskiego 16
SPIS TRE�CI
S�owo wst�pne............................................................................................................10
Wprowadzenie ...........................................................................................................11
Przydatne definicje ....................................................................................................13
1.   Przygotowanie do segmentacji...............................................................................19
Cel niniejszej ksi��ki ......................................................................................19
Okre�lanie rynk�w..........................................................................................21
Przyk�ady segmentacji.....................................................................................29
Definicja segmentacji rynku............................................................................34
Archetypy segsmentacji w firmach ..................................................................35
Zesp� do spraw segmentacji...........................................................................46
Dane potrzebne do segmentacji.......................................................................47
Regu�y segmentacji.........................................................................................48
Korzy�ci z segmentacji....................................................................................48
Podsumowanie procesu segmentacji................................................................49
Cz�� I. Proces segmentacji.....................................................................................55
2.   Sporz�dzenie mapy rynku (punkt 1)......................................................................57
Rynki i strategiczne jednostki biznesu.............................................................58
Opracowywanie mapy rynku............................................................................60
Identyfikacja w�z��w (punkt�w oddzia�ywania na rynek), w kt�rych nale�a�oby
przeprowadzi� segmentacj� .......................................................................77
Kontrola procesu.............................................................................................83
Studium przypadku i dalsze przyk�ady ............................................................84
3.     Kto kupuje (punkt 2) ..........................................................................................91
Wprowadzenie wst�pnej listy segment�w (fakultatywnie) ................................93
Profilowanie: wymiar praktyczny...................................................................101
Spis tre�ci
Bank danych profiluj�cych � przyk�adowe standardowe metody
profilowania firm-odbiorc�w..................................................................... 103
Bank danych profiluj�cych � przyk�adowe standardowe metody
profilowania klient�w indywidualnych ..................................................... 106
Kontrola procesu............................................................................................ 112
Studium przypadku i dalsze przyk�ady........................................................... 113
4.     Co si� kupuje, gdzie, kiedy i jak (punkt 3) ........................................................ 116
Co si� kupuje ................................................................................................. 118
Gdzie si� kupuje ............................................................................................ 124
Kiedy si� kupuje............................................................................................ 124
Jak si� kupuje................................................................................................ 125
Upraszczanie list z informacjami o tym, co si� kupuje, gdzie, kiedy i jak ...... 126
G��wne cechy wyr�niaj�ce............................................................................ 131
Kr�tka uwaga w sprawie ceny......................................................................... 132
Wymiarowanie cech ....................................................................................... 132
Kontrola procesu............................................................................................ 135
Studium przypadku i dalsze przyk�ady........................................................... 136
5.     Kto co kupuje, gdzie, kiedy i jak (punkt 4)........................................................ 141
Uzupe�nianie g��wnych cech wyr�niaj�cych o informacje profiluj�ce .......... 143
Budowa bazy klient�w na naszym rynku (mikrosegment�w)........................... 144
Zarz�dzanie mikrosegmentami � utrzymywanie kontroli ................................ 150
Okre�lanie rozmiaru mikrosegment�w............................................................ 155
Sporz�dzanie profili poszczeg�lnych mikrosegment�w................................... 159
Kontrola procesu............................................................................................ 160
Studium przypadku i dalsze przyk�ady........................................................... 161
6.     Dlaczego si� kupuje (punkt 5) ........................................................................... 167
Identyfikacja rzeczywistych, opartych na potrzebach wymaga� klient�w ....... 168
Okre�lenie najwa�niejszych czynnik�w wp�ywaj�cych na zakup.................... 174
Przypisanie mikrosegmentom najwa�niejszych czynnik�w
wp�ywaj�cych na zakup oraz ich warto�ci................................................. 178
Cechy, zalety i korzy�ci .................................................................................. 184
Techniki odkrywania niezaspokojonych potrzeb.................................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin