jestem molem ksiazkowym.doc

(59 KB) Pobierz
Opracowała: Marzanna Mazurek

                                                                                          Opracowała: Marzanna Mazurek

 

Tygodniowe opracowanie książki ze Słonecznej Biblioteki

J. Cutting -  „Jestem molem książkowym”

 

Cel ogólny: wyrabianie przeświadczenia o samodzielnej umiejętności czytania

                    jako motywacja do dalszej nauki czytania, umiejętność dbania o książki.

 

Temat  tygodnia: „Umiemy czytać”

 

Litera tygodnia: „ M, m ”

 

Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:

1. Przeczytaj książkę.

2. Kto to jest mól książkowy?

3. Czy książki są nam potrzebne? Dlaczego? Czy musimy szanować książki?

4. Jak powstaje książka? Etapy powstawania książki.

5. Jakie lubimy książki?

 

                                  OBSZARY   EDUKACYJNE

 

    I   Poznawanie  i  rozumienie  siebie  i  świata

 

Edukacja  przyrodnicza

1.  Określanie pogody i zjawisk charakterystycznych dla czerwca: burza, błyskawice,

     ulewa, grzmoty, rosa, duszno, parno…

   Cel operacyjny: - dziecko określa zjawiska charakterystyczne dla wiosny.

 

Działalność matematyczna:

1. Tworzenie rytmicznych układów wg własnych pomysłów i wg wzoru.

   Cel operacyjny: -  dziecko układa z figur geometrycznych szlaczki.

 

Edukacja w zakresie mowy i myślenia:

1. Oglądanie różnych książek – interesowanie się książkami z dużą ilością tekstu.

    Wyszukiwanie w książce liter, wyrazów.

      Cel operacyjny: - dziecko potrafi opowiadać treść oglądanych książek,

                                    potrafi odnajdywać litery i wyrazy..

Aktywność językowa:

1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym :

   * Przeczytaj książkę.

   * Kto to jest mól książkowy?

   * Czy książki są nam potrzebne? Dlaczego? Czy musimy szanować książki?

   * Jak powstaje książka? Etapy powstawania książki.

   * Jakie lubimy książki?

   Cel operacyjny: - dziecko rozumie iż każdy może mieć odmienne zdanie

                                  na dany temat.

2.Urodziny litery  „M, m

   Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera  „ M, m ”  rozpoznaje ją

                                 na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.

3. Poszukiwanie na ilustracji tego, co ma w swojej nazwie określoną głoskę.

   Cel operacyjny: - dziecko dokonywać procesu analizy i syntezy głoskowej.

 

Edukacja w zakresie przygotowania do pisania i czytania:

1. Składanie obrazka z 8 – 10 elementów związanych z czytaną książką.

    Cel operacyjny: dziecko składa obrazek pocięty na części..

 

Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )

1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.

  Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki

                                 napisać swoje imię.

2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.

   P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,

       matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.

  Cele operacyjne:

  - dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: książka, bajka…

  - dziecko potrafi połączyć litery w  wyrazy – tytuły książek ze Słonecznej

     Biblioteki …

  - dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych

    z tematem kompleksowym,

  - dziecko potrafi napisać tytuły książek ze Słonecznej Biblioteki… samodzielnie lub

     z pomocą nauczycielki. 

3.Pisanie litery  „ M, m” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie uwagi

   na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery „M, m”.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę „ M,m ” samodzielnie

                                  lub po śladzie.

Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)

1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki i chłopców,

   od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie  lub ze wsparciem

   nauczycielki książki „Czytanie” oraz innych książeczek ze Słonecznej

   Biblioteki.

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „Czytanie”

                                 samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.

2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:

   książka, bajka...

   Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-

                                 słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów: książka, bajka…

3. Wymyślanie własnych opowiadań i tworzenie z nich książeczek.

 

Edukacja zdrowotna:

1. Kierowanie się zasadami bezpieczeństwa , na terenie przedszkola i poza nim.

    Cel operacyjny: - dziecko wie, na czym polega bezpieczna zabawa.

 

II    Nabywanie  umiejętności  poprzez działanie

    

Aktywność muzyczna:

1. Nauka piosenki „Dwa kółeczka”.

   Cel  operacyjny: -   dziecko potrafi zaśpiewać I zwrotkę i refren  piosenkę.

 

Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:

1. „Moja własna książeczka” –aktywność plastyczna

    P:  kartki, flamastry, kredki, farby.

    Cel operacyjny: - dziecko wykonuje swoją książkę o dowolnej tematyce.

 

Aktywność ruchowa:

1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik

2.Zabawy ruchowe: „Bajkowe postacie” – przy muzyce,

                                „Czytam – leżę – biegam ” – orientacyjno - porządkowa.

3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.

4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.

 

    III      Odnajdywanie  swojego  miejsca w grupie rówieśniczej,

               wspólnocie.

 

Edukacja społeczno – moralna:

1. Okazywanie wzajemnej życzliwości, mówienie sobie miłych słów, dziękowanie

     innym za okazywanie życzliwości, serdeczności.

    Cel operacyjny:  - dziecko potrafi okazywać wdzięczność, życzliwość…

                                                                     

IV  Budowanie  systemu  wartości

1. Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata. Prezentowanie utworów

    literatury pięknej.

   Cel operacyjny: - dziecko poznaje piękno jako wartość.

 

Zabawy:

   1.Zabawy konstrukcyjne:

     -  „Budowle dowolne”   P: klocki z kącika konstrukcyjnego.

       Cel operacyjny:   -   dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,

                                      potrafi współpracować.

   2.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.

      -   dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach

          do tej zabawy.

   3. Zabawa Klanza:

      - „Węzeł” – dzieci stoją na linii koła, trzymając się za ręce.

             Następnie uczestników zabawy zachęca się, aby nie puszczając rąk

             zasupłali się nawzajem (można użyć podkładu muzycznego).

             Gdy węzeł jest mocno zawiązany, zaczynamy go rozwiązywać.

   4. Ćwiczenie relaksacyjne:

     - Przeciąganie się kota. - na pewno widzieliście kota, który rozciąga swe ciało po

                              przebudzeniu. Powoli przeciąga się, pręży, by odzyskać wigor.

                              Próbujemy - powoli wyciągamy ramiona, rozciągamy je,

                              przeciągamy się, możemy ziewnąć...rozciągamy szczególnie te

                              mięśnie, które czujemy spięte.

5. Ćwiczenie ortofoniczne:

      -  Świadome czytanie”

               Wymawianie pojedynczych wyrazów na jednym wydechu.

               Wymawianie kilku wyrazów na jednym wydechu, wypowiadanych jednym

                ciągiem (np. nazwy przedmiotów na obrazku).

               Wypowiadanie prostych zdań wypowiadanych ciągiem na jednym wydechu

               (układanie zdania na temat oglądanego obrazka, przedmiotu, itp).

               Czytanie z regulowaniem oddechu. Przed rozpoczęciem czytania każdego

               zdania dziecko bierze oddech, zatrzymuje go i na wdechu, powoli

               wypuszczając powietrze i lekko przeciągając samogłoski, odczytuje zdanie.

               Należy zsynchronizować oddech ze znakami przestankowymi.

               Odczytywanie ma przypominać fonowanie samogłosek, przy zachowaniu

                właściwego akcentu i intonacji.

  5. Zabawa terapeutyczna:

     -  " Zaczarowane ruchy". Dzieci chodzą po sali a ja umawiam się

                     z nimi, że będę czarowała ich ruchy czarodziejską pałeczką. Muszą robić

                     wtedy to co im każę. Przykładowe polecenia:
                     - idziecie skacząc po kamieniach
                     - idziecie i dźwigacie ciężki worek z ziemniakami
                     - idziecie i boli was noga
                     - idziecie tak jak roboty
                     - skaczecie jak wiewiórka
                     - zamieniam was w kamień...

6. Zabawa odreagowująca:

- „ Stoi na stacji...” – rytmizacja znanego tekstu. Podział grupy na 5 zespołów.

                                    Każdy z nich otrzymuje fragment tekstu do rytmizacji oraz

                                    instrumenty perkusyjne. Zespoły dokonują rytmizacji w rytmie

                                    przez siebie wybranym. Najpierw grupy rytmizują tekst według

                                    kolejności:

                                    1 zespół: Stoi na stacji

                                 2 zespół: Lokomotywa

                                 3 zespół: Ciężka, ogromna

                                 4 zespół: I pot z niej spływa

                                 5 zespół: Tłusta oliwa.

                             Pomoce: instrumenty perkusyjne dla każdego dziecka

7. Zabawa lingwistyczna:

  -  "Porównywanie długości słów":  - nauczycielka wypowiada słowa , zadaniem

                                          dzieci jest powiedzenie , które jest krótkie a które długie.

                                          Materiał do wykorzystania w ćwiczeniu:

Kij - kwiatek
Żuk - żołądź
Kot - kolano
Lok - lekarstwo
Syn - samochód
Nos - narzędzie
Obraz - odkurzacz
Piłka - pomarańcza
Ryś - radio
Makaron - mewa
Lalka - las.................itp

 

 

 

Załączniki:  

-  zestaw ćwiczeń gimnastycznych, karty pracy, karty alfabetyczne,

   karta poetycka.

 

Literatura:

1.J. Cutting – „Jestem molem książkowym

2.K.Wlaźnik – „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”

3. „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI w.”

4. A.Adamiec - "Zabawy badawcze" W:"Wychowanie w przedszkolu" 6/1993

5. M. Marciniak- „Tańce grupowe i gry ruchowe-KLANZA"

6. Bajki i baśnie.

7.Książki ze Słonecznej Biblioteki.

 

Tygodniowe opracowanie jest zgodne z Podstawą Programową Wych. Przedszk. Dla przedszkoli

i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych (Dz.U.nr 2 z 17 stycznia 2002 r., poz 18)

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin