wady przyczyny silnik.pdf

(9296 KB) Pobierz
17055_Schadensbrosch_PL
CZI DO SILNIKW I FILTRY:
ZDJCIAWAD, PRZYCZYNY I ICH UNIKANIE
nformcje Techniczne
FTERRET
652243370.001.png 652243370.002.png
Spis treci
1 Sowo wstpne
5
2 Tematy oglne
2.1 Zuywanie si na skutek zanieczyszczenia
2.2 Zalanie paliwem
2.3 Uderzenie cieczy
2.4 Podwyszone zuycie oleju
6
6
8
10
12
3 Denko toka i zesp piercieni tokowych
3.1 Przepalone denko toka w silnikach benzynowych i Diesla
3.2 Wytopienia na denku toka i na progu ogniowym w silniku
benzynowym
3.3 Wytopienia na denku toka i na progu ogniowym w silniku
silniku Diesla
3.4 Wyamane progi piercieni tokowych
3.5 Uderzenia zaworw o denko toka i uderzenia toka o
gowic cylindra
3.6 Rysy na denku toka
14
14
16
18
20
22
24
4 Paszcz toka
4.1 Zatarcia toka po stronie cinienia i przeciw cinienia
(tylko w obszarze paszcza toka)
4.2 Jednostronne zatarcia na paszczu toka
4.3 Zatarcia na toku w kierunku po przektnej obok otworu piasty
4.4 Niesymetryczny lad przylegania na paszczu toka
4.5 Zatarcia na toku tylko w dolnym obszarze paszcza toka
4.6 Wysokie zuycie na paszczu toka z chropowat, matow
powierzchni
4.7 Jednostronne miejsce zatarcia na paszczu toka
26
26
27
28
30
31
32
33
5 Osadzenie sworznia tokowego
5.1 Zatarcia w otworze toka
5.2 Zwglenie cianki toka w obszarze osadzenia sworznia
tokowego
34
34
35
6 Piercienie tokowe
6.1 Piercienie tokowe z ladami przypalenia i zatarcia na
paszczu toka
6.2 Zamanie piercienia tokowego
6.3 Silne zuycie si rowkw piercieni toka i piercieni
6.4 Silne, promieniowe zuycie piercieni tokowych
36
36
37
38
39
7 Tuleje cylindrowe
7.1 Wery na cianie zewntrznej tulei cylindrowych (Kawitacja)
7.2 Zerwanie konierza tulei cylindrowej
7.3 Wzdune pknicia w tulejach cylindrowych
40
40
42
44
2 | © MAHLE
8 Zawory
8.1 Wytarcia na trzonku zaworu
8.2 Deformacje trzonka zaworu
8.3 Pknicie w rowku zaworu
8.4 Pknicia w obszarze talerzyka zaworu
8.5 Zuycie si przylgni zaworu
8.6 Deformacje talerzyka zaworu
8.7 Przepalony talerzyk zaworu
45
45
46
47
48
49
50
51
9 oyska lizgowe
9.1 Rysy i ciaa obce na bieni oysk lizgowych
9.2 Miejscowe lady zuycia na bieni oysk lizgowych
9.3 Zuycie powierzchni wewntrznych oyskach lizgowych
9.4 Wybyszczenia, zarysowania albo korozja na zewntrznych
powierzchniach oysk lizgowych
9.5 Zuycie powierzchni zewntrznych oysk lizgowych
9.6 Wysokie zuycie oysk gwnych
9.7 Nierwnomierny lad przylegania w oyskach lizgowych
9.8 Zatarcia w oyskach lizgowych
9.9 Wyamania materiau w oyskach lizgowych
9.10 Porowata warstwa biena oysk lizgowych
52
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
10 Filtry
10.1 Nieszczelnoci przy filtrach
10.2 Zmniejszona moc silnika z powodu filtrw
10.3 Problemy montaowe przy filtrach
10.4 Wysyp granulatu przy wkadach osuszaczy powietrza
10.5 Rozoone filtry
62
62
64
65
66
67
11 Podsumowanie
68
© MAHLE | 3
Podsumownie
Filtry
Łoysk ślizgowe
wory
Tuleje cylindrowe
Pierścienie tłokowe
Osdzenie
sworzni tłokowego
Płszcz tłok
Denko tłok i zespł
pierścieni tłokowych
Temty oglne
Słowo wstpne
652243370.003.png
1 Sowo wstpne
MAHLE jest wanym partnerem konstrukcyjnym i producentem elemen-
tw silnikowych i systemw jak rwnie filtrw dla przemysu samocho-
dowego. Inynierowie z MAHLE opracowuj wsplnie z producentami
silnikw i pojazdw na caym wiecie wyroby o najwyszej jakoci. Tak
samo wysokie wymagania jakociowe dotycz czci zamiennych dla
Aftermarket.
Wielokrotne kontrole w trakcie i po wykonaniu, gwarantuj wysoki
poziom jakoci wyrobw MAHLE. Jeeli w praktycznej pracy doszoby
raz do awarii, to przyczyna najczciej ma motoryczne podoe jak
np. ze ustawienie zaponu, przygotowanie mieszanki albo w sterowaniu
silnikiem. Take bdy obsugi lub podczas montau albo niewaciwe
materiay smarujce i paliwo zaliczaj si do najczciej wystpujcych
przyczyn awarii.
W tej broszurze zestawiono typowe zdjcia wad i szkd. Pokazuje ona ich
przyczyny i podaje propozycje uniknicia w przyszoci takich szkd.
Przez to ma by uatwione szukanie przyczyn wystpowania uszkodze.
Wskazwki te maja przyczyni si do dugiego i niezawodnego funkcjo-
nowania naszych wyrobw i tym samym do wyduenia okresu przydat-
noci silnika.
Poza tym, nasi eksperci s te konfrontowani z kompleksowym prze-
biegiem wystpowania szkd, ktrych objanianie jednak przekracza-
oby ramy niniejszej broszury. W razie niewyjanionych przypadkw
awarii naszych wyrobw jestemy gotowi u nas w zakadach je zbada
i opracowa dla was ekspertyz przyczyn. W takim przypadku skon-
takujcie sie prosze ze swoimi sprzedawcami, ktrzy sa najblizej Was.
© MAHLE | 5
652243370.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin