Konspekt zajęć z gimnastyki korekcyjnej
Opracowała: mgr Elżbieta Słupik
nauczycielka w Przedszkolu Nr 4 w Żorach
1.Wada: Plecy płaskie
2.Temat: Wyrabianie nawyku przyjmowania postawy skorygowanej.
3.Cele:
- rozciąganie mięśni prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego,
- wzmacnianie mięśni brzucha.
4.Wiek: 5-6 lat.
5.Miejsce ćwiczeń: salka gimnastyczna.
6.Czas trwania: 30 minut
7.Pomoce i przyrządy: piłki dla każdego dziecka, mały kocyk, woreczki, szarfy, ławeczki.
8.Przebieg:
CZĘŚĆ TOKU
CEL ĆWICZENIA
OPIS ĆWICZENIA
UWAGI
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1.
Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, przygotowania ćwiczących. Kontrola stroju, miejsca ćwiczeń.
1.Zbiórka w szeregu w pozycji stojącej – postawa skorygowana, kontrola prowadzącego.
2.
Motywacja do udziału w zajęciach – wyróżniamy dzieci za prawidłowe, staranne przyjmowanie pozycji korekcyjnych.
3.
- pobudzanie organizmu do wysiłku
- ćwiczenia wzmacniające mięśnie stóp
- rozciąganie mięśni grzbietu odcinka piersiowego
„Niedźwiedź i dzieci”
Dzieci biegają w stronę legowiska niedźwiedzia, stają przed nim
i mówią: „Ten kudłaty niedźwiedź mieszka w ciemnym borze, a my się go nie boimy, choć nas złapać może”. Niedźwiedź wybiega i łapie uciekające dzieci w granicach terenu zabawy. Przeszkodą dla niedźwiedzia w złapaniu dziecka jest przyjęcie przez nie pozycji klęku prostego.
1.Nauczycielka wyznacza teren zabawy, dziecko które będzie niedźwiedziem oraz legowisko niedźwiedzia z boku sali – szarfę.
2.Niedźwiedź przyjmuje pozycję stojącą skorygowaną.
4.
- ćwiczenie koncentracji uwagi
- ćwiczenie wzmacniające mięśnie stóp i kończyny dolne
P.w.: Pozycja stojąca, ręce skrzyżowane wyciągnięte przed siebie, trzymają w dłoniach laskę. Dzieci ustawione kolejno jeden za drugim. Marsz w dowolnych kierunkach – gęsiego za prowadzącym dzieckiem. Na sygnał – gwizdek – prowadzące dziecko przechodzi na koniec kolejki.
Kolejkę prowadzi następne dziecko.
1.Dłonie bardzo blisko siebie –trzymają laskę.
2.Zwrócenie uwagi na odcinek lędźwiowy.
5.
- wzmacnianie mięśni oddechowych
P.w.: Siad na piętach, ręce splecione przed sobą, wdech nosem –powietrze do „brzucha” / tor brzuszny /, wydech ustami.
1.Ćwiczenie oddechowe torem piersiowym i brzusznym.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
6.
- ćwiczenia ramion i obręczy barkowej
- rozciąganie mięśni grzbietu
P.w.: Pozycja stojąca, ręce wyciągnięte przed sobą, wyrzut piłki do przodu.
1.Zwrócić uwagę na odcinek lędźwiowy.
7.
- wzmacnianie mięśni piersiowych
- rozciąganie mięśni karku
P.w.: Leżenie tyłem, wałek pod odcinkiem lędźwiowym, ręce skrzyżowane na klatce piersiowej. Lekko podnosimy głowę do góry.
1.Wałek zrobiony z małego kocyka zwiniętego w rulon.
8.
- wzmacnianie prostownika grzbietu odcinka lędźwiowego, mięśni biodrowo – lędźwiowych,
- wzmacnianie mięśni kulszowo -goleniowych
P.w.: Klęk podparty, ręce blisko siebie, dłonie wzdłuż, wymachy naprzemienne nogami raz lewą, raz prawą w górę, powyżej miednicy, a następnie pogłębienie lordozy lędźwiowej.
9.
- wzmacnianie mięśni klatki piersiowej
P.w.: Pozycja stojąca, ręce wyciągnięte przed siebie – nożyce poziome.
1.Zwrócić uwagę na wykonanie nożyc / maksimum przy skrzyżowaniu rąk, nie wychodzić poza barki /.
10.
- rozciąganie mięśni brzucha
P.w.: Leżenie tyłem, wałek pod odcinkiem lędźwiowym, ręce skrzyżowane na klatce piersiowej, wykonanie kończynami dolnymi nożyc pionowych.
1. Nożyce powinny być wykonane nisko nad poziomem powierzchni
/ 10 – 15 stopni /.
11.
- nauka prawidłowej czynności oddychania
P.w.: Stanie. Marsz po sali z wykonaniem wdechu powietrza nosem w czasie pięciu kroków, zatrzymania powietrza w płucach czasie trzech kroków, wydechu w czasie siedmiu kroków.
1.W czasie ćwiczenia powinna być zachowana postawa skorygowana.
12.
- ćwiczenie mięśni stóp
P.w.: Pozycja stojąca, ręce wyciągnięte przed siebie trzymają w dłoniach laskę. Przejście w spięciu na palcach po ławce.
1.Dłonie bardzo blisko siebie – dotykają się, trzymają laskę.
CZĘŚĆ KOŃCOWA
13.
- wzmacnianie mięśni stóp i kończyn dolnych
- ćwiczenie koncentracji
P.w.: Pozycja stojąca, ręce skrzyżowane na klatce piersiowej. Dzieci maszerują po obwodzie koła, na sygnał umowny – gwizdek – maszerują we wspięciu na palcach; gwizdek – powrót do maszerowania na całych stopach.
1.Ustawienie dzieci na obwodzie koła.
14.
- zwiększenie ruchomości klatki piersiowej
P.w.: Leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy oparte na podłodze, ręce obejmują klatkę piersiową. Wdech nosem, a następnie wydech ustami z równoczesnym uciskiem klatki piersiowej.
15.
- wzmacnianie mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie łuków i decydujące o wydolności stopy
P.w.: Stanie. Palce stóp trzymają woreczki. Rzut woreczka w przód jedną nogą, a następnie próba wcelowania drugim woreczkiem w pierwszy. Po wykonaniu rzutów dojście do woreczków ruchami gąsienicy.
1.Ręce skrzyżowane na klatce piersiowej.
16.
Zbiórka w postawie skorygowanej. Ocena aktywności i osiągnięć dzieci.
Nastawienie dzieci do samodzielnych działań w domu – wykonanie dwóch ćwiczeń do wyboru. Pożegnanie.
1.Kontrola prowadzącego.
Literatura:
1.Bondarowicz M., Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej
2.Kołodziej M., Kołodziej J., Wybrane lekcje wychowania fizycznego w nauczaniu
początkowym
3.Kutzner-Kozińska M., Korekcja wad postawy
4.Owczarek S., Atlas ćwiczeń korekcyjnych
5.Wilczyński J., Korekcja wad postawy ciała
6.Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu
ambrozja69