ŻYCIE ZWIERZĄT W OKRESIE ZIMY
Poniedziałek
KTO DOKARMIA ZWIERZĘTA LEŚNE?
Ø rozmowa przy obrazku odsłanianym fragmentami „Dokarmiamy zwierzęta”; rozwiązywanie zagadek o zwierzętach leśnych; posługiwanie się nazwami znanych zwierząt leśnych i pojęciem „paśnik”; ukazanie znaczenia pracy leśniczego dla ochrony lasu i zwierząt; zachęcenie dzieci do udzielania pomocy zwierzętom (dokarmianie, zachowanie ciszy w lesie); wprowadzenie wyrazów do globalnego czytania – nazwy zwierząt; rozwijanie umiejętności w zakresie analizy i syntezy wzrokowej – leniwe ósemki dla oczu; ćwiczenie graficzne „Sarenka” s. 26 – odróżnianie odcieni brązu; mieszczenie się w określonej płaszczyźnie;
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z wykorzystaniem krążków; wdrażanie do dyscypliny i zachowania bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń..
Wtorek
SPIŻARNIA DLA PTAKÓW
Ø „Spiżarnia dla ptaków”; na podstawie opowiadania S. Szuchowej zapoznanie z ptakami zimującymi w naszym kraju: gil,. sikorka, wróbel, wrona, kruk, sroka; utrwalenie przeliczania zbiorów w zakresie 6 elementów z wykorzystaniem sylwet ptaków, karty pracy – rysowanie 6 ptaków na gałęzi, nazwanie ptaków z wykorzystaniem nazw ptaków do globalnego czytania. Ćwiczenie słownikowe „Jakie dźwięki wydaje ptak?” utrwalenie nazw określających położenie przedmiotów w przestrzeni;
Ø zabawy rytmiczne przy muzyce skocznej, marszowej, wolnej, prawidłowe reagowanie ruchem na muzykę, przypomnienie poznanych piosenek, zabawy taneczne, samodzielne improwizacje, wprowadzenie piosenki „Gawron”, osłuchanie ze słowami i melodią, dowolna improwizacja ruchowa, wymyślanie różnych ruchów rytmicznych do muzyki.
Środa
ODWIEDZAMY PTAKI
Ø nauka wiesza na pamięć W. Grodzieńskiej „Kasia i kasza”; słuchowe rozróżnianie wyrazów o podobnym brzmieniu „Kasia – kasza”; wyjaśnienie pojęcia „ganek”; zaplanowanie własnych sposobów opieki nad ptakami; praca z książką s. 25 – „Karmnik” rysowanie linii prostych wg podanego wzoru, przeliczanie i porównywanie liczebności, używanie określeń „w górnym, w dolnym” karmniku;
Ø spacer do pobliskiego parku celem obserwacji zachowań ptaków zimujących u nas: wrony, wróble, sikory, szpaki, gołębie, sroki; rozpoznanie tropów ptaków na śniegu; zabranie ze sobą pokarmu: ziaren, okruszków, kawałeczków słoniny nanizanych na nitki; zastanowienie się nad problemem – co chroni ptaki przed zimnem? obserwacja nastroszonych wróbli, zagadki na temat „Czy do karmnika przyleci...?”
Czwartek
POMAGAMY PTAKOM
Ø zaprojektowanie i wykonanie domku dla ptaszków przy pomocy nożyczek, wycinanek, utrwalenie figur geometrycznych: trójkąt, prostokąt, kwadrat, koło. Ułożenie wyciętych i naklejenie, doskonalenie sprawności manualnej, wspólne oglądanie prac dzieci, zabawa kołowa „Gawron” .
Ø zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową z wykorzystaniem krążków; wdrażanie do dyscypliny i zachowania bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń. Wykorzystanie ćwiczeń korekcyjno kompensacyjnych wad postawy.
Piątek
ĆWIERKAJĄ GŁODNE WRÓBELKI
Ø Jaka to melodia? – zagadki muzyczne: rozpoznawanie melodii (smutne, wesołe, wolne, szybkie), rozpoznawanie dźwięków (różna tonacja), dźwięków różnych instrumentów perkusyjnych, piosenek znanych dzieciom. zabawa inscenizowana do piosenki „Gawron” – utrwalenie słów piosenki; odzwierciedlenie treści piosenki ruchem;
Ø słuchanie opowiadania M. Jaworczakowej „Zapomniałem”- pomaganie ptakom w przetrwaniu zimy; wzbogacenie i uściślenie wiadomości dotyczących zimy; zainspirowanie dzieci do działalności plastycznej z wykorzystaniem kredek pastelowych; zaprojektowanie karmnika dla ptaków wg własnego pomysłu; dorysowywanie ptaków w karmniku; rozwijanie dziecięcej wyobraźni; doskonalenie sprawności manualnej.
Hel53land